دکتر محمد حسین نجفی

زخم پای دیابتی چگونه ایجاد می شود؟ این زخم طی چهار مرحله به نوع خطرناک خود نزدیک می شود. در این نوشتار سعی در بررسی این بیماری داریم.

علت زخم پای دیابتی

در افراد مبتلا به دیابت، گردش خون در سراسر بدن به کارآمدی همیشه نیست، که عمدتا به دلیل آسیب عروق و بافت‌ها در اثر افزایش قند خون است. موضوع نگران‌کننده این است که جریان خون به اندام‌های تحتانی به دلیل اثر جاذبه‌ی زمین دچار مشکل می‌شود. یعنی سلول‌ها و بافت‌ها اکسیژن و مواد مغذی اصلی مورد نیاز خود برای زنده ماندن را به‌دست نمی‌آورند.

در نتیجه وقتی زخمی دارید، حتی اگر شکاف (بریدگی) کوچکی باشد، ممکن است برای مدت زمانی طولانی باز بماند (خوب نشود)، و اجازه ورود باکتری‌های مضر و عوامل بیگانه را به داخل بدن بدهد. اگر این مشکل درمان نشود، احتمال ایجاد و شکل‌گیری زخم دیابتی وجود دارد.

علت زخم پای دیابتی
دیابت از جنبه‌های دیگر هم بر سلامت پوست و چگونگی بهبود و التیام‌پیدا کردن زخم ها اثر می‌گذارد و به دلایل زیر، امکان ایجاد زخم دیابتی بیشتر می‌شود:

آسیب عصبی (آسیب به اعصاب اندام یا همان نوروپاتی دیابتی)
کاهش تولید چربی از غدد چربی
کاهش تعریق

این موارد باعث خشکی پوست و بی‌حسی پا می شوند و محیطی را ایجاد و فراهم می‌کند که منجر به دیر بهبود پیدا کردن زخم‌های جدی می‌شود.

 

کلینیک پای دیابتی

بیشتر از نصف زخم‌های دیابتی، عفونت جدی پیدا می‌کنند و۲۰ درصد از این موارد عفونت به قطع عضو منجر می‌شوند. بسیاری از زخم‌های پای دیابتی قابل پیشگیری هستند. به همین دلیل، متخصصان پاپزشکی، چکاپ و معاینه کامل و معالجه سریع در مرکز تخصصی پا را پیشنهاد می‌دهند.

اگر دیابت دارید و متوجه زخم پا شدید، بلافاصله با مرکز تخصصی پاپزشکی تماس بگیرید. می‌توانید ابتدا ویزیت خود را به صورت آنلاین یا تلفنی انجام دهید.

برای دریافت نوبت از کلینیک زخم پای دیابتی دکتر محمد حسین نجفی بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

کلینیک زخم پای دیابتی دکتر محمد حسین نجفی

درجه بندی زخم پای دیابتی

متخصصان پاپزشکی، تجربیات گسترده‌ای در مراقبت از بیماران دیابتی و معالجه پیچیده‌ترین زخم‌های دیابتی دارند.

همان‌طور که در ادامه شرح داده شده است زخم‌های دیابتی به چهار مرحله تقسیم می‌شوند، و هر یک از این علائم نیاز به بررسی فوری دارد.

درجه بندی زخم پای دیابتی

مرحله اول زخم پای دیابتی

مرحله اول زخم‌های دیابتی یعنی این که در مناطق استخوانی خود مثل مچ ‌پا یا پاشنه، زخمهای قرمز و ملتهب دارید.

مرحله دوم زخم پای دیابتی

در مرحله‌ی دوم زخم‌های دیابتی، پوست شما شروع به تاول زدن و ترک‌خوردن می‌کند. ممکن است حتی پوست‌اندازی کنید و دو لایه‌ی اول پوست خود را از دست بدهید.

مرحله سوم زخم پای دیابتی

اگر در مرحله سوم زخم‌های دیابتی باشید، پوستتان ترک خورده است و گاهی ترشحاتی خونابه‌ای از زخم‌ها دارید. این نوع زخم منجر به از دست دادن بیشتر ضخامت بافت زیرپوستی بین پوست و ماهیچه می‌شود.

مرحله چهارم زخم پای دیابتی

مرحله چهارم جدی‌ترین مرحله زخم‌های دیابتی است. در این مرحله، زخم شما موجب از بین رفتن جدیِ پوست، ماهیچه، تاندون و بافت استخوان می‌شود. همچنین ممکن است عفونت استخوان بگیرید (اوستئومیلیت).

درمان زخم پای دیابتی

درمان زخم پای دیابتی

از آنجا که زخم‌های دیابتی خیلی سریع پیشرفت می‌کنند، اگر هر نوع زخم پا یا علائم مربوط به آن را پیدا کردید فورا به یک مرکز پاپزشکی مراجعه کنید. بسته به شدت زخم‌های دیابتی، متخصص پاپزشکی ممکن است:

  • از روش جراحی (دبریدمان) برای برداشتن بافت‌های مرده پوست استفاده کند.
  • زخم شما را کاملا تمیز و تخلیه کند.
  • زخم‌تان را بانداژ کند و آموزش دهد که چگونه پانسمان را عوض کنید.
  • برای پروتز یا کفش دیابتی اندازه‌های پای‌تان را بگیرد.
  • آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
  • اگر زخم‌های دیابتیِ جدی‌تر و پیچیده‌تری دارید، ممکن است متخصص پاپزشکی، روش نجات اندام‌ را توصیه کند، که عملی تخصصی برای از بین بردن بافت‌های آسیب‌دیده و انجام پیوند اعضا برای بهبود پوست و حفظ حیات اندام است.

    برای بررسی زخم‌ پای دیابتی خود توسط متخصص پاپزشکی، با کلینیک تماس بگیرید یا نوبت خود را به صورت آنلاین دریافت کنید.

    منبع: وبسایت مرکز پاپزشکی پنسیلوانیا

3.5/5 - (6 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Reza.n سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام ..خون پس دادن یکی از رگ های قلب خیلی میتونه خطر ناک باشه یا با دارو که دکتر متخصص داده رفع میشه یا آیا عمل باید انجام بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر جویباری یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان. کسی که وارفارین مصرف میکند و دو دریچه فلزی دارد عدد INR نرمال هر ماه چند باید باشه؟ ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      ای ان ار اگر به حد درمانی برسه هر یکماه یکبار
  • تصویر کاربر میررضایی جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام من خانم 65 ساله هستم آریتمی قلبی برادی کاردی داشتم موقع حمله فشارخشهی دشهیدرچایی عملاابلیشن انجام دادم الان یک ماه گذشته ولی هبا اینکه دارومصرف میکنم بازهم دچارحمله میشم ولی فشار خونم بالا نمی رود قرص بیزو پرولول دونیم نصف میخورم اپیکسابان 5 وفیلکانیید صد نصف ولوالستارهشتاد میخورم میخواستم بدانم آیا خوب میشم ودیگر حمله سراغم می‌آید یانه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دوز بیزوپرولول را کامل کنید
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خسته نباشید پدر من 49سال سن دارن و درسال 1393عمل قلب باز کرد و درحال حاضر درد قفسه سینه سرد شدن کف پاهایش تا زانو و بی حس شدن از زانو به بالا ودیابت داره قندش 480 و کمرش مهره های4شکسته برای سردی پاهاش و کنترل دیابتش چیکا کنیم متشکریم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با این شرایط حتمن باید یک متخصص پاهایشان را معاینه کند ممکن است گرفتگی عروقی باشد ضمن اینکه شکستگی مهره با این شرایط قلب و قند مورد جدی است حتمن یک پزشک ببیندشان
  • تصویر کاربر آرزو سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    سلام جناب دختر بنده سال ۹۵ با مشکل تنگی زیر دریچه ریوی عمل کردم که نتیجه‌ی عمل خوب نبود و منجر به این شد که تعویض دریچه بشم و امسال که قصد عمل داشتم در اهواز زیر نظر دکتر شیخی متوجه شدم یک ماهه که باردارم و با توجه به اینکه در حین فعالیت تنگی نفس دارم اما نه به شدت زیاد که از پا در بیاره منو . حالا سوالم این هست که با این شرایط آیا بارداری علاوه بر اینکه به قلب من فشار بیاره امکان داره روی جنین تاثیر بذاره اصلا میتونم به بارداری ادامه بدم . ممنون
    1. تصویر کاربر آرزو دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید من فکر میکنم با این اکو بارداری برای شما مساله ای بسیار جدی است و ممگن است خطرساز باشد حتما باید سریعن زیر نظر متخصص زنان و قلب معاینه شوید، نیازمند مراقبتهای بسیار دقیق در طول بارداری هستید. فورا هم به متخصص زنان اطلاع بدهید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر لیا چهارشنبه ۱ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    پدر من 60 ساله هستن و الان 3 ماهه در قسمت قلبشون احساس درد دارن رفتیم دکتر قلب تست ورزش و نوار قلب و آزمایش سیتی آنژیو انجام دادن هر سه جوابش خوب بود و هر دو دکتر گفتن مشکل از قلب نیست و گرفتگی عضله است و قرص celexoibe دادن تا سه روز گفتن رفع میشه این درد اما با وجود اینکه این قرصم مصرف کردن همچنان درد دارن دلیلش چی میتونه باشه؟
    خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      از نظر قلب سالم هستند
      علل فراوان عكغير قلبي براي درد وجود دارد مانند مشكلات معده ، ارتوپدي عصلاني و.....،
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر