دکتر محمد حسین نجفی

نارسایی دریچه میترال (MR) یا پس زدن خون از دریچه میترال در بزرگسالان به دو دلیل ایجاد می‌ شود. یکی از این دلایل عوارض تب رماتیسمی است و علت دیگر نارسایی دریچه میترال، پاره شدن طناب‌های عضلانی است که به این دریچه‌ها متصل هستند.

شایع ترین و مهم ترین عارضه در نارسایی‌ دریچه میترال‌ MVP است. در این وضعیت دریچه میترال دچار نشت خون از ورای دریچه شده و اجازه می دهد که خون به سمت عقب و به دهلیز چپ پس بزند. پیشرفت تدریجی MR در بیماران مبتلا به MVP ممکن است منجر به افزایش گشادی و نقص عملکرد دهلیز و بطن چپ شود. شدید شدن MR می تواند به آریتمی های قلبی، نارسایی احتقانی قلب و افزایش خطر مرگ ناگهانی بینجامد.

خطرات نارسایی دریچه میترال

بیمارانی که از MR شدید رنج می برند در معرض خطر افزایش بروز اندوکاردیت عفونی نیز هستند که می تواند کشنده باشد. معاینه در تشخیص نارسایی‌ دریچه میترال‌ همیشه قابل اعتماد نیست و نمی تواند شدت MR را به درستی اندازه گیری کند بنابراین بطور دوره ای اکوکاردیوگرافی در این بیماران لازم میشود . بیماران مبتلا به MR ممکن است سال ها بدون علامت باشند.

بیشتر مرگ ها ناشی از نارسایی قلبی هستند اما مرگ ناگهانی نیز گاهی دیده می شود.

بیماران مبتلا به نارسایی‌ دریچه میترال‌ MVP که پس زدن را تجربه می کنند در معرض سه تا هشت برابر خطر بیشتر بروز اندوکاردیت عفونی قرار دارند. از آن جایی که اندوکاردیت با شیوع فراوان ناتوانی و مرگ و میر همراه است، به بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال به همراه MVPP توصیه می شود که پیش از انجام اعمال دندان پزشکی و برخی انواع جراحی آنتی بیوتیکک مصرف کنند. با آنتی بیوتیک درمانی پیشگیرانه، احتمال ابتلای بیماران به اندوکاردیت عفونی کمتر است. در بیمار مبتلا به MVP و بدونن پس زدن، شیوع اندوکاردیت عفونی مشابه جمعیت عامه مردم است و بنابراین پیشگیری با آنتی بیوتیک لازم نیست.

خطرات نارسایی خفیف میترال

نارسایی خفیف دریچه میترال معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. هر چقدر که میزان نارسایی دریچه میترال بدتر می شود، قلب نیز باید برای پمپاژ خون به سمت بدن، سخت تر کار کند.

علت نارسایی قلبی

درمان نارسایی دریچه میترال

۱- درمان بیماران بدون علامت در نارسایی‌ دریچه میترال‌

بیشتر بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال MVP  بدون علامت بوده و در معرض خطر بالای بروز عوارض جدی قرار ندارند. بیماران بدون علامت با پس زدن خفیف یا عاری از آن را می توان هر ۳ تا ۵ سال از نظر بالینی ارزیابی کرد. اکوکاردیوگرام های متوالی لازم نیست مگر علایم قلبی عروقی بروز کند یا پزشک مشکوک به پیشرفت MR شود.

بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال باید تشویق شوند که یک شیوه زندگی سالم را انتخاب کرده و به طور منظم ورزش کنند. در بیماران دچار عارضه MR پیشگیری از آندوکاردیت باکتریال با مصرف‌ آنتی‌بیوتیک‌ها جهت‌ برخی اعمال‌ دندانپزشکی( مثل کشیدن دندان یا پرکردن ریشه)‌ یا اقدامات‌ جراحی‌ مربوط‌ به‌ مجاری‌ ادرار یا دستگاه گوارش و روده‌ها توصیه‌ می‌گردد. در غیاب وجود عوارضی مثل پس زدن خون ، محدودیتی از نظر فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری وجود ندارد.

رژیم‌ غذایی خاصی مورد نیاز نیست‌. اما در مورد بعضی‌ علایم‌ نظیر درد سینه یا تپش‌ قلب‌، قطع‌ مصرف‌ مواد حاوی کافئین،قهوه، نسکافه،شکلات کاکائو، چای پررنگ  و نیز مشروبات الکلی‌ ممکن‌ است‌ سودمند باشد.

۲- درمان بیماران علامت دار در نارسایی دریچه میترال

بیماران MVP که تپش قلب مرتبط با تاکی کاردی، افزایش علایم آدرنرژیک، درد قفسه سینه، اضطراب یا خستگی دارند اغلب به درمان با دوز پایین داروهای مسدودکننده بتا خوب پاسخ می دهند. علایم مرتبط با تغییرات ارتواستاتیک مانند افت فشار خون وضعیتی با افزیش مصرف مایعات و نمک درمان می شود.

اگر بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال علایم ارتواستاتیک شدیدی را تجربه کردند، درمان با مینرالوکورتیکوئیدها ممکن است لازم شود. بیماران علامت دار مبتلا به MVP با سابقه حملات ایسکمی گذرا می توانند از فواید آسپرین درمانی بهره مند شوند. به بیماران علامت دار مبتلا به نارسایی دریچه میترال MVP با سابقه سکته و حملات ایسکمی گذرای راجعه در حالی که آسپرین درمانی دریافت می کنند توصیه می شود درمان طولانی مدت ضد لخته مانند وارفارین را نیز دریافت کنند.

بیماران مبتلا به نارسایی‌ دریچه میترال‌ سندرم MVP اغلب تشویق می شوند که به منظور تصحیح نقص عملکرد اتونومیک خود معیارهایی را در نظر بگیرند. برخی معیارها مانند رژیم غذایی مناسب، محدودیت مصرف کافئین و افزایش فعالیت های ورزشی هستند.

۳- جراحی نارسایی‌ دریچه میترال‌

بیماران علامت دار مبتلا به MR شدید باید نسبت به تعمیر دریچه میترال ارزیابی شوند که گاهی اوقات نیز تعویض دریچه ضروری است. جراحی دریچه برای بیماران بدون علامت اما مبتلا به MRR شدید همراه با فیبریلاسیون دهلیزی یا هایپرتانسیون ریوی توصیه می شود. انواع مختلف روش های جراحی برای بیماران ترمیم و تعویض دریچه میترال هستند. جراحی والوولوپلاستی یا آنولوپلاستی یا ترمیم نارسایی‌ دریچه میترال‌ یک فرایند جراحی است که دریچه میترال بیمار را حفظ می کند. جراح تلاش می کند تا دریچه میترال اصلی را اصلاح کند تا برگشت جریان خون به عقب را از بین ببرد.

تعویض دریچه میترال هنگامی که ترمیم دریچه میترال‌ ممکن نیست انجام می شود. در این فرآیند دکتر قلب دریچه میترال آسیب دیده را با یک دریچه مصنوعی جایگزین می کند. دو نوع دریچه مصنوعی به کار می رود که دریچه های مکانیکی و بافتی نامیده می شوند. دریچه های مکانیکی از فلز ساخته می شوند.

بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال که این روش را انتخاب می کنند برای بقاء زندگی شان به یک داروی ضد انعقاد نیاز خواهند داشت. دریچه های بافتی از بافت بیولوژیک مانند دریچه های قلبی خوک یا گاو ساخته شده اند و بیماران نیازی به مصرف داروی ضد انعقاد ندارند. معمولاً دریچه های مکانیکی نسبت به دریچه های بافتی طول عمر طولانی تری دارند.

نارسایی دریچه میترال و بارداری

بیماری های دریجه ای به صورت تنگی دریچه میترال، تنگی دریچه آئورت، پس زدگی خون از دریچه میترال و آئورت و در نهایت به صورت شایع تر پرولاپس میترال را شامل می شوند. تنگی دریچه میترال یکی از خطرناک ترین بیماری ها در زمان حاملگی است؛ چرا که به علت افزایش حجم خون در دوران بارداری، این افراد در معرض تنگی نفس و ادم ریوی قرار می گیرند. اهمیت این مساله تا جایی است که گاهی بیمار با دستور پزشک مجبور به سقط جنین می شود تا جان مادر حفظ شود.

تنگی آئورت از دیگر بیماری های خطرناکی است که باعث ممنوعیت بارداری می شود. به طور کلی تنگی های دریچه در دوران بارداری بسیار سخت قابل تحمل هستند و علایم آنها شدیدتر می شود.

فشار خون بالا در دوران بارداری

در مورد پس زدگی خون از دریچه میترال و دریچه آئورت خوشبختانه هر دو بیماری در دوران بارداری به خوبی قابل تحمل هستند و علایم خاصی را ایجاد نمی کنند. در مجموع در دوران بارداری تقریبا حجم خون بیست درصد، و ضربان قلب ده تا پانزده درصد افزایش پیدا می کند. به علت افزایش حجم خون و ضربان در حاملگی بیماری های نارسایی دریچه میترال و آئورت به خوبی قابل تحمل می باشند.

آیا پرولاپس میترال برای بارداری خطرناک است؟

این بیماری اغلب خطری برای مادر نخواهد داشت. تنها در صورتی که شدت آن زیاد شود، برای جلوگیری از عفونی شدن دریچه در دوران زایمان، آنتی بیوتیک های خاصی برای مادر تجویز می شود.

4.7/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاتح سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    این اکو خانم ۶۵ ساله که چاق هستند دارای اضافه وزن و دارای بیماری دیابت
    میخوام بدونم جواب اکو مورد خاصی دارد چون اصلا تعویض دریچه انجام نمی‌دهند
    و در صورتیکه عدم تعویض ممکنه روی عمر تاثیر بگذارد
    نمی‌خواهند عمل کنند و شرایط عمل هم ندارند ایا اوضاع دریچه ها خراب است و ممکن رو عمر اثر داشته باشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بهتر است ابتدا اکو مری انجام‌شود....با توجه به سن مایین جراحی‌کمک کننده است
  • تصویر کاربر الی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    باسلام و وقت به خیر
    آقایدکتر بنده با علائمی همچون سوزش و سنگینی قفسه سینه، درد شانه و سوزش در بازو به متخصص قلب مراجعه کردم. ایشان تشخیص نارسایی خفیف میترال و سه لتی دادند. به دکتر دیگری مراجعه کردم ایشان تشخیص افتادگی میترال داشتند. از وقتی دکتر گفته نارسایی دارم، درد و نفس تنگی ام بیشتر شده. لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      اصلا جای نگرانی نیست...این حد از افتادگی درد و تنگی نفس نمی دهد...دچار اضطراب شده اید
  • تصویر کاربر رزیتا چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز وقت بخیر . ایا انحراف محوربه چپ باعث اریتمی و نارسایی قلبی دراینده می شود ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر خدادادی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام خانمی ۶۵ ساله با اضافه وزن زیاد دارای دیابت و فشار خون بع علت تپش قلب خیلی بالا بستری شدند و دکتر تشخیص تنگی شدید ائورت و مینرال دادند و گفتند برای ایشان امکان تعویض دریچه با توجه به شرایط کنونی ایشان وجود ندارد این دسته از بیماران معمولا چقدر طول عمر بدون تعویض دریچه خواهند داشت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با جراحان دیگر مشورت کنید...با توجه به سن امکان جراحی احتنالا وجود داشته باشد
  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام🌸
    آقای دکتر تمام سوالات و جواب بیماران مربوط به نارسایی خفیف میترال رو خوندم که فرموده بودین مشکل خاصی نیست و شخص میتونه زندگی عادی اش رو داشته باشه و خطری تهدیدش نمیکنه. خواستم ببینم واقعا چشم هام دقیق دیده و مطمئن بشم. متاسفانه پسر نه ساله ام این مشکل رو داره و من به شدت از عود این مشکل می ترسم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش)
      در صورت خفیخ بودنواحتمال پیشرفت کم است...اکو دوره ای را داشته باشند
  • تصویر کاربر صدیقه جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    مادرم درشهرستان آنژیو شده ۲۰ سال پیش جراحی بازشده الان مجددا ۲ رگ گرفته اما گفتن باید بره مرکز مجهز بخاطر سنش ودیابتی که داره فشارخون هم همینطور اما یک پزشک بهش داروی آپیکسان ۲.۵ داده اما پاهاش پشت پا ورم داره باید بیارم خدمتتون مادرم راهنمایی میفرمایید چندسال پیش چکاب بیمارستان مصطفی خمینی آورده بودم خدمتتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به رویت سی دی آنژیوگرافی
  • تصویر کاربر ساراوش پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب - جناب دکتر اسلو فلو چیست و راه درمان دارد؟ دوز داروهای مصرفی چگونه است.ممنون از توجه و ساسخ جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سرعت جریان خون در رگ های قلب آهسته است...
  • تصویر کاربر ترنم یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام.من برادرشوهرم 45ساله هست.پارسال در قلبی بستری شدگفتند.رگ قلبی گشاده شده.امسال هم دوباره ناراحت شد.بستری شد.گفتند رگ دیگه قلبش گشاده شده.می خواستم مشکلش چیه ودرمانش چیه،؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بستگی به شدت درگیری دارد...
  • تصویر کاربر هما دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن قلبم ازپشت سینه دردشدیدداره وازقفسه سینه تیرمیکشه وتنگی نفس دارم من ورزشکارهم هستم بعضی وقتاشدت دردمانع ازرفتن باشگاه یاحتی فعالیت های روزانم میشه میخواستم بدونم راهی هست من دیگه دردنکشم خوب بشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من 28 سالمه و چند سال قبل اکوی قلب انجام دادم و داخل گزارش نوشته شده
    mvp mild mr
    میخواستم بدونم به لحاظ قلبی من مشکل جدی دارم؟ چون من ورزش میکنم میخواستم بدونم ورزش‌هایی مثل شنا، بدنسازی و کوهنوردی برام مشکلی دارند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیر...کاملا زندگی عادی داشته باشید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر