دکتر محمد حسین نجفی

چرا متخصص قلب و عروق از بیمار می پرسد: ” آیا در خانواده شما کسی هست که از بیماری قلبی رنج ببرد؟”

ژنتیک از بسیاری جهات می تواند در خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشد. ژن ها همه ی جوانب سیستم قلبی عروقی، از قدرت عروق خونی گرفته تا نحوه ارتباط سلول ها در قلب را کنترل می کنند. نکته اینجاست که جهش ژنتیکی در یک ژن واحد می تواند بر احتمال ابتلا به بیماری قلبی ارثی تأثیر بگذارد.

بیماری قلبی ارثی

بسیاری از اختلالات قلبی از جمله آریتمی ، بیماری مادرزادی قلب ، کاردیومیوپاتی و کلسترول بالای خون ارثی هستند. بیماری عروق کرونر که می تواند منجر به حمله قلبی ، سکته مغزی و نارسایی قلبی در خانواده ها شود، نشانگر نقش عوامل خطر ژنتیکی ارثی است.

ژنتیک بیماریهای قلبی

به عنوان مثال ، یک تغییر ژنتیکی می تواند با تغییر عملکرد یک پروتئین خاص، کلسترول را به طور متفاوتی پردازش کرده و احتمال بروز شرایین مسدود شده را افزایش دهد. تغییرات ژنتیکی از والدین به کودکان ازطریق تخمک و اسپرم منتقل می شوند. سپس کد ژنتیکی والدین در طی تکامل در هر سلول از بدن کودک کپی برداری می شود.

هنگامی که یکی از اعضای خانواده به بیماری یا اختلال قلبی مبتلا می شود ، بهتر است دیگر اعضای خانواده از نظر وجود عوامل خطر بیماری در حالی که حتی هنوز علائمی نیز ندارند ، تحت غربالگری قرار بگیرند.

علت بیماری قلبی ارثی

عوامل ارثی که منجر به آریتمی و مرگ ناگهانی قلبی می شوند ، شناخته شده هستند. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و کاردیومیوپاتی بطن راست آریتموژنیک (ARVC) می توانند باعث آریتمی کشنده شوند. مواردی از اختلالات ارثی هستند که می توانند باعث آریتمی و مرگ ناگهانی قلبی شوند. برخی از این ها بسیار نادر می باشند. موارد رایج تر شامل :

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی یک آریتمی شایع میباشد که خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

سندرم بروگادا

یک اختلال ژنتیکی در ریتم قلب است که می تواند باعث ایجاد فیبریلاسیون بطنی و ایست قلبی ناگهانی شود .

تاکی کاردی بطنی پلی مورفیک کاتکول آمینرژیک

اختلال در کانال های کلسیمی عضله قلب است که با اختلال جریان الکتریکی و ایجاد ضربان قلب نامنظم ، به ویژه هنگام ورزش همراه می باشد.

بیماری قلبی ارثی

سندرم QTطولانی

طولانی شدن مرحله ریکاوری الکتریکی (فاصله QT) بوده که می تواند منجر به ایجاد ضربان های تند و پر هرج و مرج شود.

سندرم QT کوتاه

کوتاه شدن فاصله QT می تواند منجر به آریتمی های تهدید کننده حیات شود.

نحوه انتقال ژن بیماری قلبی

در شکل بالا، مربع ها مربوط به مردان خانواده و دایره ها نماد زنان است. مربع سیاه نشان دهنده فرد بیمار است و فلش ها نیز گویای افراد مشکوک به بیماری قلبی می باشد که می بایست تحت نظر متخصص قلب و عروق مورد آزمایش قرار گیرند.

تاثیر ژنتیک در بیماری قلبی

ژن هایی که ما از والدین خود به ارث می بریم ظاهر ما و اینکه بدن ما چطور کار کند را تحت تاثیر قرار می دهند. مشکلات ارثی قلب در اثر موتاسیون(جهش) در یک یا تعداد بیش تری از ژن های ما ایجاد می شود.

چنانچه یکی از والدین شما یک ژن معیوب داشته باشد احتمال به ارث بردن آن توسط هریک از فرزندان ۵۰% است.

فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، دیابت و پیش دیابت،سیگار کشیدن،چاقی و یا داشتن اضافه وزن ،نداشتن فعالیت فیزیکی ،داشتن سابقه ی پره اکلمپسی طی دوران بارداری ،رژیم غذایی ناسالم و افزایش سن همگی عواملی هستند که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند.

فشار خون بالا

ممکن است یک ژن معیوب که خودش عامل بیماری قلبی است وجود داشته باشد اما هیچ گونه علامتی ایجاد نکند.در چنین شرایطی شما این ژن را دارا هستید اما اینکه آیا به فرزندانتان به ارث می رسد و یا آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد مشخص نیست.

تشخیص بیماری قلبی ارثی

اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به بیماری قلبی ارثی باشد چه اتفاقی می افتد؟

تست غربالگری قلب

اگر شخصی در خانواده شما به بیماری ارثی قلبی مبتلا شده باشد ، پزشک ممکن است برای بررسی وضعیت قلب شما آزمایش درخواست کند (معروف به غربالگری). همچنین ممکن است  نیاز به انجام آزمایش ژنتیکی باشد تا ببیند آیا شما هم همان ژن معیوب را به ارث برده اید یا خیر.

هیپرکلسترولمی فامیلی

در موارد نادری مثل شرایطی از جمله هیپرکلسترولمی فامیلی هموزیگوس، یک اختلال ژنتیکی که در آن، بدن قادر به کنترل کلسترول خون نیست ،  در مراحل پیشرفته ممکن است نیاز  به انجام درمان های تهاجمی باشد. خوشبختانه اکثر بیماران قلبی ارثی(فامیلیال) در این گروه قرار نمی گیرند.

درمان بیماری قلبی ارثی

پیشگیری از بیماری قلبی ارثی

توصیه ما به اعضای خانواده قربانیان مرگ ناگهانی قلبی، غربالگری پزشکی می باشد. چنانچه بستگان فرد قربانی در خطر مشابه باشند، درمان های پیش گیرانه که شامل درمان های دارویی و دستگاههای قابل کاشت است ،در دسترس می باشند.

طبق مصوبه مؤسسه ملی بهداشت ، سابقه خانوادگی مثبت بیماری قلبی، به معنی وجود بیماری قلبی در یک یا چند نفر از خویشاوندان خونی است که یکی از مهمترین عوامل خطر  بروز مشکلات قلبی و عروقی به شمار می رود.

بر اساس مقاله ای که در مجله پزشک خانواده کانادا در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، چنانچه یکی از والدین شما در سنین جوانی (قبل از ۵۵ یا ۶۵ سالگی) بیماری قلبی عروقی را تجربه کرده باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی در شما ۶۰ تا ۷۵ درصد بیشتر از سایر افراد بدون سابقه ی خانوادگی است. بر اساس این مطالعه ، داشتن خواهر یا برادر مبتلا به CVD ، این خطر را تا ۴۰ درصد افزایش می دهد.

ژنتیک می تواند سیستم قلبی عروقی و بسیاری از عوامل خطر قلبی ما از سطح چربی خون گرفته تا استعداد چاقی و ابتلا به دیابت نوع ۲ را  تحت تأثیر قرار دهد.

مقاله ی منتشر شده در سال ۲۰۱۶ در ژورنال پزشکی نیوانگلند حاکی از آن است که  استعداد ژنتیکی نامطلوب می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر کند.

با این حال ، نکته مهم این است که بدانیم:

ژن ها به تنهایی عمل نمی کنند! شیوه زندگی ، از جمله رژیم غذایی ، ورزش ، وزن و حتی آلودگی و قرار گرفتن در معرض آفت کش ها نیز می توانند بر بروز این بیماری اثر بگذارند.

این فعل و انفعالات زیست محیطی به همراه ژن ها بسیار قدرتمندتر از صرفا داشتن استعداد و آرایش ژنتیکی هستند.

درمان بیماری قلبی ارثی

اطلاعات کامل سابقه خانوادگی خود را جمع آوری کنید. یک تاریخچه جامع شامل سه نسل فرزندان ، خواهران و برادران، والدین، ​​عمه ها و عموها، خواهرزاده و برادرزاده ها، مادربزرگ و پدربزرگ ها و همچنین شامل تمام شرایط قلبی عروقی گذشته یا فعلی آنها و اینکه در چه سنی این شرایط را تجربه کرده اند می شود.

بررسی سابقه بیماران قلبی ارثی

شاید نتوانید از همه این افراد اطلاعات کسب کنید، اما اشکالی ندارد! با هر کس که امکانش هست صحبت کرده و تمامی اطلاعات مربوطه را یادداشت نمایید.

نکته این است که کسانی که دارای سابقه بیماری قلبی در خانواده و فامیل خود هستند، از سایرین برای ابتلا به بیماری قلبی مستعدتر می باشند. اما این به این معنی نیست که فرد حتما دچار این بیماری می گردد. بلکه با مراقبت، ورزش، تغذیه سالم و … می تواند از این امر پیشگیری کرده و یا روند آن را کند نماید.

روند درمان بیماری قلبی برای بیمارانی که دارای سابقه فامیلی هستند، همانند درمان سایر بیماران می باشد. با این تفاوت که میزان مراقبت در این افراد باید بیشتر باشد.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

دکتر قلب در تهران

3.8/5 - (13 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیلوفر دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    وقت بخیر نوزاد۲۴ روزه من با وزن ۱۷۰۰ به دلیل ای یو جی ار متولد شد و در بیمارستان تشخیص vsd دادن و داروی کاپتوپریل و فروزماید تجویز شد تصویر اکو به پیوست ارسال میشه محبت کنید نظرتونو و بفرمایید و اینکه ایا غیر از عمل راهی هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      این شدت از مشکل سوراخ بین دریچه ای را فعلا جز با عمل نمی شود درمان کرد ولی باید اول صبر کنید وزن بچه بالا بیاید و بعد عمل شود توصیه می کنم در تهران به مرکز طبی کودکان یا بیمارستان شهید رجایی نشان بدهید
  • تصویر کاربر منصوری شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر انشاءالله که خوب باشین
    من دخترم الان ۸ ماهش هست با وزن ۸۷۰۰ یه سوال ازتون داشتم دخترم شیر خودم رو میخوره و موقع شیر خوردن و موقع خوابیدن خیلی خیلی عرق میکنه اصلا باعث نگران من هستش و ریفلاکس و آلرژی هم داره ولی دکتر های اطفال میگن از ریفلاکس و آلرژی هستش بعضی ها میگن اگر مشکل قلبی داشته باشه قبلا که کوچکتر بود وقتی بازی میکرد و پاهاشو خیلی تکون میداد کف پاهاش عرق میزد به نظر شما باید چیکار کنیم طبیعی هستش ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      اینها نشانه ی مشکل قلبی نیستند هیچ کدام و از نظر قلبی جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر مسعودن سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    باسلام
    نوزاد بنده در بدو تولد تشخیص TGA داده شد و در روز ۶ تولد تحت عمل جابجایی عروق قرار گرفت. ۴ روز بعد از عمل نوزاد دارای تپش قلب شد که دکتر داروی فلکاینید براشون شروع کردن
    الان سه هفته هست نوزاد ترخیص شره و ما مجدد بعد از ۳ هفته هولتر و اکو را تکرار کردیم
    تصویر یک هولتر در زمان بستری
    تصویر ۲ شرح حال در هنگام ترخیص از بیمارستان رجایی
    تصاویر ۳ تا ۵ هولتر و اکوی جدید پس از ۳ هفته مصرف فلکاینید می باشد
    سوالات بنده به این شرح است
    در هولتر اول QT برابر با borderline درج گردیده و تاکی کاردی تشخیص داده شده.
    آیا در هولتر دوم QT نرمال می باشد؟
    باتوجه به اینکه در این هولتر تاکی کاردی ذکر نشده آیا تپش قلب نوزاد رفع شده؟. اگر جواب مثبت هست پس چرا دکتر تجویز مصرف فلکاینید ۵ میلی گرم به مدت ۳ ماه دادند علت چیست؟
    HRV که غیر نرمال ذکر شده آیا با مصرف دارو نرمال می‌شود و یا نیاز به عمل هست
    در اکو pps برابر با ۴۰ و ۲۳ ذکر شده اینها چه هستند
    TR خفیف تا متوسط ذکر شده منظور از TR چیست و آیا با مصرف دارو درمان می‌شود و یا نیاز به عمل می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      بله در هولتر دوم qt نرمال گزارش شده دارو فقط محض تپش نیست و از بروز اریتمی های بعدی هم جلوگیری میکند فعلا به نظر برنامه ی جراحی ندارند ولی این مورد را باید از خودشان دقیق تر سوال کنید. pap هم نشانگر فشار ریه است که در این بیماران همیشه کمی بالاتراست و به خودی خود عمل نمی خواهد
    2. تصویر کاربر مسعودن پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      ببخشید الان فشار ریه نوزاد من در چه محدوده ای هست چون دو عدد ۴۰ و ۲۳ نوشته شده نمیدانم کدام یک می باشد
      آیا استفاده از هواپیما برای نوزاد خطری ندارد؟
      منظور ازTRخفیف تا متوسط که در اکو ذکر گردیده چیست؟
      با توجه به عمل جراحی و نتیجه اکو آیا عملکرد قلب اکنون خوب و نرمال می باشد؟
      HRV که غیر نرمال ذکر شده نشانگر چیست
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      نخیر هواپیما خطری ندارد. فشار ریه طبق گزارشات بین ۳۰ تا ۴۰ است که بسته به شرایط عمومی و وضع بدن متغیر است. گزارشهایی مبنی بر بد بودن شرایط ندیدم و اوضاع بر اساس پرونده از نظر پزشکی قابل قبول است.
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر میرقلج سه شنبه ۱۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر آقای دکتر
    خوب هستید انشالله
    ببخشید مزاحمتون شدم
    فرزند اینجانب پسربچه یک و نیم ساله، مشکل، vsd داره
    میخواستم از حضرتعالی مشاوره بگیرم که کدوم متخصصی خصوصی، بیمارستان خصوصی و مطب معرفی می فرمایید که بچه رو ببرن نشان بدن، البته پیش دکتر حجت مرتضاییان لنگرودی در بیمارستان رجایی سال قبل بردن برای ویزیت که ایشون بر خلاف نظر همکاران دیگر تشخیص asd دادن که همین تناقض ما را بشدت نگران کرده، برای همین مزاحم حضرتعالی شدم که از جنابعالی مشاوره بگیرم
    البته آخرین اکو قلب هم خدمتتون ارسال میکنم جهت استحضار و بررسی حضرتعالی
    بینهایت ازتون ممنونم
    روز بخیر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      نتایج تشخیصها متفاوت است بخاطر همین توصیه ام این است در همان مرکز رجایی اکو شوند که خیلی قابل اعتمادتر است یا اگر اکو کرده اند و چیزی گفته اند ملاک حرف انها را بگیرید
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید دکتر بنده ۱۷ سالمه و بعضی وقتا دچار انریتمی قلبی میشم و خیلی استرسی هم هستم و در مواقع انریتمی احساس بی حالی و کمی سبکی سر دارم و خیلی استرس میگیرم خواستم ببینم لازمه برای تست اکو و … اقدام کنم ؟و مشکلی نداره قلبم؟
    خیلی ممنون از وقتی ک میگذارید 🌹
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      یک بار نوارقلب بدهید ولی اینها خطرناک نیستند و ببشتر استرسی هستند نگران نباشید
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      خیلی ممنون دکتر ببخشید کپسول روکاردین مشکلی نداره مصرف کنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      خیر مساله ای نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سام پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر پسر ۵ ساله من آزمایش داده که براتون ارسال کردم قدش ۱۲۷ و وزنش ۳۳ هست که کلسترولش بالا هست.از طرف من(مادر) چربی خون خیلی بالا ژنتیکی بالا هست مادر بزرگ بچه و همه برادرانش عمل قلب باز کردن حتی خودم (مادر)بسیار چربیم بالا بود ۳۴۰ که تحت درمان هستم ولی برای پسرم خیلی نگرانم بخاطر کرونا چون شهرستانی هستیم گفتم آنلاین مشاوره بگیرم اگر لازم باشه حضوری هم میتونیم بیایم ممنون میشم از پاسخ گوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      با این ازمایش نیاز به دارو ندارد ولی حتما وزن کم کند رژیم غذایی سالم داشته باشد و دو سال یک بار تست چربی بدهد
  • تصویر کاربر nazanin سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    باسلام ۱۲ساله ک مرض قنددارم.دردهای شکمی دارم قفسه بالای سینم سنگینه خصوصابالاش یک ماهی هست ک اینجوری شدم یه دردی ازسمت چپم ازپایین شروع میشه میره به بالا.بیماری قلبی مادرزادی ازطرف پدریم داریم.لازم هست ارمایش بدم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک نوارقلب و اکو بگیرید
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    با سلام . با جواب اکو مشخص شد که بنده نارسایی قلبی دارم با ای اف سی و پنج تا چهل درصد. سی و سه سال سن دارم اخیرا طی فعالیت، دراز کشیدن تنگی نفس شدیدی دارم علت به قلب مربوط هست یا ریه؟
    داروهای والسارتان.فروزماید و کنکور مصرف می کنم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      این نوع تنگی نفسی که می گویید احتمالا منشا قلبی دارد، چقدر فورزوماید میخورید؟ ایا انژیو شده اید یا خیر؟ گرفتگی عروق وجود داشته یا خیر؟ چند وقت است تنگی نفستان بدتر شده؟ اخرین ازمایشاتتان را هم بفرستید همینجا
    2. تصویر کاربر مریم شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر آنژیو نشدم دکترم گفت بخاطر کرونا فعلا دست نگه دار. الان بیست روزی میشه بیشتر شده. فوروزماید چهل روزی نصفه
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      فعلا فوروزوماید را کامل بخورید صبح و عصر به مدت یک هفته، اگر بهتر نشدید باید مجددا نزد پزشکتان ویزیت شوید
    4. تصویر کاربر مریم شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ایا نیازه آنژیو بشم؟هرچه سریعتر
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      چندسالتان است؟ علامتتان چه بود که به متخصص قلب در ابتدا مراجعه کردید؟
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    پسر هفت ماهه ای دارم که در دوماهگی به علت عفونت ریه که ناشی از رفلاکس بوده در بیمارستان بستری شد. بعد از اکوی قلب مشخص شد که یک سوراخ و یک رگ اضافه درقلب اوهست
    مجددا چندروز گذشته اکو انجام شد که گفتن رگ اضافه دیده نمیشه اما این سوراخ کماکان هست
    میخواستم ببینم این سوراخ چه سایزی است و آیا احتمال بسته شدن آن وجوددارد و اگر خودبه خود بسته نشود چه باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا گزارش اكو رو بفرستين
    2. تصویر کاربر احمدی شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      گزارش اکو ضمیمه شد
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      یک سوراخ ریز وجود داره که فعلا اهمیتی نداره
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزام دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز .یک سال پیش برادر ناتنی من که از پدر یکی هستیم به علت ایست قلبی در سن ۳۹ سالگی در گذشت . اطلاعت دیگه که از افراد خانواده به طور معمول دارم کسی نداشیم . به نظر شما جای نگرانی هست برای من و خانواده یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله چک اپ قلب انجام بدین
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر