دکتر محمد حسین نجفی

اگر دچار نارسایی قلبی هستید بهتر است بدانید چه علائمی در انتظار شما است. با دقت کافی به علائمی که دارید به پزشک خود کمک خواهید کرد که مناسب‌ترین درمان را برای شما انجام دهد به نحوی که هم علائم کمتری داشته باشید و هم احتمال ایجاد عوارض جدی نارسایی قلبی در شما کمتر شود.

مهم‌ترین علائم ناشی از نارسایی قلبی را می‌توان در سه دسته اصلی قرار داد:

تجمع مایع و احتقان ریه

متاسفانه تجمع مایع و احتقان ریه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی شایع است و مهم‌ترین دلیل ایجاد علائم در نارسایی قلبی است.

در نارسایی قلبی ، پمپ قلب نسبت به حالت طبیعی ضعیف‌تر عمل می‌کند. بدن برای این که ضعیف شدن پمپ قلب را جبران کند آب و نمک را در خود نگه می‌دارد.

تجمع سدیم و آب ممکن است در ابتدا عملکرد قلبی را بهبود بخشد ولی در نهایت این تجمع بیشتر و بیشتر می شود و باعث انواع و اقسام علائم می‌شود از جمله:

افزایش وزن در نارسایی قلبی

نمک و آب ممکن است باعث افزایش سریع و قابل توجه وزن شود. به همین دلیل است که پزشکان به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می‌کنند وزن خود را هر روز اندازه‌گیری کنند.

افزایش وزن در اثر تجمع سریع آب اضافی می‌تواند نشانه مهمی از خارج شدن نارسایی قلبی از کنترل باشد که نیاز به تنظیم آن از طریق دارو یا رژیم غذایی دارد.

ادم یا تورم در نارسایی قلبی

ادم یا تورم یکی از علائم شایع نارسایی قلبی است. آب اضافه معمولا در اندام‌های تحتانی و قوزک پا جمع می‌شود. چنین ورمی ممکن است بسیار شدید و ناراحت‌کننده باشد. به علاوه ممکن است در افرادی که نارسایی قلب راست دارند آسیت (تجمع مایع در شکم) دیده شود. این مشکل معمولا با مشکلات دیگری مثل اختلال عملکرد کبد و اختلالات شدید گوارشی همراه است.

ادم یا تورم در نارسایی قلبی

احتقان ریه

در نارسایی قلبی تجمع آب و نمک در بدن باعث افزایش فشار در حفرات قلب می‌شود. این فشار باعث تجمع مایع و پس زدن آن به ریه‌ها می‌شود که نتیجه‌ای جز احتقان ریه ندارد.

به دلیل شیوع بالای احتقان قلب، معمولا به نارسایی قلبی، نارسایی احتقانی قلب می‌گویند. احتقان ریه باعث سخت شدن تنفس می‌شود و ممکن است علائم دیگری از جمله موارد زیر را نشان دهد:

?? تنگی نفس فعالیتی

تنگی نفس یکی از علائم شایع بیماران نارسایی قلبی است.

در بیمار مبتلا به نارسایی قلبی، هم عملکرد قلبی و هم وضعیت تجمع مایع در بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با وقوع چنین تغییراتی، میزان فعالیت مورد نیاز برای ایجاد تنگی نفس فرق می‌کند. پس افراد مبتلا به نارسایی قلبی باید به میزان فعالیتی که می‌توانند انجام دهند توجه کنند.

توجه داشته باشید که تنگی نفس معمولا همراه با سرفه خشک است که خود می‌تواند نشانه وخیم‌تر شدن احتقان ریوی باشد.

??ارتوپنه (تنگی نفس در حالت خوابیده)

این علامت بسته به شدت نارسایی قلبی ممکن است شدت و ضعف داشته باشد. یکی از علائم شایع که نشان می‌دهد احتقان قلب در حال بدتر شدن نیاز به بالش بیشتر برای خوابیدن است.

??تنگی نفس گهگاهی شبانه (پی‌ان‌دی)

این مشکل هم یکی دیگر از علائم معمول نارسایی قلبی است. افراد مبتلا به آن به طور ناگهانی از خواب می‌پرند و احساس تنگی نفس شدید دارند.

?? ادم و تورم ریوی حاد

ادم ریوی حاد در اثر احتقان سریع و ناگهانی ریه ایجاد می‌شود و باعث تنگی‌نفس و سرفه شدید در بیمار می‌شود. ادم ریوی یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

در افراد مبتلا به نارسایی قلبی مزمن، این مشکل معمولا به دلیل تغییر ناگهانی در وضعیت قلب ایجاد می‌شود و گاهی ممکن است این مشکل به خاطر مصرف ناگهانی نمک بالا ایجاد شود.

?? کاهش عملکرد پمپ قلبی

مهم‌ترین کار قلب، پمپاژ خون به اندام‌های بدن است.

در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی این عملکرد پمپاژ قلبی دست‌کم تا حدی کاهش پیدا می‌کند.

در اغلب موارد علائم کاهش عملکرد پمپ قلبی به نسبت در مراحل نهایی نارسایی قلبی مشخص می‌شود که در این زمان عضله قلب به شدت دچار ضعف شده است. چنین افرادی با چنین علائمی، معمولا به نسبت زودتر از دیگران دچار مرگ می‌شوند.

علت ضعیف شدن قلب

اختلالات ریتم قلب

نارسایی قلبی به طور معمول منجر به اختلالاتی در ریتم قلبی به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، پی‌ای‌سی و پی‌وی‌سی. این اختلالات ریتم ایجاد علائمی از قبیل زیر می‌کنند:

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

3.7/5 - (103 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مستانه چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر گرامی . چیکار کنیم که انحراف محور قلب به سمت چپ به صورت عادی در بیاد ؟ ایا یک بیماری است ؟ من ۴۴ سالمه و قرص لووتیروکسین میخورم .علت مشکل من چیه ؟ ایا مشکل من پیش زمینه اریتمی و نارسایی قلبیه و ممکنه پمپاژ قلبم رو پایین بیاره ؟ من باید چه قرصی بخورم ؟ ایا اکو انجام بدم ؟ ممکنه دوباره نوارقلب بگیرم و دیگه این مشکل رو نداشته باشم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بله اکو انجام بدهید...انحداف محور تغییری نمی‌کند و یک‌یافته نرمال است
  • تصویر کاربر ماهان دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    دکتر جان ef بنده در اکو 37%، اما در اسکن هسته ای 67% هستش.
    به من گفتن افتادگی دریچه میترال دارم
    من عاشق بدنسازی و ورزش هستم، میخوام بدونم میتونم انجام بدم(البته وزنه های در حد توان) یا خیر. دکتر خودم گفت بیشتر هوازی انجام بدم
    ولی نظر شما خیلی مهم
    اینم بگم وسواس شدید شدید بیماری دارم تا حد اینکه سی تی آنژیو هم انجام دادم اما خوشبختانه چیزی نبود. براتون میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      هوازی بیشتر‌کار‌کنین...پودر بدنسازس حدالامکان استفاده نکنید
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام
    من خانواده مادر و پدرم چربی خون بالا دارن و متاسفانه من هم همینطور هستم. تری گلیسیرید بالا. من الان 35 سالم هست قد 175 وزن 95 تری گلیسیریدم 450 هست متاسفانه ی کم که سرم شلوغ باشه و به ورزش نرسم سری میره بالا ولی مرتب و مدارم ورزش داشته باشم همیشه تنظیم و در حد نرمال هست ( آزمایش هم فرستادم خدمتتون ) حالا سوالم اینجاست که برای اینکه در آینده مشکلی نخورم چه دارویی برای تنظیم نگه داشتم تری گلیسیرید باید بخورم که دائم همیشه تنظیم باشه چه به ورزش برسم چه نرسم در کنار ورزش هم استفاده کنم. به عنوان مثال جم فیبروزیل منظورم هست که برای این نوع چربی تجویز میکنن. میخوام ببینم دارویی هست که عوارض کمتری داشته باشه و برا تنظیم نگه داشتن چربی خونم در کنار ورزش کردن یا اگر نتونستم زیاد ورزش توی برنامه روزانم داشته باشم استفاده کنم یا خیر؟ ممنون میشم راهنمایی کنید ی نکته دیگه اینکه فقط تری گلیسیرید هست کلسترول بالا ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      توصیه می شود روزانه یک عدد قرص رزوواستاتین ۱۰ مصرف کنید
  • تصویر کاربر کورش پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سرگیجه دارم طوری که سری روی زمین می شینم.رگ داخل ران چون سه دقیق یکبار ناجور می پره احساس خستگی وتشتکی می کنم
    1. تصویر کاربر کورش چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      رگ پای چپم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام اگر با جابجایی تو رختخواب سرگیجه دارین ماخصص گوش شما رو ببینه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر الناز پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید .آقای دکتر من عمل قلب باز انجام دادم وقرص متازیرو و والزومیکس برای فشارخون بالام مصرف میکنم چندروزیه درد پشت گردن ودست وشانه دست چپ رو دارم ولازم به ذکراست که پتاسیم خون هم پایین بود که یه روز بستری شدم علت این درد بخاطرچیست؟ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      کی عمل قلب انجام دادید...نیاز به بررسی و معاینه
  • تصویر کاربر اردبیلی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۹ ساله هستم حدود ۵ روز درد در سمت چپ قفسه سینه و بویژه درد در کتف سمت چپ دارم . با انجام تحرک و ورزش دچار تنگی نفس نمیشم و هنگام خواب به سمت چپ یا راست وضعیت بهتر میشود نفخ زیادی دارم و آروغ زدن بیشتر شده آیا مشکلات قلبی نظیر آنژین یا نارسایی است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      انجام تست ورزش
  • تصویر کاربر عرفان شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۹ ساله هستم سال گذشته کمی درد در سمت چپ قفسه سینه و دست چپ داشتم به پزشک فوق تخصص مراجعه کردم پس از نوار قلب گفت مشکلی نداری اما حالا پس از یکسال باز هم سمت چپ قفسه سینه درد داره به اضافه هر دو کتف پشتم به ویژه کتف سمت چپ که صدای خفیف شکستن استخوان ها هم شنیده میشود هنگام حرکات ورزشی واضح هست ضمنا ضربان قلب من در حالت استراحت حدود ۹۰ است آیا لازم به مراجعه مجدد به پزشک هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر سپید سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام مادرم ۷۰ ساله هستند و فشار خون بالا داشتند و دارو مصرف می‌کردند الان چند روزیه که فشارخون کاهش پیدا کرده و اصلا سابقه نداشته به طوری که دکتر گفتن قرص های فشار و قطع کن چون فشار میاد پایین، به نظرتون علتش چیه ممکنه از ضعف قلب باشه؟ آیا خطر داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      احتمالا دوز دلروها بالا بوده
  • تصویر کاربر رها شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام دکترخسته نباشیدپدرم ۶سال عمل بازکرده وحدودیک ماه پیش اکوداشتن ک دکتربهشون گفت قلبتون بین ۳۰تا۳۵درصده بایدباطری بزنیدولی پدرم خداروشکرهیچ مشکلی توفعالیت هاش نداره وآزمایش هلوریتم هم انجام دادهیچ مشکلی نداشت دکتربهش گفت شایدرگات مسدودشدن بایدآنژیوبشیدک بررسی بشه شماچه نظری داریدمچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      باوتوجه به افت عملکرد قلب آنژیوگرافی توصیه می شود
  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی ۴۴ساله هستم گاهی وقتها قلبم تیر می کشه و احساس سوزش می کنم دست چپم هم درد می گیره بیشتر وقتهافشارم بالاس که بهم قرص سورالتان دادن وهمینطورپرانول نوار قلب هم گرفتن ومیگن مشگل نداری می خوام ببینم مشکلم چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام این تیر کشیدن خطرناک میست و پیگیری لازم ندارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر