دکتر محمد حسین نجفی

اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب یک روش گسترده و غیر تهاجمی است که در آن با استفاده از امواج صوتی بی ضرر برای انسان، تصویر اجزاء قلب و میزان سرعت جریان خون تعیین می‌شود.

دستگاه اکوکاردیوگرافی

در دستگاه اکوکاردیوگرافی قلب با استفاده از امواج اولتراسوند، تصاویر متحرکی از قلب تهیه می‌شود که جزئیات بیشتری را نسبت به عکس ساده رادیولوژی نشان می‌دهد. این تصاویر متحرک، ساختار و عملکرد قلب را نشان داده و علاوه بر آن ، بیمار را در خطر مواجه با اشعه ایکس قرار نمی‌دهد.

تفسیر اکوکاردیوگرافی قلبدر اکوکاردیوگرافی به وسیله دستگاه اکوکاردیوگراف اجزاء متفاوت قلب از جمله دریچه های قلبی، حرکت ماهیچه قلب، اندازه حفره ها و اختلالات ساختاری قلب مشخص خواهد شد.

تفاوت اکو و نوار قلب

 به کمک نوار قلب می توان ضربان قلب غیر معمول سریع یا تاکی کاردی، ضربان قلب کندتر از معمول یا برادی کاردی و بی نظمی های دیگر ریتم قلب یا آریتمی های قلبی را شناسایی کرد.  چنانچه پزشک در تفسیر نوار قلب به مورد مشکوکی برخورد کند جهت بررسی بیشتر، حتما برای شما یک اکوکاردیوگرافی تجویز می نماید. با استفاده از اکوکاردیوگرافی می‌توان نمای دقیقی از دیواره‌های قلبی، دریچه‌ها و ابتدای سرخرگ های بزرگ را بدست آورد.

انواع اکوی قلب

قلب و دریافت پژواک آن توسط گیرنده خاصی می باشد. امواج صوتی ساده برای تصویر برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچگونه اشعه یا موج خطرناکی به فرد انتقال پیدا نمی‌کند.

۱- اکوی دو بعدی

در اکوی دو بعدی تصویر دقیقی از آناتومی قلب ایجاد می‌ شود. این نوع اکوکاردیوگرافی (اکوی قلب) بیشتر برای اندازه‌گیری اندازه قلب و اجزا و میزان کارایی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر قدرت عضلانی قلب و بویژه توانایی بطن چپ در بیرون راندن خون از قلب توسط اکوی قلبی قابل ارزیابی می‌ باشد.

۲- اکوی داپلر

اکوی داپلر برای تشخیص جهت و اندازه‌گیری سرعت جریان خون در داخل قلب و عروق بزرگ استفاده می شود، در اکو داپلر رنگی، تصاویر رنگی (قرمز و آبی) ایجاد می‌شود که روش دقیقی در ارزیابی ناهنجاری های مادرزادی قلبی و اختلالات دریچه‌ای از جمله پرولاپس میترال یا تنگی و گشادی آن می باشد.

۳- اکوکاردیوگرافی از راه مری یا TEE

اکو مریاکوکاردیوگرافی (اکوی قلب) از طریق مری روش دیگری است که برای تشخیص دقیق مشکلات قلبی به کار می رود. بعضی مواقع اکو از طریق مری انجام می‌ شود که با توجه به مجاورت مری و قلب، تصاویر شفافی از قلب بدست می‌آید که بخصوص در تشخیص اختلالات آئورت، اختلال عملکرد دریچه‌ های مصنوعی ، توده‌های دهلیز چپ و غیره مفید است.

امکان تصویربرداری دو بعدی و داپلر قلب از طریق مری با بلع یک گاستروسکوپ دارای کریستال فراصوت در نوک آن توسط بیمار امکان‌پذیر می‌ شود.

۴- اکوکاردیوگرافی تنشی یا اکو استرس

این نوع از اکوی قلب جزئی از تست استرس قلب (Cardiac Stress Test) محسوب می شود. در این تست، بیمار با مصرف دارو و یا ورزش زیر نظر پزشک ،ضربان قلب خود را افزایش می‌ شود و سپس به کمک دستگاه از قلب وی تصویربرداری می شود. بعضی از ناهنجاری‌ های قلبی مثل بیماری عروقی قلب در صورت افزایش ضربان قلب آسانتر تشخیص داده می‌شوند.

انجام تست ورزش بشار رسن بازیکن عراقی پرسپولیس با حضور در مطب دکتر محمد حسین نجفی

بشار رسن۵- اکوکاردیوگرافی قلب جنین

در این اکو قلب جنین امکان تشخیص نارسایی های قلب در مراحل اولیه رشد جنین فراهم می شود و به دنبال آن می توان اقدامات درمانی را سریعتر آغاز کرد. این روش معمولا برای بررسی بیماری های مادرزادی قلب و آریتمی های قلب جنین استفاده می شود. اکوکاردیوگرافی که اغلب از هفته شانزدهم بارداری به بعد انجام می شود ، برای جنین و مادر خطر و عارضه ای ندارد و انجام آن برای تمام جنین ها لازم نیست.

خواندن جواب اکو قلب

  • LVEF

کسر تخلیه‌اى بطن چپ است که میزان خون خارج شده از بطن چپ در هر ضربه را نشان می دهد.

حد نرمال این معیار ۵۵% به بالا است. مقادیر کمتر از ۴۵% نیاز به توجه ویژه دارد.

  • EF

کسر تخلیه‌اى که معمولا در آن همان LVEF مد نظر است.

  • MR

نارسایی دریچه میترال است که معمولا بصورت علامت مثبت (+ + ++ = خفیف، +++= متوسط و + = شدید) و یا با شدت خفیف=Mild ، متوسط = moderat و شدید= severe نشان داده می شود.

  • MS

MS تنگی دریچه میترال می باشد و معمولا با شدت خفیف=Mild ، متوسط = moderat و شدید= severe بیان می شود.

تفسیر اکوی قلب

  • AR

نارسایی دریچه ائورت: معمولا با علامت مثبت (++++ = خفیف، +++= متوسط و += شدید) و یا با شدت خفیف=Mild ، متوسط = moderat و شدید= severe نشان داده می شود.

  • AS

تنگی دریچه ائورت است که با شدت خفیف=Mild ، متوسط = moderat و شدید= severe نشان داده می شود.

  • TR

مخفف دریچه تریکوسپید است.

  • PAP‌

فشار پولمونر (ریوی) را نشان می دهد.

  • RWMA

اختلال حرکت دیواره ای: ناشی از سکته قبلی یا ایسکمی قلبی است.

  • LVH

هیپرتروفی عظله قلبی که ناشی از اضافه بار فشاری ناشی از فشار خون یا ناشی از نارسایی هیپرتروفیک قلبی می تواند باشد.

  • CHF

نارسائى احتقانى قلب

  • CAD

بیمارى شریان کرونر

تفسیر جواب اکو و خواندن گزارش اکوکاردیوگرافی

اصطلاحات اکو— نتیجه اکوی طبیعی

نتیجه طبیعی حاصل از این تست زمانی است که حفره های قلب و دریچه ها طبیعی به نظر رسیده و و درست عمل می کنند. به طور خاص، این بدان معنی است که:

# هیچ لخته خونی قابل مشاهده و یا تومور در قلب شما وجود ندارد.

# دریچه های قلب شما به درستی باز و بسته می شوند. نشتی خون در آنها وجود ندارد و یا نشانه هایی از عفونت مشاهده نمی گردد. اندازه گیری مقدار پمپاژی قلبی می تواند نشان دهد که آیا قلب می تواند خون کافی را برای اندام ها تامین نماید چرا در غیر اینصورت احتمال نارسایی قلبی بالا خواهد رفت.

# دیواره قلب و حفره ها در اندازه طبیعی می باشند و عضلات دیواره قلب به درستی حرکت می کنند.

# پوشش قلب دارای ضخامت نرمالی بوده و حاوی مایعات اضافی نمی باشد.

# کسر تخلیه ای بطن چپ درصدی از خون که در طول یک ضربان قلبی از قلب خارج می شود. کسر تخلیه بطن چپ ۶۰٪ طبیعی در نظر گرفته می شود.

# برون ده قلبی حجمی از خون است که قلب در هر دقیقه پمپاژ می کند. در حالت استراحت قلب بزرگسالان به طور متوسط ۴٫۸-۶٫۴ لیتر خون در دقیقه پمپ می کند.

شرایط دیگری که می توانند علائم مشابه ایجاد نموده و نیاز به یک اکوکاردیوگرام، در وهله اول تقویت نمایند. به عنوان مثال، کم خونی می تواند باعث شنیدن صداهای قلبی گردد، و حملات هراس می تواند باعث درد قفسه سینه شود.

اگر اکوی شما طبیعی است، پزشکتان ممکن است آزمایش های اضافی به منظور کمک به کشف منبع علائم تان درخواست نماید. پزشکتان ممکن است خواستار انجام مجدد اکو چند ماه بعد از شما گردد که برای دیدن اندازه قلب و ساختار آن در صورت ایجاد تغییر می باشد.همچنین برای مشاهده نقایص مادرزادی قلب هم می توان از تست اکوکاردیوگرام بهره برد.

— نتیجه اکوی غیر طبیعی

یک یافته غیر طبیعی در اندازه و یا ساختار قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

# لخته شدن خون در یکی از حفره های قلب اغلب به دلیل فیبریلاسیون دهلیزی می باشد.

# یک یا چند دریچه قلبی به درستی باز و بسته نشوند. این ممکن است نشانه ای از بیماری های دریچه قلب باشد، که می تواند به عضله قلب آسیب برساند.

# دیواره قلبی بیش از حد نازک و یا ضخیم و یا حفره های قلب بیش از حد بزرگ. این ممکن است نشان دهنده کاهش جریان خون به قلب، و یا یک برآمدگی در دیواره قلب باشد. بطور مثال، پزشک شما قادر خواهد بود که ضخامت دیواره بطن چپ شما را اندازه بگیرد و در صورتی که اندازه آن بیش از ۱٫۵ سانت باشد غیر طبیعی تلقی خواهد شد. ضخامت این دیواره یا سایر دیواره های قلبی می تواند نشان دهنده برخی علایم از قبیل، فشار خون بالا، ضعیف شدن دریچه های قلبی، دریچه های آسیب دیده باشد.

# پریکارد افیوژن تجمع مایع در پریکارد در کیسه اطراف قلب است که این حالت فشار اضافی بر روی قلب وارد می کند، که مانع از پمپاژ طبیعی آن می شود.

اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب چه چیزی را نشان می دهد؟

– صداهای غیرطبیعی قلب
– دریچه‌ های مصنوعی قلب
– عملکرد پمپاژ خون توسط قلب در افراد دچار نارسایی قلبی
– آسیب عضلات قلب در بیمارانی که سابقه حمله قلبی داشته‌اند
– عفونت پرده اطراف قلب
– عفونت دریچه‌ های قلب

لخته شدن خون
– وجود لخته خون یا آمبولی ریوی پس از سکته
– بیماری‌ های قلبی مادرزادی
– فیبریلاسیون دهلیزی
– افزایش فشار ریوی

 هزینه اکوی قلب چقدر است؟

بسته به اینکه شخص بیمه تامین اجتماعی یا خدمات درمانی دارد یا خیر؟ و حتی اینکه اکوی قلب در مراکز دولتی یا خصوصی انجام می گیرد، هزینه اکوی قلب متغیر خواهد بود. اگر فردی دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا ارتش را داشته باشد در مراکز دولتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان از آنها دریافت می شود. در همان مراکز اگر فردی بیمه نداشته باشد هزینه اکوی قلب ۱۴۰ هزار تومان خواهد بود.

در سیستم خصوصی هزینه اکوی قلب حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتومان تعرفه اکوی قلب بدون بیمه خواهد بود. اما اگر فرد به بیمارستان خصوصی که با بیمه او قرارداد دارد، مراجعه نماید، می بایست از کل هزینه اکوی قلب ۱۵۰ هزار تومان را پرداخت کند و مابقی به عهده بیمه خواهد بود.

در مورد اکوهایی که از طریق مری انجام می شود بالتبع هزینه ها بیشتر خواهد بود.

در این مرکز جهت راحتی خانم های محترم، اکوکاردیوگرافی توسط سرکار خانم دکتر اسماعیلی پزشک متخصص قلب و عروق فدراسیون ورزشی فیفا انجام خواهد شد.

اکوی قلب جنین نیز توسط خانم دکتر نیکوفر در کلینیک قلب و عروق دکتر نجفی انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش انجام اکوی قلب جنین از طریق مادر و اطلاعات تماس بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drhsnajafi.com/8401

 

 

2.8/5 - (17 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مینا سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۷ سالمه و کنکوری هستم من تپش قلب و نفس تنگی میگیرم و بعد از این حالت دست هایم می‌لرزند می خواستم بهم توضیح بدید باتوجه ازمایش اکوی قلبم باید چی کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      علایمتان اضطرابی است...اکو نرمال است
  • تصویر کاربر نگین شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام.لطفا اکو قلب بنده رو تفسیر میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      در حدی که خوانا هست ظاهرا نکته ای گزارش نشده
    2. تصویر کاربر نگین شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام.آقای دکتر بنده دوبار آنژیو شدم.قرصهای کنکور ۱۰.والزودک ۸۵/۱۲۰.آدانکور.آکسابین۲۰.دیلتیازم میخورم.آریتمی قلبی هم دارم.قرص رانولیز هم میخورم.منظورتون اینکه جواب اکوی بنده خوب هست؟مشکلی ندارم؟
    3. تصویر کاربر نگین شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام.آقای دکتر بنده دوبار آنژیو شدم.قرص کنکور ۱۰.دیلتیازم.والزودک اچ سی تی ۸۵/۱۲۰.رانولیز۵۰۰.آکسابین ۱۰.آدانکور میخورم.منظورتون اینه من هیچ مشکل قلبی ندارم؟ممنون میشم جواب سوالمو واضح تر جواب بدین
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      اکو عضلات و دریچه ها را نشان می دهد که ظاهرا همونطور که عرض شد نکته غیرطبیعی گزارش نشده...کاملا خوانا نیست...
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدي سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير سونوگرافي ٢٣ هفته زده Mild TR رويت شد PSV=109cm/s خطرناكه؟ يا برطرف ميشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      طبق نظر فوق تخصص قلب اطفال
  • تصویر کاربر مهری یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام. دخترم یک ماهی هست که تپش قلب داره.. ممنون میشم اکو را بررسی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      از نظر اینجانب نرمال است...تشخیص افتادگی دریچه میترال خسلی وقت ها دقیق نیست
  • تصویر کاربر فرشته جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.آقای دکتر من به مدت یک هفته تپش قلب شدید ،تیر کشیدن قلب و سوزش و درد شدیدی در دست راست دارم که از مچ به انگشتان طوریه نمیتونم کاری انجام بدم دارو هم برام نوشتن اما هنوز درد دستام خوب نشده
    1. تصویر کاربر فرشته سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      شرمنده منظورم درد در کل دست چپ و بی حسی در انگشت وسط سمت راست
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      توصیه به تست ورزش
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر K پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب اقای دکتر
    من با مشکل درد و تنگی نفس و تپش شدید قلب مراجعه کردم
    دارو تجویز کردن منتها جزئیات اکو رو بهم نگفتن
    لطف میکنید مشکلات موجود در اکو و نوار رو بهم بگید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر K پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب اقای دکتر
    من با مشکل درد و تنگی نفس و تپش شدید قلب مراجعه کردم
    دارو تجویز کردن منتها جزئیات اکو رو بهم نگفتن
    لطف میکنید مشکلات موجود در اکو و نوار رو بهم بگید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      کمی دریچه قلبتان خون پس می زند...نوار قلبتان هم نکته حادی فعلا ندارد...با داروهای تجویز شده پیش بروید
    2. تصویر کاربر K پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      اقای دکتر سپاسگزارم بابت پاسخگویی تون.
      میتونم بپرسم درگیری رماتیسمی کدوم دریچه بیشتره؟ و اینکه فیستول شریانی وریدی ک ذکر شده مشکل جدی هست؟ نیاز ب پیگیری داره؟
      دارو فعلا آسپرین 325،پنی سیلین633 ماهی یدونه تا 6 ماه، پروپرانول10وب1 300 تجویز کردن
      ولی نمیدونم بخاطر داروهاست یا چیزه دیگه ک از وقتی مصرف داروهارو شروع کردم ی درد قابل تحمل سمت چپ و زیر سینه دارم و پای راستمم شدیدا دچار گرفتگی میشه
      بنظرتون از عوارض داروهاست؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      دربچه میترال...کمی علایم اضطرابی است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر افسانه یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر نجفی،من خانمی هستم ۴۲ ساله، قبلاً بعد از زایمان دچار فیبریلاسیون دهلیزی شدم که خدارو شکر الان خوبم بخاطر اینکه فشار پایین هستم دارو مصرف نکردم،حدود یک ماه قبل چکاپ دوره ای که رفتم بعد از اکو دکتر تشخیص دادن که من دچار نارسایی خفیف تا متوسط دریچه سه لتی هستم گفتن فعلا کاری لازم نیست انجام بدم فقط دوره ای باید اکو بدم ,EFهم 55درصده،ولی خودم یکم نگرانم ممکنه که ثابت بمونه و تغییر نکنه ،کاری میشه انجام داد که پیشرفت نکنه و سوال دیگه اینکه برای ورزش و عمل جراحی مانعی وجود ندارد ؟ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام نارسایی خفیف تا متوسط دریچه سه لتی مشکلی ندارد و نخواهد داشت ، همه کارهای روزمره زندگی را به راحتی می توانید انجام دهید ، فقط به صورت دوره ای ( حداقل هر دو سال یکبار) اکو انجام دهید..
    2. تصویر کاربر افسانه یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      ممنونم از لطفتون آقای دکتر،جراحی و دندانپزشکی هم مانعی نداره؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      خیر
    4. تصویر کاربر افسانه یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بسیار سپاسگزارم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      .
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سلاله شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام.من ضربان قلبم ۱۲۳ هست برام اکو نوشتن پرولاپس دریچه میترال تشخیص دادن بهم ویتامین ب ۱ پوکساکید و پروپرانول ۱۰ نوشتن قبلش اصلا درد در قفسه سینه نداشتم فقط گاهی تپش قلب میگرفتم اما بعد از مصرف قرص قفسه سینه ام گاهی درد میگیره عوارض قرص ها هست؟ آیا نیاز به انجام آزمایش تیرویید هم دارم و آیا پرولاپس خفیف هست یا شدید بنظرتون عکس ها رو براتون فرستادم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مدارک کامل ضمیمه نیست...نوار نرمال است
  • تصویر کاربر سلاله شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    من ضربان قلبم ۱۲۳ هست برام اکو نوشتن پرولاپس دریچه میترال آیا خطرناکه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در حد خفیف جای نگرانی نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر