دکتر محمد حسین نجفی

اکتازی عروق کرونر همان گشادی رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است.

اصطلاح اکتازی به گشاد شدن منتشر در شریان کرونر گفته می‌شود در حالی که اگر این گشاد شدن در یک ناحیه باشد به آن آنوریسم کرونری می‌گویند.

اکتازی یا آنوریسم

در واقع اکتازی همان آنوریسم است که در سرتاسر رگ کرونری منتشر شده است. اکتازی عروق کرونر پدیده شناخته‌شده ولی نادری است که در زمانی آنژیوگرافی تشخیص عروق کرونر ممکن است مشاهده شود. میزان بروز اکتازی عروق کرونر 3/0 تا 9/4 % است.

چرا آنژیو گرافی قلب

دلیل گشادی رگ‌های قلب

دلیل اکتازی عروق کرونر ممکن است پیچیده باشد. مهم‌ترین دلیل زمینه‌ای وجود آترواسکلروز (تصلب شرایین) است که مسئول اکتازی عروق کرونر در بیش از 50 درصد بالغین است.

به جز آترواسکلروز، بیماری کاوازاکی مهم‌ترین دلیل اکتازی کرونر در کودکان و نوجوانان است. کاوازاکی یک بیماری تب‌دار همراه با ضایعات پوستی و تورم و خارش و قرمزی دست و پا است که دلیل مشخصی برای آن شناخته نشده و معمولا در کودکان کمتر از 5 سال دیده می‌شود.

گاهی ممکن است اکتازی عروق کرونر دلیل ژنتیکی داشته باشد. ولی در موارد اکتسابی می‌تواند در اثر :

در مواردی هم ممکن است اکتازی عروق کرونر به دلیل دستکاری بعد از آنژیوپلاستی عروق کرونر، گذاشتن استنت (فنر) و اقدامات دیگر مداخله‌ای روی عروق کرونر اتفاق بیفتد.

عوامل خطر اکتازی عروق کرونر

بعضی از عوامل خطر اکتازی عروق کرونر عبارت است از:

اکتازی عروق کرونر

مکانیسم به وجود آمدن اکتازی عروق کرونر

فرآیند دقیق ایجاد اکتازی عروق کرونر مشخص نیست. اما در مطالعات مشخص شده است که اکتازی عروق کرونر یک نوع اختلال و بیماری عروق کرونر است چرا که ممکن است همراه با سکته قلبی یا سندروم حاد کرونر مشاهده شود.

این که عروق مبتلا به آترواسکلروز چطور گشاد می‌شوند دقیقا مشخص نیست؛ در واقع به طور معمول، آترواسکلروز باعث تنگ شدن رگ می‌شود. به نظر می‌رسد تغییر اندازه و شکل لایه‌های مختلف عروق به ویژه بزرگ شدن لایه الاستیک بیرونی رگ ممکن است به جای تنگ شدن رگ باعث گشادی آن و ایجاد اکتازی عروق کرونر شود.

دلیل این تغییر شکل و اندازه در لایه‌های رگ را تجزیه شدن بافت خارج سلولی در اثر التهاب مزمن و شدید این ناحیه، آسیب‌های وارده به عضله قلب یا دستکاری حین اقدامات مداخله‌ای روی عروق کرونر مثل بالون‌آنژیوپلاستی یا گذاشتن استنت (فنر) می‌دانند که خود می‌تواند باعث آنوریسم (گشادی در ناحیه‌ای از رگ) یا اکتازی (گشادی در تمام طول رگ) شود. در هر صورت به نظر می‌رسد آسیب به لایه‌های دیواره عروق کرونر منشا این مشکلات باشد.

آنژیوپلاستی عروق کرونر

شرح‌حال و معاینه بیماران مبتلا به گشادی رگ‌های قلب

علائم اکتازی عروق کرونر ممکن است در اثر بیماری عروق کرونر، بیماری کاوازاکی و غیره که همراه آن است ایجاد شود. اغلب بیماران بدون علامت هستند.

ممکن است به دنبال تست ورزش یا در اثر حمله حاد کرونر دچار آنژین شوند. به خصوص در افرادی که زیر 50 سال سن دارند در صورت بروز اکتازی عروق کرونر باید از نظر بیماری بافت‌های بینابینی و انواع بیماری‌های التهابی عروق نیز بررسی شوند.

ارزیابی و تشخیص گشادی رگ قلب

آنژیوگرافی عروق کرونر روش استاندارد تشخیص اکتازی عروق کرونر است. گاهی ممکن است از سونوگرافی درون عروق برای ارزیابی مشکلات رگ‌ها استفاده شود. اختلال در جریان خون رگ و تخلیه خون از رگ در اکتازی عروق کرونر شایع است و بستگی به شدت اکتازی دارد که در موارد شدید باعث بی‌حرکت بودن خون در رگ و احتمال ایجاد لخته نیز می‌شود.

روش‌های دیگر تشخیص عبارت از بررسی عروق قلب از طریق ام‌آر‌ای یا سی‌تی‌آنژیوگرافی است.

درمان گشادی رگ‌های قلب

درمان اکتازی عروق کرونر هنوز کاملا مشخص نیست چرا که این بیماری نادر است و مطالعات زیادی برای بررسی و مقایسه روش‌های درمانی روی آن انجام نشده است.

اگر اکتازی عروق کرونر همراه با بیماری‌های دیگر باشد، اصلاح کردن عوامل خطر اولیه و ثانویه‌ همراه آن ضروری است.
در مواردی که فرد علاوه بر اکتازی عروق کرونر دچار آنژین صدری یا سکته‌ی قلبی شود از داروهای مربوط به حمله حاد کرونری استفاده می‌شود.

در افرادی که این گشادی باعث ایجاد لخته شود از اقدامات مداخله‌ای برای درمان استفاده می‌شود. بسیاری از محققین تجویز داروهای ضدانعقاد را در این بیماران مفید می‌دانند ولی هنوز مطالعه محکمی در این باره انجام نشده است و تنها در صورتی که سود این درمان از خطرهای احتمالی بیشتر باشد به تشخیص پزشک ممکن است داروی ضدانعقاد تجویز شود.

اکتازی عروق کرونر

نکاتی که بیماران مبتلا به گشادی رگ قلب باید بدانند

بیمار باید بداند که درمان مشخص و قطعی برای اکتازی عروق کرونر وجود ندارد و بهترین اقدام این است که داروهای مربوط به مشکلات عروق کرونر قلب خود را به طور مداوم و منظم مصرف کند.

در موارد نادری که ممکن است نیاز به جراحی باشد بیمار باید درباره فرآیند جراحی و مواردی که باید پیش و پس از جراحی رعایت کند با پزشک خود گفتگو کند.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق در تهران

4.3/5 - (7 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عرفان جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یکی از رگ های پایم گرفته است که گفتن عمل باید بشه 1 دوسه سالی هست لاغروضعیف شدم به حدی که 20کیلو کمبود وزن دارم 2 اکسیژن خونم پارسال پایین بود گفتن بیهوشی خطرناک است 3مشکل ریه هم دارم که الان بهترم 4 اکو قلبم 40درصد است قبلا اکسیژنم زیر70امد ولی الان 88تا90 هست با این وضعیت راهنمایی کنید چکار کنم یا پزشکی معرفی نمایید عمل بشم ساکن شیراز هستم لطف کنید کمکم کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      مراجعه به دکتر مولوی جراح عروق کلینک قلب دکتر نجفی
  • تصویر کاربر حداد چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام دست‌چپم خیلی خفیف درد‌داره باعکس‌‌هسته‌گفتن‌یکی ازرگهای‌فرعی‌بسته شده. ولی‌مهم‌نیست.فقط‌دارو‌آسپرین‌واترواستاتین‌۴۰‌می‌خورم.ولی‌درد‌دستم‌بهتر‌نشده‌چکار‌کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام گرفتگي خفيف درد ايجاد نميكنه اگر مقدوره ببينمتون
  • تصویر کاربر مرادی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    لطفا نظرتون در مورد گزارش پیوست بفرمایید
    این اقا بدنبال تکرار درد قفسه سینه وتعریق انژیوگرافی شدن.
    شروع مشکل از ۲سال پیش بوده که تواین مدت اسپرین ۸۰روزی یکی و رزوستاتین ۵روزی یکی مصرف میکردن که اخیرا بعلت تشدید علامت مجدد انژیوگرافی شدن که گزارش اکتازی کرونر راست است الانم بهشون رزوستاین ۴۰اسپرین روزانه یکی و قرص اپیکسابابان ۲/۵روزی ‌دوتا واس‌رین ۸۰ پزشک معالجشون دادن
    این اقا افزایش وزن ندارن سیگاری نیستن تغذیه سالمی دارن و روزانه پیاده روی دارن تست ورزش نرمال است
    ولی نمیدونم چرا بعداز ۲ سال باز علایمشون تکرار شده و ایا اکتازی کرونر سیر پیشرونده داره؟
    ایا امکان جراحی کرونر راست یا بای پس آن وجود داره؟
    ایا اصلا گشادی یا اکتازی در عروق کرونر با نازک شدن دیواره شریان و احتمال پارگی آن همراه هست؟
    خیلی ممنونم لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      خیر پیش رونده نیست و داروهای خیلی خوبی هم تجویز شده پیشنهاد من این است یک بار مجدد اکو شوند و ویزیت شوند تا داروها بر اساس نیاز تنظیم شود خطر نازکی جدار و پارگی هم وجود ندارد
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید این تصاویر اسکن قلب بنده است پزشک مربوطه مشکوک بودن که رگ هایم گرفته باشد اسکن تجویز کردند و تست ورزش لطفا بفرمایید نتیجه خوب است یا آنزیم لازم است
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      گزارش نهایی نتیجه ی اسکن را بفرستید لطفا
  • تصویر کاربر سید پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با سلام من 60 سال دارم یکماه پیش آنژیو گرافی شدم و تشخیص دادند که در یک ناحیه نزدیک به قلب گشادی رگ دارم به من این داروها را دادند: دیلتیازیم 60 که هر 12 ساعت یک نصفه - رانولیز 500 هر 12 ساعت یک عدد - پلاویکس 75 روزی یک عدد - رزواستاتین 20 روزی یک عدد - قرص چربی (سوستاک 2.6) روزی 2 عدد - آسپرین روزی یک عدد ، همه اینها را می خورم ولی همچنان گاهی اوقات درد قفسه سینه دارم و قطع نشده لطفا با توجه به داروهای تجویز شده راهنمایی فرمایید در ضمن بفرمائید با توجه به قطع نشدن کامل درد قفسه سینه آیا خطری من را تهدید می کند؟
    با کمال احترام و تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      خطری وجود ندارد ولی داروی اکسابین ۲.۵ میلی گرمی را نیز روزانه یک عدد به مدت سه ماه اضافه کنید
  • تصویر کاربر سهیلا دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با سلام ..خانمی ۳۴ساله هستم..مدت خیلی طولانی هست موقع خواب و کلا زمان دراز کشیدن پاهام میگیره و کاملا سر میشه همراه با درد کم و سوزش...طوری که حتما باید پاهامو به زمین بکوبم یا تکون بدم نوک انگشتام سرد میشه و مچ پاها و قوزک ورم داره....به قدری سر و بی حس میشه که حتما باید به محکمی فشار بدم یا لگد کنن پاهامو...لطف میکنید راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      یک بار از نظر نبض های اپا یک متخصص معاینه کند
  • تصویر کاربر اسماعیل سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب بنده درسال 93عمل باز انجام دادم اونم بخاطر سکته الان بخاطر تپش قلب پایین پلاویکس مصرف میکنم اما متاسفانه خیلی کمیاب وگرونه خداستم بدونم که میتونم داروی دیگه ای جایگزین پلاویکس کنم ممنون میشم پاسخگو باشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله اسویکس می توانید تهیه کنید
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام
    بیماری دیابت دارم و 4 سال پیش که کنترل خاصی بغیر از مصرف متفورمین نداشتم بعلت درد قفسه سینه و نفس ، آنژیو کردم و 2تا استند گذاشتم و 2سال بعد همین دردها به سراغم آمد و مجدد آنژیو کردم و یک استند گذاشتم و الان نیز علیرغم اینکه همیشه از پلاویکس و آسپرین و ... برا قلب و زیپ مت و ... زیرنظر پزشک استفاده میکنم و برای یک دیابتی دکتر از نتایج آزمایشات راضی هست مجدد همان دردها به سراغم آمده و دکتر احتمال گرفتگی عروق داده و فردا میخوام آنژیو کنم نظرتان راجع به این گرفتگی مکرر هر 2 سال چیه و چه باید کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه باشه

      باید مجدد تست ورزش شوید

      باید وزنتون کم بشه تغذیه سالم ورزش قطع سیگار و قرص چربی با دوز بالا مصرف کنید

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید ودرود فراوان بر دکتر عزیز و مردم همراه دکتر نجفی عزیز...آقای دکتر من یک سوال بیبشتر ندارم اونم این است که تست ورزش 92 درصد تست رفتم و طبیعی و نرمال بود به همراه اکو نرمال کاملا کارکرد قلب تا ضربان 192 یعنی 92 درصد استرس برقلب نرمال وطبیعی میخواستم بدانم این تست ها تا چند سال میتواند آسوده خاطری از عروق و کارکرد قلب داشت از چکاب ونگران نبود؟ درضم پسری 29 ساله ام...دست بوس شما اعلایی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بيمار به بيمار فرق ميكنه
      اگر فاكتور خطر نداريد تا سه سال خوبه
  • تصویر کاربر شیما چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام پدر من 69 ساله بیمار مزمن کبدی میباشد که مدت 9 ماه پیش دچار زخم در ناحیه ساق پا شد ، که در ابتدای کار سونوگرافی داپلر از هر دو پا شد و هیچ گرفتگی دیده نشد ، بعد از این مدت انواع پانسمان نوین ، لار ، عسل انجام شد ولی تاثیری نداشت . شایان ذکر است پلاکت 60 هزار و دیابت هم ندارد. به نظر شما ممکن به دلایل عروقی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      ظاهرا عروق سالم است
      از متخصص روماتولوژيست كمك بگيريد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر