دکتر محمد حسین نجفی

 کراتین چیست؟ آیا کراتین برای قلب ضرر دارد؟ این ها سوالات رایجی است که اکثر مضرف کنندگان از میپرسند، در جواب این سوال ها باید گفت از آنجایی که کراتین از ماهیچه های فرد حمایت می کند، نقش حیاتی در سلامت قلب  ورزشکار دارد. زیرا قلب عضوی است که تقریباً به طور کامل از ماهیچه  شده است. کراتین همچنین در انقباض قلب و متابولیسم انرژی نقش دارد. به دلیل این عوامل و مطالعات متعدد، مکمل کراتین برای قلب بی‌خطر تلقی می‌شود. و حتی هنوز، برخی از گروه ها از مصرف کراتین به عنوان مکمل هشدار داده می شوند.

ایا کراتین برای قلب ضرر دارد

 با توجه به چیزی که گفتیم، کراتین هم میتواند برای قلب مفید باشد هم مضر. در مواردی، کراتین میتواند باعث ایجاد مشکلات و بیماری های قلبی بشود، به شما توصیه می کنیم، اگر دچار مشکلات قلب و عروقی هستید هرگز از این مواد استفاده نکنید

مصرف کراتین و تاثیر آن بر قلب

مصرف کراتین در نوجوانان

در دهه ی۱۹۹۰ ورزشکاران شروع به مصرف کراتین کردند و کراتین یک مکمل مشهور شد. برطبق مطالعات، ۸%  از نوجوانان کراتین مصرف میکند. این مکمل بخصوص در میان دبیرستانی ها، دانشجویان، و ورزشکاران حرفه ای، بازیکنان فوتبال و هاکی، کشتی گیران و ژیمناستیک کاران شناخته شده میباشد. بطور تخمینی ۴۰% از ورزشکاران در کالج ها و نزدیک نیمی از ورزشکاران حرفه ای کراتین مصرف می کنند.

فواید مصرف کراتین

مصرف کراتین برای بهبود قدرت، کم چرب شدن ماهیچه، و کمک به بازگشت سریع ماهیچه ها به حالت طبیعی کمک میکند.  این تقویت ماهیچه ای به کسب انرژی و سرعت، بخصوص در طی زور آزمایی در فعالیت های فشرده مانند وزنه بردای کمک میکند.

عوارض مصرف کراتین برای نوجوانان

تحقیقات علمی روی کراتین بصوت ترکیبی انجام شده است.  اگرچه  بر طبق یافته های برخی مطالعات کراتین در کوتاه مدت عملکرد ورزشکاران را بهبود میبخشد، ولی هیچ مدرکی مبنی بر اینکه در ورزش های استقامتی نیز کمک کننده است وجود ندارد. همچنین مطالعات نشان داده است که در برخی افراد نیز ماهیچه ها به کراتین واکنش نشان نمیدهند ،برخی افراد با وجود استفاده از ان هیچ سودی را حاصل نخواهند کرد.

باوجود اینکه میدانیم مصرف کراتین در بین جوانان بسیار پرطرفدار است ولی تحقیقات بسیار کمی در رابطه با مصرف آن در میان افراد زیر ۱۸ سال انجام گرفته است. از مطالعات انجام شده تعداد بسیار کمی به تاثیر مثبت آن اشاره کرده اند و شواهد کلی نیز بطور قطع قابل اطمینان نیست. در برخی مطالعات نیز نوجوانانی که کراتین مصرف کرده اند بهتر از سایرین عملکرد داشته اند ، در مطالعات دیگر نیز دانش آموزان دبیرستانی که کراتین مصرف کرده اند در بازی فوتبال بهتردویده، بهتر دریبل کرده  و بهتر و موثرتر پرش داشته اند.

مصرف کراتین در نوجوانان

چه مقدار کراتین بی خطر در نظر گرفته می شود؟

بر اساس تحقیقات و شواهد فعلی، “در مورد حد بالای مصرف کراتین توافق نظری وجود ندارد.” با این حال، 2 تا 3 گرم کراتین در روز به شکل کراتین مونوهیدرات به طور کلی بی خطر شناخته می شود. نشان داده شده است که حتی دوزهای 5 تا 10 گرمی که روزانه طی چندین سال مصرف می شود بی خطر هستند.

عوارض مکمل کراتین

محققان درمورد اینکه آیا مصرف کراتین میتواند در موارد تهدید کننده ی زندگی مانند مشکات ناشی از ضعف ماهیچه ها مفید واقع شود در حال تحقیق هستند که شامل:

  • نواقص و حمله ی قلبی
  • بیماری هانتینگتون
  • ناهنجاری ماهیچه ای عصبی شامل دیستروفی ماهیچه ای و اسکلروزیس جانبی آمیوتروفیک

کراتین حتی در مواردی برای درمان افرادیکه کلسترول بالا دارند بکار میرود. اگر چه تحقیقات اولیه امید بخش بود ولی برای این ادعا که کراتین برای تمامی این موارد موثر است کمی زود است.

کراتین چه عوارضی دارد

کراتین تا چه اندازه سالم است؟

برای این خاطر که کراتین یک ماده طبیعی است نمیتوان گفت که سالم است. مکمل ها همانند دارو ها با استانداردهای FDA تهیه نمیشوند درنتیجه نمیتوان گفت که بطور صد در صد در مکمل ها چه چیزی وجود دارد یا به چه مقدار. محققان هنوز از اثرات طولانی مدت مصرف کراتین آگاهی ندارند علی الخصوص در بین جوانان. نوجوانان نیز اغلب کراتین را بدون تجویز پزشک مصرف میکنند که میتواند یکی از علائم، مصرف بیش از حد آن باشد.

اگرچه بیشتر افراد بدون هیچ مشکلی میتوانند آن را مصرف کنند ولی در موارد نادری بخصوص زمانیکه بیش از حد مصرف شود میتواند تاثیرات نامطلوبی مانند:

را ایجاد کند.

پرسش و پاسخ در مورد عوارض مصرف کراتین در بدنسازی

من ۱۶سالمه ومیخوام کراتین رو مصرف کنم نظرتون چیه؟

پاسخ دکتر نجفی

سوال:اقای دکتر این مکملا تمام امریکایی وکانادایی هستن و نمایندگی دارن درتهران و توسط وزارت بهداشت تایید شدن ولیبل دارن واز داروخانه تهیه میکنم بازم مشکلی داره

پاسخ دکتر نجفی

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.2/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر