دکتر محمد حسین نجفی

وریدهای واریسی به وریدهای پیچ‌خورده و متورم گفته می‌شود. بیشترین درگیری واریس در وریدهای پا دیده می‌شود چرا که ایستادن و راه‌رفتن فشار درون وریدهای تحتانی بدن را بالا می‌برد.

برای بسیاری از افراد، وریدهای واریسی و عنکبوتی – که نوع شایع و خفیف واریس هستند – فقط یک مشکل زیبایی به حساب می‌آید. اما برای دیگران واریس ممکن است دردناک و ناراحت‌کننده باشد. گاهی وریدهای واریسی ممکن است عوارض جدی داشته باشند. درمان واریس شامل اقدامات مراقبت از خود یا مداخلات پزشکی برای بستن یا برداشتن ورید واریسی است.

علائم واریس

واریس ممکن است بدون علامت باشد یا:

  • وریدها به رنگ ارغوانی یا آبی تیره درآیند.
  • وریدها به حالت پیچ‌خورده و متورم درآیند.

اگر واریس دردناک شود ممکن است:

  • احساس درد یا سنگینی در پا ایجاد کند.
  • احساس سوزش، خارش، گرفتگی عضلانی و حالت تورم در پا ایجاد کند.
  • دردها بعد از نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت تشدید شود.
  • رنگ پوست در اطراف وریدها تغییر کند.

وریدهای عنکبوتی هم مشابه وریدهای واریسی هستند با این تفاوت که کوچک‌ترند. این وریدها سطحی‌ترند و معمولا قرمز یا آبی‌رنگ هستند. معمولا وریدهای عنکبوتی در پا ایجاد می‌شوند ولی حتی در صورت هم ممکن است دیده شوند. اندازه‌ی آن‌ها متفاوت است و اغلب شبیه تار عنکبوت به نظر می‌رسند.

وریدهای واریسی چیست

دلایل واریس

دریچه‌های ضعیف یا آسیب‌دیده می‌توانند منجر به وریدهای واریسی شوند. شریان‌ها خون را از قلب شما به اندام‌ها می‌برند و وریدها این خون را از سرتاسر بدن به قلب برمی‌گردانند تا دوباره به گردش درآید. برای بازگرداندن خون به قلب، وریدهای پای شما باید خلاف جهت جاذبه عمل کنند.

ممکن است اختلالات دریچه قلب سبب ایجاد وریدهای واریسی شوند. برای اطلاع از این موضوع بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

پرولاپس دریچه میترال

انقباض‌های عضلات پا به صورت پمپ عمل می‌کند و دیواره‌ی ارتجاعی وریدها کمک می‌کند که خون به قلب بازگردد. دریچه‌های درون وریدها با حرکت خون به سمت قلب، باز می‌شوند و سپس برای جلوگیری از برگشت خون بسته می‌شوند. اگر این دریچه‌های ضعیف یا آسیب‌دیده باشند خون به عقب پس می‌زند و در وریدها جمع می‌شود که باعث اتساع و پیچ خوردن وریدها می‌شود.

عوامل خطر ایجاد واریس

فاکتورهای زیر، خطر ایجاد وریدهای واریسی را بالا می‌برند:

سن

هر چه سن بالاتر رود، خطر ایجاد واریس بیشتر است. افزایش سن باعث فرسوده شدن دریچه‌های وریدی می‌شود. در نتیجه خون از خلال دریچه پس می‌زند و به جای برگشتن به قلب در وریدها جمع می‌شود.

جنسیت

احتمال واریس در خانم‌ها بیشتر است. تغییرات هورمونی در دوران بارداری و پیش از قاعدگی یا یائسگی ممکن است یکی از عوامل باشد چرا که هورمون‌های زنانه نقش گشادکنندگی برای وریدها دارند. درمان هورمونی مانند مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری ممکن است خطر ایجاد واریس را بیشتر کند.

بارداری

طی بارداری، حجم خون بدن بیشتر می‌شود تا به رشد جنین کمک کند. همین افزایش حجم خون ممکن است باعث عارضه‌ی ناخواسته‌ی تورم وریدها شود. به علاوه، تغییرات هورمونی دوران بارداری هم ممکن است در ایجاد واریس نقش داشته باشد.

سابقه‌ی خانوادگی

اگر اعضای دیگر خانواده واریس داشته باشند، احتمال ایجاد آن برای شما بیشتر است.

چاقی مفرط

چاقی باعث ایجاد فشار مضاعف روی وریدها می‌شود.

ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت

اگر برای مدت طولانی در یک حالت ثابت ایستاده یا نشسته باشید، خون در پاهای شما به خوبی جریان پیدا نخواهد کرد.

واریس پا

عوارض واریس

عوارض واریس، هرچند نادر است شامل موارد زیر می‌شود:

زخم

ممکن است روی پوست و در نزدیکی وریدهای واریسی به ویژه در ناحیه قوزک پا، زخم‌های دردناکی ایجاد شود. معمولا قبل از ایجاد زخم، آن ناحیه از پوست، تغییررنگ می‌دهد. در صورت مشاهده‌ی چنین عارضه‌ای فورا به پزشک مراجعه کنید.

لخته‌ی خون

گاهی وریدهای عمقی پاها متسع می‌شوند. در چنین شرایطی ممکن است پا دردناک و متورم شود. هرگونه درد یا تورم پا نیاز به مراجعه به پزشک دارد چرا که ممکن است به خاطر ایجاد لخته و شرایطی باشد که به آن در پزشکی، ترومبوفلبیت گفته می‌شود.

خونریزی

گاهی، وریدهای خیلی نزدیک به سطح پوست ممکن است پاره شوند که معمولا باعث خونریزی مختصری می‌شود. با این حال، هرگونه خونریزی وریدی نیازمند مراجعه به پزشک است.

برای آشنایی با درمان خانگی واریس پا بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان خانگی واریس پا

پیشگیری از واریس

راهی برای پیشگیری کامل از ایجاد واریس وجود ندارد. اما بهبود گردش خون و قدرت عضلات اندام‌ها ممکن است خطر ایجاد واریس یا تشدید آن را کم کند:

  • ورزش
  • حفظ وزن مناسب
  • رژیم پرفیبر و کم‌نمک
  • اجتناب از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و جوراب‌های ساق‌بلند خیلی سفت
  • بالا نگه‌داشتن پاها
  • تغییر مداوم وضعیت نشسته یا ایستاده

چه وقت به پزشک مراجعه کنم؟

مراقبت از خود – از جمله ورزش، بالا نگه داشتن پاها یا پوشیدن جوراب‌های فشاری – به کاهش درد وریدهای واریسی کمک می‌کند و می‌تواند جلوی بدتر شدن آن‌ها را بگیرد. اما اگر ظاهر آن‌ها را دوست ندارید یا فکر می‌کند اقدامات مراقبت از خود نمی‌تواند جلوی بدتر شدن آن را بگیرد به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز هر یک از علائم واریس یا نگرانی از ظاهر واریس می‌توانید به کلینیک‌های ورید مراجعه کنید.

3.5/5 - (4 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۱۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام من چند روزی هست روی پای چپم داغ میشه درضمن من داخل پام پلاتین هست چون تصادف کردم و عفونت هم میکند بعضی مواقع ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...معاینه اندتم تحتانی در صورت ادامه توصیه می شود
  • تصویر کاربر بهاره چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    باسلام. ۵اذر سال ۱۳۹۸ به دلیل سرخوردگی مهره جراحی فیوژن داشتم و ۱۱پلاتین در کمرم کار گذاشته شد. براثر شکستگی و شل شدن یکی از پلاتین ها سمت راست کمرم امسال یعنی ۱۷ اردیبهشت سال۱۴۰۲ خروج پلاتین انجام دادم و تمام پلاتین ها خارج شدند. اکنون بعداز گذشت ۲ماه ازجراحی قسمت ساق پای راست خیلی نبضداره و دردناک هم می باشد علت چیست؟ باید چیکارکنم؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام سونومرافي وريدهاي پا انجام بشه
  • تصویر کاربر گلبانو پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با سلام زنی ۵۰ ساله هستم سالهاست ورزش میکنم ولی دو سه سال اخیر کمی کلسترولم بالاست آزمایش اخیرم کلسترول ۲۱۸ بوده و رامنانت کلسترول(remnant chlostrole)۶۵ بوده که بنظر بالاست. LDL و HDL نرمال بوده. همینطور چند سال هست که پشت ز
    ساق پای چپم واریس ملایم دارم ولی دردی نداشت بتازگی هنگام ورزش و پیاده روی نقاط مختلفی از پای چپم درد میگیره.لطفا توصیه های لازم را بفرمایید. یک دنیا متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش)
      اینها ارتباطی به کلسترول ندارند ولی یک سونوگرافی از عروق پاها انجام بدهید
  • تصویر کاربر كميلى چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام. دكتر پدر من ٤٩سالشه و الان ١هفته هست پاى سمت چپش وحشتناك ورم كرده و داره بدتر ميشه ميشه راهنمايى كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      حتما سونوگرافی کالرداپلر اندام تحتانی از نظر وجود احتمالی لخته انجام دهید
  • تصویر کاربر بهرام چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام.خواهر بنده به دنبال يك تصادف دچار خونريزي خفيف مغزي شد.خونريزي مغزي ايشان درمان شد.ولي پاي راست ايشان دچار تورم شد كه مشخص گرديد كه داراي dvt است.حدود 5 روز در بيمارستان بستري گرديد.بعد از 5 روز براي ايشان قرص زالربان تجويز شده است كه البته در بيمارستان هم مصرف كرد.در بيمارستان،ورم پاي ايشان خوابيد.ولي بعد از ترخيص،ورم دوباره برگشته و در ادرار ايشان لخته ي خون مشاهده شده است و همچنين در خلط ايشان و در ته گلو،خون مشاهده گرديده است.البته ايشان سرفه ندارند و درد هم در هيچ كجاي بدن ندارند.سوال بنده اين است كه آيا اين خونريزي هاي خفيف از عوارض قرص زالربان است؟ايشان همچنان روزي دو عدد قرص زالربان 10 مصرف مي كند.آيا خونريزي خطرناك است يا طبيعي است و چه بايد كرد؟سپاسگزارم بابت راهنمايي
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      بله از عوارض داروست و خطری ندارد و نیاز به نگرانی نیست
  • تصویر کاربر غلی شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر هفته پیش فرمودین عکس بفرستین ، الان براتون فرستادم ، قبلا عرض کردم که رفتم دکتر و گفتن که واریس پیشرفته دارین و باید حتما جراحی (بیهوشی) بشین ، خاستم بدونم آیا راه حل دیگه ای داره ؟ سپاس از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      می شود ازروش های غیرجراحی استفاده کرد ولی احتمالا مجدد عود کند پس روش جراحی جواب قطعی تری می دهد
  • تصویر کاربر بهزاد پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 386 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید.پسر ۱۷ ساله هستم.چند ماه پیش به علت تپش و تندی ضربان اکو و نوار دادم نرمال بود و گفتند استرسه.اما چند روزیست متوجه شدم پاهام سرده و روی انگشتان پام سیاه شده و همچنین خشک.از پا تا کمر سرد است و همچنین ضربان کوبنده دارم که به خودمم احساس میشه.خیلی این سیاهی نگرانم کرده میترسم مشکل جدی باشه.لطفا کامل توضیح دهید و آیا اینکه درمان دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اینها نشانه های نگران کننده ای نیستند معمولن به خصوص که اکو و نوارتان سالم بوده، یک متخصص نهایتان نبض پاهایتان را معاینه کند
  • تصویر کاربر نگار جمعه ۱۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام
    دختر 16 ساله ای دارم که هنگام ایستادن های طولانی ویا آویزان ماندن پایش به رنگ بنفش میشه و اغلب ایش سرد و یخی هست حتی انگشتان دستش سرد ویخی میشه اخیرا رنگ ناخن پاش کبود هم میشه
    من فکر میکنم حس درد کمتری دارد چون تاول ایجاد شده توسط کفش رو میگفت درد نداره. درحالی که من خودم از درد تاول پا میمیرم و زنده میشم
    لطف میکنید راهنمایی کنید مشکلشون از چی میتونه باشه و کجا باید مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در ابتدا يك سونوگرافي از شريانهاي پا نجام بشود و اگر نرمال بود همكاران روماتولوژيست ايشون رو ببينم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر