دکتر محمد حسین نجفی

خوردن غذاهایی مفید برای سلامت قلب به نظر مستقیم ترین روش برای پیشگیری از بیماری های قلبی است. از خوردن غذاهای سنگین از نظر کلسترول و نمک اجتناب کرده، و از چربی بالای گوشت صرف نظر کنید. اما تحقیقات انجام شده در چند سال گذشته بر روی رژیم غذایی کلسترول و چربی و نمک بر روی بدن های مختلف نشان داده که تنها وجود یکی از این موارد، باعث خراب شدن قلب نمی شود. در ادامه به ۱۰ ماده غذایی اشاره شده که می توانند برای شما زیان آورتر باشند.

چه میوه هایی برای قلب ضرر دارد

میوه ها و سبزیجات ، پرکالری (مانند: انبه و موز) و سبزیجات به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه بیماران قلبی توصیه نمی شود.

فست فود برای قلب مضر است

ضرر قند برای قلب

به اصطلاح “قندهای ساده” مانند آنهایی که در درون نوشابه ها وارد می شوند می توانند سطوح قند خون شما را بالا ببرند. همه این موارد می تواند استرس بیشتری بر روی دیواره شریان وارد آورده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهند. هر چه میزان نوشابه بیشتری بنوشید این میزان خطر بالاتر می رود.

محصولات پخته شده دسری

باز هم، هر چیزی که شامل این مواد می شود: شکر، شکر قهوه ای، شربت ذرت، شربت افرا، و شیرین کننده های دیگر به نظر می رسد میزان بالاتری از شرایط استرس اکسیداتیو دارند. در نتیجه، این شیرین کننده ها و کیک، شیرینی، بیسکویت و حتی خوراکی های دیگری که می توانند در خانه پخته شوند به ایجاد انسداد سرخرگها، فشار خون بالا، نارسایی قلبی، و سایر اشکال CVD کمک کننده خواهند بود.

مواد غذایی مضر برای قلب

کربوهیدرات های تصفیه شده

کربوهیدرات تصفیه شده متمایل به شکر و مواد افزودنی، هیچ کدام کار مطلوبی برای قلب شما انجام نمی دهند. چاشنی هایی مانند سس گوجه فرنگی و سس با عناوینی مانند سس سالاد همچنین سس های پاستا، نان و ماست کم چرب، منابع شایع شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده، می باشند.

مارگارین

آخرین تحقیقات ادعا می کنند که کره برای قلب بد نیست. از سوی دیگر، مارگارین منبع اسیدهای چرب ترانس ناسالم می باشد. در حالیکه خبر از ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می دهند. سعی کنید منابع اصلی چربی های ترانس را کاهش دهید. برای این کار می توانید کره را جایگزین مارگارین سازید.

پودر قهوه، کرم ها برای قلب

مانند مارگارین، این خامه های پودری متمایل به اسید چربی های ترانس هستند که سبب تغییر در تعادل می گردند. این مواد که برای بسیاری از انواع پاپ کورن های مایکروویوی، قهوه های صبحانه و هر چیز دیگری از این قبیل استفاده می شود شامل لیستی از روغن های هیدروژنه بعنوان مواد تشکیل دهنده خود می شوند.

قهوه با خامه برای قلب ضرر دارد

آبمیوه ها برای قلب مضر هستند

هر چیزی که بعنوان شیرین کننده در آبمیوه ها استفاده می شود، قندی به نام فروکتوز است. یک نوع از قند که با افزایش سایز دور کمردر ارتباط است. تنها مقدار کمی طعم دهنده های آلبالو و غیره به آن اضافه گردیده.

استیک برای سلامت قلب

مطالعات نشان داده است که خوردن برش های کم و یا متوسطی از گوشت می تواند کمک باشد در حالیکه برش قطعات بزرگ اثرات معکوسی را می توان بروز دهد. در مورد مصرف همبرگرها و پیتزا و چیز برگرها احتیاط کنید، با اینکه ذکر نشده این مواد به خودی خود احتمال سکته قلبی را دو برابر می کنند ولی با این حال به دلیل اینکه از سس مایونز، قطعات سیب زمینی سرخ کرده و پنیر ساخته شده اند می توانند حتی معده شما را ناراحت سازند.

سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی سرخ کرده جزو یکی از سه تهدید سه گانه برای سلامتی قلب محسوب می شود. نه تنها آنها با منابع سرشاری ار قند پر شده اند، بلکه همچنین دارای قند و چربی زیادی هستند.

نمک و قلب

مصرف نمک و قلب

بسیاری از مردم باور دارند که مصرف بیش از حد نمک می تواند فشار خون آنها را بالا ببرد. اما همه آنها متوجه نیستند که داشتن فشار خون بالای کنترل نشده می تواند عروق آنها را سخت و تنگ ساخته و در نتیجه احتمال بروز بیماریهای قلبی را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده مردان دارای اضافه وزن و با مصرف نمک بالا به میزان ۶۱ درصد احتمال بیشتری برای مرگ ناشی از بیماریهای قلبی نسبت به افراد با مصرف مواد معدنی کم دارند.

سینه مرغ کبابی

سینه مرغ یکی از بهترین پروتئین ها برای کاهش وزن محسوب می شود، اما زمانی که شما پوست آن را نگه داشته و در روغن غوطه ور می سازید مواد مغذی در این وعده غذایی را به سرعت دچار تغییر می سازید. برای سلامت قلبتان تکه سالمی از مرغ را انتخاب کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.1/5 - (210 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر بنده هر از گاهی قلبم سوزش داره مثلا انگار یه سوزنی فرو میکنن به قلبم دلیلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام. برای بعد ازجراحی قلب باز ب علت گرفتگی عروق چه غذاهایی باید به بیمار داد چه مراقبت‌های باید کرد؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      در ار بخش پس از جراحی کتابچه های مربوطه جهت مراقبت و تغذیه در اختیار بیمار قرار می گیرد...لز بخش و مزشک معالج درخواست نمایید
  • تصویر کاربر Hossein سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب جناب دکترنجفی .
    من پدرم 56سالشه ریه هاش آب گرفته بود و تنگی نفس داشت بشدت بعدازبستری وتخلیه اب ریه ها دکترگفته نارسایی قلبی داره و عملکرد قلبش 20درصد الان یکروز هست مرخص شده چه غذاهایی برای قلبش مفید وچه غذاهایی مضرهست ؟وچه نوشیدنی مصرف کنند؟ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      مصرف مایعات در حد رفع تشنگی و مصرف نمک کم به جز این محدودیتی ندارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر