دکتر محمد حسین نجفی

باطری قلب یک دستگاه کوچک است که در سینه یا شکم کار گذاشته می‌شود تا به کنترل ضربان نامنظم قلب کمک کند. این دستگاه با استفاده از پالس‌های الکتریکی، قلب را تحریک می‌کند تا تعداد ضربان های قلب طبیعی شود.

پیس میکر قلب چیست ؟

از پیس میکر قلب برای درمان آریتمی ها استفاده می شود. آریتمی اشکال در ضربان قلب می باشد. در طول یک آریتمی، قلب می تواند با سرعت زیاد، خیلی آهسته، و یا یک ریتم نامنظم بزند. یک ضربان قلب که بیش از حد سریع است تاکی کاردی نام دارد. یک ضربان قلب که خیلی آهسته است برادی کاردی نام دارد.

در طول یک آریتمی، قلب ممکن است قادر به پمپ کردن خون به اندازه کافی در کل بدن نباشد که می تواند باعث علائمی مانند خستگی، تنگی نفس، یا غش شود. آریتمی شدید می تواند به اندام های حیاتی بدن آسیب برساند و حتی ممکن است باعث از دست دادن هوشیاری یا مرگ شود.

باطری قلب می تواند برخی از علائم آریتمی، مانند خستگی را کاهش دهد. همچنین می تواند به کسی که ضربان نامنظم دارد کمک کند تا زندگی فعال تری داشته باشد.

عکس باطری قلب

عکس باطری قلبچه کسانی به باطری قلب نیاز دارند؟

پزشکان، استفاده از این باطری ها را برای عارضه‌های بسیاری پیشنهاد می دهند. شایع‌ترین عارضه‌هایی که نیاز به باطری دارند، برادی کاردی و بلوک قلب هستند. در عارضه برادی کاردی ضربان قلب کندتر از حد طبیعی است.‌ انسداد قلب، زمانی رخ می‌دهد که یک سیگنال الکتریکی در مسیر حرکتش در قلب کند یا متوقف شود.

پزشکان در موارد زیر هم استفاده از باطری قلب را توصیه می‌ کنند:

– پیری یا بیماری قلبی که توانایی گره سینوسی برای تصحیح ریتم ضربان قلب را از بین برده باشد.

– بیماری که پیش از این برای درمان نوعی آریتمی به نام فیبریلاسیون دهلیزی تحت درمان قرار گرفته باشد.

 بیماری که باید برخی داروهای قلب مثل بتا بلاکر ها را مصرف کند؛ زیرا این داروها می‌توانند ضربان قلب را بیش ‌از اندازه کند کنند.

– بیماری که غش کند یا سایر علائم کندی ضربان قلب را داشته باشد.

– بیماری که دارای اشکال در عضله ی قلبی باشد که باعث شوند سیگنال الکتریکی خیلی کند از میان عضله قلب عبور کند.

– افراد مبتلا به برخی از بیماری‌های قلبی ارثی یا مادرزادی یا افرادی که عمل جراحی پیوند قلب داشته‌اند.

– کودکان، نوجوانان و بزرگسالان همگی می‌توانند از باطری قلب استفاده کنند.

تست‌های تشخیص آریتمی

تست‌های زیادی برای تشخیص آریتمی‌ ها وجود دارد که ممکن است پزشک یک یا چند مورد از آن‌ها را توصیه کند که عبارتند از:

# نوار قلب
# هولتر مانیتورینگ
# اکوکاردیوگرافی
# مطالعه الکتروفیزیولوژی
# تست ورزش

انواع باطری قلب

پیس میکرها یا باتری های قلب که برای تحریک ضربان الکتریکی و یا تنظیم همزمان انقباض قلب استفاده می شوند، چندین نوع هستند. انواع باطری های قلب شامل: پیس میکرهای تک حفره ای، پیس میکرهای دو حفره ای، پیس میکر های CRT یا سه حفره ای و در نهایت ابزارهایی تحت عنوان ICD (کاشتنی با هدف القا شوک در داخل عضله جلوی سینه) هستند.

عمل پیس میکر چگونه است؟

نصب باطری قلب نیازمند انجام یک جراحی جزئی است. معمولاً این جراحی در یک بیمارستان یا یک آزمایشگاه مخصوص درمان بیماری‌های قلبی انجام می‌شود. پیش از جراحی، از طریق یک راه وریدی به شما داروی آرام‌بخش تزریق می‌کند که می‌تواند باعث خواب‌آلودگی هم بشود. پزشک برای جلوگیری از احساس درد، محل نصب باطری را بی‌حس می‌کند. همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت به شما آنتی‌بیوتیک بدهد.

عمل پیس میکر

در مرحله بعد، پزشک سوزنی را به یک سیاهرگ بزرگِ نزدیک شانه سمت مخالف دست غالبتان وارد می‌کند. او با استفاده از این سوزن سیم‌های باطری را از طریق سیاهرگ به‌جای مناسبی در قلب می‌فرستد؛ این کار با استفاده از هدایت فلوروسکوپی (دیدن تصاویر اشعه ایکس به‌صورت زنده) انجام می‌شود. پس از آنکه سیم‌ها در محل مناسب خود قرار گرفتند، پزشک در پوست سینه یا شکمتان یک برش کوچک ایجاد می‌کند.

او محفظه فلزی کوچک باطری را از طریق برش ایجاد شده به زیر پوست فرستاده و سر آزاد سیم‌های منتهی به قلب را به آن وصل می‌کند. باطری و ژنراتور آن در این محفظه قرار دارند.

بعد از آنکه باطری در جای خود قرار گرفت، پزشک آن را تست می‌کند تا از سالم بودن آن مطمئن شود. سپس برش را بخیه می‌زند. در کل، جراحی چند ساعت طول می‌کشد.

بعد از عمل قرار دادن باتری قلب چه خواهد شد؟

معمولا یک شب را در بیمارستان سپری خواهید کرد تا تیم مراقبت‌های پزشکی بتوانند ضربان قلبتان را چک کنند و مطمئن شوند که باطری درست کار می‌کند. همچنین، اغلب پزشکان اجازه نمی‌دهند که خود بیمار برای رفتن به بیمارستان و برگشتن به خانه بعد از عمل رانندگی کند، پس باید از کسی بخواهید که شما را تا خانه همراهی کند.

هزینه باتری قلببه مدت چند روز تا چند هفته بعد از جراحی، محل نصب باطری دردناک، متورم یا حساس به لمس خواهد بود.‌ معمولا درد خفیف است و اغلب استفاده از داروهای مسکن آن را آرام می کند. البته قبل از مصرف دارو باید با پزشکتان مشورت کنید.

پزشک از شما درخواست خواهد کرد تا حدوداً یک ماه بعد از جراحی از انجام فعالیت‌های شدید و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. اکثر افراد چند روز بعد از جراحی به فعالیت‌های عادی‌شان برمی‌گردند.

باطری قلب چگونه کار می‌ کند؟

از یک باطری، یک ژنراتور رایانه‌ای و سیم‌هایی که روی نوک آن‌ها حسگرهایی قرار دارد، تشکیل شده است که به حسگرها الکترود گفته می‌شود. باطری برق ژنراتور را تأمین می‌کند و هر دو در یک محفظه فلزی قرار دارند. سیم‌ها، ژنراتور را به قلب متصل می کند.

باطری قلب به کنترل و نظارت بر ضربان قلب بیمار کمک می‌کند. الکترودها فعالیت الکتریکی قلب را تشخیص داده و از طریق سیم‌ها، اطلاعات مربوطه را به رایانه موجود در ژنراتور می‌فرستند.

اگر ریتم قلب بیمار غیرطبیعی باشد، رایانه به ژنراتور دستور می‌دهد پالس‌های الکتریکی به قلب ارسال کند. پالس‌ها از طریق سیم‌ها به قلب می‌رسند.

رایانه ی باطری فعالیت الکتریکی قلب و ریتم قلب را نیز ثبت می‌کند. پزشک با استفاده از این اطلاعات ثبت شده باطری را تنظیم می‌کند تا متناسب با نیاز بیمار کار کند. او می‌تواند رایانه ی باطری را با یک وسیله از بیرون تنظیم کند.

خطرات و عوارض باطری قلب چیست؟

جراحی برای نصب باطری قلب در کل بی‌خطر است. بااین‌حال، ممکن است مشکلاتی از جمله: تورم، خونریزی، کبودی یا عفونت در محل نصب باطری، آسیب‌دیدگی عروق خونی یا اعصاب، روی هم خوابیدن ریه و نشان دادن واکنش منفی به داروی مورد استفاده در طول عمل نیز رخ دهد.

تعویض باطری قلب

باطری قلب بسته به میزان فعالیتش بین ۵ تا ۱۵ سال و به‌طور متوسط ۶ تا ۷ سال دوام دارد. پزشک باید پیش از اتمام عمر باطری آن را به همراه ژنراتور تعویض ‌کند.

جراحی مورد نیاز برای تعویض باطری و ژنراتور از جراحی برای نصب باطری اولیه راحت تر است. دیر یا زود سیم‌ها هم نیاز به تعویض پیدا می‌ کنند.

هزینه عمل باطری قلب چقدر است؟

قیمت باطری قلب یا همان پیس میکرها بسیار متنوع است. بسته به اینکه در مراکز تامین اجتماعی، سیستم های آموزشی دولتی و یا بیمارستان های خصوصی باشد، متفاوت است. به عنوان مثال هزینه عمل باطری قلب در سیستم تامین اجتماعی و دو بیمارستان میلاد و بیمارستان شهید لواسانی رایگان است. در این بیمارستان ها روال خاصی برای تعبیه باطری قلب وجود دارد و زمانی نسبتا طولانی باید سپری شود تا نوبت بیمار برسد.

هزینه پیس میکر

قیمت پیس میکر

اگر فردی بیمه خدمات درمانی، تامین اجتماعی یا نیروهای مسلح داشته باشد، هزینه عمل باطری قلب بسته به نوع بیمارستان، متفاوت است. هزینه پیس میکر در بیمارستان های دولتی در حدود  ۲ تا ۸ میلیون و در بیمارستان های خصوصی از ۱۵ تا ۵۰ میلیون خواهد بود. هزینه باتری قلب برای افرادی که بیمه جانبازان یا ارتش دارند، در بیمارستان های سپاه یعنی بقیه الله و قلب جماران رایگان است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (131 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    بیمارستان شهیدشریعتی باتری گذاشتم الان میخوام تعویضش کنم شارژش تموم شده و تحت پوشش کمیته امداد هستم ولطف کنیدهزینش چقدرمیشه
    ایا عمل جراحی میشم
    وبرای بیمارام تحت پوشش تخفیف دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      در حیطه فوق تخصص الکتروفیزیولوژی است
  • تصویر کاربر فرشته پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    عموی بنده سال ۹۸ باطری قلب گذاشتن به مرور زمان این باطری هی به سمت بالا اومد یعنی اومده بالای ماهیچو استخوان رسیده
    باید چیکار کنه؟ باید باطری رو جابه جا کنن؟؟ خطری داره اینکار؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      باید معاینه شوند
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    با درود پدرم ۸۶ سال دارن قبلا عمل قلب باز انجام دادن
    ۲۲ سال پیش یکبار هم بالن گذاشتن حدود پنج سال پیش
    الان دوباره مشکل دارن و برادی کارد هستن و ریه شون آب آورده
    آیا ایشان کیس پیس میکر هستن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بستگی به شرایط و نوار دارد...
  • تصویر کاربر M.m سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    با سلام.آقای دکتر اگر بنده خودم بخام میشه دستگاه icd رو از بدنم در بیارن؟با رضایت شخصی خودم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با پزشک خود مشورت کنید
  • تصویر کاربر معصومی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر من ۳۷سالمه از ۱۷ سالگی icd گذاشتن برام.از سال ۸۷هیچ شوک یا تپش قلبی نداشتم ابلیشن شدم سال ۸۷ الان هم پروپرانول و والسارتان با اپلرون میخورم.امکان در آوردنش هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      کاری با شما ندارد...توصیه به حفظ دستگاه...در آوردن اصلا ساده نیست
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده دو ماه هست دچار نارسایی قلبی شدم وefقلبم 15%شده و دائما تنگی نفس دارم و از یک ماه پیش دارم از آرترستان50وآس آ و فروزماید استفاده می کنم اما تاثیر چندانی نداشته،تا اینکه دیروز دکترم گفت باید از باطری استفاده کنی میخواستم بدونم آیا باطری تاثیری خواهد داشت یا باید با دارو مدارا کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام در وهله اول تجویز دارویی مناسب...داروهای دیگر ینیز می توان در صورت عدم منع اضافه نمود
  • تصویر کاربر مهری شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من نارسایی قلبی دارم و از ICD استفاده می کنم جدیدا ضربان که همیشه ۶۰ بوده به ۸۰ تا رسیده آیا خطرناک است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام در صورت آنالیز دستگاه و عدم‌ مشکل خیر
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر نجفی
    برادرم 44 ساله هست و قلبش آنژیو شده ولی بعد از آنژیو مرتب درد قلب دارد مراجعه داشته پزشکان گفتن باید باطری بزاره میخواستم از شما کمک بگیرم واین موضوع بررسی بیشتری بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام بله ببینمشون به خمراه فیلم انژیو
  • تصویر کاربر یاسر جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکترجان میخواستم بدونم هزینه باطری برای کسی که تازه میخواد برای قلبش باطری بزاره چقدرمیشه وکسی که بیمه تامین اجتماعی داره یا بیمه تکمیلی داره آیاهزینه فرقی می‌کنه و اینکه کدام بیمارستان هاکارباطری انجام میدن ممنون میشم جواب بنده روبدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام در بیمارستان تامین اجتماعی رایگان است
  • تصویر کاربر توران سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر پسرم ۲۳ ساله هست وحدود ۸ سال هست که متوجه شدیم پرولاپس دریچه میترال بطور خفیف دارد الان چند ماهی هست که دچار کاهش ضربان قلب شده هولتر نصب شد یه مورد ضربان ۳۰ داشت الان هم گاهی ۷۰ گاهی ۶۰وگاهی ۴۴ دراین محدوده هست در شهرستان زندگی میکنیم دکتر قلب گفت شاید نیاز به باطری باشد الان هم پسرم بدنسازی میرود ضرر داره یا نه لطفا راهنمایی کنید که آیا به بررسی نیاز دارد یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بدنسازی که ضررری ندارد در جوانها افت ضربان امری شایع است و اتفاق می افتد و جای نگرانی ندارد در مجموع
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر