دکتر محمد حسین نجفی

عامل بیماری روماتیسم قلبی بزرگسالان ، یک نوع عفونت تنفسی در دوران کودکی است به نام استرپتوکوک. این باکتری که شایع ترین عامل گلودرد و تب در کودکان و بزرگسالان است، می تواند باعث شود بدن اشتباهی به بافت های خودش آسیب بزند و به دنبال آن دریچه ی قلبی در طول زمان دچار تنگی شود. به همین خاطر است که از پنی سیلین امروزه برای درمان عفونت های کودکی استفاده می شود. استفاده از این دارو تا میزان زیادی از بروز روماتیسم قلبی جلوگیری می کند.

آیا روماتیسم قلبی باعث مرگ میشود؟

این بیماری به خودی خود کشنده نیست، اما اگر به موقع درمان نشود می تواند به تنگی های دریچه ای شدید منجر شود. تنگی شدید دریچه ای نیز در صورت درمان نشدن به نارسایی قلبی منجر می گردد. به طور کل احتمال رسیدن بیمار به این مرحله امروزه و با گسترش وضعیت بهداشت و سلامت نادر است. بنابراین احتمال مرگ در اثر این بیماری بسیار اندک می باشد.

درمان روماتیسم قلبی

علائم روماتیسم قلبی در کودکان 

معمولا این بیماری در کودکان علامتی ندارد زیرا آسیب قلب و کلسیمی شدن دریچه نیازمند گذر زمان است اما در برخی کودکان که این اتفاق رخ می دهد علایمی نظیر تنگی نفس و خستگی زودرس و شنیده شدن صدای اضافه در قلب ممکن است گزارش شود. تب از علل کمتر شایع بیماری است. برخی کودکان نیز به طور نادر ممکن است دچار برخی ضایعات پوستی یا حتی بیماری های اختلال حرکتی نیز بشوند. البته این موارد بسیار نادر هستند.

روماتیسم قلبی در بزرگسالان

شایع ترین علامت روماتیسم قلبی بزرگسالان، مربوط به آسیب دریچه های قلبی و در راس آنها میترال و سپس آئورت است. این بیماران دچار تنگی دریچه به دنبال رسوب کلسیم و سفت شدن بافت دریچه ای می شوند که این حالت به بروز تنگی نفس به هنگام فعالیت می گردد. هم چنین برخی از این بیماران ممکن است دچار عفونت های دریچه ای یا آندوکاردیت بشوند.

درمان روماتیسم قلبی در بزرگسالان و کودکان

درمان این بیماری در کودکان نسبتا ساده تر است. در این بیماران معمولا استفاده از داروهای ضدالتهاب نظیر آسپرین برای دوره ای کوتاه و هم چنین استفاده از پنی سیلین برای ریشه کن کردن عفونت اولیه ضروری است. در بزرگسالان اما معمولا زمانی بیماری تشخیص داده می شود که اصطلاحا کار از کار گذشته باشد و دریچه دچار تنگی غیرقابل برگشت شده باشد. در این افراد درمان بیمار با کمک روش های جراحی باید صورت گیرد.

جراحی روماتیسم قلبی

تشخیص روماتیسم قلبی

تشخیص بیماری روماتیم قلبی با انجام معاینه توست پزشک انجام می شود. در مرحله ی بعد ممکن است، آزمایش‌هایی  برای شما تجویز بشود. این آزمایش ها شامل:

-اکوکاردیوگرام (اکو). در این آزمایش از امواج صوتی برای بررسی حفره ها و دریچه های قلب استفاده می کند.

عمل روماتیسم قلبی 

محققان دانشگاه کیپ تاون در آفریقای جنوبی موفق به ساخت دستگاهی برای تعویض یا ترمیم دریچه آئورت در بیماران مبتلا به روماتیسم قلبی شدند که نسبت به روش های درمان کنونی بسیار ساده، کم هزینه و غیرتهاجمی تر است.

به گزارش ساینس دیلی، در این روش که TAVI نام دارد، برخلاف روش های مشابه نیازی به توقف جریان خون نیست و دستگاه بدون نیاز به تجهیزات تصویربرداری پیچیده در محل موردنظر قرار می گیرد و دریچه آئورت را ترمیم یا تعویض می کند. در این روش با کمترین هزینه دریچه های قلب با استفاده از یک کاتتر تعویض یا ترمیم می شوند و دیگر نیاز به عمل جراحی باز نیست. استفاده از نمونه اولیه این دستگاه در گوسفند، موفقیت آمیز گزارش شده است.

بیماری روماتیسم قلبی ناشی از عفونت استرپتوکوکی است. این بیماری به مرور سبب اختلال در عملکرد دریچه های قلب، نارسایی قلبی و مرگ می شود. در آفریقا حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به روماتیسم قلبی وجود دارد که در سال حدود ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد نیارمند جراحی تعویض دریچه آئورت هستند و برای اکثریت این بیماران تجهیزات پیشرفته جراحی و تصویربرداری وجود ندارد.

 

تب روماتیسمی چیست و چه علائمی دارد؟

تب روماتیسمی یک بیماری است که می تواند پس از عفونت با نوعی باکتری به نام استرپتوکوک گروه A (که معمولاً به عنوان GAS یا “استرپتوکوک A” شناخته می شود رخ دهد. این یک بیماری التهابی است که بسیاری از قسمت های بدن به ویژه قلب، مفاصل، مغز و پوست را درگیر می کند.

علائم تب روماتیسمی چیست؟

علائم و نشانه های تب روماتیسمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

_تب و کسالت (احساس ناخوشی)
_درد قفسه سینه
_مشکل در تنفس
_ضربان قلب سریع، یا سوفل قلبی که ممکن است توسط پزشک شما تشخیص داده شود
_مفاصل دردناک یا متورم
_بثورات روی تنه یا اندام ها (اگرچه این غیر معمول است)
حرکات تند و مشکل در راه رفتن
بسیاری از افراد مبتلا به تب روماتیسمی ممکن است ۲ تا ۶ هفته قبل از اینکه متوجه علائم دیگر شوند، از گلودرد یا عفونت پوستی رنج برده باشند.

کلینیک قلب دکتر نجفی 

4/5 - (1 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر