دکتر محمد حسین نجفی

عمل جراحی قلب چندین مدل مختلف دارد که رایج ترین آنها بای پس عروق کرونر (CABG) یا جراحی بای پس است که با نام عمل قلب باز نیز شناخته می شود. در ادامه به بررسی سایر روش های جراحی قلب می پردازیم.

جراحی قلب باز

عمل جراحی بای پس عروق کرونر یا جراحی قلب باز شامل استفاده از بخش سالم رگ های خونی قسمت هایی از بدن برای دور زدن بخشی از شریان کرونر آسیب دیده یا مسدود شده می باشد. در جراحی عمل قلب باز با ایجاد یک مسیر جدید برای جریان خون، عضله قلب به خون غنی از اکسیژنی که برای فعالیت مناسب نیاز دارد، دست خواهد یافت.

در طول جراحی قلب بای پس، سینه (استرنوم) باز شده، قلب متوقف شده و خون به دستگاه قلبی-ریوی ارسال می گردد. بر خلاف انواع دیگر جراحی قلب باز ، حفرات قلبی در طول عمل جراحی بای پس باز نمی شوند.

بای پس تکی، بای پس دوگانه، دور زدن سه تایی یا چهارتایی به تعداد شریان های مورد نیاز انجام می شود.

ترمیم دریچه و یا جایگزینی

دریچه های قلب نقش کلیدی را در این جریان خون یک طرفه و باز و بسته شدن با هر ضربان قلب بازی می کنند. تغییرات فشار در پشت و در مقابل دریچه به آنها اجازه می دهد تا برای باز کردن فلپ مانند دریچه یک طرفه و فقط در زمان مناسب باز شوند و سپس آنها برای جلوگیری از جریان برگشتی خون محکم بسته شوند.

جراحی قلب جایگزینی دریچه

دو تا از شایع ترین انواع مشکلات دریچه قلب که نیاز به عمل جراحی قلب دارند:

۱- تنگی دریچه قلب

در تنگی دریچه میترال ، لت ها به اندازه کافی باز نمی شوند و تنها مقدار کمی از خون می تواند از طریق دریچه جریان یابد. تنگی (استنوز) هنگامی رخ می دهد که لت ها ضخیم، سفت و یا بهم ترکیب شده باشند. جراحی دریچه برای باز کردن دریچه ی تنگ و یا جایگزین کردن آن با یکی از دریچه های جدید انجام می شود.

۲- نارسایی دریچه قلب

نارسایی دریچه قلب به معنی نارسایی یا عدم کارایی مناسب دریچه قلب است، در این حالت دریچه به درستی به جای حرکت در جهت مناسب به سمت جلو بسته نمی شود و خون به عقب نشت می کند. جراحی دریچه قلب برای تنگی یا تعویض دریچه مورد نیاز است.

ترمیم و جراحی دریچه قلب شامل جراحی بازسازی دریچه است تا مجدد به درستی کار کند. تعویض دریچه بدان معنی است که دریچه با یک دریچه بیولوژیکی قلب (ساخته شده از حیوانات و یا بافتهای بدن انسان) و یا یک دریچه مکانیکی قلب (ساخته شده از موادی مانند پلاستیک، کربن، یا فلز) جایگزین گردد.

جراحی آریتمی

جراحی قلب درمان آریتمی قلبیهر بی نظمی در ریتم طبیعی قلب یک آریتمی نامیده می شود. آریتمی معمولا برای اولین بار با داروهایی درمان می شود. درمان های دیگر ممکن است شامل:

۱- شوک قلبی کاردیوورژن که در آن متخصص قلب و عروق و یا جراح قلب با استفاده ازشوک قلبی آن را به پایان رسانده و قلب را به ریتم طبیعی برمی گرداند.

۲- کاتتر ابلیشن (فرسایشی) که در آن متخصص قلب و عروق با استفاده از یک ابزار خاص برای از بین بردن (برداشتن) سلولی که باعث آریتمی می شود، اقدام می کند. این روش در محل انجام کاتتریزاسیون قلبی (کت لب) انجام می شود.

۳- دستگاه های کنترل کننده ریتم و سرعت، از جمله ضربان ساز قلب ( پیس میکر) و دفیبریلاتورهای کاشتنی قلبی (ICD ها). بیماران می توانند این دستگاه های کاشتنی قلب را در اتاق عمل و یا کت لب دریافت کنند.

۴- هنگامی که این درمان ها کار نکنند، جراحی قلب ممکن است لازم باشد. یک نوع از این عمل جراحی قلب ، جراحی قلب ماز Maze surgery نامیده می شود. در عمل جراحی ماز، جراحان یک پیچ و خم جدید از مسیرهای الکتریکی جدید ایجاد می کنند که به پالس های الکتریکی اجازه می دهد تا به راحتی از طریق قلب حرکت کنند. جراحی قلب ماز اغلب برای درمان یک نوع آریتمی به نام فیبریلاسیون دهلیزی مورد استفاده قرار می گیرد. فیبریلاسیون دهلیزی شایعترین نوع آریتمی است.

ترمیم آنوریسم

آنوریسم یک برآمدگی کیسه مانند است که در یک رگ خونی یا در دیواره قلب ایجاد می شود. آنوریسم هنگامی رخ می دهد که دیواره یک رگ خونی یا قلب تضعیف شده باشد. فشار نیروهای خون باعث بیرون زدگی آن می شود. آنوریسم اغلب می تواند قبل از آن که بترکد، ترمیم گردد. عمل جراحی شامل جایگزینی بخش ضعیف شده رگ های خونی و قلب با پچ یا لوله مصنوعی است (که پیوند نامیده می شود).

جراحی قلب انوریسم شکمیآنوریسم در دیواره قلب اغلب در حفره پایینی سمت چپ (به نام بطن چپ) رخ می دهد. این آنوریسم، آنوریسم بطن چپ نامیده می شود و ممکن است پس از حمله قلبی ایجاد شود. (حمله قلبی می تواند دیواره بطن چپ را تضعیف کند) اگر آنوریسم بطن چپ منجر به نامنظم شدن ضربان قلب و یا نارسایی قلبی شود، ممکن است عمل قلب باز برای حذف بخش آسیب دیده از دیواره انجام شود.

(Transmyocardial Laser Revascularization  (TMLR

آنژین صدری دردی است که شما احساس می کنید درست در زمانی که عروق در قلب شما بیمار می شوند (که عروق کرونر نامیده می شود) و نمی توانند خون کافی در زمان طولانی تر را برای بخشی از قلب که به اکسیژن نیاز دارد، فراهم کنند. فقدان اکسیژن رسانی کافی به قلب منجر به ایسکمی می گردد. آنژین معمولا هنگامی رخ می دهد که قلب شما دارای یک نیاز اضافی به خون غنی از اکسیژن می گردد، از جمله در طی ورزش. آنژین تقریبا همیشه توسط بیماری عروق کرونر (CAD) ایجاد می شود.

جراحی قلب با لیزر

لیزر Transmyocardial عروق (TMLR) روشی است که با استفاده از لیزر کانال هایی در عضله قلب ایجاد می کند و تلاش می کند تا جریان خون اجازه حرکت از محفظه قلب را مستقیما به درون عضله قلب پیدا کند.

اگر جریان خون افزایش یابد، اکسیژن بیشتری می تواند به قلب برسد. این روش تنها به عنوان آخرین چاره انجام می شود. به عنوان مثال، TMLR ممکن است در بیمارانی که قبلا تحت بسیاری از عملیات های بای پس عروق کرونر داشته اند و نمی توانند عملیات بای پس دیگری داشته باشند، انجام شود.

اندآرترکتومی کاروتید Endarterectomy

بیماری عروق کاروتید، شریان های منتهی به سر و مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. مانند قلب، سلول های مغز هم نیاز به یک منبع ثابت از خون غنی از اکسیژن دارند. این جریان خون به مغز توسط ۲ شریان کاروتید بزرگ در جلوی گردن شما و با ۲ شریان مهره ای کوچکتر در پشت گردن تان تحویل داده می شود. سکته مغزی اغلب زمانی رخ می دهد که پلاک های چربی شریان های کاروتید را مسدود می کنند و مغز اکسیژن کافی دریافت نمی کند.

جراحی قلب اندآرترکتومی کاروتید

اندآرترکتومی کاروتید رایج ترین درمان جراحی برای بیماری شریان کاروتید است. جراحان یک برش در محل انسداد در گردن ایجاد کرده و یک لوله را در بالا و پایین انسداد برای تغییر مسیر جریان خون قرار می دهند. جراحان پس از آن می توانند پلاک چربی را حذف کنند.

اندآرترکتومی کاروتید همچنین می تواند با استفاده از روشی که به راه اندازی مجدد جریان خون نیاز ندارد، انجام شود. در این روش، جراح، جریان خون را به اندازه کافی طولانی متوقف می کند تا انسداد عروق از طریق پوست برطرف شود.

پیوند قلب

پیوند قلب را می توان برای بسیاری از مشکلات قلبی که باعث آسیب رساندن به عضله قلب می شوند، انجام داد. جراح قلب به طور معمول پیوند قلب برای دو مشکل رایج قلبی کاردیومیوپاتی ایدیوپاتیک (بیماری عضله قلب بدون علت شناخته شده) و بیماری عروق کرونر (ساخت پلاک در شریان های قلب) به کار می برد.

مشکل قلبی که وخیم می شود، قلب ضعیف تر رشد می کند و کمتر قادر به پمپاژ خون غنی از اکسیژن به سایر نقاط بدن می گردد. از آنجا که قلب باید برای پمپ کردن خون از طریق بدن سخت تر کار کند، این تلاش برای کار اضافی قلب را بزرگ (هایپرتروفی) می سازد. در آن زمان، قلب برای پمپاژ خون سختتر کار کرده که آن را به سادگی ممکن است فرسوده سازد و غلبه بر بیماری و حتی قادر به پاسخگویی به کوچکترین خواسته پمپاژی نمی باشد.

داروها، دستگاه ها برای کمک به قلب و درمان های دیگر (از جمله سلول های بنیادی) گاهی اوقات می توانند کمک کننده باشند و حتی شرایط بیمار را بهبود بخشند. اما هنگامی که این درمانها ناموفق باشند، پیوند قلب تنها گزینه ی درمانی خواهد بود.

برای انجام جراحی قلب باز و یا مشورت در این زمینه با همکار خوبم دکتر حسین زاده جراح قلب از طریق لینک زیر می توانید در ارتباط باشید و پرسش های خود را مطرح نمایید:

پرسش از جراح قلب

3.4/5 - (14 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من بیمار نیستم. دهم تجربی هستم و شدیدا علاقه دارم به رشته پزشکی قلب و عروق. می خواستم از شما به عنوان یک پزشک بپرسم چه فاکتورهایی رو باید برای اینکار داشته باشم؟ شما چقدر و چجوری درس خوندید که تونستید موفق بشید؟
    ممنون میشم کمکم کنید که انشالله در آینده نه چندان دور همکارتون بشم♡
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با آرزوی موفقیت برای شما...این‌پلتفرم‌جهت پاسخ با سوالات بیماران است...با نظم و امید و پشتکار به مطالعه ادامه دهید
  • تصویر کاربر باران پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    وقت بخیر سوراخ قلب رو به صورت عمل بسته میشه انجام داد پزشک حاذق تو این زمینه معرفی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      بله می شود انجام داد. خود ما در کلینیک انجام می دهیم
  • تصویر کاربر فریبا شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر میخواسم بدونم آیا تعویض رگ قلب ک ی نفر۳۷ساله انجام میده تاثیر ی به کاهش طول عمر ش داره یانه ؟ایا بوده کسی ک این تعویض و انجام داده ولی طول عمرش زیاد باشه .
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله اگر لازم هست و اين كار رو نكنن عمر كوتاه ميشود
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    من پسر ۲۰ ساله یهو در نماز دچار سرگیجه و تپش بالا شدم ، لان هزار و یک مریضی دارم ، استرس بالا و سوزش اطراف رگ و دو طرف سمت چپ و راست ،الان نمیدونم مشکل قلبی دارم یا ، در ضمن لرزش رگ هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مسايلي كه مطرح كردين ناشي از اضطراب هست
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 484 مشاهده پرسش
    سلام پسر من دو سالشه دو تا آئورت داره و دبل آئورتیک هست گفتن باید عمل بشه و عمل قلب باز و اون رگ قطع بشه آیا در این عمل قلب روی دستگاه میره یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.بله

  • تصویر کاربر اشرفیان جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    باسلام پدر من دچار گرفتگی رگهای قلب میباشد وپزشکان تجویز عمل باز داده اند با توجه به ناتوانی پدرم در راه رفتن آیا امکان باز شدن رگها با لیزر وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      گاهی میشه تستنت گذاشت

      اما باید سی دی آنژیو دیده شود تا بشه نظر داد

  • تصویر کاربر سلامی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمادربنده سال ۹۲ دوتاازدریچه هاشو عمل کردودریچه فلزی گذاشت ولی الان یکی ازدریچه هاش ازجاش دراومده ودکترش میگه نشتی داره الان چی کاربایدبکنیم خیلی نگرانم نمیدونم چی کارکنم.عمل لیزری میشه؟هزینش زیاده آیا؟تورابه خداکمکم کنیدمادرم ۴۳ سال داره دوبارسکته مغزی خفیف کرده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر شدید باشه باید دوباره عمل بشن

      عمل لیزری وجود نداره

  • تصویر کاربر بهاره پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،پدرم به علت فشار خون و سوزش قلب به دکتر مراجعه کرد و در جواب اکومری نوشته دچار میگزومهای دهلیزی هست اما نه تب داره نه بی اشتهایی و نه خستگی مفرط،درمانش حتما جراحیه؟اگه جراحیه از چه نوعی؟باید عمل قلب باز بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      لزوما علامت دار نیست

      بله جراحی باز قلب

  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه سوال دارم وقتی خیلی هیجانی میشم خیلی خوشحال یا ناراحت میشم یا وقتی میرم کنسرت خواننده محبوبم رو میبینم قلبم درد میگیره احساس سنگینی در قفسه سینه میکنم وتنگی نفس مشکل جدی هست یعنی؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا اصطرابیه

      ولی بهتره اکو و تست ورزش هم انجام دهید

    2. تصویر کاربر بهار دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      یعنی مشکل قلبی دارم اقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خیر

      برای احتیاط گفتم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    54 ساله هستم گرفتگی عروق قلبی ونارسایی دریجه دارم ایا عمل جراحی خطری دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به هر حال هر جراحی میتونه خطراتی داشته باشه و در هر جراحی باید نسبت سود و خطر سنجیده شود

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر