دکتر محمد حسین نجفی

تری گلیسرید خون از جمله منبع مهم بدن در تامین انرژی شما هستند، اما در سطوح بالا، تری گلیسرید می تواند به انسداد سرخرگ ها و احتمالا به حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.

خوشبختانه، راه های بسیاری برای کاهش تری گلیسرید وجود دارد:

۱- چرا تری گلیسیریدها مسئله ساز می شوند؟

تری گلیسیرید بالا می تواند بخشی از یک بیماری به نام سندرم متابولیک ناسالم به حساب بیاید. از دیگر قسمت های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کلسترول خوب یا HDL پایین
• فشار خون بالا
• چربی شکم
• قند خون بالا

سندرم متابولیک تا حد زیادی شانس شما را برای ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت افزایش می دهد. نگاهی به آنچه میخورید بیندازید.

خامه اسپرسو، پنیر کبابی ساندویچ، و یا یک اسکوپ بستنی قبل از خواب می تواند منجر به تری گلیسیرید بالا در شما شود. اگر شما اغلب کالری بیشتری میخورید نسبت به آنچه که می سوزانید، تری گلیسیرید شما ممکن است شروع به بالا رفتن کند. بدترین غذاهای پیشنهادی، غذاهای شیرین و سرشار از چربی های اشباع شده، مانند پنیر، شیر و گوشت قرمز می باشد.

۲- نه گفتن به شکر

اگر تری گلیسرید بالایی دارید، قندهایی که می خورید بررسی کنید. قندهای ساده، به ویژه فروکتوز (قند میوه اغلب در میوه ها یافت می شود )، تری گلیسیرید افزایش می دهند. نگاهی به غذاهای ساخته شده با شکر اضافی بیندازید، از جمله نوشابه، آب نبات، بیشتر غلات صبحانه، ماست طعم دار، و بستنی.

۳- کشف شکر پنهان

شکر

یاد بگیرید تا به مقدار قند اضافه شده بر روی برچسب مواد غذایی توجه کنید. به کلماتی از قبیل شکر قهوه ای، قند ذرت، کلماتی با پسوند اوز (دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکارز)، کنسانتره آب میوه، شربت نیشکر، قند نیشکر، عسل، قند مالت، ملاس، و قند خام توجه کنید.

۴- تمرکز بر روی فیبرها

غذاهای ساخته شده با آرد سفید تصفیه شده را تعویض کنید، و در آن غلات سبوس دار وارد کنید. خوردن بیشتر محصولات فیبری، به کاهش تری گلیسیرید شما کمک می کند. برای صبحانه، یک کاسه برش های نان جو با انواع توت ها را به جای نان شیرین دونات یا غلات شیرین داشته باشید. در موقع ناهار، سعی کنید یک سالاد پر شده با سبزیجات و لوبیا مصرف کنید. برنج قهوه ای یا کوینولا در شام به جای سیب زمینی یا ماکارونی انتخاب کنید.

۵- خوردن چربی مناسب

چربی کم برای شما خوب است، هنگامی که از نوع سالم باشد. مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی چربی های اشباع نشده می باشند را انتخاب کنید: آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا و روغن زیتون. از چربی های ترانس اجتناب کنید، که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ کرده، شیرینی کراکر، کیک، چیپس، و چوب مارگارین یافت می شود. چربی های اشباع شده موجود در گوشت قرمز، بستنی، پنیر، و روغنی پخته کالا را کمتر مصرف کنید.

۶- ماهی را به جای گوشت قرمز انتخاب کنید

ماهی

همان چربی امگا ۳ که برای قلب شما خوب هستند می توانند همچنین به کاهش تری گلیسیرید شما، کمک کنند. دفعه بعدی که خواستید بیرون از خانه غذا بخورید، ماهی به جای یک همبرگر یا استیک سفارش بدهید. حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه، ماهی تن آلباکور، ساردین و غیره دارای امگا ۳ بالایی هستند.

۷- آجیل و سبزی ها دیگر منابع خوب امگا ۳

• گردو
• اسفناج
• کلم پیچ
• کلم بروکسل
• سبزی های سالاد
• لوبیا

۸- آیا شما نیاز به مصرف مکمل های امگا ۳ دارید؟

شما می توانید این مورد را از پزشک خود بپرسید. کپسول می تواند به شما مقداری امگا ۳ فشرده بدهد، اما هر کسی به آنها نیاز ندارد. شما ممکن است با انتخاب رژیم های غذایی سالم قادر به کاهش تری گلیسیرید در خود باشید. دوز های بالای امگا ۳ در برخی از افراد می تواند باعث خونریزی شود . اگر پزشکتان مصرف آن را برای شما بی خطر دانست، نگاهی به کپسول هایی با EPA و DHA بیندازید، که دو نوع قدرتمند از امگا ۳ می باشند.

۹- از نوشیدنی های شیرین صرف نظر کنید.

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای کاهش تری گلیسیرید خود انجام دهید قطع مصرف نوشیدنی های شیرین می باشد. سودا و دیگر نوشیدنی های شیرین بسته بندی شده با فروکتوز، یک عامل افزایش دهنده تری گلیسیرید به حساب می آیند.

۱۰- کاهش وزن

کاهش وزن

وزن اضافی، به ویژه در ناحیه دور کمر شما نشان از افزایش تری گلیسرید است. یکی از بزرگترین چیزهایی که شما می توانید انجام دهید تا سطح تری گلیسرید شما پایین بیاید، متوقف کردن آن است.

۱۱- فعالیت داشته باشید.

با شروع تمرینات منظم که می تواند در شما در شکل بگیرد ، تری گلیسیرید شما در همان زمان کاهش می یابد. هدف تان را بر روی ۳۰ دقیقه ورزش در پنج روز هفته قرار دهید، و مطمئن شوید که بدن شما به تعرق افتاده و قلب شما پمپاژ بیشتری می کند. شما می توانید تری گلیسیرید خود را ۲۰تا ۳۰٪ کاهش دهید. اگر شما تازه شروع به ورزش کرده اید، سعی کنید شنا، و یا یک پیاده روی سریع در هر روز داشته باشید.

۱۲- یک چکاب داشته باشید.

یک آزمایش خون ساده می تواند تری گلیسیرید بالا را نشان دهد. پزشکتان ممکن است برای مشکلات مرتبط با سلامت نگاهی به آزمایش خون شما بیندازد. این موارد شامل بیماری های کلیوی، کم کاری غده تیروئید ، دیابت و چاقی می شود. در اینجا مقدار عددی تری گلیسیرید در آزمایش خون آورده شده است:

تری گلیسیرید

• عادی – کمتر از ۱۵۰ میلی گرم / دسی لیتر
• مرز – ۱۹۰- ۱۵۵ میلی گرم / دسی لیتر
• بالا – ۴۹۹ – ۲۰۰ میلی گرم / دسی لیتر
• بسیار بالا – بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم / دسی لیتر

چه زمانی برای این عادات، نیاز به کمک وجود دارد؟

اگر تغییر در شیوه زندگی به اندازه کافی کمک کننده نیست، پزشکتان ممکن است مصرف یک داروی تجویزی را به شما توصیه نماید. فیبرات، نیاسین، استاتین، و روغن ماهی با دوز بالا تعدادی از گزینه های مورد نظر می باشند. پزشکتان با بررسی سطح چربی های خونی شما تصمیم خواهد گرفت که چه روشی برای شما مناسبتر است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (86 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرشاد چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    وقت بخیر آقای دکتر تری‌گلیسیرید خونم ۴۶۰ اگر اثر داروی خارجی بیشتر خواهش میکنم معرفی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      در وهله اول رعایت رزیم و ورزش
  • تصویر کاربر رشوند جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت شما دکتر عزیز
    آقای دکتر مادر من متولد ۴۵ هستش و سالهاست نارسایی قلبی و بیماری دیابت وابسته به انسولین داره یک بار آنژیو کرده اما در حال حاضر شرایطش جالب نیست
    داروهای قلبش
    ۱ کارودیلول
    ۲ فوروزماید
    ۳ سوستاک
    ۴ اسپیرینولاکتون
    ۵ آتورواستاتین
    ۶ آسپیرین
    داروهای قند
    ۱ متفورمین
    ۲ گلوریپا
    ۳ انسولین لانتوس
    ۴ انسولین اپیدرا
    دکتر جان اینا داروهاشن اما جدیدا همش میگه قلبم درد میکنه مینیموم فشارم همیشه پایینه
    دوسال پیش بردمش بیمارستان گفتم رگش خیلی نازکه امکان جراحی یا چیز دیگه نیست ریسکش بالاست بنابر این من تحقیق کردم پیج شمارو دیدم که بدون بیهوشی میتونید رگ قلبشو باز کنید
    من جز مادرمو که همه زندگیمه کسیو ندارم لطفا و عاجلا منو راهنمایی کنید چندین سال پیش این دارو هارو تو بیمارستان قلب تهران براش تجویز کردن گفتن تا آخر عمرت باید بخوری
    فقط من نگرانم میگم حتما باید دوزشون تغییر کنه اگر نه چرا شرایطش الان زیاد خوب نیست
    ممنون میشم دلسوزانه منو راهنمایی کنید.
    در ضمن مادر من مستمری بگیر و بیمه کشوری هستن تکمیلی آتیه سازان رو هم دارن
    با سپاس فراوان بیصبرانه منتظر پاسخگوییتون هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت حضوری و رویت سی دی آنزیوگرافی....
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من ۳۷ سالمه .چند روز پیش آزمایش دادم که تری گلیسریدم ۴۰۰ بود. سابقه تری گلیسرید بالا هم داشتم در حد ۲۵۰ تا ۳۰۰.قرص جم فیبروزیل ۳۰۰ و یه مدت هم آتورواستاتین ۲۰ هم روزی دو عدد مصرف کردم ولی تاثیر آنچنانی نداشته.در ضمن ورزش هوازی منظم هم داشتم. الان با تری گلیسیرید ۴۰۰ شما چه قرصی پیشنهاد میدین و به مدت چند ماه مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در وهله اول ورزش و اصلاح تغذیه و سبک زندگی
  • تصویر کاربر نینا چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ببخشید مادر من ۷۰ سالشونه اضافه وزن و فشار خون ندارن فعالیت متوسط و پیاده روی روزانه دارن چکاب انجام دادن تری گلیسیرید ۲۳۵ بود
    HDL ش ۴۱
    LDLهم ۱۱۷ هست
    کلسترول کل ۲۰۴
    به نظر شما برای کاهش تری گلیسیریدچکار کنیم؟ چه دارویی بهتر و کم عارضه تر هست؟آیا امکانش هست بدون مصرف دارو کم بشه؟
    ممنون از وقتی که می زارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...در وهله اول پرهیز غذایی
  • تصویر کاربر حمزه دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    با سلام بنده آقای 40 ساله هستم به تازگی آزمایش چکاب انجام دادم و تری گلیسرید خونم 460 بود تقریبا ده کیلو اضافه وزن در ناحیه شکم دارم چه دارویی پیشنهاد میکنید.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام..در وهله اول کاهش وزن و ورزش و اصلاح سبک زندگی
  • تصویر کاربر وحید دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من دچار تر گلیسیرید هستم و هشت ماهه قبل با انجام آزمایش ۳۱۶ بوده و کلسترول ۱۹۵ و قند خون ۱۴۵ مرداد امسال هم ازمایش جدید گرفتم کلسترول ۱۴۴ ولی تری گلیسیرید ۴۵۶ و قند خون ۱۶۰ نشون داده دارو هم دو تا اترواستاتین و گلو کوفاژ مصرف میکنم پیاده روی هم روزی ۴۰ دقیقه عرق ریزان دارم علت افزایش چی میتونه باشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...کیت های آزمایشگاهی ممکن است منفاوت باشند...تری گلیسیرید زیر ۵۰۰ توصیه به اصلاح سبک زندگی و فعالیت...می توان با توحه به شرایط دلروی دیگری نیز اضافه نمود
  • تصویر کاربر ایرانی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر من تری گلیسرید 600 دارم پزشک عمومی رزو استاتین 20 تجویز کرده یک هفته بعد رفتم متخصص داخلی فنو فیبرات 200 تجویز کرده کدامش را مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام در وهله اول رزوواستاتین و اصلاح سبک زندگی
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    چندوقته که وقتی عصبی میشم یا کارمیکنم یا بارکمی سنگین بلندمیکنم قلبم دردمیگیره قفسینم میسوزه وتیرمیکشه وسرفه میکنم جدیدا مدتش بیشترشده پارسال دکترگفت قلبم خوبه فقط بخاطر فشارخونی که داشتم دورقلبم ضخامت پیداکرده .اما امسال خیلی قلبم دردمیکنه هنوزم دکترنرفتم البته قنددارم کلیه هامم کم کارن ودارومصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام..‌حتما در اسرع وقت به متخصص قلب و عروق مراجعه فرمایید
  • تصویر کاربر موسوی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    با سلام .جناب دکتر من 45 سالم چندین ساله که تری گلیسیریدم بالا است جدیدا 600 وقندم هم بین 100 تا 124 وویتامین ب 12 هم اکثرا پایینه که البته مشکل عدم جذب دارم جدیدا دکتر رزو استاتین 20 برام تجویز کردند بابت گلیسریدم شبی 1 عدد.خواستم بدونم شرکت در پیاده روی اربعین مشکلی نداره واینکه قدم 175 ووزنم 73
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...با مصرف متیعات کافی و پرهیز از کم آبی منعی ندارد
  • تصویر کاربر شمس جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    بادرود حدود ۲۰روز قبل بعلت گرفتگی عروق پا آنژیو شدم،ولی رگ محل ورود کاتتر باندازه ۴cm ورم کرده است،و. احساس میکنم رگ پا تا زانو زخم شده است و قسمت داخلی ران پا خارش دارد.و هنگام تماس شلوار با ران احساس میکنم از بیرون نیز پایم زخم است.
    با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام..به مروز بهتر می شوید..در صورت ادامه معاینه توسط پزشک معالج
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر