دکتر محمد حسین نجفی

هدف از بررسی افت فشار خون، پیدا کردن علت آن است. پزشک برای تشخیص و درمان فشار خون پایین، علاوه بر گرفتن شرح‌حال، انجام معاینه و اندازه‌گیری فشارخون ممکن است اقدامات زیر را هم توصیه کند:

👈آزمایش خون

که اطلاعاتی درباره سلامت کلی و افت قند خون (هیپوگلیسمی)، قند خون بالا (هیپرگلیسمی یا دیابت) یا کاهش گلبول‌های قرمز (کم‌خونی) می‌دهد و همگی ممکن است باعث علائمی شبیه افت فشارخون شوند.

👈الکتروکاردیوگرام (نوارقلب)

 طی این فرآیند بدون درد و غیرتهاجمی، برچسب‌های نرمی (الکترود) به پوست قفسه‌ سینه، دست‌ها و پاها متصل می‌شود. این برچسب‌ها پیغام‌های الکتریکی قلب شما را دریافت و توسط یک ماشین روی کاغذ ثبت می‌شود یا در مانیتور نمایش داده می‌‌شود.
نوارقلب، اختلالات ریتم قلب و مشکلات ساختاری قلب و نرسیدن خون و اکسیژن به عضله قلب را نشان می‌دهد. همچنین احتمال حمله‌ قلبی یا سابقه ‌آن را می‌تواند نشان دهد.

👈آزمون تیلت

اگر افت فشارخون هنگام ایستادن یا در اثر پیغام‌های نادرست مغزی (افت فشارخون با واسطه اعصاب) دارید، آزمون تیلت می‌تواند چگونگی واکنش بدن به تغییر وضعیت را بررسی کند. در این تست شما روی تختی می‌خوابید که سرِ آن برای بالا آوردن قسمت فوقانی بدن شما کج می‌شود و حالتی مشابه خوابیده به ایستاده را شبیه‌سازی می‌کند.

درمان فشار خون پایین

درمان افت فشار خون در خانه

اگر مشخص نباشد چه چیزی باعث افت فشار خون شده است یا درمانی برای آن وجود نداشته باشد، هدف از درمان، بالا بردن فشار و کاهش علائم است. بسته به سن، وضعیت سلامت و نوع فشارخون پایینی که دارید این کار را می‌توانید به شکل‌های زیر انجام دهید:

✅ مصرف بیشتر نمک

به طور معمول، توصیه متخصصین این است که نمک کمتری در رژیم غذایی مصرف کنید چرا که نمک باعث افزایش فشارخون می‌شود. برای افرادی که فشارخون پایین دارند، عکس این موضوع صادق است و بهتر است نمک بیشتری مصرف کنند. اما از آنجا که نمک زیادی باعث نارسایی قلبی به‌ویژه در افراد مسن می‌شود، پیش از افزایش مصرف نمک حتما با پزشک مشورت کنید.

✅نوشیدن آب بیشتر

 مایعات، حجم خون را افزایش می‌دهند و از کم‌آبی جلوگیری می‌کنند که هر دو در نهایت باعث درمان افت فشارخون می‌شوند.

✅استفاده از جوراب‌های فشاری

 جوراب‌های کشی که به طور معمول برای کاهش درد و تورم وریدهای واریسی استفاده می‌شوند می‌توانند به کاهش تجمع خون در پاها کمک کنند. بعضی افراد، گن‌های کشی شکم را بهتر از جوراب‌های فشاری تحمل می‌کنند.

✅قرص فشار خون پایین

 داروهای مختلفی برای درمان فشار خون پایین (فشارخون اورتواستاتیک) استفاده می‌شود. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون، حجم خون را افزایش می‌دهد و معمولا برای درمان این نوع افت فشارخون استفاده می‌شود. پزشکان معمولا از داروی میدودرین برای افزایش فشارخون در حالت ایستاده در افرادی استفاده می‌کنند که افت فشارخون وضعیتی مزمن دارند. این کار با محدود کردن ظرفیت گشادشدن رگ‌ها صورت می‌گیرد که در نهایت باعث افزایش فشارخون می‌شود.

آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

درمان خانگی فشار‌‌ خون پایین با تغییر در سبک زندگی

بسته به دلیل افت فشارخون می‌توانید علائم را کم یا از آن جلوگیری کنید: 

آب بیشتر و الکل کمتر بنوشید: الکل حتی اگر متوسط مصرف شود باعث کم‌شدن آب بدن و افت فشارخون می‌شود. از طرفی، آب با کم‌آبی مقابله می‌کند و حجم خون را افزایش می‌دهد.

به وضعیت بدن خود توجه کنید: از حالت درازکشیده با چمباتمه به آرامی بلند شوید. وقتی می‌نشینید، پاهایتان را روی هم نیندازید.
اگر متوجه شروع علائم در هنگام ایستادن شدید پاهای خود را شبیه قیچی به صورت متقاطع روی هم بگذارید و چمباتمه بزنید یا یک پا را روی صندلی یا لبه‌ای بگذارید و تا جای ممکن به سمت آن تکیه دهید. این حرکات باعث افزایش جریان خون از پاها به سمت قلب می‌شود.

غذاهای با حجم کم و کربوهیدرات پایین مصرف کنید: برای جلوگیری از افت شدید فشارخون، غذاهای کم‌حجم با دفعات بیشتر مصرف کنید و از مصرف غذاهای پرکربوهیدرات مثل سیب‌زمینی، برنج، پاستا و نان پرهیز کنید.

ممکن است پزشک هم مصرف یک یا دو فنجان قهوه یا چای پررنگ با صبحانه را به شما توصیه کند. در طول روز کافئین مصرف نکنید چرا که حساسیت خود را نسبت به آن از دست می‌دهد و کافئین می‌تواند باعث کم‌آبی هم بشود.

⬅ به طور منظم ورزش کنید: 30 تا 60 دقیقه در روز در حدی ورزش کنید که ضربان قلب شما را بالا ببرد و دو یا سه روز در هفته ورزش استقامتی داشته باشید. از ورزش کردن در محیط گرم و مرطوب خودداری کنید.

درمان فشار خون پایین با ورزش

نیاز به آمادگی خاصی برای بررسی و درمان فشار خون پایین نیست. داروهایی که فکر می‌کنید ممکن است روی فشار خون شما تأثیرگذار باشد را بدون مشورت پزشک قطع نکنید.

  1. علائم: هر چیزی که حتی ممکن است به فشارخون پایین بی‌ربط باشد و زمانی که اتفاق افتاده
  2. اطلاعات شخصی مهم: سابقه خانوادگی فشارخون پایین و استرس‌های اصلی یا تعییرات اخیر در زندگی
  3. تمام داروها: ویتامین‌ها و سایر مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید و دوز آن‌ها
  4. سوال‌هایی که می‌خواهید از پزشک خود بپرسید

چه سوال‌هایی در مورد فشار خون از پزشک خود بپرسیم؟

دلیل احتمالی علائم و مشکل من چیست؟

دلایل دیگر احتمالی این مشکل چیست؟

چه بررسی‌هایی لازم است انجام دهم؟

بهترین و مناسب‌ترین درمان برای من چیست؟

هرچند وقت یک بار باید از نظر فشارخون پایین بررسی شوم؟

من مشکلات پزشکی دیگری هم دارم. چطور با این مشکلات در کنار هم مواجه شوم؟

آیا محدودیت خاصی باید برای خودم قائل شوم؟

آیا بروشور یا وبسایتی در این زمینه هست که بتوانم بیشتر مطالعه کنم؟

چه انتظاری از پزشک برای تشخیص و درمان فشار خون داشته باشیم؟

برای تشخیص و درمان فشار خون پایین، پزشک احتمالا سوال‌های زیر را از شما بپرسد:

👈 علائم شما دائمی هستند یا گهگاهی؟

👈 شدت علائم شما چقدر است؟

👈 چه مواردی ممکن است علائم شما را بهتر یا بدتر کند؟

👈 آیا سابقه‌ خانوادگی بیماری قلبی دارید؟

برگرفته از وبسایت https://www.mayoclinic.org/

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

4/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مختاری شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۵ سال سن دارم ۵ساله قرص کنکور و والسارتان به تجویز پزشک مصرف میکنم حدود یکسال هست که دچار اسم شدم واسپری مصرف میکنم ولی شبها دچار تنگی نفس وسندرم پای بیقرار میشوم لطفا راهمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      برای تنگی نفس حتمن یک مشورت با متخصص ریه بکنید چون شاید علامت تشدید اسم است. برای بررسی پای بی قرار هم یک بررسی کم خونی و تیرویید بکنید
  • تصویر کاربر ابولفصل پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترخسته نباشید تروخدازودترجواب بدین
    اقای باسن ۲۵ساله
    فشارخون بالایی داره
    جدیدا خروپفش شدید شده سردردداره سرفه میزنه
    چیکاربایدبکنه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      باید نزد متخصص قلب یک بار ویزیت شود نوارقلب و اکو بگیرد و یک سری ازمایش های مخصوص فشارخون بدهد شاید لازم باشد که دارو هم بعد معاینه برایش تجویز شود
  • تصویر کاربر کاظمی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر آیا روشی غیر دارویی برای کنترل فشار خون وجود دارد ؟ چند سال پیش در رزونامه خواندم که پزشکان ایرانی توانسته اند با تاثیر گذاری بر روی اعصاب سمپاتیک کلیه فشار خون بیمار را کنترل کنند ؟ آیا این روش در ایران اجرا میشه و اصلا مورد تایید است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
  • تصویر کاربر ع سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    آیا قرص زالربان جایگزین آ اس آ می شود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر سمیرا شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سرم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد به دكتر مغز و اعصاب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر موسوی شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام
    من فشار خون بالا دارم
    آکسفورج و ناترلیکس و متورال و آسپرین
    قرص چربی فنو فیبرات میخورم
    اسکن قلب کردم به خاطر درد روی سینه و در اسکن قلب نوشته بود یکی از رگهایم خون به قلب نمیرساند به خوبی دکتر گفتند باید آنژیو بشم و شدم گرفتگی رگ نداشتم
    چند وقت دست چپم خواب میره علت چیست مخصوصا شبها موقع خواب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ممكنه اصلا به قلبتون ارتباط نداشته باشه و درگيري عصب در مسير باشه
      بهتره دكتر مغز و اعصاب هم مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام..جناب دکتر قبلا جواب سوالمو دادین...ولی خواستم بپرسم فقط بعضی مواقع فشارم میا 14.8 روی 8.7ولی یشتر مواقع فشارم نرماله..البته زمانی که استرس یا وسواس پیدا میکنم میاد بالا...من از وسواس زیاد روزی 5 ت 6 بار فشارمو میگیرم.ایا بازم باید بغیر از لوزار 25 دارو اضافه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر آرزو جمعه ۲۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    ارزو ا, [01.02.18 20:43]
    سلام دکتر ممنون که اطلاعات مفیدی در اختیار دیگران قرار میدین من 39 ساله م هست و یکی دوساله که متوجه شدم با بالا رفتن استرس(مخصوصا استرس شغلی) فشارم بالا میره و خوب بدلیل احتمال شایعه پردازی نمیتونم در اداره مطرح کنم که استرسم کم بشه،قبلا بالارفتن از پله نفسم رو از کار مینداخت و تپش قلب داشتم، دکتر قلب هلتر نصب کردند و نتیجه آن فشار خون در بیشتر حالات بود و نتیجه اکو: بطن چپم کمی گشاد شده بود ودکتر تجویز والزارتان داد که باعث شده بود نفسم بالا نیاد و احساس خالی شدن و بیحالی شدید وعدم قدرت در پاها کنم و به دکتر پزشک خانواده گفتم تجویز صبح هیدرو کلر تیازید (یکی) متورال در صبح و شب و کاپتو پریل در صبح و شب ،و خیلی بهتر شدم. ولی بعضی وقتها در وسط روز علایم فشار خون رو دارم وبنظرتون این داروها رو ادامه بدم، چون قبلا صدای وزوز شدید در گوش داشتم که الان خداروشکر مدتیه قطع شده ،آیا به چکاپ جدید نیاز دارم ، من صبح سه تا قرص را قبل از صبحانه میخورم و یک ساعت بعد یا بیشتر صبحانه میخورم وبنظرم مشکلی هم پیش نمیاد، تپش قلب هم خیلی کمتر شده، ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر روح یکشنبه ۷ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    دریچه داخل قلب سمت راست آنژی شده و داخل آن فنر گذاشته شده و سمت چپ هم آنژی شده. و الان کارکرد قلب 70 درصد است و علت کم کاری قلب و فشار پایین خون و تنگی نفس بعد از عمل چیست و باید چکار کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۷ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۷ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ش. دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام عليكم، بنده فشار خون دارم و قرص متورال ٥٠ استفاده ميكنم چند روزي ميشه يهو ضربان قلب بالا ميره يهو پايين مياد سردم ميشه عرق سرد بهم ميشينه قلبم هم حالت تير كشيدن داره پشتم هم همين طور كلا احساس خوشايندي ندارم اكو داده بودم دو ماه پيش گفتن دريچه ميترال يكم گشاده و بطن چپ خون رساني اش يكم كم هست البته جدي نيست بايد تست ورزش بدي كه من ندادم هنوزء،سنم ٢٩ هست، ايا لازمه تست ورزش
    كلا اين چند ووز چرا اينطور شدم اين علائم خطر داره واقعا اذيتم، يهو ضربان قلب ١٠٦ هست
    ده دقيقه بعدش حتي قرص هم نخورم يهو اينطور ميشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر