دکتر محمد حسین نجفی

مشکلات قلبی در دوران بارداری یکی از مهم ترین مسائل مربوط به این دوران است. در این مقاله بررسی می کنیم که چرا در حین بارداری قلب مادر دچار مشکل و بیماری می شود؟

بیماری قلبی در دوران بارداری

زنان باردار در برابر انواع بیماری هایی که می تواند جان آن ها و فرزندانشان را تهدید کند، آسیب پذیر هستند. بارداری می تواند سیستم قلبی و گردش خون مادر را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است خطرات جدی برای زایمان و عوارض طولانی مدت جدی برای مادر ایجاد کند.

قلب یک زن باردار باید دو برابر تلاش کند تا خون را در بدن خود و هم چنین جنین به گردش درآورد. حتی مادران سالم نیز ممکن است  در دوران بارداری مشکلات قلبی را تجربه کنند.

جریان خون در بارداری

زایمان نیز می تواند فشار جدی بر روی قلب ایجاد کند ، زیرا فشار خون و جریان خون در بدن به شدت تغییر می کند و باعث فشار خون حاملگی می شود. پس از تولد نوزاد نیز با کاهش جریان خون و کاهش فشار خون، عضلات قلب تحت فشار قرار خواهند گرفت.

زنانی که از قبل مبتلا به بیماری قلبی بوده اند نیز ممکن است در دوران بارداری و زایمان عوارض و علائم شدید تری را نسبت به مادران سالم تجربه کنند.

مشکلات قلبی شایع در بارداری

برخی مشکلات قلبی شایع که زنان باردار تجربه می کنند شامل موارد زیر است:

ناهنجاری های ضربان قلب

این ناهنجاری بین زنان باردار بسیار متداول است. به دلیل بی نظمی در پمپاژ قلبی ، این امر طبیعی است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

نارسایی احتقانی قلب

نارسایی احتقانی قلب نسبتاً نادر است ، اما اگر مادر مستعد این بیماری باشد، بسیار جدی است. در نارسایی احتقانی قلب ، تغییر در حجم خون و فشار می تواند باعث ضعف قلب شود. اگر این اتفاق رخ دهد، خون در بدن آهسته تر گردش می کند و قادر به تامین مواد مغذی و اکسیژن کافی به اندام ها نخواهد بود.

پمپاژ خون در قلب مادران باردار

عضلات قلب کشیده ، ضخیم یا سفت می شوند و دیگر قادر به پمپاژ مؤثر خون نخواهند بود. نارسایی احتقانی قلب می تواند باعث حفظ بیشتر مایعات و نمک در بدن زن باردار شود ، که باعث تجمع مایع در ریه ها ، بازوها ، مچ پا و ساق پا می شود.

تشدید نقایص مادرزادی قلبی

به دلیل افزایش فشار خون و جریان خون در بدن یک زن باردار. زنان متولد شده با مشکلات قلبی می توانند نوزادانی با نقص قلبی مشابه به دنیا بیاورند. تولد زودرس نیز یک خطر محسوب می شود.

نقص دریچه های قلب

نقص در دریچه های قلبی ، خطر ابتلا به اندوکاردیت ، عفونت دریچه های قلبی و اندوکارد ، را افزایش می دهد .

کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی یا ضعف ماهیچه های قلب، پس از زایمان یک مشکل قلبی نادر است ، اما ممکن است درست بعد از زایمان  بروز کند. قلب بیمار قادر به مقابله با افزایش جریان خون و فشار در بدن نخواهد بود و باعث ضعف ماهیچه های قلب می شود. این عضلات با گذشت زمان بزرگ می شوند تا بتوانند کار اضافی قلب را جبران کنند.

توجه : بارداری برای افرادی که بیماری های قلبی و عروقی جدی دارند اصلاً توصیه نمی شود. حتی فشار خون بالا نیز می تواند بر روی بطن راست قلب و شریان های ریه تأثیر بگذارد.

افزایش حجم خون در بارداری

در دوران بارداری، حجم خون مادر به طور معمول سی تا پنجاه درصد افزایش می یابد، تا تغذیه جنین در حال رشد را تامین کند. با این حال، با افزایش حجم خون ، میزان کار قلب نیز افزایش می یابد.

جریان خون در بارداری

بدن یک زن باردار برای اطمینان از ایمنی ، راحتی و تغذیه جنین، دستخوش تغییراتی می شود. سیستم قلبی و عروقی یکی از سیستم هایی است که دستخوش تغییرات زیادی می شود. این امر به نوبه خود می تواند بر روی سلامت قلب و عروق و سلامت عمومی فرد تأثیر بگذارد.

تغییر در سیستم گردش خون و قلب و عروق زن در سه ماهه اول بارداری وی شروع می شود ، به طور معمول سه ماهه دوم اوج می گیرد، در سه ماهه سوم  و یا پس از زایمان برطرف می گردد.

ضربان قلب زن باردار

با افزایش حجم خون تا پنجاه درصد برای تأمین اکسیژن و تغذیه جنین ، قلب زن باردار باید ضربان و فشار خود را افزایش دهد. ضربان قلب یک زن باردار به طور معمول ده تا پانزده بار در دقیقه بیشتر می تپد. این تقاضای اضافی برای عملکرد قلب می تواند با گذشت زمان عوارض جدی را به دنبال داشته باشد.

فشار خون مادران باردار

فشار خون مادر باردار

موقعیت جنین در داخل رحم نیز می تواند بر روی سیستم گردش خون و قلب و عروق مادر تأثیر بگذارد. جنین می تواند مانع از کارآیی رگ های خونی در گردش خون شود. فشار خون مادر در زمان های مختلف بارداری متفاوت است ، که می تواند مشکلات قلبی عروقی دیگری را ایجاد کند.

هم چنین زایمان می تواند مشکلات قلبی را برای مادر به وجود آورد. تغییرات در ضربان قلب ، برون ده قلبی ، حجم خون و فشار خون به طور معمول به سرعت اتفاق می افتد و باعث ایجاد فشار بر روی  قلب و رگ های خونی می شود.

علت بیماری های قلبی در بارداری

علت ایجاد بیماری قلبی در زن باردار موارد زیر را شامل می شود:

تغذیه ناسالم در بارداری

  • چاق بودن
  • داشتن سابقه بیماری های قلبی در خود فرد یا خانواده ، به ویژه میوکاردیت یا التهاب ماهیچه های قلبی
  • تغذیه نامناسب قبل و در دوران بارداری
  • مصرف زیاد الکل
  • بارداری های متعدد
  • سن بالای سی در طول دوران بارداری

علائم بیماری قلبی در بارداری

بیماری های قلبی در دوران بارداری می توانند علائم و نشانه های زیر را ایجاد کنند:

ضربان قلب در بارداری

  • تپش قلب
  • ضربان قلب بالا
  • احساس خستگی دایمی
  • ورم پا ، دست ، مچ پا و بازوها ، به دلیل افزایش احتباس مایعات و نمک
  • تکرر ادرار در شب
  • تنگی نفس ، حتی بدون انجام فعالیت های شدید

درمان بیماری قلبی در بارداری

تجویز دارو در دوران بارداری بسیار مهم و جدی می باشد  چرا که ممکن است بر روی نوزاد نیز تأثیر بگذارد. پس باید از تجویز داروهای رفع مشکلات قلبی در دوران بارداری که سبب بدتر شدن مادر و جنین می شوند پرهیز کرد.

در بیشتر موارد ، پزشک داروهای قلبی را در دوران بارداری تجویز نمی کند. ممکن است بیمار برای نظارت دقیق و درمان اضطراری در بیمارستان بستری شود.

قرص مشکلات قلبی در دوران بارداری

مراجعه به متخصص قلب در بارداری

در بیماران عادی ، که به تازگی زایمان کرده اند ، برون ده قلبی ، حجم خون و فشار خون دو تا شش هفته بعد زایمان به حالت عادی باز می گردد.

در مواردی که زن باردار در دوران بارداری دچار بیماری قلبی شود ، برای تشخیص و درمان باید به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.4/5 - (7 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ساداتی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام خانومی 29 ساله هستم ای اف قلبم از 30 با مصرف دارو در طی 2 سال شد 45
    میخاستم بدون اگر تا 50 برسونم ریسک بارداری چقدره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      متوسط به بالا
  • تصویر کاربر الناز دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید .آقای دکترمادرمن حدود ۱۵ ساله عمل قلب بازانجام دادن تعویض دریچه میترال. بعدازعمل مدام دچار فشارشدید ازناحیه ی رگ های مغز میشن همراه باتپش قلب وحالت تهوع وگاهی هم استفراغ داروهایی هم که مصرف می‌کنند وارفارین ، فوروزماید،هیدروکلروتیازید ومتورال
    سی تی اسکن مغز هم انجام دادن مشکلی نبود آیاممکنه بخاطر مصرف داروهای باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام ، بعله امکانش هست ، با مراجعه به پزشک قلب و انجام هولتر فشار خون داروها را تنظیم کنید
  • تصویر کاربر S شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. همسرم عمل تعویض دریچه آئورت کرده (دریچه مکانیکی).قرص وارفارین مصرف می‌کنه...دچار کم خونی و INR 1.9 هست،،، چه مواد غذایی مصرف کند؟؟علت عرق های سرد شبانه چیست؟؟ نیازه آرامبخش هم در ماه اول استفاده کند؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      کم خونی به تدریج بهتر می شود...استفاده از قرص آهن...شمورت با پزشک معالج جهت تنظیم دقیق تر INR
  • تصویر کاربر طاهره سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر پسرم ۲۵ سالشه ۶ سال پیش تعویض دریچه میترال و آئورت کرده پارسال قدرت قلبش ۵۵ درصد بود ولی امسال ۴۵ درصد شده آیا مشگلی وجودداره؟ آیا خطر داره ؟ ودیگر اینکه آیا باشگاه رفتن و وزنه در حد ده پانزده کیلو زدن براش خطر داره ؟ ممنون ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیر...ورزش عادی ضرری ندارد ولی وزنه سنگین‌استفاده نکنند
  • تصویر کاربر رحمتی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    با سلام.
    23سال دارم. وزن 71 و قد 163.
    مدتی هست که ۱٫۵ سانت بالای ناف رو وقتی فشار می دم، یک چیز سفت و با حالت تپش احساس می کنم.
    حالت عادی، هیچ احساس بدی در شکم ندارم.
    اما چون فیلمی از توضیحات آقای دکتر رو دیدم، نمی دونم که خطرناک هست یا نه.
    ممنون می شم پاسخ بدید.
    اخیرا آزمایش خون دادم و مشکلی نداشتم.
    1. تصویر کاربر رحمتی چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      از دیروز، احساس درد متوسط در کل شکم داشتم و به موازات آن در پشتم.
      پا درد هم داشتم... مثل استخوان درد در سرماخوردگی بود. از باد کولر خوشم نمی آمد. از صبح تا شب جز مقداری آب، چیزی نخوردم. شب مقداری آش سبک خودم و خوابیدم.
      نزدیک ایام سیکل ماهانه ام می باشد.
      از امروز صبح، حُرم دارم.
      گفتم اینها را اضافه
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...ویزیت شوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سحر سه شنبه ۲۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام و درود من ۹ ماه پیش آنژیوگرافی انجام دادم و پزشکم گفت باید بیزوپرالول ۲/۵و والزومیکس ۵/۱۶۰بخورم حدودا ۱ماه بیماری پوستی گرفتم لکه های قهوایی رنگ و قرمز ریز خیلی نگرانم دکتر پوست رفتم گفته لیکن پلان آیا از عوارض قرصهای فشار و قلبم هست این بیماری پوستی؟ممنون میشم جواب بدید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام بله ممکنه عارضه هر دارویی باشه بخصوص املودیپین
  • تصویر کاربر حسينعلي پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    ببخشيد من ميخوام عمل پلك (بلفاروپلاسي)انجام بدم و دكتر گفتند كه يك هفته قبل عمل و يك هفته بعد از عمل پلك ،قرص اسپرين و پلاويكس نبايد مصرف كنم و اينكه با شما مشورت كنم اگر موردي نداره از شما نامه و اجازه عمل بگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      اشکالی ندارد از نظر ما، می توانید عمل کنید و بعد عمل داروها را ادامه بدهید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.وقت بخیر من حدود هشت سال پیش آنژیو قلب کردم و ۳تا استنت گذاشتم و از اون موقع دارم آتورواستاتین۴۰ مصرف می کنم ولی هر دفعه آزمایش میدم ال دی ال ، اچ دی ال ۹۵ است در صورتیکه باید زیر ۶۰ باشد خواهشمندم راهنمایم کنید . باتشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      از روزواستاتین ۲۰ به جایش استفاده کنید
  • تصویر کاربر یاسین سه شنبه ۲۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خسته نباشید
    دکتر من به دلیل عمل تعویض دریچه وارفارین مصرف میکنم
    ایا به نظرتون وارفارین با پروتئین whey تداخل دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۱ تیر ۱( 1 سال پیش)
      بله مصرفش را توصیه نمیکنیم
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب. دکتر، من تا بیست روز بعد از تزریق دوز اول آسترازنکا از نوزدهم شهریور دچار خونریزی شدید شدم که علیرغم مصرف آهن با دوز بالا دچار بی‌حالی شدید و اختلال حواس شدم. با ادامه خونریزی و وخامت خالم، شبانه از متخصص زنان مشاوره گرفتم و با تجویز داروی مفنامیک اسید و ترنسید خونریزی ظرف دو روز با تهوع، دل‌پیچه و سردرد شدید و خونریزی از بینی قطع شد و البته دارو رو قطع کردم. بعد ده روز خونریزی به مدت شش روز ادامه پیدا کرد. آزمایش کامل خون و هورمون دادم. فاکتور ای اس آر یک ساعته ۲۲ و بالاتر از حد مجاز و دی دایمر هم ۱۳۶۸ و خیلی‌ بالاتر از حد مجاز ۵۰۰ بود. البته سطح پلاکت ۱۸۰ و نرمال بود. چند روز قبل مجدد دو تست رو تکرار کردم. ای اس آر به عدد ۳ رسیده و دی دایمر با اندکی کاهش به ۱۲۴۰ تنزل پیدا کرده. طبق آخرین تحقیقاتی که در دانشگاه دوک با همکاری شرکت آسترازنکا و نوارتیس یک ماه قبل در مجله blood منتشر شده، عنوان شده که برای بیماری خونریزی دهنده بعد واکسن با نام vaccine-induced immune thrombotic thrombocytopenia(VITT) هنوز دلیل و درمان مشخصی نمی توان ارایه داد و داروهای ضدانعقاد خون به دلیل احتمال ادامه و تشدید خونریزی هم نمی شود تجویز کرد. آیا خطر سکته قلبی، مغزی یا ترومبوز ریوی بنده رو تهدید می کند؟ آیا نیاز به مصرف دارو هست؟ لطفا راهنمایی بفرمایید (نتایج آزمایشات به پیوست هست. ).
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      نه ما با توجه به شرایط شما و سابقه ی خونریزی تان توصیه نمیکنیم که از داروهای ضدانعقاد استفاده کنید برای شما خطر ترومبوز بسیار کمتر از خطر خونریزی است
    2. تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب
      ممنونم از پاسخ جامعی که دادید. آیا با شرایطی که ذکر شد، تزریق دوز دوم واکسن آسترازنکا که نوبتش یکماه بعد هست برای بنده ضروری هست یا خطر داره؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      منعی برای تجویز ندارید. می توانید تزریق کنید. مشکل اصلی شما خونریزی است و از نظر ترومبوز به نظر نمیرسد بیشتر از باقی جمعیت خطری شما را تهدید کند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر