دکتر محمد حسین نجفی

درد قلب اصولا با درد قفسه سینه بیان می شود اما نام علمی آن آنژین است. آنژین نوعی درد قفسه سینه است که در اثر کاهش جریان خون به قلب ایجاد می‌شود و یکی از علامت‌های بیماری شریان‌های کرونر است. اما درمان سریع قلب درد چگونه است؟

راه های درمان قلب درد یا آنژین

آنژین را به نام آنژین صدری هم می‌شناسند و معمولا به صورت فشرده شدن، سنگینی، سفتی یا درد در قفسه سینه آن را توصیف می‌کنند. بعضی افراد، علائم آنژین را به صورت احساس سنگینی روی قفسه سینه یا قلب درد بیان می‌کنند. ممکن است آنژین به صورت درد جدیدی باشد که نیاز به معاینه توسط پزشک پیدا کند یا دردی تکرار شونده باشد که با درمان برطرف شود.

گزینه‌های زیادی برای درمان آنژین وجود دارد از جمله تغییر سبک زندگی، داروهای مختلف، آنژیوپلاستی و استنت‌گذاری یا عمل جراحی قلب. هدف از درمان آنژین آن است که میزان تکرار و شدت علائم و خطر حمله‌ی قلبی و مرگ را کاهش دهد.

به هر حال اگر مبتلا به آنژین ناپایدار یا دردی شوید که با دردهای معمول شما متفاوت باشد مثلا در حالت استراحت هم درد داشته باشید لازم است فورا به بیمارستان مراجعه کنید.

در این مقاله به درمان سریع قلب درد در خانه میپردازیم و برای اطلاعات بیشتر راجع به آنژین می توانید مقاله ی زیر را دنبال کنید.

درمان فوری قلب درد در منزل

از آنجا که معمولا دلیل آنژین، بیماری قلبی است، می‌توانید با کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی میزان قلب درد را کم یا از آن پیشگیری کنید. مهم‌ترین قدم در این راستای درمان قلب درد آن است که سبک زندگی خود را تغییر دهید. 

در کنار تغییر سبک زندگی مصرف برخی مواد غذایی نیز به درمان این عارضه بسیار کمک میکند:

1_ فلفل هندی

به دلیل غلظت بالای کپسایسین (یک عامل ضد التهاب)، درد قفسه سینه را تسکین می دهد. همچنین به عنوان یک تنظیم کننده خون برای بازگرداندن گردش خون به قلب عمل می کند.

2_ ریحان

یک داروی خوب برای درمان درد قلب در خانه ریحان است. ریحان حاوی منیزیم است که با کمک به آرامش قلب و عروق خونی، جریان خون را تقویت می کند. همچنین حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین A است که از تجمع کلسترول در دیواره رگ های خونی جلوگیری می کند.

3_ زغال اخته

این محصول گیاهی می تواند سلامت قلب و عروق را تقویت کرده و از درد قفسه سینه مانند آنژین پیشگیری کند. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و محافظ قلبی است که باعث کاهش کلسترول و افزایش جریان خون به قلب می شود.

4_ بادام ها

بادام سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است و می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد و سلامت قلب را تقویت کند.

5_ نوشیدنی گرم بنوشید.

یکی از علت های شایع درد قلب گاز است و نوشیدن یک نوشیدنی گرم به فعال شدن سیستم گوارش شما برای کاهش گاز و نفخ کمک می کند.

6_ سرکه سیب برای درمان سریع قلب درد در خانه

یکی از گیاهان برای درمان سریع قلب درد در خانه سرکه سیب است. این نوع سرکه به هضم غذا کمک می کند و از تولید گاز در شکم جلوگیری می کند که به نوبه خود درد قفسه سینه را کاهش می دهد. در صورت درد قفسه سینه به سادگی دو قاشق چایخوری سرکه مصرف کنید.

7_ مقدار زیادی آب بنوشید.

آب سدیم اضافی را که باعث فشار خون و فشار خون بالا می شود، دفع می کند. این علائم می تواند منجر به درد آنژین و بیماری عروق کرونر قلب شود.

درمان درد قلب در خانه ناشی از حمله قلبی

8_ تغییر سبک زندگی 

درمان درد قلب در خانه ناشی از حمله قلبی

9- با 115 یا پزشکی محلی خود تماس بگیرید. بیش از پنج دقیقه علائم حمله قلبی را نادیده نگیرید یا سعی نکنید علائم آن را از بین ببرید. اگر به فوریت های پزشکی دسترسی ندارید، از همسایه یا دوستی بخواهید که شما را به نزدیکترین بیمارستان برساند.


10- یک آسپرین را بجوید و قورت دهید، مگر اینکه به آسپرین حساسیت داشته باشید یا پزشک به شما گفته باشد که هرگز آسپرین مصرف نکنید.


11- در صورت تجویز نیتروگلیسیرین مصرف کنید. اگر فکر می‌کنید که دچار حمله قلبی شده‌اید و پزشکتان قبلاً نیتروگلیسیرین را برای شما تجویز کرده است، آن را طبق دستور مصرف کنید. نیتروگلیسیرین شخص دیگری را مصرف نکنید، زیرا ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.


12- اگر فرد بیهوش است CPR را شروع کنید. اگر با فردی هستید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشد و او بیهوش است، به 115 یا یک متخصص فوریت های پزشکی دیگر بگویید. ممکن است به شما توصیه شود که احیای قلبی ریوی (CPR) را شروع کنید. اگر آموزش CPR را ندیده اید، پزشکان توصیه می کنند که از تنفس دهان به دهان ندهید و فقط فشار قفسه سینه را انجام دهید (حدود 100 بار در دقیقه).


13- اگر دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) در دسترس است و فرد بیهوش است، در حین بازیابی و راه اندازی دستگاه، احیای قلبی ریوی را شروع کنید. دستگاه را وصل کنید و دستورالعمل هایی را که توسط AED پس از ارزیابی وضعیت فرد ارائه می شود، دنبال کنید.

برای اطلاعات بیشتر راجع به درد قلبی که خطرناک است می توانید به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

آماده شدن برای ویزیت پزشک

اگر درد سینه ناگهانی (آنژین ناپایدار) پیدا کردید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

اگر تنها در زمان فعالیت ممکن است دچار علامت شوید یا گاهی علائم خفیفی دارید یا به دلیل سابقه خانوادگی، نگران خطر آنژین هستید بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. اگر آنژین را زودتر تشخیص بدهید درمان شما نیز ساده‌تر و موثرتر خواهد بود.

با توجه به شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا، در صورتی که علائم حاد و شدیدی ندارید می‌توانید از امکان ویزیت متخصص قلب در منزل استفاده کنید.

درمان آنژین

از آنجا که ممکن است ویزیت شما کوتاه باشد و حرف‌های زیادی برای گفتن به پزشک داشته باشید بهتر است پیش از ویزیت آماده باشید. بعضی مواردی که به آمادگی بیشتر شما کمک می‌کند و مواردی که ممکن است پزشک از شما بخواهد از این قبیل است:

کارهایی که می‌توانید پیش از ویزیت انجام دهید

  • در مورد محدودیت‌های لازم برای ویزیت سوال کنید. وقتی قرار است توسط پزشک ویزیت شوید در مورد کارهایی که باید پیش از آن انجام دهید مثل محدود کردن غذا بپرسید. مثلا ممکن است برای انجام آزمایش چربی خون یا سایر شاخص‌های بیماری‌ قلبی، لازم باشد مدتی قبل از ویزیت و انجام آزمایش ناشتا باشید.
  • هر علامتی که تجربه می‌کنید بنویسید. حتی اگر علائمی را فکر می‌کنید به آنژین مربوط نیست بنویسید.
  • سوابق مهم خود را بنویسید. از جمله هر گونه سابقه آنژین قلبی، درد قفسه سینه، بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی، فشارخون بالا یا دیابت و هر استرسی جدی یا تغییری در زندگی که اخیرا تجربه کرده‌اید.
  • فهرستی از تمام داروهای خود را داشته باشید. همین طور ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید.
آنژین
  • در صورت امکان بهتر است یکی از اعضای خانواده یا دوستان در زمان ویزیت همراهتان باشد. گاهی ممکن است حین ویزیت، یادآوری تمام اطلاعات مورد نیاز مشکل باشد. ممکن است کسی که همراه شماست مواردی را به خاطر بیاورد که در ذهن شما نیست.
  • در مورد عادت‌های غذایی و فعالیت ورزشی خود آماده گفتگو باشید. اگر هنوز رژیم غذایی و برنامه ورزشی خاصی ندارید آماده باشید درباره چالش‌های احتمالی که برای شروع رژیم و ورزش پیش روی شما است با پزشک صحبت کنید.
  • سوال‌های خود را برای پرسیدن از پزشک بنویسید.

در صورت نیاز به انجام ویزیت تخصصی متخصص قلب و عروق در منزل می‌توانید با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید.

4.6/5 - (36 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر