دکتر محمد حسین نجفی

سکته قلبی  به وضعیتی گفته می‌شود که در آن قسمتی از قلب به دلیل بروز حمله قلبی شدید عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد. و هرچه زمان بیشتری بگذرد و درمان انجام نشود آسیبی که به بافت قلب میرسد بیشتر است و درمان آن سخت تر.

سکته ی قلبی و قرص پروپرانول

پروپرانول برای چه استفاده می شود؟

قرص پروپرانول برای بهبود عملکرد قلب پس از حمله قلبی و همچنین درمان:

_ فشار خون بالا

_آنژین صدری

_فیبریلاسیون دهلیزی و لرزش استفاده می شود.

علت سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی معمولاً به علت گرفتگی شدید یکی از رگ‌های تغذیه کننده قلب رخ می‌دهد و این گرفتگی‌ها نیز به علت سفت و سخت شدن شدید رگ‌ها اتفاق می‌افتد. از جمله سایر علت‌های سکته قلبی‌ می‌توان این‌ها را نام برد:

۱- جمع شدن رگ‌های قلبی

۲- خونریزی شدید

۳- کم خونی و کاهش فشارخون

۴- افزایش شدید ضربان قلب. بیماری‌های غده تیروئید، مصرف کوکائین

سکته قلبی چه علامتی دارد؟

درد سوزشی و فشارنده در ناحیه پشت جناغ سینه که به فک تحتانی؛ پشت؛ کتف یا هر دو دست کشیده می‌شود.

 تهوع، استفراغ، تعریق سرد احساس تنگی نفس ناگهانی، ضعف شدید. تپش قلب، از دست دادن هوشیاری و سقوط.

زندگی بعد از سکته قلبی

چه چیزی موجب سکته ی قلبی می شود؟

گرما و سرمای شدید؛ فعالیت شدید؛ چاقی و افزایش وزن؛ استعمال سیگار رژیم غذایی پر نمک و پر چربی؛ بی‌تحرکی؛ سابقه افزایش فشارخون و چربی خون؛ سابقه ابتلا به دیابت (افزایش قند خون)؛ سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی در یکی از افراد خانواده (ارث). جنسیت؛ فشارهای عصبی و روانی هر یک از عوامل نام برده شده در بالا به عوامل خطر بیماری‌های قلبی مشهورند. یعنی با وجود حداقل یکی از آن‌ها احتمال بروز عارضه قلبی در یک فرد بیشتر می‌شود.

پیشگیری از سکته قلبی

اگر شما علائم سکته ی قلبی را به خوبی بشناسید و در مواقع لزوم  اقدامات لازم را انجام دهید، تا حد زیادی از آسیب سکته ی قلبی و مرگ ناشی از آن جلوگیری خواهید کرد.

مراقبت های بعد از سکته قلبی

  1. اجتناب از قرار گیری در گرما و سرمای شدید و راه رفتن در مقابل باد اجتناب از هر گونه فعالیت که باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا خستگی بی‌ مورد شود.
  2. در صورت نیاز وزن خود را کاهش دهید. این کار را تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام دهید. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را می توان با کاهش وزن حدود ۱۰-۵ کیلو گرم، به مرور کاهش داد.
  3. قطع استعمال دخانیات و اجتناب از تماس با افراد سیگاری و مصرف سیگار
  4. از خوردن غذای زیاد و با عجله بپرهیزید. غذایی شما باید بدون نمک و چربی باشد در عوض از سبزیجات و میوه جات: غلات و حبوبات (انواع لوبیا؛ عدس؛ لپه؛ نخود؛ گندم وجود ماش و …) به‌قدر کافی در رژیم غذایتان بگنجانید.
  5. یک برنامه تندرستی جسمی برای خود داشته باشید؛ به صورت تدریجی سطح فعالیت خود را افزایش دهید و این برنامه منظم را تا آخر عمر ادامه دهید. در صورت ابتلا به افزایش قند؛ فشار و چربی خون لازم است به صورت دوره‌ای و مرتب آن‌ها را کنترل کنید خصوصاً اگر سابقه خانوادگی آن‌ها را دارید.
  6. از اموری که باعث ایجاد استرسی و فشارهای عصبی در شما می شوند بپرهیزید و برنامه آرام‌بخشی (با پرداختن به امور موردعلاقه‌تان) برای خود داشته باشید.
بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می‌افتد؟

مقابله با اضطراب و بی خوابی

محل سکونت خود را در طبقات همکف و محلات ساکت و بدون سروصدا انتخاب کنید. فعالیت‌های تفریحی (پیاده روی: گردهمایی‌های خانوادگی و دوستانه شاد؛ شرکت در مجالس مذهبی دلخواه و انجام امور دینی آرامش بخش؛ شرکت در جشن‌ها؛ انجام کارهای هنری مورد علاقه و باغبانی) در پایین آوردن فشار عصبی شما بسیار کمک کننده است. به دنبال آرامش عصبی شما خواب راحتی نیز خواهید داشت. از قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس زا خودداری کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متحصص قلب و عروق

3.5/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر