دکتر محمد حسین نجفی

 آمپول انوکساپارین برای پیشگیری و درمان لخته های خطرناک مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی کمک می کند. انوکساپارین با کاهش فعالیت پروتئین های لخته کننده در خون کمک می کند تا جریان خون شما را بصورت هموار نگه دارد. انوکساپارین یک داروی ضد انعقاد است که به عنوان رقیق کننده خون نیز شناخته می شود.انوکساپارین در واقع نوعی هپارین است.

شرایطی که خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش می دهد عبارتند از: انواع خاصی از جراحی ها (مانند زانو، مفصل ران، شکم)، دوره های طولانی بی حرکت بودن، انواع خاصی از حمله قلبی و یک نوع خاص از درد قفسه سینه به نام آنژین ناپایدار. همچنین در ترکیب با وارفارین برای درمان لخته شدن خون در ساق پا استفاده می شود. برای برخی از شرایط پزشکی، انوکساپارین ممکن است در ترکیب با دیگر رقیق کننده های خونی استفاده شود.

نام تجاری

نام تجاری آمپول انوکساپارین که در بازار یافت می‌شود، عبارتند از:

  • ®Lovenox

انوکساپارین چیست?

آمپول انوکساپارین از طریق تزریق زیر پوستی توسط خود پزشک انجام می گیرد، معمولا یک یا دو بار در روز در شکم (حداقل به فاصله ۲ سانت از ناف). این دارو به عضله تزریق نمی شود. دوز و طول مدت درمان به وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان بستگی دارد. دوز ممکن است در برخی از شرایط براساس سن و وزن مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا دو بار در روز داده می شود. شما احتمالا شروع استفاده از این دارو در بیمارستان آغاز می کنید و پس از آن برای مدت ۱۰ تا ۱۴ روز.

امپول انوکساپارین 4000 چیست و چه کاربردی دارد؟

انوکساپارین به عنوان یکی از داروهای ضدانعقاد شناخته می شود و وظیفه ی اصلی آن رقیق کردن خون است. در واقع در زمانی که پزشک قصد رقیق کردن خون بیمار را داشته باشد و بخواهد از بروز لخته در گردش خون جلوگیری کند از این دارو استفاده خواهد کرد. به طور کل این دارو به دو منظور کلی استفاده می شود:

  1. درمان بیمارانی که دچار تشکیل لخته شده اند نظیر بروز لخته در عروق پا (DVT) یا آمبولی ریه یا برخی موارد سکته های قلبی
  2. به منظور پیش گیری از تشکیل لخته در بیمارانی که قرار است به مدت طولانی بی حرکت باشند یا خطر بالایی برای تشکیل لخته ی خون دارند نظیر بیماران با جراحی های ارتوپدی یا بیمارانی که به کرونا مبتلا شده اند

???? عارضه ی مهم این دارو خونریزی است و به همین خاطر مصرف سرخود آن بدون تجویز پزشک اصلا توصیه نمی گردد.

دستورالعمل تزریق انوکساپارین

۱- دست خود و منطقه ای از پوست که در آن قرار است تزریق انجام دهید را تمیز نمایید.

۲- درون سرنگ را نگاه کنید تا مطمئن شوید که این دارو روشن و بی رنگ یا زرد کم رنگ است.

۳- نگاهی به سر سوزن انداخته و از محکم بودن آن اطمینان یابید.

۴- دراز بکشید و یک چین پوستی بین انگشت اشاره و انگشت شست خود قرار دهید. سر سوزن را به داخل پوست وارد کرده و سپس بر روی پیستون سرنگ برای تزریق دارو فشار دهید. تا اتمام تمام دارو سرنگ را بر روی پوست خود نگه دارید. منطقه تزریق پس از پایان مالش ندهید.

با استفاده منظم از آمپول انوکساپارین بیشترین مزایای آن را به دست می آورید. برای کمک به خاطر سپاری شما، این دارو در زمان های مشخصی در روز استفاده می شود. اگر شما در منزل این دارو را استفاده می کنید، تمام مراحل آماده سازی و دستورالعمل های استفاده از آن را از مراقبین بهداشتی خود یاد بگیرید. این دارو همچنین ممکن است با تزریق به داخل ورید توسط مراقب بهداشتی حرفه ای و با تجربه و با نظارت پزشک صورت گیرد.

عوارض انوکساپارین

ممکن است سوزش خفیف، درد، کبودی، قرمزی و تورم در محل تزریق ممکن است رخ دهد. خستگی یا تب نیز شاید برای شما اتفاق بیفتد. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند و یا بدتر شد، پزشک خود را مطلع سازید.

تب

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است؛ زیرا او تشخیص داده است که این دارو مزایای بیشتری نسبت به عوارض جانبی آن برای شما به همراه دارد. برای بسیاری از مردم با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی به وجود نمی آید.

انوکساپارین می تواند باعث خونریزی شود در صورتیکه اثر آن بر پروتئین های لخته کننده خون بیش از حد معمول باشد. پزشک خود را در جریان هر گونه علائم جدی خونریزی قرار دهید، از جمله: درد غیر معمول، تورم، ناراحتی، خونریزی غیر معمول و یا طولانی مدت، کبودی غیر معمول و یا کبودی های فوری، ادرار تیره، مدفوع تیره، سردرد شدید، گیجی، تغییرات بینایی، سرگیجه غیر معمول، غش ، تشنج، ضعف، بی حسی

توجه کنید که واکنش آلرژیک جدی به انوکساپارین نادر است. با این حال، اگر شما متوجه هر گونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی شدید کمک اورژانسی بخواهید، از جمله: جوش، خارش، تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: خونریزی بیش از حد و کبودی باشد.

تست های آزمایشگاهی و یا آزمایشهای پزشکی (مانند آزمایش شمارش خون از جمله پلاکت، چک کردن وجود خون در مدفوع) باید بصورت دوره ای برای نظارت بر پیشرفت و یا برای بررسی عوارض جانبی انجام شود. تست های آزمایشگاهی اضافی (سطوح خونی فاکتور ضد XA) باید در موارد خاص صورت گیرد، به خصوص اگر شما مبتلا به بیماری کلیه بوده، و یا باردار و یا دارای دریچه های قلب مصنوعی می باشید، و یا برای بررسی میزان عملکرد انوکساپارین در شما. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی در خصوص آمپول انوکساپارین

۹۴۵۷۲۲۹۳

قبل از استفاده از آمپول انوکساپارین ، در صورت وجود حساسیت به این دارو، هپارین و یا وجود هر گونه آلرژی های دیگر، پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید. این محصول ممکن است مواد تشکیل دهنده غیر فعالی داشته باشد، که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

در صورت داشتن خونریزی شدید فعال، دریچه قلب مصنوعی، بیماری های کلیوی، بیماری کبدی، خونریزی و یا اختلالات خونی (مانند پلاکت پایین)، تعداد پلاکت کم پس از درمان های قبلی با هپارین، سکته مغزی، مشکلات خاصی چشم (مانند رتینوپاتی دیابتی)، برخی از مشکلات معده -روده (مانند زخم فعال یا اخیر)، مشکلات ستون فقرات (مانند بدشکلی ستون فقرات)، جراحی های اخیر چشم، مغز و یا نخاع و همچنین فشار خون بالای شدید کنترل نشده، پزشک و یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید.

  1. مصرف بیش از حد الکل در زمان مصرف این دارو ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد.
  2. قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمامی محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) آگاه سازید.
  3. برای کاهش احتمال ابتلا بریدگی، کبودی و یا زخم، در استفاده از اشیاء تیز مانند: ریش تراش و ناخن گیر احتیاط کرده و از فعالیت هایی مانند ورزش های تماسی پرهیز کنید.
  4. افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی انوکساپارین ، به خصوص خونریزی حساس تر باشند.

آمپول انوکساپارین در بارداری

در دوران بارداری، این دارو باید تنها هنگامی استفاده شود که مورد نیاز است. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید. زنان باردار با دریچه های قلب مصنوعی نظارت دقیق تری نیاز دارند.

مشخص نیست این دارو چه تاثیری بر روی شیر مادر دارد؛ بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید.

علائم بیماری قلبی در بارداری

تداخلات دارویی انوکساپارین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد آمپول انوکساپارین را تغییر داده و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب شامل همه انواع اختلالات دارویی ممکن نمی باشد.

یک محصول که ممکن است با این دارو تداخل کند عبارتند از: mifepristone.

انوکساپارین گاهی اوقات با داروهای دیگر که رقیق کننده خون و یا اثرات ضد پلاکتی دارند مانند: آسپرین ، کلوپیدوگرل یا وارفارین، استفاده می شود. هنگامی که این ترکیب توسط پزشکتان تجویز شود، نظارت دقیق تری برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به خونریزی وجود خواهد داشت. تمام قرار ویزیت های پزشکی خود را بطور منظم حفظ کنید.

با دقت تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه خود را بررسی کنید بسیاری از این داروها حاوی داروهای ضد درد، تب بر(التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، یا آسپرین) می توانند خطر خونریزی، اثر ضد پلاکتی با انوکساپارین مورد استفاده را افزایش دهند. با این حال، اگر پزشکتان به شما دوز پایینی از آسپرین برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز نمود(معمولا در دوزهای ۸۱-۳۲۵ میلی گرم در روز)، شما باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما دستوالعمل آن را برای شما تغییر دهد. می توانید از پزشک یا داروساز خود جزییات بیشتر را سوال کنید.

دوز از دست رفته یا فراموش شده انوکساپارین

اگر شما مصرف این نوبت دوز را فراموش کردید، بلافاصله در زمان به یاد آوردن آن را مصرف کنید. اگر به مصرف دوز نوبت بعدی زمان زیادی باقی نمانده، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و برنامه معمول دوز از سر بگیرید. مقدار دوبرابری از دوز مصرف نکنید.

نحوه نگهداری داروی انوکساپارین

*در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت و دور از دسترس کوکان قرار دهید.

*ویال چندی دوز برای بیش از ۲۸ روز پس از اولین استفاده، ذخیره نکنید.

کلسترول کودکان

هشدار مهم:

اگر شما بی حسی نخاعی یا اپیدورال یا تزریق به ستون مهره را دارید، در حالی که یک رقیق کننده خون مانند انوکساپارین دریافت می کنید، شما در معرض خطر لخته شدن خون در داخل یا اطراف ستون فقرات خود هستید که می تواند باعث فلج شدن شما گردد. اگر شما داروهای ضد انعقاد دیگر (رقیق کننده خون) مصرف می کنید مانند وارفارین (کومادین)، (anagrelide (Agrylin، آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن، ناپروکسن)، (cilostazol (Pletal، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، دی پیریدامول  (Persantine)، (eptifibatide (Integrilin، پراسوگرل (Effient)، سولفین پیرازون (Anturane)، قرص تیکلوپیدین (Ticlid)، و (tirofiban (Aggrastat پزشک خود را مطلع سازید.

اگر شما تجربه هر یک از علائم زیر داشتید: بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف پا و یا فلج، و از دست دادن کنترل بر مثانه یا روده، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. در مورد خطر مصرف انوکساپارین در این زمان با پزشک خود صحبت کنید.

حتی اگر شما احساس خوبی از این تزریق ندارید همچنان به استفاده از انوکساپارین ادامه دهید. مصرف این دارو بدون مشورت با پزشک قطع نکیند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.8/5 - (37 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر