دکتر محمد حسین نجفی

درمان چربی خون 500 از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در مرحله ی اول باید بدانیم که، چربی خون چیست؟ چربی خون عبارت است از بالا رفتن مقدار تری‌گلیسرید یا کلسترول از مقدار طبیعی خود. سلول های چربی در خون به پروتئین ها می پیوندند و لیپو پروتئین ها را می سازند. لیپوپروتئین ها از آن جهت اهمیت دارند که تامیین کننده ی انرژی سلول ها هستند و شامل کلسترول و تری گلیسیرید می باشند.

مطالعه بیشتر: برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم

چربی خون نرمال چند است؟

سطح طبیعی چربی‌ خون کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر است.

درمان چربی خون بالای 500

بهترین درمان چربی خون 500 چیست؟

تغییر سبک زندگی ممکن است تنها کاری باشد که برخی افراد برای بهبود کلسترول خود باید انجام دهند. برای افراد دیگر، این کافی نیست و نیاز به دارو دارند. کارهایی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

مقدار مناسب چربی خون در برن

مقدار مناسب چربی HDL

در مردان بیشتر از ۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر و در زنان بیشتر از ۵۰ میلی‌گرم در دسی لیتر

مقدار مناسب چربی LDL 

کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر. برای افراد مبتلابه دیابت یا بیماری‌های قلبی عروقی کمتر از ۷۰میلی‌گرم در دسی لیتر

نرمال تری گلیسیرید 

کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی لیتر

متن سربرگ خود را وارد کنید

سه نوع کلسترول در خون وجود دارند:

۱. کلسترول با چگالی بالا ( HDL )

به HDL گاهی “کلسترول خوب” نیز می گویند زیرا مانع از تشکیل کلسترول در ساختار در شریان ها می شود.

۲. کلسترول با چگالی کم ( LDL )

به LDL “کلسترول بد” می گویند چرا که سطح LDL بالا می تواند خطر حمله ی قلبی یا سکته را افزایش دهد.

۳. کلسترول با چگالی بسیار پایین (VLDL)

تری گلیسیرید نیز وجود دارد که رایج ترین نوع چربی در بدن است و جزء اصلی VLDL و شیلو میکرون نیز محسوب می شود. این چربی از طریق غذا وارد بدن می شود و هم‌چنین مقداری از آن در بدن ساخته می شود. بیشترین نوع چربی است که در خون جابجا می شود.

درمان تری گلیسیرید بالای 500

چربی خون 230 و چربی خون بالای 500

سطوح بالای تری گلیسیرید با خطر بیشتر بیماری قلبی و گرفتگی عروق قلب مرتبط است. در اینجا محدوده های بزرگسالان آمده است:

قطعا هرچه این مقدار بالاتر باشد احتمال گرفتگی عروق و بیماری های قلبی در شما افزایش می یابد. بسته به نتایج آزمایش شما، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی تصمیم می‌گیرد که آیا برای کاهش کلسترول خود به تغییراتی در سبک زندگی یا داروهایی نیاز دارید. نتایج و اهداف شما با توجه به سن و سلامت شما متفاوت خواهد بود. اگر فشار خون بالا یا دیابت دارید، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید. ممکن است مجبور شوید برای کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خود دارو مصرف کنید.

درمان دارویی چربی خون

افرادی که برای درمان کلسترول بالای خود به دارو نیاز دارند معمولا از استاتین استفاده می کنند. ارائه دهنده شما ممکن است نوع دیگری از دارو را سفارش دهد. اما در بیشتر مواقع داروی تجویزی برای چربی خون از دسته های زیر است:

1_ استاتین‌ ها

گروهی از داروهای کاهنده ی کلسترول خون هستند که با مهار آنزیم HMG-CoA reductase عمل می‌کنند. استاتین‌ها معمولا در پیشگیری بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از افزایش چربی خون استفاده می‌شوند. مانند آتورواستاتین، سیمواستاتین، فلوواستاتین، لووستاتین

2_ نیاسین

نیاسین همان ویتامین B3 است. این دارو سبب کاهش کلسترول کل، LDL (کلسترول بد) و تری گلیسرید می شود. هم چنین سطح HDL ) کلسترول خوب ) را افزایش می دهد.

3_ رزین های صفراوی

این داروها باعث دفع کلسترول از بدن می شوند و در دستگاه گوارش جذب نمی شوند و در آنجا به کلسترول متصل می شوند. مانند کلستیرامین، کلستیپول و کلسولام

4_ اسید فیبریک ها

این دارو ها ویژه ی کاهش تری گلیسیریدها هستند و کمتر باعث کاهش کلسترول HDL می شوند. مانند ژمفیبروزیل، کلوفیبرات و فنوفیبرات

بهترین درمان چربی خون چیست؟

درمان گیاهی چربی خون بالا چیست؟

برای درمان خانگی چربی خون بهتر است در رژیم غذایی خود موارد زیر را بگنجانید:

عوارض چربی خون 500 چیست؟

بالا بودن میزان چربی خون یکی از مهمترین عوامل برای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و بروز سکته قلبی است. چربی خون بیش از حد باعث می شود که به تدریج در دیواره عروق رسوب کند و به تدریج جریان خون عروق مخصوصاً عروق قلبی کم شود و نهایتاً قطع گردد. 

به دنبال این روند عضله قلب مستعد سکته های قلبی و انفارکتوس قلبی می شود. در این میان LDL مهمترین نقش را بازی می کند. LDL با ایجاد لخته ای روی دیواره شریان های قلب باعث تنگ تر شدن شریان و در نهایت بسته شدن آن می شود. سکته ی مغزی که می تواند منجر به مرگ شود.

علائم چربی کبد چیست؟

وجود کمی چربی در کبد طبیعی است. ولی اگر بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد از چربی شده باشد، دچار بیماری کبد چرب هستید. این بیماری اغلب در ابتدا هیچ نشانه‌ای ندارد. اما به مرور زمان، ممکن است دچار مشکلاتی شوید مانند: 

خستگی

چگونه چربی خون بالای500 را کنترل کنیم

اولین قدم کاهش سطح LDL و تری گلیسیرید و بالا بردن سطح HDL در خون است. برای این کار داشتن رژیم غذایی کم چرب و ورزش و فعالیت منظم و مداوم مهمترین اقدام است. اگر چه بسیاری از افراد علاوه بر این نیاز به استفاده از دارو نیز دارند.

غذاهایی مثل گوشت قرمز، دل و جگر، کله پاچه، شیر محلی، کره، زرده تخم مرغ، پنیر چرب یا خامه ای و بستنی میزان چربی بالایی دارند. در مقابل غذاهایی مثل ماهی، مرغ و گوشت سایر پرندگان، شیر بدون چربی، میوه ­ها و سبزی ­های تازه بریا افرادی که چربی خون بالا دارند، مناسب تر هستند و نقش مهمی در کنترل چربی و فشار خون دارند. روش پخت غذا نیز در این دسته از بیماران اهمیت دارد بطوریکه کباب کردن، آب پز کردن یا بخار پز کردن روش طبخ مناسب تری برای ایشان محسوب می گردد.

در صورتیکه برای کنترل چربی خون شما علاوه بر رعایت رژیم فوق دارو نیز تجویز شده است، باید داروها را مرتب مصرف کرده و هر سه ماه یکبار چربی خون خود را اندازه گرفته و در جدول مخصوصی که در آخر کتابچه آمده یادداشت کرده و در مراجعه بعدی به پزشک خود نشان دهید.

 بهتری درمان کلسترول بالا

در صورتی که به کلسترول بالا مبتلا باشیم چه اقداماتی لازم است که انجام بدهیم؟ به طور کل دو نوع کلسترول در بدن انسان وجود دارد که از آنها با نام های کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) یاد می شود. آنچه معمولا معیار پزشکان قلب، برای درمان کلسترول است، عدد کلسترول بد یا همان LDL می باشد. به طور کل، آستانه ی درمانی برای این کلسترول، بستگی به شرایط بیمار دارد.

مثلا در بیمارانی که قبلا دچار سکته ی قلبی شده اند، توصیه می شود این عدد تا زیر 55 کاهش یابد، در حالی که در یک فرد سالم و جوان و بدون هیچ بیماری زمینه ای، شاید حتی ارقام 160-170 نیز برای ما قابل قبول باشند. درمان کلسترول بالا به طور کل شامل دو بخش دارویی و غیردارویی هستند. بخش دارویی به صورت استفاده از داروهای خانواده ی استاتین ها هستند. (مثل آتورواستاتین و روزوواستاتین) از روش های غیردارویی نیز، رژیم غذایی کم نمک و کم چرب و مبتنی بر میوه و سبزیجات و هم چنین ورزش منظم به صورت روزانه حداقل سی دقیقه، توصیه می گردد.

توصیه می کنیم اگر به دنبال درمان فوری و اورژانسی فشار خون بالا هستید به مقاله درمان قطعی فشار خون بالا مراجعه کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.6/5 - (73 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر، 12 سال هست که قرص آتروواستاتین 20 مصرف می کنم. اردیبهشت امسال به دکتر مراجعه و جواب آزمایش و سونوگرافی و فیبرواسکن این شد که 40 درصد کبدام چرب و از نوع گرید دو میباشد. و برایم داروهایی را که بپیوست ارسال می کنم را تجویز کرد. ولی بنده خودسرانه داروها را مصرف نکرده و با کاهش وزن 10 کیلویی به همراه ورزش روزانه طبق جواب آزمایش ها در مهرماه، که به نظرم بهبود حاصل شده است. ولی به دکتر وقتی گفتم که داروهای شما را مصرف نکرده و با رژیم غدایی و ورزش منظم چربی ها را کاهش داده ام ناراحت شده و گفتند که باید داروها را حتما مصرف کنید. حال میخواهم داروهای مربوط به کبد را مصرف نکنم فقط آتروواستاتین 20 را هر شب قبل از خواب مصرف کنم. آیا شما هم با نظر من موافق هستید؟ چون دکتر من وقتی متوجه شد که من داروهای تجویز شده اش را نخوردم بسیار عصبانی شد و به جواب آزمایش و سابقه بیماری هم توجهی نکرد و فقط گفت که شما خیلی اشتباه کردید که مصرف نکردید. ببخشید آقای دکتر که مصدع اوقات شدم خواستم نظر شما را نیز بدانم. پیشاپیش از راهنمایی های ارزشمندتان سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      موثرترین و علمی ترین درمان کبد چرب کاهش وزن هست که با درستی انجام داده اید...نیازی با داروها نیست....تحت نظر فوق تخصص گوارش باشید....
  • تصویر کاربر حمندی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام
    سید رسول هستم ۳۶ ساله ، آزمایش چربی دادم
    Cholesterol 253 high
    چندین ساله بعد از خوردن غذاهای مثل خورشت سبزی یا قیمه که یکم چربی دارن ، واقعا سردرد های شدید می گیرم و خواب‌آلودگی زیادی بهم دست میده.
    پیشنهاد شما برای مصرف دارو چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      در صورت سابقه فامیلی کلسترول خون بالا قرص شروع کنید
  • تصویر کاربر مینا یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    با سلام جواب ازمایش بنده به این شرح است چه دارویی باید استفاده کنم
    FBS 95
    TRIGLYCERIED 286
    CHOLESTROL 249
    HDL 41
    LDL 149
    ESR 1nd hr 25
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر یعقوب سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید.من سنم ۳۸ ساله وچربی خونم خیلی بالاست تری‌گلیسیرید ۱۲۴۰ بود کلسترول ۳۱۷ باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...تصلاح سبک زندگی و فعالیت ورزشی و مصرف دارو
  • تصویر کاربر ناصر چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    باسلام بنده۳۶ساله هستم چربی خونم ۵۳۰هستش چه کار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در وهله اول ورزش و اصلاح سبک زندگی و تغذیه
  • تصویر کاربر سیروس پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من بابت جواب ارمایش سوال داشتم شرح ازمایشم این است:
    Fbs89
    Urea30
    Creatinine1.3
    Triglyccrides. 1239
    Cholesterol 239
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      چربی کمی بالاست در این مرحله توصیه می شود ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب داشته باشید برای دارو زود است فعلا
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر روز جنابعالی بخیر و خوشی من یه سوال داشتم پدرم در سال ۹۶ عمل باز قلب داشتن در بیمارستان شهید رجایی و سه تا رگ های ایشون بسته بودن از طریق رگ های پا یوند شد تا پارسال همه چیز خوب بود ولی امسال هنگام راه رفتن درد داشتن تا اینکه به دکتر مراجعه کردن و اسکن انجام دادن که جواب اسکن برای شما مینویسم لطفا راهنمایی کنید مارا the stress scan showed decreased tracer uptake in the inferior and inferolated walls. On the gated SPECT images hypokinesia of the inferior and septal walls was observed . Post stress left ventricular EF was 57
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      اگر موقع راه رفتن درد دارند این علایم جدی است. توصیه ی من انجام سی تی انژیوگرافی یا انژیوگرافی بر اساس معاینه ی ایشان است. اسکن احتمال گرفتگی رگ نشان داده
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام. آزمایش چربی خون من بدین صورت است.
    کلسترول ۲۸۴
    ال دی ال کلسترول ۱۹۸
    تری گلیسیرید ۱۲۰
    به تازگ اکو و تست ورزش دادم و مشکلی نداشنم.
    داروی پیشنهادی شما و دوز آن چیست.
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      روزواستاتین ۲۰ روزی یکی و سه ماه بعد ازمایش مجدد
  • تصویر کاربر الهه پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب،چربي خون ارثي تشخيص داده شده براي من،كلسترول باقرص رزوواستاتين 10 رو 150 كنترل شده ولي تري گليسيريد رو 450 يا 500 پايين تر نمياد براي كاهش تري گليسيريد چه قرصي خوبه 42 سال هم سنمه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر قرص ازتیمیب ۱۰ پیدا کردید بخورید اگر نه دوز روزوواستاتین را بکنید ۴۰
  • تصویر کاربر پرستو شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    دختری ۲۹ ساله هستم چربی خونم ۲۴۰ است که در این مدت سه سال با توجه به اینکه داروی اعصاب استفاده می کنم نتوانستم کاهش وزن داشته باشم اخیرا دو تا از عموهایم بعلت سکته قلبی در میانسالی مردند سه سال پیش بدنم ناگهان یخ کرد عرق کردم رفتم دکتر گفتند فشارم پایین است بعد قلبم را معاینه کردند یه هفته بعد از ان هم همین جوری شدم مبتلا به آسم نیز هستم که گاهی کل سینه چپم به یکباره می گیرد که نمیدانم ایا از آسم است یا مال قلب است لطفا راهنمایی ام کنید که چه کنم مرسی .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      برای بررسی با توجه به سابقه ی فامیلی و هم چنین چربی بالا یک نوارقلب و اکو بگیرید. هر چند به طور کل در سن شما بیماری قلبی شایع نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر