دکتر محمد حسین نجفی

گرفتگی رگ قلب (تصلّب شرایین) به صورت تدریجی ایجاد می‌شود و موارد خفیف آن علامتی ندارد. معمولا وقتی نمایان می‌شود که شریان آنقدر باریک یا بسته شود که نتواند خون کافی به اندام و بافت مورد نظر برساند. گاهی ایجاد لخته‌ی خونی مسیر را کاملا می‌بندد و ایجاد حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی می‌کند.

1. اگر گرفتگی در شریان‌های قلب (کرونر) باشد، علائمی مثل درد یا فشار در قفسه‌ی سینه (آنژین قلبی) دارد.

2. اگر گرفتگی در شریان‌های منتهی به مغز باشد ممکن است علائمی مثل بی‌حسی یا ضعف اندام‌های فوقانی و تحتانی، مشکل در صحبت کردن، از دست دادن موقت دید در یک چشم یا افتادگی عضلات یک طرف صورت داشته باشید. این‌ها علائم حمله‌ی مغزی گذرا (تی‌آی‌اِی) است که اگر درمان نشود ممکن است تبدیل به حمله‌ی مغزی شود.

3. اگر گرفتگی در شریان‌های دست یا پا باشد ممکن است علائم بیماری شریان محیطی داشته باشید مثل درد هنگام راه‌ رفتن (لنگش)

4. اگر گرفتگی در شریان‌های منتهی به کلیه‌ها باشد ممکن است مبتلا به فشارخون یا نارسایی کلیوی شوید.

گرفتگی رگ قلب و درمان تصلب شرایین

چه عواملی باعث گرفتگی رگ‌ قلب (تصلب شرایین) می‌شود؟

آسیبی که در اثر هر یک از موارد زیر ایجاد می‌شود:

👈فشارخون بالا

👈کلسترول بالا

👈تری‌گلیسرید بالا

👈سیگار کشیدن و مصرف سایر دخانیات

👈مقاومت به انسولین، چاقی یا دیابت

👈التهاب ناشی از بیماری‌هایی مثل آرتروز، لوپوس یا عفونت‌ها

با آسیب‌ دیدن دیواره‌ی داخلی شریان، سلول‌های خونی به محل آسیب می‌چسبند و در آنجا تجمع می‌کنند. به مرور زمان، رسوب چربی (پلاک) از جنس کلسترول و سایر محصولات سلولی روی این محل جمع می‌شوند و شریان را تنگ می‌کنند. در نتیجه خون کافی به بافت‌ها و اندام‌های متصل به شریان‌های مسدود شده برای داشتن عملکرد مناسب نمی‌رسد.

ممکن است دیواره‌ی پلاک پاره شود و کلسترول و سایر مواد وارد جریان خون شود. این موضوع گاهی باعث ایجاد لخته می‌شود که جریان خون به بخشی از بدن را مختل می‌کند و بسته به ناحیه‌ی درگیری ممکن است باعث حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی یا ایجاد مشکل در سایر اندام‌های بدن شود.

«تغییرات کوچک و ساده را به عادات روزانه خود اضافه کنید تا زندگی را بدون نیاز به مراقبت‌های قلبی تجربه کنید.»

عوامل خطرساز گرفتگی سرخرگ‌ها

❎ فشارخون بالا

❎ کلسترول بالا

❎ دیابت

❎ چاقی مفرط

❎ مصرف سیگار و سایر دخانیات

❎ سابقه‌ی خانوادگی بیماری‌های قلبی زودهنگام

❎ عدم تحرّک کافی

❎ رژیم غذایی ناسالم

ترک سیگار برای دمان گرفتگی رگ قلب

عوارض گرفتگی عروق

نوع عوارض بستگی به این دارد که چه شریانی درگیر است:

⬅بیماری شریان کرونر

وقتی شریان‌های نزدیک به قلب باریک شوند ممکن است بیماری شریان کرونر ایجاد شود که باعث درد قفسه‌ی سینه (آنژین)، حمله‌ی قلبی یا نارسایی قلبی می‌شود.

⬅بیماری شریان کاروتید

وقتی گرفتگی در شریان‌های نزدیک به مغز اتفاق بیفتد ممکن است بیماری شریان کاروتید ایجاد شود که می‌تواند باعث حمله‌ی مغزی گذرا (تی‌آی‌اِی) یا سکته‌ی مغزی شود.

بیماری شریان محیطی

وقتی گرفتگی در شریان‌های دست‌ها یا پاها باشد جریان خون به اندام‌ها مختل می‌شود که به آن بیماری شریان محیطی گفته می‌شود. این بیماری ممکن است باعث کمتر شدن حساسیت اندام‌ها به گرما و سرما و افزایش خطر سوختگی یا سرمازدگی شود. در موراد نادر، جریان خون ضعیف به اندام‌ها ممکن است باعث از بین رفتن بافت‌ها (گانگرن) شود.

آنوریسم

گرفتگی سرخرگ‌ها ممکن است در هر جایی از بدن باعث ایجاد آنوریسم شود. آنوریسم یعنی برجستگی در دیواره‌ی شریان. اغلب افراد مبتلا به آنوریسم هیچ علامتی ندارند جز در موارد اورژانسی و پارگی آنوریسم که به صورت درد و احساس پارگی در آن ناحیه خود را نشان می‌دهد. آنوریسم در صورت پاره شدن ممکن است خونریزی داخلی مرگ‌بار ایجاد کند که در این صورت معمولا ناگهانی و فاجعه‌بار است.

بیماری مزمن کلیوی

گرفتگی سرخرگ‌ها ممکن است باعث باریک شدن شریان‌های منتهی به کلیه‌ها شوند که در نتیجه مانع از رسیدن خون حاوی اکسیژن به آن‌ها می‌شود. به مرور زمان این موضوع روی عملکرد کلیه‌ها اثر می‌گذارد و دفع مواد زاید از بدن دچار مشکل می‌شود.

درمان انسداد عروق

مهم‌ترین عوامل پیشگیری از گرفتگی رگ قلب

✅ ترک سیگار

✅ رژیم غذایی سالم

✅ ورزش منظم

✅ حفظ وزن مناسب

به خاطر داشته باشید که برای ایجاد تغییر در سبک زندگی و موفقیت در آن، هر بار یک قدم بردارید و در آن مداومت داشته باشید. سعی کنید مواردی را اصلاح کنید که بتوانید در طولانی‌مدت آن را حفظ کنید.

مرور کلی

دیواره‌ی شریان‌ها که اکسیژن و مواد غذایی را از قلب به قسمت‌های دیگر بدن می‌برند در حالت عادی انعطاف‌پذیر و ارتجاعی است. وقتی این دیواره ضخیم و سخت شود گرفتگی شریان‌ها اتفاق می‌افتد. این موضوع ممکن است باعث کم شدن جریان خون به بافت‌ها و اندام‌ها از جمله خود قلب شود. گرفتگی رگ قلب (تصلّب شرائین) به تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر در دیواره‌ی شریان و ایجاد پلاک در آن می‌گویند که می‌تواند جریان خون را محدود کند. این پلاک ممکن است پاره شود و فرآیند ایجاد لخته‌ی خون را راه بیندازد. هرچند تصلّب شرایین را معمولا یک مشکل رگ‌های قلبی می‌دانند ولی ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شود. اگر از علائم گرفتگی رگ قلب مطلع باشید و فورا به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید، مطمئنا قابل پیشگیری و همین طور قابل درمان است.

برگرفته از https://www.mayoclinic.org/

 

5/5 - (1 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فریده شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چند سال هست که گاهی ضربان تند قلب با صدای بلند دارم طوری که خودم که خودم میشنوم و گاهی یک درد بدی در قسمت قلبم حس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک نوارقلب و اکو بگیرید
  • تصویر کاربر نیک سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    حدود ۱سال که درد کم و مزمن در دست چپم حس مکردم خصوصا در مجاورت سرما که نقطه شروع درد جابجا میشه هر از گاهی... اخیرا درد بیشتر شده و زمان خواب اگه سمت چپ بخوابم گزگز و سنگینی باعث میشه از خواب بپرم و چند روزیه که واقعا شدیدتر شده و کمپرس شاب سرو د گرم و ویکس تاثیری نداشته... درد قابل تحمل و اخیرا واقعا اذیت کننده شده و کمی حس ناتوانی در این دست ... بنظرتون مشکل قلبیه یا دکتر ارتوپد برم؟ دکتر عزیز با پوزش این درد عمدتا در ناحیه بازو و گاه بالای ساعد و هر از گاهی پشت کتف نقطه اصلی هست ????????????????????????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک نوارقلب و اکو بگیرید
  • تصویر کاربر erfane دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر وقت بخير
    چند روزه قلبم به شدت درد ميكنه نميتونم نفس عميق بكشم قلبم تير ميكشه
    دست سمت چپم هم درد ميكنه
    نياز هست به يه متخصص مراجعه كنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      حتمن یک نوارقلب و اکو بگیرید
  • تصویر کاربر Sweet یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. ببخشید من مدتیه که سمت چپ بدنم خیلی درد میکنه احساس میکنم که تو قلبم تیر میکشه و وقتایی که حرص میخورم قلبم کمی سنگین میشه و به دست چپم فشار میاد. امروز کمی خوراکی خوردم ولی اینقد داشت بهم فشار میومد میخواستم بالا بیارم حالت تهوع نداشتم، احساس کردم از سنگینی قفسه سینه داره بهم فشار میاد واینکه امروز قلبم کمی تیر می‌کشید. حالا دقیق نمیدونم ک واقعا قلبمه یا نه! لطفا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممکن است دردهای عضلانی یا گوارشی باشد ولی محض اطمینان یک نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر گل شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام من دردسمت چپ سینه دارم دایمی نیست ولی بیشتر موقع دارم به گردن وپشت ونوک انگشتان دست چپم هم میزنه اسکن هسته ای اکو انجام دادم مشکلی نداشتم باای ندرد خیلی فکرم مشغول میشه نگران میشم.قرص اعصاب میخورم ایمی پرامین ۲۵،اسنترا۵۰،تری فلوئوپرازین وب کمپلکس میخورم ،اسید معده داشتم گلوم میسوخت اندوسکوپی انجام دادم مشکلی نبود الان دیگر گلوم نمیسوزه
    وقتی دردم به پشت میزنه ملوکسیکام که میخوره دردش کمتر میشه لطفا راهنمایی کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر بررسی قلبی سالم بوده یعنی منشا این علایم در قلب شما نیست و از این بابت نباید نگران باشید و ببشتر مسایل اضطرابی و استرسی را باید بررسی کنید
  • تصویر کاربر رمضانی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    بنده موقع استرس و عصبانیت و هیجانات منفی دچار دردی پراکنده در قفسه سینه میشم که اغلب تمرکزش در محدوده ی جناق هستو همچنین همین ناحیه از پشت کمر درد میگیره و گاها به دست چپ هم میرسه. و علاوه بر اون بعد از گذشت چند دقیقه از این درد ها حالت سرگیجه و منگی پیدا میکنم .
    گاهی هم نصف شب ها با حالت ضعف شدید عضلات دست چپ و بیقراری خیلی زیاد از خواب بیدار میشم و این علایم از چند دقیقه تا چندساعت ادامه پیدا میکنند بطوری که مجبور میشم ارام بخش مصرف کنم تا از درد رها بشم
    ممنون میشم راهنمایی کنید که ایا اینعلایم صرفا عصبی هستند و یا نیاز به مراجعه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      به هر حال ممکن است عصبی باشد و احتمال بیشتر همین است چون این درد با مشخصات درد قلبی همخوانی ندارد ، ولی برای اینکه خیااتان راحت شود یک اکو و تست ورزش انجام دهید
  • تصویر کاربر مرادی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام و خسته نباشید.
    من ۳۳ ساله هستم و مبتلا به کم خونی، از دوره دبیرستان به دلیل فریتین پایین در بازه های زمانی خاص و به تجویز پزشک مکمل آهن مصرف می کنم ولی با قطع کردن مصرف مکمل و بعد از ۶ ماه مجددا دچار کمبود فریتین می شم. در آخرین آزمایشم میزان RBC مقداری بالاتر از حد نرمال و برابر 5.24 است. از طرفی میزان MCHC پایین و 30.9 است. در آزمایشی که سال گذشته دادم میزان RBC برابر 4.46 و میزان MCHC برابر 32.4 بود. ممنون می شم راهنمایی بفرمایید که دلیل تغییرات چه می تونه باشه. ممکن هست من مبتلا به تالاسمی مینور باشم و مصرف آهن برام مضر باشه؟
    سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایشات شما به نظر تالاسمی نیست و مصرف اهن مشکلی ندارد ولی بهتر است برای جواب دقیق تر و پیگیری بهتر زیر نظر متخصص خون باشید. در کل به نظر مشکل خاصی نمی رسد که جای نگرانی داشته باشد
    2. تصویر کاربر مرادی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      از راهنماییتون سپاسگزارم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    احساس داغی در بدن و بی حالی حین تمرین و پایین اودن تنفس حین تمرین باعث شد چک کنم
    تری گلیسریدم روی ۱۹۱۰ بود ، نظرتون محترم میدونم اگه بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی بالاست دارو لازمه روزوستاتین۴۰ همراه ازتیماب۱۰ روزانه
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    درود خدمت دکتر عزیز ، مادر بنده ۳ روز پیش آنژیوگرافی شدن و دکترشون گفتن ک ۳ تا از رگهاشون گرفته و بخاطر بیماری قند رگها نازک و شکننده هستند و نمیتوان با استنت یا بالن باز کرد و حتی جراح هم گفت نمیتوان عمل قلب باز کرد میخواستم ببینم چه کاری می شود انجام داد جواب آنژیو را هم میفرستم براتون با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید بیمار و سی دی دیده شود تا بشه نظر داد

  • تصویر کاربر Samadi جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام، أيا داروهاي گرفتگي عروق از قبيل سوستاك و داروهاي كنترول كلسترول مثل لوپيكسون باعث جمع شدن اب دور قلب ميشه دكتر؟ من مادرم به مدت ٤ ماه براي گرفتگي ٤٠ درصد عروق دارو مصرف ميكنم به تازگي به علت تنگي نفس و درد متوجه جمع شدن اب دور قلب شديم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر 

      ارتباط ندارد

      باید به دنبال علت دیکری بود

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر