دکتر محمد حسین نجفی

هدف از بررسی افت فشار خون، پیدا کردن علت آن است. پزشک برای تشخیص و درمان فشار خون پایین، علاوه بر گرفتن شرح‌حال، انجام معاینه و اندازه‌گیری فشارخون ممکن است اقدامات زیر را هم توصیه کند:

👈آزمایش خون

که اطلاعاتی درباره سلامت کلی و افت قند خون (هیپوگلیسمی)، قند خون بالا (هیپرگلیسمی یا دیابت) یا کاهش گلبول‌های قرمز (کم‌خونی) می‌دهد و همگی ممکن است باعث علائمی شبیه افت فشارخون شوند.

👈الکتروکاردیوگرام (نوارقلب)

 طی این فرآیند بدون درد و غیرتهاجمی، برچسب‌های نرمی (الکترود) به پوست قفسه‌ سینه، دست‌ها و پاها متصل می‌شود. این برچسب‌ها پیغام‌های الکتریکی قلب شما را دریافت و توسط یک ماشین روی کاغذ ثبت می‌شود یا در مانیتور نمایش داده می‌‌شود.
نوارقلب، اختلالات ریتم قلب و مشکلات ساختاری قلب و نرسیدن خون و اکسیژن به عضله قلب را نشان می‌دهد. همچنین احتمال حمله‌ قلبی یا سابقه ‌آن را می‌تواند نشان دهد.

👈آزمون تیلت

اگر افت فشارخون هنگام ایستادن یا در اثر پیغام‌های نادرست مغزی (افت فشارخون با واسطه اعصاب) دارید، آزمون تیلت می‌تواند چگونگی واکنش بدن به تغییر وضعیت را بررسی کند. در این تست شما روی تختی می‌خوابید که سرِ آن برای بالا آوردن قسمت فوقانی بدن شما کج می‌شود و حالتی مشابه خوابیده به ایستاده را شبیه‌سازی می‌کند.

درمان فشار خون پایین

درمان افت فشار خون در خانه

اگر مشخص نباشد چه چیزی باعث افت فشار خون شده است یا درمانی برای آن وجود نداشته باشد، هدف از درمان، بالا بردن فشار و کاهش علائم است. بسته به سن، وضعیت سلامت و نوع فشارخون پایینی که دارید این کار را می‌توانید به شکل‌های زیر انجام دهید:

✅ مصرف بیشتر نمک

به طور معمول، توصیه متخصصین این است که نمک کمتری در رژیم غذایی مصرف کنید چرا که نمک باعث افزایش فشارخون می‌شود. برای افرادی که فشارخون پایین دارند، عکس این موضوع صادق است و بهتر است نمک بیشتری مصرف کنند. اما از آنجا که نمک زیادی باعث نارسایی قلبی به‌ویژه در افراد مسن می‌شود، پیش از افزایش مصرف نمک حتما با پزشک مشورت کنید.

✅نوشیدن آب بیشتر

 مایعات، حجم خون را افزایش می‌دهند و از کم‌آبی جلوگیری می‌کنند که هر دو در نهایت باعث درمان افت فشارخون می‌شوند.

✅استفاده از جوراب‌های فشاری

 جوراب‌های کشی که به طور معمول برای کاهش درد و تورم وریدهای واریسی استفاده می‌شوند می‌توانند به کاهش تجمع خون در پاها کمک کنند. بعضی افراد، گن‌های کشی شکم را بهتر از جوراب‌های فشاری تحمل می‌کنند.

✅قرص فشار خون پایین

 داروهای مختلفی برای درمان فشار خون پایین (فشارخون اورتواستاتیک) استفاده می‌شود. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون، حجم خون را افزایش می‌دهد و معمولا برای درمان این نوع افت فشارخون استفاده می‌شود. پزشکان معمولا از داروی میدودرین برای افزایش فشارخون در حالت ایستاده در افرادی استفاده می‌کنند که افت فشارخون وضعیتی مزمن دارند. این کار با محدود کردن ظرفیت گشادشدن رگ‌ها صورت می‌گیرد که در نهایت باعث افزایش فشارخون می‌شود.

آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

درمان خانگی فشار‌‌ خون پایین با تغییر در سبک زندگی

بسته به دلیل افت فشارخون می‌توانید علائم را کم یا از آن جلوگیری کنید: 

آب بیشتر و الکل کمتر بنوشید: الکل حتی اگر متوسط مصرف شود باعث کم‌شدن آب بدن و افت فشارخون می‌شود. از طرفی، آب با کم‌آبی مقابله می‌کند و حجم خون را افزایش می‌دهد.

به وضعیت بدن خود توجه کنید: از حالت درازکشیده با چمباتمه به آرامی بلند شوید. وقتی می‌نشینید، پاهایتان را روی هم نیندازید.
اگر متوجه شروع علائم در هنگام ایستادن شدید پاهای خود را شبیه قیچی به صورت متقاطع روی هم بگذارید و چمباتمه بزنید یا یک پا را روی صندلی یا لبه‌ای بگذارید و تا جای ممکن به سمت آن تکیه دهید. این حرکات باعث افزایش جریان خون از پاها به سمت قلب می‌شود.

غذاهای با حجم کم و کربوهیدرات پایین مصرف کنید: برای جلوگیری از افت شدید فشارخون، غذاهای کم‌حجم با دفعات بیشتر مصرف کنید و از مصرف غذاهای پرکربوهیدرات مثل سیب‌زمینی، برنج، پاستا و نان پرهیز کنید.

ممکن است پزشک هم مصرف یک یا دو فنجان قهوه یا چای پررنگ با صبحانه را به شما توصیه کند. در طول روز کافئین مصرف نکنید چرا که حساسیت خود را نسبت به آن از دست می‌دهد و کافئین می‌تواند باعث کم‌آبی هم بشود.

⬅ به طور منظم ورزش کنید: 30 تا 60 دقیقه در روز در حدی ورزش کنید که ضربان قلب شما را بالا ببرد و دو یا سه روز در هفته ورزش استقامتی داشته باشید. از ورزش کردن در محیط گرم و مرطوب خودداری کنید.

درمان فشار خون پایین با ورزش

نیاز به آمادگی خاصی برای بررسی و درمان فشار خون پایین نیست. داروهایی که فکر می‌کنید ممکن است روی فشار خون شما تأثیرگذار باشد را بدون مشورت پزشک قطع نکنید.

  1. علائم: هر چیزی که حتی ممکن است به فشارخون پایین بی‌ربط باشد و زمانی که اتفاق افتاده
  2. اطلاعات شخصی مهم: سابقه خانوادگی فشارخون پایین و استرس‌های اصلی یا تعییرات اخیر در زندگی
  3. تمام داروها: ویتامین‌ها و سایر مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید و دوز آن‌ها
  4. سوال‌هایی که می‌خواهید از پزشک خود بپرسید

چه سوال‌هایی در مورد فشار خون از پزشک خود بپرسیم؟

دلیل احتمالی علائم و مشکل من چیست؟

دلایل دیگر احتمالی این مشکل چیست؟

چه بررسی‌هایی لازم است انجام دهم؟

بهترین و مناسب‌ترین درمان برای من چیست؟

هرچند وقت یک بار باید از نظر فشارخون پایین بررسی شوم؟

من مشکلات پزشکی دیگری هم دارم. چطور با این مشکلات در کنار هم مواجه شوم؟

آیا محدودیت خاصی باید برای خودم قائل شوم؟

آیا بروشور یا وبسایتی در این زمینه هست که بتوانم بیشتر مطالعه کنم؟

چه انتظاری از پزشک برای تشخیص و درمان فشار خون داشته باشیم؟

برای تشخیص و درمان فشار خون پایین، پزشک احتمالا سوال‌های زیر را از شما بپرسد:

👈 علائم شما دائمی هستند یا گهگاهی؟

👈 شدت علائم شما چقدر است؟

👈 چه مواردی ممکن است علائم شما را بهتر یا بدتر کند؟

👈 آیا سابقه‌ خانوادگی بیماری قلبی دارید؟

برگرفته از وبسایت https://www.mayoclinic.org/

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

4/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صفری سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بپرسم مصرف قرص ترنسید باعث بالا رفتن فشار خون وسردرد میشه
    ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بله
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چند روز پیش جوش زدم سردرد شدم انگار تو سرم خالی است فشارم رفته بالا همین طور ضعف شدید دارم سیگار می کشم قلبم فنر گذاشتم چه قرض پیشنهاد می کنین که فشارم بیاد پایین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      حتما مراجعه به پزشک قلب...حهت شروع دارو باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر حمیده جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام چند وقته نوسان فشار دارم از ۱۳ بالاتر میره حالم خراب میشه یا ۱۲ روی ۸ یا ۹ روی ۵ یا۶هلتر گذاشتم اکو دادم چندین بار اسکن همه خوب بوده هلترم پارازیت داشته متورال پرانول میخورم کاپتوپریل لوزار هم دادن همه جور سونوگرافی دادم گفتن شاید صفرام پر باشه همش سرگیجه دارم مغز و اعصاب هم رفتم داروهای مختلف غذا میخورم حالم بعضی وقتها بهم میخوره تپش قلب بالای ۸۰ و۹۰ وبیشتر است خواب هم بسیار کم است بیشتر سر گیجه تپش قلب اذییتم میکنه دیگه نمیدونم چه کنم وکجا برم لطفا راهنماییم بفرمایید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      علایم اضطرابی است...مکرر ضربان و فشار را نگیرید
  • تصویر کاربر سعیده پنجشنبه ۱۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام ، من ۳۷ سالمه ،۶ماه پیش سزارین شدم و موقع بیهوشی دچار افت اکسیژن و فشارم ۲۰ شده بود ، تا ۳ روز بعد از عمل بستری بودم و داروی کاپتوپریل هم بهم میدادن ، ۳ روز بعد از مرخص شدن تو خونه حالم بد شد فشارم ۱۷ بود تا رفتم مرکز درمانی ۱۹ شده بود ، یه دارویی توی رگم زدن و بهتر شدم ،پیش دکتر قلب رفتم املودوپین۵ دادن یک ماه مصرف کردم فشارم ۱۱ و ۱۲ بود که قطع کردم ، دو هفته بعد دوباره فشارم ۱۶ شد ، دارو رو شروع کردن ، بعد از ۲ ماه بهتر شدم و دوباره قطع کردیم ، ۳ هفته بعد چند شب در میون با فشارهای ۱۴ تا ۱۶ شد ، پیش دکتر قلب رفتم کاپتوپریل ۲۵ و متورال شروع کردن که خیلی فایده نداشت ، تو این یکماه که این داروها را میخورم بصورت پراکنده شاید ۸ تا ۱۰ بار بازم فشارم ۱۴ تا ۱۵و نیم شده و مرکز درمانی میرفتم . قرص اورسودکسی کولیک اسید هم چون صفرام رو درآوردم مصرف میکنم
    من چیکار باید انجام بدم ، لطفا راهنماییم کنید ،
    کدوم املودوپین بهتره مصرف کنم یا همون کاپتوپریل . بچه هم شیر میدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام آملودیپین قرص مناسبی هست
  • تصویر کاربر علمدار چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    باسلام من سنم ۳۸ سال هستم تا مدتی پیش فشارم همیشه بین ۹تا ۱۱بوده یک سرماخوردگی وگلودرد شدید گرفتم از دوروز پیش دکتر رفتم فشار گرفته ۱۵ ودوروز شده ۱۵ هست البته یک سرم و۴ پنی سلین زدم وزنم بالاست ممکن به دلیل غفونت گلو فشارم بالا باشه باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام بعد بهبود از سرماخوردگي هولترفشارجهل و هشت ساعته انجام بشه و نتيجه رو ببينم
  • تصویر کاربر فایز سه شنبه ۲۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام‌و درود خدمت دکتر عزیز،من ۳۷سال سن دارم متاسفانه روزانه تریاک مصرف میکنم.تحرک آنچنانی هم ندارم به نظر شما میشه روزانه قرص آسپرین مصرف کنم.ناگفته نمانه پدرم،عموم دچار سکته قلبی شدن.ممنون از اینکه وقت میزارین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله مشکلی نیست استفاده کنید
  • تصویر کاربر ابولی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    ابولی
    سلام اقای دکتر ممنون از پاسختون ولی اقای دکتر تست ورزش اکو انجام دادم به متخصص قلب هم مراجعه کردم ولی میگن مشکلی نداری اقای دکتر ناگفته نماند من الان حدود یک سالیه در قسمت زیر سینه چپم درد دارم که خیلی هم اذیت کننده هست خیلی دکتر رفتم میگن مشکلی ندارید تا اینکه الان حدود ۵ ماهی کتف چپم خیلی صدا میکنه که با هر بار حرکت دادن ان مثل کلنج در کردن درد سینه ام هم خوب میشه به دکتر رماتیسم مراجعه کردم گفتن رماتیسم داری ولی همچنان این مشکل دارم ممنون
    الان هم فشار خونم متغییره بار اول همیشه بالا بار بعد فشارم روی ۱۳/۸ روی ۸/۲ هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر این بررسی ها سالم بوده پس مشکلتان قلبی نیست احتمالن دردها عضلانی است
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۰ سالمه فشار خون بالا تقریبا یه ۲۰ روزی دارم همه تست های قلب هم رفتم قلبم مشکلی نداره ولی فشارم همش در حال گردش یا ۱۴ یا ۱۵ یا ۱۲ یا ۱۸ بالا و پایین میشه الان هم برام آقای دکتر قرص سینومیکس ۸۰ تجویز کردن حالا نمیدونم چی کارکنم لطفا کمکم کنید فشارمو کنترل کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      همین دارو را مدتی استفاده کنید و ببینید فشارهایتان چطور می شود
  • تصویر کاربر جعفری یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    این شخص چند روزی دچار بی اشتهایی شده و چند یک روز است که آب نمیخورد و جدیدا دچار تاری دید و نابینایی شده و قبل از این خیلی سرحال بود
    با توجه به سن بالا و وجود کرونا در بیمارستان چه کنیم؟
    خواهش میکنم هر چه زودتر پاسخ بدید خیلی جدی است.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به این شرایط باید ببریدشان بیمارستان و حتمن یک سی تی مغز بگیرند تاری دید و نابینایی علامت خیلی مهم است و ممکن است ناشی از آسیب مغزی باشد
  • تصویر کاربر صالحزاده جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید خدمت دکتر نجفی.
    مادرم۵۰سال دارد فشار خون شدید دارد چند سالی است ک اصلان کنترل نمیشه فشارخونش چند شهر یا شهرستان رفتیم برای دکتر ولی اصلان فایده ای نداشته و همیشه فشار خونش ۱۸ ب بالاست تا ۲۴افزایش میابد اکو قلب هر چی ک راجب ب فشار خونه آزمایش داده است و دکتر ها میگند اصلان مشکل قلب ندارد و هیچ مشکلی ندارد با این حال هم فشارش همیشه ۱۸تا۲۴ است دارو گیاهی هم جواب نمیدهد..
    ممنون میشم ک تشخیص شمارو ببینم یا بشنوم کمکم کنید دکتر بخدا شبو روز نداریم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      داروهایی که می خورند را بنویسید
    2. تصویر کاربر صالحزاده جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      آ.اِس.آ۸۰....(استیل سالیسیلیک اسید)قرص انتریک کوتد فارماشیمی__

      لوزارتان۲۵__

      کاپتو پریل ۲۵__

      تری فلوئوپرازین۱میلی گرم __

      الان این دارو هارو مصرف میکند

      دارو های گیاهی ..برگه زیتون برگ به..برگه زال زالک..یکی دوتای دی
      گه هم هست اسمشو یادم رفته از دارهای گیاهی..
      __________________________________________________
      ولی دکتر میرفتیم پیش هر دکتری میگفت چ دارو های مصرف میکنید قرص هارو نشون میدادیم میگفت این دارو هارو قط کن این دارو های ک مینویسم مصرف کنید با همین ترتیب الان ی کیسه قرص داریم ک میرفتیم پیش هر دکتر میگفت اینو بخورید اینو نخورید...
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      کاپتوپریل را فقط در مواقع فشار بالای 17 بدهید قرص لوزارتان اچ صبح و شب استفاده کنند و قرص املودیپین پنج ساعت ده صبح داروی گیاهی هم مطلقن بهشان ندهید همینها خودشان فشار را نامنظم می کنند
    4. تصویر کاربر صالحزاده جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      شما هیچ قرصی هیچ داروی بجز داروهای ک من گفتم تجویز نمیکنید؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      لوزارتان اچ و املودیپین مگر داروی جدید نیست؟! اینها را که از قبل مصرف نمیکردند لوزارتان اچ با لوزارتان فرق دارد داروی ترکیبی است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر