دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون پایین ممکن است در نگاه اول مطلوب باشد و برای بعضی افراد، هیچ مشکلی ایجاد نکند. ولی در بسیاری از افراد، فشارخونی که به طور غیرطبیعی پایین باشد ممکن است باعث سرگیجه و غش کردن شود و اگر شدید باشد حتی ممکن است فرد را در خطر جدی قرار دهد. اگر عدد بالای فشارخون (فشارخون سیستولی) کمتر از 90 میلی‌متر جیوه یا عدد پایین فشارخون (فشارخون دیاستولی) کمتر از 60 میلی‌متر جیوه باشد فشارخون پایین محسوب می‌شود.

پس در واقع فشار خون غیر طبیعی 9 روی 6 است که کمتر از آن می تواند ابتدا باعث سرگیجه و غش و در شرایط بدتر سبب مرگ شود.

ایا فشار خون پایین باعث مرگ میشود؟

شوک و مرگ، نتیجه نهایی فشار خون پایین طولانی مدت می باشد. اما معمولاً فشار خون پایین بدون علائم، نیاز به مداخله دارد. اگر فشار خون پایین با درد قفسه سینه و تنگی نفس همراه باشد، یا به دلیل خونریزی فعال اتفاق بیفتد، درمان باید در همان زمان ارزیابی تشخیصی انجام شود. 

مجموع این وقایع می تواند خطرناک باشد و پزشک ممکن است بیمار را برای مراقبت های بیشتر به بیمارستان ارجاع دهد. بیمار مبتلا به فشار خون پایین که علامت دار است، ممکن است در معرض شوک باشد (موقعیتی که اندام های بدن، بدلیل عدم خونرسانی کافی، عملکرد صحیحی ندارند). 

در این زمان، ممکن است مایعات و اکسیژن درون وریدی تزریق شوند و نظارت بر عملکرد قلب ضروری باشد. سپس حتی اگر تشخیص قطعی انجام نشده باشد، درمان را باید براساس مشکلات زمینه ای و تشخیص پزشک شروع کرد. به عنوان مثال، برای بیمارانی با مشکل عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می شود، به بیمارانی با واکنش آلرژیک، آدرنالین و آنتی هیستامین داده می شود و یا برای بیماری که دچار خونریزی شده، خون انتقال داده می شود.

اغلب اوقات، بیمار علائم زیادی دارد اما در زمان معاینه مشکلی احساس نمی کند. در این شرایط، پزشک برای تشخیص دقیق تر زمان کافی دارد و درمان را مطابق با علت زمینه ای فشار خون پایین انتخاب می کند. اگر عدد فشار خون به طور غیر طبیعی پایین است، بیمار باید به بیمارستان مراجعه کند. این موضوع باز هم به شرایط خاص بیمار و علائم او بستگی دارد.

علائم فشار خون پایین

در بعضی افراد، فشارخون پایین به دلیل وجود یک مشکل زمینه‌ای است به ویژه اگر فشار به طور ناگهانی پایین بیفتد یا علائم دیگری مثل موارد زیر به همراه داشته باشد:

⚠️گیجی یا احساس سبکی سر

⚠️غش کردن

⚠️ تاری دید

⚠️ تهوع

⚠️ خستگی

⚠️ کاهش تمرکز

افت شدید فشارخون می‌تواند فرد را در خطر جدی قرار دهد و چنین علائمی دارد:

  • گیجی به ویژه در افراد مسن
  • پوست سرد و رنگ‌پریده
  • تنفس سریع و سطحی
  • نبض ضعیف و سریع
سرگیجه

اگر دچار علائم شوک شدید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

اگر دائما فشار خون شما پایین است ولی مشکلی ندارید تنها لازم است یک سری بررسی‌های پزشکی معمول برای شما انجام شود. حتی گیجی و احساس سبکی سر ممکن است مشکلی جزئی باشد و در اثر از دست دادن مختصر آب ایجاد شود مثلا به دلیل قرارگیری طولانی در آفتاب یا محیط گرم. 

در هر صورت اگر علائم فشار خون پایین را دارید بهتر است با پزشک مشورت کنید تا احتمال مسائل جدی‌تر برای شما بررسی و رد شود. اگر علائم خود را از نظر زمان و کاری که در زمان بروزشان انجام می‌دهید ثبت کنید می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دلایل فشارخون پایین

فشار خون پایین یعنی پایین بودن فشار شریان‌ها در زمان فاز فعال و فاز استراحت هر ضربان قلب.

فشارخون سیستولی

بالاترین عدد فشارخون در زمان اندازه‌گیری که نشان می‌دهد قلب در زمان پمپاژ خون به درون شریان‌ها چه فشاری ایجاد می‌کند.

فشارخون دیاستولی

پایین‌ترین عدد فشارخون در زمان اندازه‌گیری که مقدار فشار درون شریان‌ها در زمان استراحت قلب بین دو ضربان را نشان می‌دهد.

آخرین توصیه‌های پزشکی، فشارخون زیر 120 روی 80 میلی‌متر جیوه را فشارخون طبیعی درنظر می‌گیرند.

فشارخون در طول روز به دلایل مختلف زیر، تغییرات مختصری دارد:

  • وضعیت قرارگیری بدن
  • ریتم تنفس
  • میزان استرس
  • وضعیت فیزیکی
  • داروهای مصرفی
  • آن چه می‌خورید و می‌نوشید
  • ساعت‌های مختلف روز

معمولا فشارخون، شب‌ها کمتر است و هنگام بیدار شدن افزایش پیدا می‌کند.

فشارخون چقدر می‌تواند پایین باشد؟

فشاری که برای شما پایین محسوب می‌شود ممکن است برای فرد دیگری طبیعی باشد. اغلب پزشکان تنها زمانی فشار خون را خیلی پایین درنظر می‌گیرند که باعث ایجاد علائم شود.

بعضی متخصصین، فشار خون پایین را فشار سیستولی زیر 90 میلی‌متر جیوه یا فشار دیاستولی زیر 60 میلی‌متر جیوه می‌دانند. هر کدام از این اعداد که پایین باشد فشار خون پایین محسوب می‌شود.

افت ناگهانی فشار خون می‌تواند خطرناک باشد. تنها 20 میلی‌متر جیوه کاهش فشارخون – مثلا از فشار سیستولی 110 به 90 میلی‌متر جیوه – می‌تواند به دلیل نرسیدن خون کافی به مغز باعث گیجی یا غش کردن شود. 

و کاهش‌ شدید فشارخون مثلا در اثر خونریزی کنترل نشده، عفونت شدید یا واکنش‌ آلرژیک ممکن است خطرناک باشد.

شرایطی که ممکن است باعث کاهش فشارخون شود

 از آنجا که سیستم گردش خون در دوران بارداری به سرعت گسترش پیدا می‌کند ممکن است فشار خون کاهش پیدا کند. این کاهش طبیعی است و معمولا بعد از زایمان، فشار خون به حالت قبل از بارداری برمی‌گردد.

مشکلاتی مانند ضربان قلب خیلی کند (برادی‌کاردی)، مشکلات دریچه‌ای قلب، حمله‌ی قلبی و نارسایی قلبی می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند.

 مشکلات غده تیروئید مثل بیماری پاراتیروئید، نارسایی غده آدرنال (بیماری آدیسون)، کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) و در بعضی موارد، دیابت ممکن است باعث کاهش فشار خون شوند.

 از دست دادن خون زیاد مثلا در اثر آسیب جدی یا خونریزی داخلی، خون بدن را کم می‌کند و می‌تواند باعث افت فشارخون شود.

آب

 وقتی بدن شما بیش از آب دریافتی، آب از دست می‌دهد می‌تواند باعث ضعف، گیجی و خستگی شود. تب، تهوع، اسهال شدید و مصرف زیاد داروهای ادرارآور و همین طور ورزش شدید ممکن است باعث کمبود آب بدن شود.

وقتی عفونت از جایی در بدن وارد خون شود ممکن است باعث افت شدید و خطرناک فشارخون شود که به آن شوک سپتیک گفته می‌شود.

محرک‌های معمول چنین واکنش‌های شدید و خطرناکی ممکن است بعضی غذاها، داروها یا نیش حشرات باشد. واکنش آنافیلاکسی ممکن است باعث مشکلات تنفسی، خارش پوست و تورم گلو و افت شدید و خطرناک فشارخون شود.

 کمبود ویتامین ب12، فولات و آهن در رژیم غذایی مانع از ساخت کافی گلبول‌های قرمز خون می‌شود (کم‌خونی) که همین می‌تواند باعث کاهش فشارخون شود.

داروهایی که ممکن است باعث افت فشار خون شوند

  • داروهای ادرارآور مثل فروزماید و هیدروکلروتیازید
  • بلوک‌کننده‌های گیرنده آلفا مثل پرازوسین
  • بلوک‌کننده‌های گیرنده‌ بتا مانند آتنولول و پروپرانولول
  • داروهای پارکینسون مانند پرامی‌پکسول یا داروهای حاوی لوودوپا
  • داروهای اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل یا تادالافیل به‌ویژه اگر همراه با داروهای قلبی مثل نیتروگلیسرین مصرف شوند.
دلایل افت فشار خون

دلایل افت فشار خون

افت فشار خون  دلایل مختلفی دارد مانند کمبود آب، ماندن طولانی در بستر، بارداری، دیابت، مشکلات قلبی، سوختگی، گرمای شدید، وریدهای واریسی بزرگ و مشکلات خاص مغز و اعصاب

بعضی از داروها هم ممکن است باعث افت‌ فشار خون وضعیتی شوند.

به خصوص داروهای درمان فشارخون بالا مثل داروهای ادرارآور، بلوک‌کننده‌های گیرنده بتا، بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم و مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده‌ آنژیوتانسین و همین طور داروهای ضدافسردگی و داروهای مورداستفاده برای پارکینسون و اختلال نعوظ.

 افت فشارخون وضعیتی به خصوص در افراد مسن شایع‌ تر است ولی در جوان‌ ترها هم ممکن است در شرایطی ایجاد شود که ناگهان بعد از نشستن طولانی و انداختن پاها روی هم یا بعد از حالت چمباتمه زدن طولانی بلند شوند.

کاهش فشارخون را معمولا بر اساس دلایل ایجاد آن به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

افت ناگهانی فشار خون بعد از ایستادن

افت ناگهانی فشار خون به افت فشاری میگویند هنگامی که از حالت نشسته یا دراز کشیده بلند شده و می‌ایستید؛ رخ می دهد. وقتی می‌ایستید، جاذبه خون را به سمت پاها می‌کشد. 

به طور معمول، بدن آن را با افزایش ضربان قلب و انقباض رگ‌ها جبران می‌کند تا خون کافی به مغز برسد. اما در افراد مبتلا به افت‌ فشار وضعیتی، این مکانیسم جبرانی به درستی عمل نمی‌کند و افت فشارخون باعث گیجی، احساس سبکی سر، تاری دید و حتی غش کردن می‌شود.

این اختلال که باعث افت فشارخون بعد از ایستادن طولانی می‌شود بیشتر در کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتد و به نظر می‌رسد دلیل آن اختلال در ارتباط میان قلب و مغز است.

 این نوع از افت فشارخون حدود یک تا دو ساعت بعد از غذا خوردن و بیشتر از همه در بزرگسالان و افراد مسن اتفاق میفتد. بعد از غذا خوردن، خون بیشتری به سیستم گوارش شما جریان پیدا می‌کند.

 بدن شما به طور معمول، ضربان قلب را افزایش می‌دهد و رگ‌ها را منقبض می‌کند تا فشارخون را در حد طبیعی حفظ کند. اما در بعضی از افراد، این مکانیسم‌ها درست عمل نمی‌کند و باعث گیجی، غش کردن و افتادن می‌شود. 

افت فشار خون بعد از غذا خوردن بیشتر در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا مشکلات سیستم اعصاب خودکار مثل پارکینسون اتفاق می‌افتد.

با خوردن غذاهای کم‌حجم و کم‌ کربوهیدرات، نوشیدن مایعات بیشتر و پرهیز از مصرف الکل تا حدی می‌توان از علائم آن جلوگیری کرد.

که به آن سندروم شاید اگر هم می‌گویند اختلال نادری است که علائم شبیه بیماری پارکینسون دارد. این اختلال باعث آسیب پیشرونده به سیستم اعصاب خودکار می‌شود که عملکردهای غیرارادی مانند فشارخون، ضربان قلب، تنفس و گوارش را کنترل می‌کند. 

در این بیماران، هنگام خوابیدن فشارخون به مقدار خیلی زیادی بالا می‌رود.

عوامل موثر برای فشار خون پایین

فشار خون پایین ممکن است در هر کسی اتفاق بیفتد هرچند انواع خاصی از فشارخون پایین در افرادی دارای سنین مختلف یا عوامل دیگر شایع‌تر است:

⛔ سن

افت فشارخون در حالت ایستاده یا به دنبال غذا خوردن در افراد بالای 65 سال شایع‌تر است. فشارخون با واسطه اعصاب در بچه‌ها و افراد جوان‌تر بیشتر دیده می‌شود.

⛔ داروها

 افرادی که داروهای خاص استفاده می‌کنند مثل داروهای فشارخون از نوع بلوک‌کننده‌‌های گیرنده آلفا در خطر بیشتر افت فشارخون هستند.

⛔ بیماری‌ها

 بیماری پارکینسون، دیابت و بعضی بیماری‌های قلبی، فرد را در معرض خطر بیشتری برای افت فشارخون قرار می‌دهند.

عوارض فشار خون پایین

عوارض فشار خون پایین

حتی انواع متوسط افت فشارخون هم ممکن است باعث گیجی، ضعف، غش کردن و خطر آسیب به دنبال افتادن شوند.

فشارخونی که به شدت پایین باشد ممکن است باعث نرسیدن اکسیژن کافی به اندام‌های مهم و آسیب به قلب و مغز شود.

اگر فشار خون پایین موجب عدم خونرسانی به اندام های بدن شود، این اندام ها کم کم دچار نقص عملکرد می شوند. این امر منجر به سکته، حمله قلبی، نارسایی کلیه و ایسکمی روده (کاهش خونرسانی به روده کوچک و روده بزرگ) می شود. 

برای ارتباط با دکتر فشار خون می توانید با کلینیک دکتر محمد حسین نجفی تماس بگیرید.

3.9/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیوا چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    فشارم من 7میشه ودورسرمن وسمت چپ سرم دردشدیدی میگیرد چکارمیتونم بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      انجام هولتر فشار خون...
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام من فشارم خیلی پایین میره همیشه توبیداری این اتفاق بودولی الان یک ساله همش فشارم توخواب میفته وحالم بدمیشه به حدی که میخوام بمیرم بیشترروزهافشارم میفته توخواب شب متوجه نمیشم توخواب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت
  • تصویر کاربر س جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام .خانمی ۳۶ ساله هستم ۷ ماهه زایمان کردم برای بچه دومم ، فرزند اولم ۷ سال قبل به دنیا اومد که کیسه صفرام هم بخاطر سنگ همون موقع سزارین اول خارج کردن. و تو این سالها چندین بار انزیم های کبدیم بالا میرفت و تحت درمان بودم و زیر نظر پزشک گوارش و کبد هستم موقع زایمان دوم دچار فشار خون بالا شدم که هنوزم درگیر هستم ، میگرن دارمالان الکالین فسفات نزدیک ۵۰۰ شده و ام ار ای کبد رفتم ، نظر دکترم اینه که مجاری صفراویم تنگ تر شده و در حال پیشرفت هستش ، قرصهای فشار (املودوپین) ، پرانولول و اوسودکسی کولیک اسید استفاده میکنم ریزش مو دارم .بدنم گلابی شکله ، لاغر نیستم یکم تپلم.بچه هم شیر میدم .
    با یکماه مصرف روزی ۲ املودوپین ، فشارم بیشتر اوقات ۱۱/۵ تا ۱۲ روی ۷/۵ هست ، ولی
    دکتر میگه شما دیگه فشاری هستی و باید تا دو سال که بچه شیر میدی املودوپین روزی دوتا بخوری ، بعد از شیر گرفتن یه قرص دیگه روزی یکی برای همیشه بخوری
    اینجوری که من وابسته به قرص فشار میشم
    مگه فشار بعداز زایمان قابل درمان نیست ؟ من واقعا باید از همین سن ، همیشه قرص بخورم یا تا زمان خاصی مصرف کنم و بتونم قطع کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...فشار خون با دادو کنترل می شود و بدون دارو مجدد بالا می رود...دچار عادت نمی شوید..ف.شار خون بالا دارید و با قطع دارو فشارتان بالا می رود که برای سلامت قلب و کلیه و مغزتان مضر است
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    عرض ادب
    بنده ۴۵ سال سن دارم
    یکسال هست لوزار ۲۵ مصرف میکنم یک قرص صبح و عصر

    اکثر مواقع سرحال و نرمال هستم اما گاهی اوقات پشت گردنم و سردرد متوجه میشوم فشارم بالاست ۱۴ یا ۱۵ فشار پایینم ۹ یا ۱۰ مجدد ۲تا لوزار میخورم اما کاهش نمیده
    سوالم اینست آیا نیاز به تغییر قرص هست یا تنشی و عصبی هست؟ فشارسنجم دیجیتالی بازویی هستش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      بهتر است لوزارتان اچ نصف صبح و نصف شب با املوپرس 5 روزی یکی نصفه بخورید دو هفته بعد هم هولتر فشارخون 24 ساعته نصب کنید
  • تصویر کاربر خوشحال پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    باسلام حدود یک هفته اس ک ناگهانی فشار بالا دارم ب پزشک عمومی مراجعه کردم یه آمپول ددد و قرص لوزاتین ۲۵ک هرشب مصرف کنم ویه آزمایش هم داده ک انجام ندادم تی این یک هفته فشارم بالاس و آخرین بارک امروز باشه فشارم ۱۴روی ۱۰ بود آیا نیاز ب مرجعه به متخصص دارم تشکر از وقتی ک دراختیارم قراردادید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      به جای لوزارتان معمولی قرص لوزارتان اچ بگیرید و روزی نصف بخورید و حتما یک متخصص قلب معاینه تان کند
  • تصویر کاربر افشین پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب من چند روزی هست که هروقت فشار خون کنترل میکنم منیم فشارم بالاست ۹ونیم یا 10 هست لطفا راهنمائی کنید چکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      یک بار باید نزد متخصص قلب ویزیت و معاینه شوید اکو لازم است
  • تصویر کاربر رامین پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما،مشکل من فشار خون پایین است که موجب ضعف و بی حالی و بعضی مواقع بعدازظهر ها تا ۷ یا ۸ افت می‌کند.توضیحا ۵۴ ساله هستم وسال ۹۱ سکته قلبی داشتم و سه عدد استند برایم گذاشتند وقتی به دکترم مشکل را میگویم ،توصیه به مایعات بیشتر می کند ،که تا الان نتیجه نداده ،ممنون میشم اگر لازمه برای ویزیت خدمت برسم ،بفرمایید .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      قرص فلودروکورتیزون نصف قرص روزها بخورید
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده ۲۸ سالمه و ۱۰ سالی میشه مشکل فقق هیاتال معده و ریفلاکس دارم و سابقه ی آی بی اس دارم،الان حدود ۷-۸ ماهی میشه که آی بی اسم تشدید شده و وقتی که روده و معدم ورم میکنه بعضی اوغات تپش قلب میگیرم به حدی که این تپش قلب بین ۹۰تا۱۲۰ تا میشه و یه حالتی گیج مانند میشم و یه سری فشار خونمو تو این حالت گرفتم ۱۴.۸ رو ۸.۸ بود،دکتر گوارشم که رفتم گفت خیلی استرس داری به غیر از قرصای معده و روده(پنتوپرازول و کلینیوم سی و دایجستیو و پروبیوتیک)قرص تری فلوپرازین روزی دو عدد دادن که یه مدتی خوب میشم دوباره علائم شروع میشه،کلا استرسی و عصبی هستم،به دکتر قلب مراجعه کردم نوار قلب تست ورزش و اکو انجام دادم دکتر گفت قلبت سالمه سالمه و گفت هر وقت اونجوری شدی پروپرانول ۲۰ بخور،الان دیگه نمیدونم باید چیکار کنم خسته شدم لطفا راهنمایی کنید مممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بهتر است با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید اینها علایم قلبی نیستند هیچکدام
  • تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر من روزانه یک عدد فلوکستین ۲۰ مصرف می‌کنم. می‌تونم از قرص متورال استفاده کنم و اگه می‌تونم با چند ساعت فاصله؟ بی نهایت متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      نه مشکلی نیست متورال را نصف قرص هر دوازده ساعت استفاده کنید
  • تصویر کاربر مهتی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر..وقتتون بخیر.
    من30سالمه ولی مدتی به فشارخون حساس شده بودم و جوری که الان حالم خوب باشه ولی بم بگن بیا فشارخونت بگیریم تا14میره اما بار دوم بگیرم میشه 12..الانم مدتی 11روی7یاروی8 و12روی 8 میشه ولی گاهی میبینی دیاستول بالاس مثلا 90میشه 95میره..نه اهل دودم ونه چیز دیگه..
    سالی دوبار آزمایش میدم قندچربی تیروئید همه مواردی که ب فشارخون مربوطه روانجام دادم همه خوب.. سالی یبارااکو بانوارقلب و تست ورزش انجام میدم... بازم مشکلی ندارم فقط پرولاپس بسیار خفیف..وزنم60کیلو.. هولترفشار وصل کردم بازم خوب بود. ولی این دیاستول بخاطر چیه؟آیا نیاز هس دارویی مصرف کنم؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر هولتر فشار خوب بوده نگران نباشید، در افراد جوان بخاطر قوی بودن سیستم قلبی گاهن فشار دیاستول مقداری بالاست که عمومن طبیعی است و خطری ندارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر