دکتر محمد حسین نجفی

 ورزش و ورزیدگی، سلامتی بدن را تامین میکند. کسی از اهمیت ورزش برای سلامتی بی خبر نیست. پس چه در شرایط سلامتی و چه در  وضعیت بیماری ما موظفیم به بدن خود رسیدگی کنیم. برای کسانی که بیماری قلبی دارند، ورزش و تمرین مداوم بسیار ضروری است. فعالیت فیزیکی می‌تواند ماهیچه قلب را قوی کند و باعث تنظیم فشار و سطح کلسترول خون شود. در این مقاله ورزش های خوب و مفید برای بیماران قلبی را بررسی میکنیم.

ورزش برای بیماران قلبی

ورزش، ماهیچه قلب را تقویت می‌کند و باعث می‌شود بدون اینکه در قفسه سینه‌تان احساس درد داشته باشید یا علائم دیگری را تجربه کنید، راحت به فعالیت بپردازید. قبلاً افراد بر این باور بودند که ورزش شدید برای کسانی که در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند خطرناک است اما شواهد اخیر نشان داده که هرچه تمرین‌های ورزشی شدیدتر باشند، برای قلب فایده بیشتری دارند. گاهی یک ورزش پر جنب‌وجوش ۱۵ دقیقه‌ای (هرچند که کوتاه است)، به اندازه یک جلسه کامل دوی ماراتون برای قلب مفید است.

طبق تحقیقاتی که در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (درآتلانتا) انجام شده، از بین هر ۱۴۵ بیمار دیابتی، سالانه یک نفر در اثر بیماری قلبی و عروقی جان می‌سپارد ولی اگر این افراد متقاعد شوند که حداقل دو ساعت در هفته پیاده‌روی کنند، می‌توان از این مرگ‌ومیر جلوگیری کرد. به گفته دکتر بیونگیل چوی، پزشک و استاد قلب‌وعروق در دانشگاه پزشکی ویسکانسین، ورزش باعث می‌شود رگ‌های خونی بزرگ‌تر شده و خون آزادانه‌تر در آن حرکت کند.

تاثیر پیاده روی بر قلب

کسانی که در هفته حدود ۵ کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند، تا ۱۰ درصد از خطرات ناشی از بیماری‌های قلبی‌شان کاهش می‌یابد. حتی راه رفتن، بازی گلف و زدن چمن‌های حیاط خانه هم جزو ورزش‌های ملایمی به حساب می‌آیند که برای قلب مفیدند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند ورزش متداوم ( ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز) قند خون و فشار را پایین می‌آورد، سطح کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند پروتئین‌هایی را که باعث انعقاد خون می‌شوند، کمتر کند.

در یکی از مطالعاتی که در آلمان انجام شده به نتیجه رسیده‌اند کسانی که در طول زندگی‌شان مرتب ورزش می‌کنند، نسبت به افراد بی‌تحرک ۶۰ درصد کمتر احتمال دارد به بیماری‌های قلبی مبتلا شوند.حتی کسانی که بعد از چهل سالگی شروع به فعالیت فیزیکی می‌کنند، نسبت به کسانی که هیچوقت در زندگی‌شان فعالیتی نداشته‌اند، ۵۵ درصد کمتر احتمال دارد به بیماری قلبی دچار شوند.

حرکات ورزشی مناسب برای بیماران قلبی در خانه

ورزش های مفید برای قلب

ورزش‌های هوازی برای مدتی طولانی شش‌ها و قلبتان را به کار می‌گیرند. وقتی ورزش هوازی یا ایروبیک انجام می‌دهید، قلبتان راحت‌تر از اکسیژن استفاده می‌کند و جریان خون در بدنتان بیشتر می‌شود. بهتر است هر بار که ورزش می‌کنید نسبت به دفعه قبل فعالیتتان را کمی بیشتر کنید. مراقب باشید که شدت ورزش از حد توانتان بیشتر نشود. ابتدا از فعالیت‌های هوازی ملایم مانند پیاده‌روی، شنا، دوی آهسته یا دوچرخه‌سواری شروع کنید و این کار را هفته‌ای سه یا چهار بار انجام دهید. از انجام بیش از حد تمرینات کشش عضلات اجتناب کنید.

ورزش برای گرفتگی رگ های قلب

حرکات کششی مناسب برای بیماران قلبی

همیشه قبل از ورزش بدنتان را گرم کنید و برای پنج دقیقه حرکت‌های کششی انجام دهید تا ماهیچه‌ها و قلبتان کمی آماده شوند. بعد از اتمام ورزش هم باید بدن را سرد کنید. برای سرد کردن کافی است همان حرکات کششی اولیه را با سرعت کمتری انجام دهید. حتماً بین ورزش به خودتان استراحت دهید تا بیش از حد خسته نشوید. اگر احساس خستگی کردید یا علائمی مانند قلب‌درد داشتید، ورزش را متوقف کنید. همچنین باید هنگام ورزش لباس‌های راحتی بپوشید.

ورزش‌های استقامتی (تمرین با وزنه) هم می‌توانند به تقویت ماهیچه‌ها و بهتر کار کرد آن‌ها کمک کنند. این ورزش باعث می‌شود انجام فعالیت‌های روزانه برایتان آسان‌تر شود و فایده زیادی برای شما دارند. البته باید به یاد داشته باشید که این نوع تمرین‌ها به اندازه ورزش‌های هوازی به قلب کمک نمی‌کنند. قبل از شروع این فعالیت‌ها، ابتدا تمرین‌های استقامتی‌تان را با پزشک چک کنید. در ابتدا با تمرین‌های آسان شروع کنید و وزنه‌های خیلی سنگین بلند نکنید. وقتی بیماری قلبی داشته باشید، ورزش‌های ملایم نسبت به ورش‌های سنگین برایتان مناسب تر هستند.

ورزش در فصل گرما برای بیماران قلبی

در فصل گرم، هنگام صبح و بعدازظهر ورزش کنید و حواستان باشد بیش از حد لباس نپوشید. حتی می‌توانید برای پیاده‌روی به مراکز سرپوشیده و مجتمع‌های تجاری بروید تا گرما اذیتتان نکند. در فصل‌های سرد سال، هنگام ورزش بینی و دهانتان را بپوشانید و نگذارید هوای سرد بخورد. اگر بیرون از خانه خیلی سرد بود یا برف می‌آمد، باز هم می‌توانید به مراکز سرپوشیده بروید و آنجا پیاده‌روی کنید. از پزشک خود بپرسید تا مطمئن شوید راه رفتن در دمای زیر صفر برایتان ضرری نداشته باشد.

شاید لازم باشد برای این کار با یک مربی یا درمانگر فیزیکی مشورت کنید و از او بخواهید نحوه صحیح انجام تمرین‌ها را به شما نشان دهد. حواستان باشد که هنگام انجام ورزش‌های وزنه‌ای باید به‌صورت منظم نفس بکشید و بین تمرین‌ها استراحت داشته باشید. همچنین بین تمرین‌های بالاتنه و پایین‌تنه تعادل ایجاد کنید و تمرینات مربوط به یک را پشت سر هم انجام ندهید. کسانی که مبتلا به بیماری قلبی هستند، احتمال دارد واجد شرایط برنامه توانبخشی قلب باشند. به همین خاطر بهتر است با پزشکتان در این باره مشورت کنید و بپرسید برای این کار به چه کسی باید مراجعه کنید.

عوارض ورزش برای بیماران قلبی

اگر ورزش بیش از حد به قلبتان فشار بیاورد، علائمی از جمله موارد زیر را تجربه می‌کنید:

باید به این علائم توجه زیادی داشته باشید و به محض اینکه متوجه هر یک از آن‌ها شدید ورزش کردن را متوقف کرده و استراحت کنید. همچنین باید بدانید که در صورت بروز هریک از این علائم چطور باید آن‌ها را رفع کنید.

بهترین ورزش برای بیماران قلبی

مواردی که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشید

 

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.9/5 - (18 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فائزه دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیر من ۲۲ سالمه و افتادگی دریچه میترال یا پرولاپس قلبی هستم و آریتمی قلبی هم دارم با این حال میتونم شنا یادبگیرم؟شنا کردن ضرر داره برام؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      منعی ندارد
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب ، ۵۲ سالمه دچار حمله قلبی شدم وef بین ۴۵تا ۵۰ ، شغل معلمی دارم بنابراین یک هفته قبل یک رگ اصلی انژو و استنت گذاشتند سوالم اینه چند وقت دیگر می توانم طناب بزنم و ورزش بدن سازی انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب ، ۵۲ سالمه دچار حمله قلبی شدم وef بین ۴۵تا ۵۰ ، شغل معلمی دارم بنابراین یک هفته قبل یک رگ اصلی انژو و استنت گذاشتند سوالم اینه چند وقت دیگر می توانم طناب بزنم و ورزش بدن سازی انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام از دوهفته آینده ورزش های سبک را می توانید آغاز کنید
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    با سلام. بنده 46 سال دارم و کارمندم. حدوداً چهار ماه و اندی پیش آنژیوپلاستی و استند گذاری در قلب انجام دادم خواستم بدونم که از چه زمانی و به چه میزان می توانم به ورزش کردن بپردازم؟
    آیا با این شرایط در حال حاضر قادر به انجام ورزشی مثل والیبال هستم یا خیر؟
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...در صورتی که در فعالیت های عادی مشکلی ندارید و نیاز به اقدام‌بیشتری نیست،شرکت فعالیت های ورزشی غیر رقابتی بلامانع است
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر
    پدر بنده مشکل تنگی دریچه میترال دارند، ۶۴ سالشون هست، آیا ورزش بدنسازی برای ایشون مضر است؟ برای پیشگیری از آتروفی عضلانی و افزای هایپرتروفی عضلانی چه ورزش هایی توصیه می شود.
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام وزنه در حد پنج تا ده کیلو بلامانع است
  • تصویر کاربر عزیزی سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر تقریبا دوسال پیش به جهت تپش قلب اکو وتست ورزش انجام دادم پرولاپس خفيف دریچه میترال تشخیص دادن می‌خواستم بدونم میتونم کوهنوردی کنم چون بعدش تپش قلب پیدا میکنم ضرری نداره حین انجام احساس ناتوانی ندارم چند وقت یکبار باید برای این مشکل بررسی بشم ممکنه این مشکل از بین بره راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر تست ورزش سالم بوده هیچ مشکلی نیست می توانید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، بنده 55 سال دارم و آئورتم 4 هست، خواستم ببینم ورز‌ش برای من مناسب هست؟ اگر هست چطور ورزش هایی؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله ورزشهای هوازی کنید از وزنه زدن دوری کنید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام بنده چكاپ قلب كردم نوار قلب میخاستم چك كنم البته مشكلی ظاهری ندارم همینجوری چكاپ كردم.اكو هم فرستادم نیاز به دارو هست یا راهنمایی بفرمایید.ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      تصویرتان را مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر امیرمهدی دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    با سلام من خانمی 36ساله هستم که بعد ازیه اکو ازقلب فهمیدم افتادگی دریچه میترال دارم وهم چربی دور قلب وفشارخون بالا اون موقع قدم 163بود ووزنم 83کیلو بود دکترم تشخیص دادن که هم دارو استفاده کنم هم ورزش وباید وزنم کم بشه بعد ازسه ماه ورزش درمنزل تونستم ده کیلو کم کنم ولی با این شرایط البته چندروزی هست که ورزش نکردم دوباره درد درقسمت چپم وکمی تنگی نفس بازدارم میخواستم ببینم با این شرایط باید دوباره ورزش کنم یا درد رو جدی بگیرم ودوباره برای ویزیت به دکتر بروم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دردها اهنیت ندارد و خطرناک نیست
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشید
    بنده 34 سال سن دارم متاهل وکارمند هستم کلسترولLDL بالا دارم و از طرفی با غلظت خون دارم
    حدود چدسالی هست متاسفاه هنگام استراحت و گاها در طول روز از درد پا مخصوصا ساق پا رنج می برم و با انجام حرکات کششی این درد را کنترل می کنم
    به صورت اتفاقی سایت شما را دیدم و مطالب را در مورد این مشکل مطالعه کردم
    به نظر شما بنده چه مشکلی دارم ؟
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلات عصبی یا عضلانی یا عروقی پا میتونه باعث این علائم بشه

      باید معاینه شویم

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلات عصبی یا عضلانی یا عروقی پا میتونه باعث این علائم بشه

      باید معاینه شوید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر