دکتر محمد حسین نجفی

هر ساله نقص های مادرزادی قلبی مشکلات بسیاری را در جامعه می آفرینند. یکی از این نقص ها آترزی دریچه سه لتی قلب است.

 در ادامه با این عارضه و مشکلات ناشی از آن بیشتر آشنا می شویم. هم چنین به گزینه های درمان آترزی دریچه سه لتی می پردازیم.

آترزی دریچه سه لتی چیست؟

آترزی دریچه سه لتی قلب یا تریکوسپید یک نقص مادرزادی است و زمانی اتفاق می افتد که دریچه تریکوسپید قلب به درستی شکل نگیرد. دریچه سه لتی بین دو حفره قلبی دهلیز راست و بطن راست قرار دارد. در آترزی تریکوسپید به جای دریچه سه لتی بافت جامدی وجود دارد. این ورق بافتی، جریان خون را از دهلیز راست به بطن راست مسدود می کند. به دلیل این انسداد، بطن راست معمولاً کوچک بوده و به اندازه کافی رشد نمی یابد.

هنگامی که آترزی تریکوسپید وجود داشته باشد، مقدار کافی خون قادر به گردش در قلب و ورود به ریه ها نخواهد بود، جایی که یک قلب طبیعی می تواند از طریق آن اکسیژن گیری نماید. در نتیجه، ریه های کودک با این نقص قادر به تأمین اکسیژن مورد نیاز سایر نقاط بدن نخواهند بود.

 

تشریح نقص آترزی تریسکوپید در نوزاد

در نوزادی که با آترزی تریکوسپید متولد شده است، خون از دهلیز راست به دهلیز چپ قلب از طریق سوراخ موجود در سپتوم یا دیواره بین حفره ها جریان می یابد. سوراخ می تواند یک نقص قلب (نقص دیواره دهلیزی) یا یک مجرای طبیعی بزرگ شده (فورامن اوال) باشد. فورامن اوال باید پس از تولد نوزاد به سرعت بسته شود. در صورت عدم وجود نقص دیواره دهلیزی، ممکن است یک جراح برای ایجاد جریان خون نیاز به ایجاد چنین مجرایی داشته باشد.

در برخی از نوزادان با آترزی دریچه سه لتی، سوراخی بین دو حفره زیرین قلب وجود دارد (نقص دیواره بطنی). خون می تواند از طریق این سوراخ به بطن راست که خون را به ریه ها می ریزد، جریان یابد.

عوامل افزایش خطر ابتلا به آترزی دریچه قلب

 

فاکتورهای خطر احتمال ابتلای افراد را به این بیماری تشدید می نماید. برخی از عوامل خطر برای آترزی تریکوسپید عبارتند از:

علت ابتلا به آترزی دریچه سه لتی

اگرچه عوامل خطر شناخته شده ای برای آترزی دریچه سه لتی یا تریکوسپید وجود دارد، اما علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. در حالی که جنین در رحم مادر در حال رشد است، قلب جنین در حال تشکیل بوده و احتمال بروز نقایص مادرزادی قلبی وجود دارد. 

علائم آترزی دریچه تریکوسپید چیست؟

در بیشتر موارد، نوزادانی که با آترزی دریچه سه لتی متولد می شوند، طی یک هفته پس از تولد نوزاد، علائم بروز می یابد. برخی از علائمی که نوزاد مبتلا می تواند از خود نشان دهد، عبارتند از:

علائم آترزی مشابه علائم نارسایی قلبی

 

علاوه بر این، برخی از نوزادان مبتلا به این بیماری می توانند علائم نارسایی قلبی ایجاد کنند. که می تواند شامل:

روش تشخیص آترزی دریچه تریکوسپید

آترزی تریکوسپید معمولاً با اکوکاردیوگرام تشخیص داده می شود. اکوکاردیوگرام از امواج صوتی بالا استفاده می کند که تا تپش های قلب کودک را مورد بررسی قرار دهد، این تصاویر متحرک ایجاد شده از قلب را پزشک می تواند در یک صفحه ویدیویی مورد مشاهده قرار دهد. اکوکاردیوگرافی جریان خون را مورد ردیابی قرار داده و موارد زیر را می تواند نشان دهد:

تفسیر اکوی قلب

روش های درمانی آترزی سه لتی قلب

آترزی تریکوسپید دارای عوارض بالقوه کشنده ای است، از جمله عدم دریافت اکسیژن کافی به بافت های بدن و مقادیر بالای گلبول های قرمز خون، که ممکن است باعث ایجاد لخته شده و احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی دو چندان می کند. با درمان سریع می توان از بروز این عوارض جلوگیری نمود.

در حالی که داروها می توانند به نوزادانی که دارای آترزی تریکوسپید هستند کمک نماید، با این وجود، این حالت معمولاً با روش های جراحی درمان می گردد. جراحی های مربوط به آترزی تریکوسپید عبارتند از:

بالون سپتوسمی

این روش یک عمل جراحی می باشد که در آن یک نقص در دیواره یا سپتوم دهلیزی ایجاد می شود (یا سوراخ موجود بزرگتر می شود). اگر کودک با سرعت بالایی سیانوزه می شود و یا احتمال اقدامات تهدید کننده حیات وجود دارد، این روش ممکن است بلافاصله پس از تولد نوزاد مورد نیاز باشد. بسته به وضعیت کودک ممکن است یکی از دو عمل جراحی زیر انجام شود.

شانت BT تغییر یافته

در کودک سیانوز شده، یک لوله مصنوعی بین یک شریان بزرگ در سینه و شریان های ریه ها قرار می گیرد تا جریان خون به ریه ها افزایش یابد و میزان اکسیژن رسانی به بدن بهبود بخشیده شود. این کار با یک عمل جراحی باز معمولاً در چند روز اولیه به دنیا آمدن نوزاد انجام می شود.

باندهای شریان ریوی

در کودکی که به دلیل جریان خون زیاد به ریه ها دچار نارسایی قلبی می شود، باند انعطاف پذیر با جراحی در اطراف شریان ریوی قرار می گیرد تا جریان خون به ریه ها محدود شود. این عمل جراحی طی چند روز تا چند هفته پس از تولد مورد نیاز خواهد بود.

روش گلن شانت

 

این روش که در بین سنین چهار تا شش ماهگی نوزاد انجام می شود، روشی است که در آن جراح وریدهای حمل کننده خون کم اکسیژن را به شریان ریوی متصل می کند. سپس خون می تواند مستقیماً به ریه ها (به جای قلب) جریان یابد و اکسیژن را جمع آوری نماید.

روش فونتان

در طی این عمل، جراح مسیری را ایجاد می کند که در آن خون کم اکسیژن به قلب باز می گردد و اجازه می دهد تا مستقیماً در شریان هایی که خون را به ریه ها منتقل می کنند، جریان یابد. اکثر کودکان مبتلا به آترزی تریکوسپید تا سن حداقل 2 سالگی نیازی به انجام این روش نخواهند داشت. برخی از کودکان نیز نامزدهای مناسبی برای این عمل جراحی نیستند.

روش جراحی فونتان برای درمان آترزی تریسکوپید قلب

بعد از درمان چه مراقبت های لازم انجام می شود؟

کودک به پیگیری مراقبت های مادام العمر برای تشخیص سلامت عمومی نیاز خواهد داشت.

متخصص قلب و عروق می تواند والدین کودک را در مورد بایدهای مصرف آنتی بیوتیک های پیشگیرانه قبل از انجام اقدامات درمانی مانند روش های دندانی مطلع سازد.

بعضی اوقات این امکان وجود دارد که، متخصص قلب و عروق توصیه کند که کودک از فعالیت های ورزشی بسیار سخت اجتناب نماید.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.7/5 - (3 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهنا یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام دخترمن مادرزادی بیماری تترالوژی فالوت بوده که یک سالگی عمل بازشده ۸سالشه ومیگن یه سوراخ ازعملش مونده وامکاناتش دربیمارستان شهیدرجایی نیس وبیمارستان خصوصی هزینه اش بالاست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بیمارستان رجایی بیمارستان کاملی هست با پزشکان صحبت کنید شاید باید در صف انتظار باشید
  • تصویر کاربر ابراهیمی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    سوال دکتر نجفی
    پدر من برای پیگیری سنگ کلیه ش سونو انجام میده و در جواب آئورت شکمی هم گزارش میشه، من جواب سونوی شکم و اسکن آئورت رو براتون پیوست کردم، ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      ایورت گشاد گزارش شده بهتر است یک سی تی اسکن با کنتراست از ایورت انجام شود انجام شود
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر یک نوزاد دختر ۶ ماهه دارم در اکو مشخص شد یک سوراخ بین دهلیزی ۸ میلیمتری دارد یا همان asd به شدت نگرانیم تروخدا بگید امکانش هست خودش بسته بشه؟ اگر نشه جراحی تا چه حد موفقیت آمیزه؟ زندگی برامون سیاه شده از غصه تروخدا نگرانی مارا رفع کنیدو اینکه چه پیگیری خاصی لازمه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      اکویشان را کامل بفرستید باید مسایل دیگری را در اکو ببینم
    2. تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      خدمت شما
    3. تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      خدمت شما
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      بر اساس چیزهایی که در اکو نوشته این سوراخ بزرگ نیست و ممکن است خودبخودی بسته شود. کار بیشتری لازم نیست، سر موقع ببرید برای اکو مجدد، خطرناک هم نیست و جای نگرانی ندارد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین همسرم عمل asd داشتن چن ماه پیش شکر حالشون خوبه فقط آقای دکتر من وقتی به مدارکشون نگاه میکردم دیدم mild mr و mild tr نوشته راستش نگران شدم بر اساس سوراخ قلبی طرف راست قلبشون بزرگ شده بود که گفتن بعد مدتی به حالت قبلش برمیگرده ولی اینجا دیدم از شما پرسیده بودن که بعد عمل این نارسایی میترال و تریسکوپید از خفیف به متوسط شده یعنی آقای دکتر مال همسر من هم اینجور میشه ؟خیلی نگرانم و چون قلب همسرم بزرگ شده این نارسایی ها به وجود اومدن ؟ یا مادر زادی هس ؟امکان پیشرفتش یعنی بعد عمل هس ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      اصلا جای نگرانی ندارد و نیازی نیست استرس داشته باشید نارسایی خفیف در این حد هیچ عارضه ای ندارد
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    باسلام. آقای دکتر خانم بنده بارداره در سونوگرافی غربالگری دوم اکو قلب جنین هم همزمان انجام دادن و‌گفتن که دریچه آئورت و دریچه تریکوسپید هر دو یک اندازه هستن. دکتر گفت مشکلی نیست ولی استرس دارم خیلی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      اصلا خطری ندارد و جای نگرانی نیست موضوع نگران کننده ای نیست
  • تصویر کاربر نیما جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 440 مشاهده پرسش
    با سلام فرزند من 3 ماه و نیم هست pda داره چند دکتر بریدم بعضی ها گفتن باید عمل باز بشه بعضی ها گفتن آنژو. این اخری هم گفته که باید یه ماه صبر کنیم بلکه با آنژو حل بشه. و مشکل درچیه داره و اینکه وزن فرزند من 4 کیلو 700 هست. کم شیر میخوره ولی میخوره. خواستم نظر شما رو هم بدونم صبر تا یه ماه خوبه؟ چیکار کنیم ما.قرص هایی که استفاده میکنه و اکو ها براتون فرستادم. ممنون میشم راهنمایم کنید
    و اینکه با این وضعیت حتما آنژو میشه؟ حالت عمومی خوبی داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بهترین کار این است که بر اساس مدارک فعلا داروها ادامه یابد و مجدد ارزیابی شوند در کل بیماری خطرناکی نیست اما نیاز به درمان دارد و بهترین کار بر این اساس اول دارو و سپس استفاده از روش های اینترونشنال مثل انژیو است
    2. تصویر کاربر نیما سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خییلی ممنونم از راهنمایتون آقای دکتر فقط سوال مهم من این هست که بعد از آنژو چقدر امکان داره مشکل دریچه برطرف بشه؟؟؟ و به حالت قبل با دارو برگرده یا باید حتما باید عمل بشه ؟؟ خیلی نگران این قضیه هستیم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اگر انژیو درست و موفقیت امیز انجام شود احتمال عود بسیار اندک است
    4. تصویر کاربر نیما جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      یعنی ببخشید اگه آنژو به درستی باشد و موفقیت آمیز باشد بیماری دریچه بهبود می یابد. منظور شما این بود؟.
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بیماری دریچه احتمالا بعد از انژیو خود به خود بهبود پیدا میکند یعنی اگر الان جراحی نشود احتمال این را دارد که بهتر شود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر هامین سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام دکتروقت بخیر،نوزادمن۴۰روزه هست دکترقلب اطفال دوباراکوانجام دادن وگفتن یه حفره زیررگ آئورت قلبش هست ویه رگ اضافی هم داره،میگه احتمال۵۰درصدازبین میره ولی تاالان حفره تغییری نکرده ولی رگ کوچیکترشده،سوالم این هست که چکاربایدانجام بشه،امکانش هست اکو روبفرستم ونظرشماروهم بدونم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      بفرمایید اکو را بفرسنید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام دختر من هشت روزشه چند روز پیش بی حال شد بردیمش بیمارستان میگن یکی از دریچه های قلبش تشکیل نشده الان بیمارستان شهید رجایی تهران بستریه.امیدی هست ممنون میشم جواب بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      باید اکویشان را دقیق ببینیم که کدام دریچه است و مشکل چقدر حاد است ولی در هر صورت حتی مشکل مهمی هم باشد معمولن روش های درمانی در این سن جواب می دهند
  • تصویر کاربر سینا پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام من 18 سال دارم دچار نارسایی خفیف دریچه سه لختی شدم پیش دکتر رفتم با اکو و هولتر گفتش که این مادرزادییه و به من به بسته قرص پروپرانول 10 داد و گفتش که سعی کن به خودت استرس وارد نکنی و اینکه من 2 دوبار وقتی میخواستم از خواب بلندشم سرگیجه گرفتم ولی دکتر اونو مشکلی ندونست ولی من الان یکم نگرانم چون میترسم دوباره اون سرگیجه سراغم بیاد و اینکه گاهی اوقات هم دچار تپش قلب میشم
    چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      این بخاظر مصرف پروپرانولول است در کل نگران نباشید مورد خطرناک و خاصی نیست بهتر است اگر سرگیجه می گیرید یک بار در روز پروپرانولول را استفاده کنید
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    با سلام بنده۳۵ دارم از نارسایی دریچه تریکوسپید رنج میبرم سمت راست قلبم بزرگ شده اندازش ۹۰میباشد ولی الان نزدیک به ۵سال است تغییر ی نکرده آیا درمانی هست که در آینده نیاز به عمل پیدا نکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سالیانه اکو تکرار بشه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر