دکتر محمد حسین نجفی

هر ساله نقص های مادرزادی قلبی مشکلات بسیاری را در جامعه می آفرینند. یکی از این نقص ها آترزی دریچه سه لتی قلب است.

 در ادامه با این عارضه و مشکلات ناشی از آن بیشتر آشنا می شویم. هم چنین به گزینه های درمان آترزی دریچه سه لتی می پردازیم.

آترزی دریچه سه لتی چیست؟

آترزی دریچه سه لتی قلب یا تریکوسپید یک نقص مادرزادی است و زمانی اتفاق می افتد که دریچه تریکوسپید قلب به درستی شکل نگیرد. دریچه سه لتی بین دو حفره قلبی دهلیز راست و بطن راست قرار دارد. در آترزی تریکوسپید به جای دریچه سه لتی بافت جامدی وجود دارد. این ورق بافتی، جریان خون را از دهلیز راست به بطن راست مسدود می کند. به دلیل این انسداد، بطن راست معمولاً کوچک بوده و به اندازه کافی رشد نمی یابد.

هنگامی که آترزی تریکوسپید وجود داشته باشد، مقدار کافی خون قادر به گردش در قلب و ورود به ریه ها نخواهد بود، جایی که یک قلب طبیعی می تواند از طریق آن اکسیژن گیری نماید. در نتیجه، ریه های کودک با این نقص قادر به تأمین اکسیژن مورد نیاز سایر نقاط بدن نخواهند بود.

 

تشریح نقص آترزی تریسکوپید در نوزاد

در نوزادی که با آترزی تریکوسپید متولد شده است، خون از دهلیز راست به دهلیز چپ قلب از طریق سوراخ موجود در سپتوم یا دیواره بین حفره ها جریان می یابد. سوراخ می تواند یک نقص قلب (نقص دیواره دهلیزی) یا یک مجرای طبیعی بزرگ شده (فورامن اوال) باشد. فورامن اوال باید پس از تولد نوزاد به سرعت بسته شود. در صورت عدم وجود نقص دیواره دهلیزی، ممکن است یک جراح برای ایجاد جریان خون نیاز به ایجاد چنین مجرایی داشته باشد.

در برخی از نوزادان با آترزی دریچه سه لتی، سوراخی بین دو حفره زیرین قلب وجود دارد (نقص دیواره بطنی). خون می تواند از طریق این سوراخ به بطن راست که خون را به ریه ها می ریزد، جریان یابد.

عوامل افزایش خطر ابتلا به آترزی دریچه قلب

 

فاکتورهای خطر احتمال ابتلای افراد را به این بیماری تشدید می نماید. برخی از عوامل خطر برای آترزی تریکوسپید عبارتند از:

علت ابتلا به آترزی دریچه سه لتی

اگرچه عوامل خطر شناخته شده ای برای آترزی دریچه سه لتی یا تریکوسپید وجود دارد، اما علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. در حالی که جنین در رحم مادر در حال رشد است، قلب جنین در حال تشکیل بوده و احتمال بروز نقایص مادرزادی قلبی وجود دارد. 

علائم آترزی دریچه تریکوسپید چیست؟

در بیشتر موارد، نوزادانی که با آترزی دریچه سه لتی متولد می شوند، طی یک هفته پس از تولد نوزاد، علائم بروز می یابد. برخی از علائمی که نوزاد مبتلا می تواند از خود نشان دهد، عبارتند از:

علائم آترزی مشابه علائم نارسایی قلبی

 

علاوه بر این، برخی از نوزادان مبتلا به این بیماری می توانند علائم نارسایی قلبی ایجاد کنند. که می تواند شامل:

روش تشخیص آترزی دریچه تریکوسپید

آترزی تریکوسپید معمولاً با اکوکاردیوگرام تشخیص داده می شود. اکوکاردیوگرام از امواج صوتی بالا استفاده می کند که تا تپش های قلب کودک را مورد بررسی قرار دهد، این تصاویر متحرک ایجاد شده از قلب را پزشک می تواند در یک صفحه ویدیویی مورد مشاهده قرار دهد. اکوکاردیوگرافی جریان خون را مورد ردیابی قرار داده و موارد زیر را می تواند نشان دهد:

تفسیر اکوی قلب

روش های درمانی آترزی سه لتی قلب

آترزی تریکوسپید دارای عوارض بالقوه کشنده ای است، از جمله عدم دریافت اکسیژن کافی به بافت های بدن و مقادیر بالای گلبول های قرمز خون، که ممکن است باعث ایجاد لخته شده و احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی دو چندان می کند. با درمان سریع می توان از بروز این عوارض جلوگیری نمود.

در حالی که داروها می توانند به نوزادانی که دارای آترزی تریکوسپید هستند کمک نماید، با این وجود، این حالت معمولاً با روش های جراحی درمان می گردد. جراحی های مربوط به آترزی تریکوسپید عبارتند از:

بالون سپتوسمی

این روش یک عمل جراحی می باشد که در آن یک نقص در دیواره یا سپتوم دهلیزی ایجاد می شود (یا سوراخ موجود بزرگتر می شود). اگر کودک با سرعت بالایی سیانوزه می شود و یا احتمال اقدامات تهدید کننده حیات وجود دارد، این روش ممکن است بلافاصله پس از تولد نوزاد مورد نیاز باشد. بسته به وضعیت کودک ممکن است یکی از دو عمل جراحی زیر انجام شود.

شانت BT تغییر یافته

در کودک سیانوز شده، یک لوله مصنوعی بین یک شریان بزرگ در سینه و شریان های ریه ها قرار می گیرد تا جریان خون به ریه ها افزایش یابد و میزان اکسیژن رسانی به بدن بهبود بخشیده شود. این کار با یک عمل جراحی باز معمولاً در چند روز اولیه به دنیا آمدن نوزاد انجام می شود.

باندهای شریان ریوی

در کودکی که به دلیل جریان خون زیاد به ریه ها دچار نارسایی قلبی می شود، باند انعطاف پذیر با جراحی در اطراف شریان ریوی قرار می گیرد تا جریان خون به ریه ها محدود شود. این عمل جراحی طی چند روز تا چند هفته پس از تولد مورد نیاز خواهد بود.

روش گلن شانت

 

این روش که در بین سنین چهار تا شش ماهگی نوزاد انجام می شود، روشی است که در آن جراح وریدهای حمل کننده خون کم اکسیژن را به شریان ریوی متصل می کند. سپس خون می تواند مستقیماً به ریه ها (به جای قلب) جریان یابد و اکسیژن را جمع آوری نماید.

روش فونتان

در طی این عمل، جراح مسیری را ایجاد می کند که در آن خون کم اکسیژن به قلب باز می گردد و اجازه می دهد تا مستقیماً در شریان هایی که خون را به ریه ها منتقل می کنند، جریان یابد. اکثر کودکان مبتلا به آترزی تریکوسپید تا سن حداقل 2 سالگی نیازی به انجام این روش نخواهند داشت. برخی از کودکان نیز نامزدهای مناسبی برای این عمل جراحی نیستند.

روش جراحی فونتان برای درمان آترزی تریسکوپید قلب

بعد از درمان چه مراقبت های لازم انجام می شود؟

کودک به پیگیری مراقبت های مادام العمر برای تشخیص سلامت عمومی نیاز خواهد داشت.

متخصص قلب و عروق می تواند والدین کودک را در مورد بایدهای مصرف آنتی بیوتیک های پیشگیرانه قبل از انجام اقدامات درمانی مانند روش های دندانی مطلع سازد.

بعضی اوقات این امکان وجود دارد که، متخصص قلب و عروق توصیه کند که کودک از فعالیت های ورزشی بسیار سخت اجتناب نماید.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.7/5 - (3 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شهرام سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید بنده۲۵ سالمه برای استخدام نیروی زمینی سپاه اقدام کردم بخاطر گشادی دریچه میترال قلب ردم کردند.بنظر شما با رای کمیسیون میشه این مشکل روحل کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بستگی دارد شدت این گشادی چفدر است اگر خفیف باشد می شود کاری کرد اگر شدید باشد نیاز به درمان دارد
  • تصویر کاربر سارا دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام حدود ۱۰ روزه درد در قفسه سینه ودرد در پشت دارم ۳روز پیش رفتم دکتر قلب نوار قلب نوسان داشت ودکتر قرص متوپرولول و آس آ داد وقرص فشار چون فشارم بالا بود و امروز اکو دادم گفت دریچه قلبت خیلی جزعی گشاد است نمی شه بگم بیماری نمی شه بگم سالمی وقرص ارامبخش واضطراب نوشت حالا تو سر در گمی هستم که من به قرص متوپرولول ادامه بدم یا اصلا بیماری قلبی دارم دردامو هنوز دارم وخیلی اططراب دارم چی کار کنم عکس اکو را فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اکویتان سالم است و این دردها منشا قلبی ندارد و بیشتر ناشی از اضطراب و استرس است و هیچ جای نگرانی ندارد پیشنهاد من این است که همین داروها را که برای ارامش تجویز شده استفاده کنید و اصلن نگران مسایل قلبی نباشید
  • تصویر کاربر افشار جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام دختر ۱۳دارم دوتا دکتر بردم شلی دریچه میترال داره اولی متخصص قلب دومی فوق تخصص کودکان اولی فرمودند شروع رماتیسم قلبی پنی سیلین تجویز کردند دومی فرمودند شلی دریچه میترال و باا صرار بنده آزمایش خون نوشتن الحمدلله مشکلی نبود فرمودند ببر ی سال دیگه بیار با خود شما دوبار مشورت کردم فرمودید مشکل خاصی نیست دخترم اغلب موارد در د در ناحیه سینه و سری دست تنگی نفس روزانه چند تا سرفه دارن موقعی سرما خوردگی پا درد میگره حرف دکتر اولی همچنان برام استرس زا هستش نکنه رماتیسم قلبی باشن درضمن چند روز پیش رگهای پشت زانو سمت چپ کش میومد و بعضی مواقع درد قلب داشتنی میگه ب پام میزنه خیلی نگرانم همین ی بچه دارم ممنون میشم پاسخمم بدید؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام از نظر من حرف همکار فوق اطفال به حقیقت نزدیک تر است و مکران نباشین
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر