دکتر محمد حسین نجفی

گرفتگی رگ قلب (تصلّب شرایین) به صورت تدریجی ایجاد می‌شود و موارد خفیف آن علامتی ندارد. معمولا وقتی نمایان می‌شود که شریان آنقدر باریک یا بسته شود که نتواند خون کافی به اندام و بافت مورد نظر برساند. گاهی ایجاد لخته‌ی خونی مسیر را کاملا می‌بندد و ایجاد حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی می‌کند.

1. اگر گرفتگی در شریان‌های قلب (کرونر) باشد، علائمی مثل درد یا فشار در قفسه‌ی سینه (آنژین قلبی) دارد.

2. اگر گرفتگی در شریان‌های منتهی به مغز باشد ممکن است علائمی مثل بی‌حسی یا ضعف اندام‌های فوقانی و تحتانی، مشکل در صحبت کردن، از دست دادن موقت دید در یک چشم یا افتادگی عضلات یک طرف صورت داشته باشید. این‌ها علائم حمله‌ی مغزی گذرا (تی‌آی‌اِی) است که اگر درمان نشود ممکن است تبدیل به حمله‌ی مغزی شود.

3. اگر گرفتگی در شریان‌های دست یا پا باشد ممکن است علائم بیماری شریان محیطی داشته باشید مثل درد هنگام راه‌ رفتن (لنگش)

4. اگر گرفتگی در شریان‌های منتهی به کلیه‌ها باشد ممکن است مبتلا به فشارخون یا نارسایی کلیوی شوید.

گرفتگی رگ قلب و درمان تصلب شرایین

چه عواملی باعث گرفتگی رگ‌ قلب (تصلب شرایین) می‌شود؟

آسیبی که در اثر هر یک از موارد زیر ایجاد می‌شود:

👈فشارخون بالا

👈کلسترول بالا

👈تری‌گلیسرید بالا

👈سیگار کشیدن و مصرف سایر دخانیات

👈مقاومت به انسولین، چاقی یا دیابت

👈التهاب ناشی از بیماری‌هایی مثل آرتروز، لوپوس یا عفونت‌ها

با آسیب‌ دیدن دیواره‌ی داخلی شریان، سلول‌های خونی به محل آسیب می‌چسبند و در آنجا تجمع می‌کنند. به مرور زمان، رسوب چربی (پلاک) از جنس کلسترول و سایر محصولات سلولی روی این محل جمع می‌شوند و شریان را تنگ می‌کنند. در نتیجه خون کافی به بافت‌ها و اندام‌های متصل به شریان‌های مسدود شده برای داشتن عملکرد مناسب نمی‌رسد.

ممکن است دیواره‌ی پلاک پاره شود و کلسترول و سایر مواد وارد جریان خون شود. این موضوع گاهی باعث ایجاد لخته می‌شود که جریان خون به بخشی از بدن را مختل می‌کند و بسته به ناحیه‌ی درگیری ممکن است باعث حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی یا ایجاد مشکل در سایر اندام‌های بدن شود.

«تغییرات کوچک و ساده را به عادات روزانه خود اضافه کنید تا زندگی را بدون نیاز به مراقبت‌های قلبی تجربه کنید.»

عوامل خطرساز گرفتگی سرخرگ‌ها

❎ فشارخون بالا

❎ کلسترول بالا

❎ دیابت

❎ چاقی مفرط

❎ مصرف سیگار و سایر دخانیات

❎ سابقه‌ی خانوادگی بیماری‌های قلبی زودهنگام

❎ عدم تحرّک کافی

❎ رژیم غذایی ناسالم

ترک سیگار برای دمان گرفتگی رگ قلب

عوارض گرفتگی عروق

نوع عوارض بستگی به این دارد که چه شریانی درگیر است:

⬅بیماری شریان کرونر

وقتی شریان‌های نزدیک به قلب باریک شوند ممکن است بیماری شریان کرونر ایجاد شود که باعث درد قفسه‌ی سینه (آنژین)، حمله‌ی قلبی یا نارسایی قلبی می‌شود.

⬅بیماری شریان کاروتید

وقتی گرفتگی در شریان‌های نزدیک به مغز اتفاق بیفتد ممکن است بیماری شریان کاروتید ایجاد شود که می‌تواند باعث حمله‌ی مغزی گذرا (تی‌آی‌اِی) یا سکته‌ی مغزی شود.

بیماری شریان محیطی

وقتی گرفتگی در شریان‌های دست‌ها یا پاها باشد جریان خون به اندام‌ها مختل می‌شود که به آن بیماری شریان محیطی گفته می‌شود. این بیماری ممکن است باعث کمتر شدن حساسیت اندام‌ها به گرما و سرما و افزایش خطر سوختگی یا سرمازدگی شود. در موراد نادر، جریان خون ضعیف به اندام‌ها ممکن است باعث از بین رفتن بافت‌ها (گانگرن) شود.

آنوریسم

گرفتگی سرخرگ‌ها ممکن است در هر جایی از بدن باعث ایجاد آنوریسم شود. آنوریسم یعنی برجستگی در دیواره‌ی شریان. اغلب افراد مبتلا به آنوریسم هیچ علامتی ندارند جز در موارد اورژانسی و پارگی آنوریسم که به صورت درد و احساس پارگی در آن ناحیه خود را نشان می‌دهد. آنوریسم در صورت پاره شدن ممکن است خونریزی داخلی مرگ‌بار ایجاد کند که در این صورت معمولا ناگهانی و فاجعه‌بار است.

بیماری مزمن کلیوی

گرفتگی سرخرگ‌ها ممکن است باعث باریک شدن شریان‌های منتهی به کلیه‌ها شوند که در نتیجه مانع از رسیدن خون حاوی اکسیژن به آن‌ها می‌شود. به مرور زمان این موضوع روی عملکرد کلیه‌ها اثر می‌گذارد و دفع مواد زاید از بدن دچار مشکل می‌شود.

درمان انسداد عروق

مهم‌ترین عوامل پیشگیری از گرفتگی رگ قلب

✅ ترک سیگار

✅ رژیم غذایی سالم

✅ ورزش منظم

✅ حفظ وزن مناسب

به خاطر داشته باشید که برای ایجاد تغییر در سبک زندگی و موفقیت در آن، هر بار یک قدم بردارید و در آن مداومت داشته باشید. سعی کنید مواردی را اصلاح کنید که بتوانید در طولانی‌مدت آن را حفظ کنید.

مرور کلی

دیواره‌ی شریان‌ها که اکسیژن و مواد غذایی را از قلب به قسمت‌های دیگر بدن می‌برند در حالت عادی انعطاف‌پذیر و ارتجاعی است. وقتی این دیواره ضخیم و سخت شود گرفتگی شریان‌ها اتفاق می‌افتد. این موضوع ممکن است باعث کم شدن جریان خون به بافت‌ها و اندام‌ها از جمله خود قلب شود. گرفتگی رگ قلب (تصلّب شرائین) به تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر در دیواره‌ی شریان و ایجاد پلاک در آن می‌گویند که می‌تواند جریان خون را محدود کند. این پلاک ممکن است پاره شود و فرآیند ایجاد لخته‌ی خون را راه بیندازد. هرچند تصلّب شرایین را معمولا یک مشکل رگ‌های قلبی می‌دانند ولی ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شود. اگر از علائم گرفتگی رگ قلب مطلع باشید و فورا به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید، مطمئنا قابل پیشگیری و همین طور قابل درمان است.

برگرفته از https://www.mayoclinic.org/

 

5/5 - (1 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام من چهل سالمه وفوتبال حرفه ای بازی میکنم مدتی هست سوزش شدیداحساس سنگینی درسمت چپ قفسه سینه وپشت قفسه سینه دارم نوارقلب گرفتم مشکوک بود دوباراکو انزیم قلب دادم گفتن نرماله ومشکل نداره دوبار هم فوتبال بازی کردم هیچ مشکل ودردی نداشتم وفقط موقع استراحت تمرکز زیاد سوزش وسنگینی بمدت طولانی دارم تا وضعیتم رو تغییر ندم یا بکاری مشغول نشم سوزش وسنگینی ادامه داره مجبور شدم سی تی انژیو بشم نتیجه آن گشادی کرونرهای چپ وراست قلبم وفررفته ای یکی از انها درعضله قلبم بود دکترم بهم اسپرین وچند تاقرص داده ایا راهی مثل جراحی وانژیو برای درمان این مشکل هست؟ وایا این مشکل مادرزادیه یا از ورزش زیاده؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      عكس سي تي رو بفرستيد
      درمان داروييه فقط
      مشكل نه مادرزاديه نه ورزش به خاطر افزايش سن هست
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و وقت بخیر خدمت دکتر نجفی
    سه هفته ای میشه درد قلب و دست چپ دارم،اکو انجام دادم و نظر دکتر افتادگی دریچه میترال بوده، تست ورزش انجام دادم دکتر قلبم گفتن مشکل از قلب نیست،این درد همچنان ادامه داره،تهران زندگی میکنم و غلظت خونم بعد ازمایش ۱۶.۸ بوده، میخواستم بدونم نظر شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کاوه دوشنبه ۴ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    با سلام.خسته نباشید اقای دکتر.من مدتیه طرف چپم یعنی از گردنم تا نوک پام سنگینه و درد داره.موقع ورزش هم دست چپم و شونه چپم خیلی بهش فشار میاد و خسته میشه زود.خواستم لطف کنید راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر صادقی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام حضور دکتر گرامی و تشکر از پاسخگویی ها ی شما دکتر گرانقدر بنده به توصیه و مشاوره حضرتعالی گوش کردم و عمل قلب باز برای پدرم را انجام دادم و خداروشکر حال ایشان خوب است و به بخش منتقل شدند میخاستم اولا" از مشاوره های شما دکتر بزرگوار تشکر و مراتب سپاس و قدردانیم را اعلام نمایم و این سوال را بپرسم که برای مراقبت پدرم در منزل شما خرید دستگاه هوا یا بخور را که تصفیه کننده هوای محیط اتاق باشد برای بیمار قلب باز مناسب می دانید؟ با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر افشین دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید. در مرحله اول جا داره بخاطر راه‌اندازی چنین سیستمی بی نهایت ازتون تشکر کنم. آقای دکتر من من یک ماهی میشه از کتف سمت چپم درد شروع میشه و تا سر انگشتام ادامه پیدا میکنه..یه نوع احساس سوزش داخل قفسه سینه م دارم و سر انگشتام بیشتر حال قزقز پیدا میکنه...البته بیشتر وقتی میخوابم اینطور میشه و هر چه بدوم یا ورزش کنم اصلا چنین دردی ندارم...قلبم هم همیشه منظم میزنه و فشار خونم به ندرت 10 رو 7.5 میشه...در مورد وزنم 15 کیلو کمبود وزن دارم و لاغر اندام هستم...25 سال سن دارم....آقای دکتر تا چه حدی امکان داره مشکل از قلبم باشه؟؟؟اینم بگم ما اصلا خانوادگی مشکل قلبی نداریم وجود این درد هر از گاهی باعث وجود اظطراب شده برام فعالیت بدنیم کمه و مشکل دیابت یا هیچ بیماری دیگه ای ندارم این حالت سوزش بیشتر تو کتفم هستش و موقع دراز کشیدن بهم دست میده.. نه همیشه ولی بعضی اوقات چنین میشم و وجود یه ذره درد باعث اظطراب و تشدید درد میشه ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر narges جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    حدود ١٠ روز هست كه بيشتر اوقات قلبم تير ميكشد و همچنين دست چپ و تا پشت گردن درد دارم ١٠ روز قبل در بيمارستان اكو دادم و گفتن همه چيز نرمال هست ولى بعد از ان درد بيشتر شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بايد معاينه كنم
      ولي اگر درد طول مشيد شايد تست ورزش كمك كننده باشد
  • تصویر کاربر فرزاد جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    من تست ورزش دادم و هیچ گونه موردی نداشتم اما بعضی مواقع بصورت ناگهانی و کوتاه قلبم تیر میکشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    درد شدید در ناحیه قفسه سینه در شب داشتم که دست چپم هم درگیر شد همراه با سرگیجه وبدن لرزه .ورنگ پریدگی علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر Ahad چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    هزینه فنر خیلی بالاست نمیتونیم پرداخت کنیم آنچنان پولی هم نداریم . طرف قرداد با بیمه تامین اجتماعی هستید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر