دکتر محمد حسین نجفی

برای سالیان سال این تفکر میان همه جا افتاده بود که روغن های گیاهی (روغن های گیاهی درمجموع روغن هایی هستند که از دانه ها، هسته ها و میوه های مختلف گیاهان گرفته می شود مثل کانولا، نخل، نارگیل، زیتون) برای پخت و پز سالم تر از روغن های حیوانی مانند: کره هستند ولی به تازگی تحقیق جدیدی در انگلیس انجام شده است که ادعا می کند روغن های حیوانی برای پخت و پز بهتر از روغن های گیاهی هستند.

فواید و مضرات روغن آفتاب گردان

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان با فشار دادن دانه های گیاه هلیانتوس آنووس به دست می آید. اغلب به عنوان یک روغن سالم معرفی می شود، زیرا حاوی چربی های غیراشباع است که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. با این حال، هر گونه فواید بالقوه روغن آفتابگردان به نوع و ترکیب مواد مغذی آن بستگی دارد. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از روغن آفتابگردان ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند. این مقاله انواع مختلف روغن آفتابگردان، فواید و مضرات بالقوه آنها و نحوه مقایسه آنها با سایر روغن های پخت و پز رایج را برجسته می کند.

مضرات روغن مایع آفتابگردان

پروفسور مارتین گروتفلد از دانشگاه مانتفورد در این تحقیق از تعدادی روغن استفاده کرد. او از تعدادی داوطلب درخواست کرد تا از روغن آفتابگردان ، ذرت، زیتون و کره ی حیوانی برای پخت غذا استفاده کنند.باقی مانده ی روغن را پس از پخت به آزمایشگاه برای آنالیز فرستاد تا بررسی های لازم انجام شود. پس از آنالیز متوجه شدند که روغن آفتابگردان و ذرت در حین پخت مواد آلدهیدی (که موجب بیماری های قلبی و سرطان می شود) را با میزانی حدود بیست برابر بیشتر از انچه که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است آزاد می کنند.

از طرفی دیگر در آنالیز روغن زیتون و کره میزان بسیار کمتری از آلدهیدها یافت شد. زمانی که چربی ها در دمای ١٨٠ سانتیگراد گرم می شوند، طی واکنش هایی دچار اکسیداسیون شده که باعث تولید آلدهیدها می شود واین میزان تولید آلدهید در روغن آفتابگردان بسیار بیشتر از سایر روغن هاست و نه تنها خوردن بلکه استنشاق بوی آن به هنگام پخت نیز باعث وارد شدن این آلدهیدها به بدن می شود.

روغن مخصوص پخت و پز

بهترین روغن برای پخت و پز

استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردن و غذا پختن و حتی کره نیز در دماهای بالاتر بهتر از روغن های گیاهی است. برای اینکه میزان آلدهید تولیدی کمتر باشد توصیه شد که از روغن هایی استقاده کنیم که چربی های اشباع آن بیشتر از ۶٠٪‏ باشد یا اینکه چربی های غیراشباع آن کمتر از ٢٠٪‏ باشد. یا چربی تک رشته ای غیراشباع بالای ٨٠٪‏ داشته باشد.

یکی از مسولان انجام این تحقیق، روغن زیتون را بهترین روغن برای پخت می داند زیرا حدود ٧۶٪‏ چربی تک رشته ای غیر اشباع دارد و حدود ١٠٪‏ هم چربی اشباع. در این تحقیق همچنین مشاهده شد که گرم کردن های متعدد روغن ها باعث ایجاد اسیدهای چرب ترانس شده که برای سلامت بدن و به خصوص قلب بسیار زیان آور است. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که تا حد امکان از سرخ کردن بپرهیزیم و درصورت استفاده از روغن آفتابگردان آن را بدون حرارت دادن و ساده روی غذا بریزیم.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3/5 - (11 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من شیرینی پز هستم ما در کار از روغن آفتاب گردون زیاد استفاده می کنیم.
    حرارت این مدل شیرینی ۱۸۵ درجه سانتیگراد است و مقداری دود درون محیط جمع میشه آیا برای سلامتی خیلی ضرر داره و اگه حرارت کمتر باشه فرقی میکنه اگر توضیح بیشتری بدید ممنون میشم. اگر مقاله در این رابطه هست معرفی کنید ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      سلام، بنده در این باره اطلاع دقیقی ندارم با یک متخصص تغذیه مشورت کنید اطلاعات بهتری دارند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر