دکتر محمد حسین نجفی

تست ورزش قلب چیست؟ تست استرس یا ورزش قلب، به ما این امکان را می دهد که واکنش قلب را  نسبت به افزایش حجم کار و تقاضای خون در طول ورزش را ارزیابی کنیم. این کار با ثبت نوار قلب (ECG) شخص در حین راه رفتن روی دستگاه تردمیل انجام می شود. تست ورزش در تشخیص بیماری ایسکمیک قلب (کاهش خون رسانی به ماهیچه های قلب به دلیل بیماری عروق کرونر) مفید است.

تست ورزش و ثبت مداوم نوار قلب به تشخیص گرفتگی عروق قلب کمک می کند. بر اساس پروتکل های موجود هر ۳ دقیقه بر سرعت و شیب دستگاه افزوده شده تا زمانی که تعداد ضربان قلب به عدد از پیش تعیین شده برسد.

تست ورزش

در صورت وجود اختلال در اکسیژن رسانی به قلب تغییرات ایجاد شده در نوار قلب موید این منظور خواهد بود. تست ورزش خوب (منفی از نظر گرفتگی عروق) از دقت مناسبی برخوردار است اما تست ورزش با تغییرات (مثبت از نظر گرفتگی عروق) نمیتواند به قاطعیت نشانه انسداد عروق باشد. به همین جهت توصیه می شود در صورت مثبت شدن تست ورزش از سایر روشهای تشخیصی استفاده شود.

 

خطرات تست ورزش قلب

این تست به صورت کلی بی خطر است و خطر بروز عوارض در آن بسیار کم است. عوارض جانبی احتمالی برای تست استرس تردمیل عبارتند از:

  • ریتم کشنده ی قلب (کمتر از 0.2 درصد)
  • سکته قلبی حاد (کمتر از 0.1 درصد)
  • مرگ (0.1 درصد)
  • به زمین افتادن

آیافرد بیمار می تواند تست ورزش قلب را انجام دهد؟

در صورتی که فرد به دلیل تب، آبریزش بینی یا ابتلا به یک بیماری حاد احساس ناخوشی دارد، نباید این آزمایش را انجام دهد.

تست ورزش چگونه انجام می شود؟

تکنسین یا متخصص قلب و عروق، الکترودهای ECG را روی قفسه سینه می گذارد و برای نظارت مستمر در طول آزمایش، یک کاف فشار خون را دور بازوی شخص قرار می دهد. پس از آن، پزشک وضعیت فرد را ارزیابی کرده و از او درخواست می کند که قبل از شروع آزمایش تردمیل، فرم رضایت نامه را امضا نماید.

بعد، فشار خون بیمار را گرفته و نوار قلب (ECG) او را در حالت استراحت ثبت می کنند. سپس تکنسین یا متخصص، در مورد چگونگی راه رفتن روی تردمیل توضیح خواهد داد و تردمیل با سرعت کمی شروع به حرکت می کند. بعد از آن، سرعت و شیب تردمیل به تدریج در فاصله های منظم ۳ دقیقه ای افزایش خواهد یافت. در این میان، فشار خون، ضربان قلب، ECG و وضعیت عمومی بیمار در طول تست به دقت کنترل می شوند. با پیشرفت مراحل، انجام تست می تواند بسیار سخت تر شود. به همین خاطر بیمار باید در صورت احساس خستگی، ناخوشی یا ناتوانی برای ادامه ی کار به پزشک یا تکنسین خود اطلاع دهد. تا در اسرع وقت تردمیل را متوقف کنند. لازم به ذکر است که پس از اتمام تست، فرد قادر به تکرار یا ادامه ی آن نخواهد بود.

هنگامی که تست ورزش به پایان می رسد، بیمار بایستی تقریباً به مدت ۵ دقیقه روی تخت استراحت کند، در این زمان نیز ECG و فشار خون او همچنان تحت نظارت و در حال ثبت شدن هستند.

نوار قلب، ضربان قلب، واکنش فشار خون و علائم ثبت شده در طول آزمایش تجزیه و تحلیل شده و گزارش آن به پزشک تحویل داده می شود.

کل این تست حدود یک ساعت طول می کشد که شامل زمان انتظار برای نوبت نیست.

فیلم تست ورزش قلب

آماده سازی های قبل از انجام تست ورزش قلب

  • در صورتی که لازم است داروی خود را برای فشار خون بالا (هیپرتنسیون) 3 روز قبل از آزمایش قطع کنید، با پزشک خود مشورت نمایید.
  • قبل از آزمایش یک وعده غذایی سبک میل کنید.
  • از مصرف لوسیون، روغن یا پودر به قفسه سینه ی خود خودداری نمایید.
  • کفش و لباس ورزشی، جوراب و حوله ی خود را همراهتان داشته باشید. هرچند، بعضی مراکز کفش ورزشی اجاره می دهند.
  • آقایان می بایست به منظور قرارگیری الکترودهای ECG، موهای روی قفسه سینه ی خود را از قبل در منزل بتراشند.

بیمار باید قبل از انجام تست حتماً فرم رضایت نامه را امضا کند. افراد زیر 21 سال بایستی یکی از والدین خود را به عنوان همراه بیاورند.

شرایط بعد از انجام تست ورزش

افرادی که بعد از انجام تست احساس خوبی نداشته باشند، مدتی پس از آن را تحت نظر خواهند ماند. در صورت تداوم علائم، ممکن است برای بررسی و مراقبت در بیمارستان بمانند. در صورتی که جواب آزمایش غیرعادی باشد نیز احتمال دارد پس از مشورت با پزشک خود، برای بررسی های بیشتر بستری شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فلوشیپ آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.2/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهراب پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید یه مدت من درد قفسه سینه داشتم مراجعه کردم و اکو و نوار کاملا نرمال بود بعد حدود ۷ ماه پیش تست ورزش دادم که اونم کاملا نرمال بود مشکل زمینه ندارم به هیچ وجه سنم ۱۸ ساله سیگار نمیکشم ولی یه درد هایی حدود ۴ الی ۵ دیقه وسط قفسه سینه وجود داره دکتر خیلی نگران دردش حالت سنگینی سابقه پنیک هم دارم آیا نیاز به سیتی آنژیو هست !
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      نه نیازی به سی تی انژیو نیست اینها هم بیشتر علایم استرسی هستند جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    با سلام،آقای دکتر بنده پرستار هستم و متاسفانه سیگار هم میکشم روزی ۳ نخ
    ۱ سال قبل کووید گرفتم.
    و بعد از اون احساس تپش قلب ول کنم نیست.ضربانم بالا نیست و ریت هم نرمال است.فقط حس کوبش دارم گاهی اوقات که پوزیشنیه یعنی وقتی مثلا دراز کشیدم شکمم بالا پایین میشه و لاغر هم هستم.وقتی می چرخم پهلوی چپ حس تپشم بیشتر میشه و بعد از یه مقدار از بین میره، یه درد های نقطه ای زیر یک دقیقه قفسه سینه همراه با نفس نفس زدن لحظه ای(مثل کسایی که استرس دارن) و درد ناحیه کتف چپ و گردن هم دارم که به انگشتان یک تا سه تیر میکشه..تا الان شاید ده تا نوار قلب گرفتم که در حین درد و تپش بوده که همش نرمال بود.اکو رفتم سونوگرافی شکم از نظر قطر آئورت رفتم که همش نرمال بود.پزشکم گفت که نیاز به تست ورزش نیست و این درد ها بیشتر استرسی هست و منشا قلبی نداره..نظر شما چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اگر اکو سالم بوده جای نگرانی خیلی نیست ولی بخاطر سیگار به نظرم حتمن یک بار تست ورزش بدهید. در هر صورت احتمال اینکه علایم شما اضطرابی باشد زیاد است
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 472 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید مادر من سال قبل انژیو پلاستی شده علاعمی که قبل از انژیو پلاستی داشت عبارت بود از احساس خشکی در مجرای تنفسی مخصوصا در هوای سرد و بلافاصله بعد از این علامت درد و احساس فشار در بازو ها به خصوص با زوی چب بعد از تست ورزش مشکوک به گرفتگی شدیم و انژیو پلاستی انجام شد و استنت گذاشته شد علان بعد از یک سال مادر میگن که در هنگام بلند حرف زدن یا عصبانی شدن احساس سنگگینی در قفسه سینه احساس می کنند و بعضی وقت ها هم این حرف عامیانه رو میگن که قلبم نمی رسه حرف بزنم و جدیدن هم میگه که اون علامت خشکی مجرای تنفسی در هوای سرد که قبل از انژیو پلاستی بود گهگاهی به صورت خفیف و قتی که در معرض هوای سرد قرار می گیرم هست اقای دکتر من خیلی نگرانم امکان داره که دوباره گرفتگی رگ وجود داشته باشه یا ممکنه رگی گرفته باشه و تو انژیو تشخیص داده نشه و همچنین امکان داره در عرض یک سال رگ دیگر دچار گرفتگی شده باشه پروسه گرفتگی عروق کرونر معمولا چند وقته تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید احتمال این هست که هم رگ جدیدی گرفته باشد هم رگ قبلی بسته شده باشد باز. اما هر دوی این احتمالات بسیار کم رخ می دهند. پیشنهاد من این است یک بار نوارقلب بگیرند و پزشک خودشان فیلم انژیو ی پارسال را بررسی کند و با علایم امسال مطابقت بدهد. شاید با اندکی تغییر داروها بشود کل علایم را برطرف کرد
  • تصویر کاربر جعفر پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 461 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر عزیز وارجمند خسته نباشید.یکماه انژیوپلاستی کردم.two drug eluting stentوballon:trek2.5x12&sapphire2.x15وpostDilation:vecchioNC3x18&sapphireNC4.X18ووStent:XienceSier2.75x28&Alpine3.5x38،میخواستم بدانم این چه نوع استنت کذاری هست ،یعنی دارویی یافلزی.وایا بعدازیکماه میتوانم ورزش سنگین مثل بدنسازی بروم،وبرای تدریس درمدرسه مشکل ایجاد نمی کنه ،ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام استنت دارویی هست و ورزش سنگین خیر انجام نشود حضور در سر کار یک ماه پس از استنت بلا مانع است
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 454 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشیدخدمت آقای دکتر من۵۴سالم وتقریبا ۱ماه است که دست چپم وبعضی مواقع بازو ،کتف وپشتم درد می کند.البته قبلاهم این اتفاق برای من پیش آمده بودکه پیش مختصص رفتم اکو وتست ورزش داد (تقریبا ۸،۷سال پیش) که شکر خداسالم بوده واین اتفاق ۲الی۳پیش تکرار شد این بارمتخصص آنژو انجام داد که شکر خدا گرفتگی عروق نداشتم،مجدد این اتفاق باعث اذیت شده،از شما تقاضا دارم که لطف نموده مرا راهنمایی کنید.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اکر نست ورزش طی یکسال اخیر نرب ست مشکل قلبی نیست و نکرانی ندارد
  • تصویر کاربر سوگند جمعه ۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 454 مشاهده پرسش
    اقای دکتر ایا علائم دیسک گردن شبیه به علائم قلبیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

       سلام

      گاهی بله

      هر دو می توانند باعث درد قفسه سینهشوند

  • تصویر کاربر مختارپور جمعه ۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 467 مشاهده پرسش
    سلام،خسته نباشید،اقای دکتر هر چند وقت یک بار اکو و تست ورزش جهت چکاپ قلب باید انجام داده شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      زمان خاصی توصیه نشده در هر فرد بسته به شرایط و علائم فرق دارد

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 546 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، وقت بخیر. من ۲۹ ساله هستم ، ۶سال دیابت دارم ، حدود ۲ماه پیش با درد قفسه سینه به بیمارستان مراجعه کردم ، بعد از گرفتن اکو دکتر گفت اکو مشکل ندارد.تست ورزش و سی تی آنژیوگرافی تجویز کرد. بعد از تست ورزش تشخیص دادن که به سندروم wpw دچار هستم. علائم بالینی فقط گاهی سوزش قلب بطور مقطعی و کتف و پشتم هست. که اونم ممکنه ۵روز علائمی نداشته باشم.تپش قلب هم زیاد ندارم. حالا جواب سی تی آنژیوگرافی و تست ورزش رو پیوست کردم میخواستم نظر شما رو بدونم که آیا نیاز به عمل دارم برای ولف پارکینسون وایت؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این سندروم با نوار قلب تشخیص داده میشه و سی تی آنژیوگرافی برای نشان دادن گرفتگی عروق هست 

  • تصویر کاربر Jopiter دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    مادر من 60 سال سن دارن حدود دوهفته هست که سمت چپ بدنشون درد میکنه طی عکس رادیولوژی مشخص شد سینوزیت ور یه چپ عفونت شدید داره به متخصص قلب که مراجعه کردیم تست ورزش انجام دادن وگفتن احتمال اینکه یه رگ کوچک گرفته باشه وجود داره درحالی که در اکو یی که شش ماه پیش انجام دادن هیچ مشکلی وجود نداشت آیا باانجام اکو تشخیص دقیق تر به دست میاد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تشخیص گرفتگی عروق با تست ورزش دقیق ترهبرای اطهار نظر دقیق باید بیمار و مدارک دیده شوند

  • تصویر کاربر س جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 430 مشاهده پرسش
    سلام،خسته نباشید،اقای دکتر جواب تست ورزش و اکو تا چند وقت معتبر است؟تو سن ۲۸ ۲۹ سال هر چند وقت یکبار باید تست ورزش و اکو انجام بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      کاملا در هر بیمار بسته به علایم و فاکتورهای خطر فرق داره

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر