دکتر محمد حسین نجفی

کلشی سین با نام تجاری مداسین (Modacine)، یک آلکالوئید است، که در تسکین درد و درمان  بیماری نقرس و بیماری بهجت استفاده می شود، همچنین این دارو برای کاهش التهابات در بیماری تب مدیترانه ای فامیلیال (FMF)، که یک بیماری التهابی ارثی است، نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مطالعات نشان داده است که می توان از داروی مداسین، برای کاهش عوارض برخی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ استفاده کرد، قرص مداسین برای ریه نیز استفاده می شود.

مداسین چیست؟

 این دارو به عنوان یکی از مواد اصلی موجود در گل حسرت است، که این گل از دیرباز به خاطر داشتن خاصیت ضد میتوزی آن شناخته شده است، در نهایت این دارو در سال ۱۹۶۱ توسط سازمان  FDA برای اولین بار برای درمان بیماری نقرس، وضعیتی که با رسوب دردناک کریستال های اورات در مفاصل مرتبط است و باعث ایجاد التهاب و درد می شود، تایید شد. همچنین برای جلوگیری از شدت یافتن تب در بیماری FMF در کودکان بالای ۴ سال و بزرگسالان و سرطان نیز از آن استفاده می شود.

 توجه به این نکته ضروری است که این دارو مسکنی نیست که برای سایر شرایط دردناک، بتوان از آن استفاده کرد. مکانیسم دقیق اثر کلشی سین به طور کامل مشخص نشده است، اما به احتمال زیاد از طریق مهار اثرات مخالف التهاب ناشی از اختلال توبولین رخ می دهد. کشی سین پس از مصرف خوراکی به سرعت از دستگاه گوارش جذب می شود.

قرص مداسین برای جلوگیری از شدت یافتن تب استفاده می شود.

مداسین و کووید19

با گسترش بیماری کووید-۱۹ اقدامات درمانی زیادی برای کنترل و مهار آن، صورت گرفت. یکی از عوارض اصلی این بیماری، التهابات شدید ریه بود که به داروهای پاسخ کمی به داروهای ضد التهابی موجود میداد. این ویروس در مواردی باعث فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن می شود، که ممکن است باعث فعال شدن نابجای التهاب، انتشار بیش از حد سیتوکین های پیش التهابی و تله های سلولی نوتروفیل شود، که برای سلول های اپیتلال ریه، سمی هستند.

 این به نوبه خود، به عنوان التهاب سیستم تنفسی شناخته می شود که منجر به نارسایی تنفسی می شود.مداسین یکی از داروهای ضد التهابی است که به خاطر داشتن مکانیسم های ضد التهابی گسترده، می تواند پیامدهای بیماری کووید-۱۹ را بهبود ببخشد. کلشی سین یک داروی بسیار مورد مطالعه و شناخته شده است، و به عنوان یکی از قدیمی ترین درمان های ضد التهابی در دنیا، رتبه بندی می شود.

 اگرچه عملکرد کلشی سین در مقابل این پاسخ  التهابی به نسبت زیاد نیست، اما مزایای آن نسبت به عوامل بیولوژیکی در اثر پلیوتروپیک، همچنین به علت عدم وجود اثر سرکوب کننده سیستم ایمنی، اثر ضد ویروسی در مطالعات آزمایشگاهی، و به دلایل دیگری همچون وجود دوز خوراکی این دارو و همچنین قیمت پایین آن، اهمیت بسیار دارد. از این رو دلایل کافی برای مطالعه  تاثیرات کلشی سین به عنوان یک درمان احتمالی برای کووید-۱۹ وجود دارد.

تا به امروز، شواهد موجود به نقش کلشی سین در جلوگیری از پیشرفت بیماری از مرحله فعال سازی التهابی به مرحله بیش التهابی، برای بیماران در مراحل متوسط تا شدید بیماری (مرحله II و III) اشاره می کند.

قرص مداسین با میوه ی گریپ فروت تداخل دارد

اقدامات احتیاطی مداسین

  • در طول درمان با مصرف مداسین، از مصرف گریپ فروت یا آب گریپ فروت، اکیدا خودداری فرمایید.
  • در صورت مصرف منظم مداسین (کلشی سین)، در صورت فراموشی یک دوز، زمانیکه تقریبا نوبت مصرف  بعدی فرا می رسد، دوز فراموش شده را رها کنید و برای جبران نوبت فراموش شده، دوز بیشتری مصرف نکنید.

عوارض جانبی قرص مداسین برای ریه

برخی از عوارض جانبی جدی، در صورت بروز علائم زیر مصرف کلشی سین را قطع کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید

  • درد یا ضعف عضلانی
  • بی حسی یا گزگز در انگشتان دست یا پا
  • کبودی یا خونریزی غیر معمول
  • گلودرد، تب، لرز و سایر علائم عفونت
  • ضعف یا خستگی
  • رنگ پریدگی یا خاکستری شدن لب، زبان یا کف دست
مصرف بیش زیاد قرص مداسین میتواند باعث مرگ شود.

شرایط اورژانسی در مصرف بیش از حد

در صورت مصرف بیش از حد، فورا به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید. مصرف بیش از حد کلشی سین، ممکن است باعث مرگ شود.

مسمومیت با داروی مداسین

علاوه بر فواید کلشی سین، این ماده یک خاصیت سمی نیز برای بدن دارد، و در صورت مصرف مقادیر زیاد این دارو، علائم مسمومیت از ۲ الی ۵ ساعت پس از مصرف آن شروع می شود. این علائم عبارتند از:

– سوزش در دهان و گلو

-استفراغ، 

-تب، 

-درد شکم

– اسهال 

– نارسایی کلیه

 همچنین احتمال ایجاد شوک به دلیل آسیب شدیده وارد شده بر عروق و از دست دادن حجم زیادی از مایعات بدن از طریق سیستم گوارش، و در نهایت احتمال مرگ وجود دارد. پادزهر خاصی برای این دارو وجود ندارد، و مصرف برخی از مواد همچون گریپ فروت ممکن است خطر مسمومیت با کلشی سین را افزایش دهد.

3.4/5 - (17 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    من برای التهاب پوستی به دکتر مراجعه کردم و بهم قرص مداسین و پردینزول داده ، نگرانم داروخونه اشتباه کرده باشه ؟ مداسین به التهاب ربط داره یا فقط برای نقرسه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      مرتبط است
  • تصویر کاربر فرانک پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    قبل از عید شست پای راستم متورم و درد شدید گرفت تجویز اولیه دکتر نقرص بود بعد از ازمایشات گفت ارتروزه اما این قرص رو هم تجویز کرد فقط ۴ عدد در یک روز ! البته شست پای من حدود ده ساله کمی بی حسه به علت کفش پاشنه بلند زیاد استفاده میکردم و رژیم غذایی مناسبی دارم زیاد گوشت قرمز استفاده نمیکنم آزمایشاتم عالی بودن این قرص برای ارتروز یا التهاب مفاصل هم تجویز میشه یا فقط برای نقرصه!؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      عکس ضمیمه نیست...
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید این دارو خوب میکنه برای تب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر Am جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    باسلام،بنده چند سالی است که دور فلبمو یک مایع ای احاطه می‌کنه و حدود 12سال پیش دکتر قلب برایم قرص لازیکس تجویز کرد ،که بهبود یافتم،بعد از ۷ سال باز عود کرد وقتی هم عود می‌کنه بک حال کسلی به من دست میده وقفسه سینم سنگین شده وبد خواب میشوم خوابهای وحشتناک میپینم،این بار هم دکتر قلب دیگری قرص فروزمایدتجویز نمودند که مدتی حالم خوب بود که چدیدا باز دچار این درد شده ام لذا خواهشمندم راهنمایی فر مایید،قبلااز هر گونه اقدام وراهنمابی حضرتعالی کمال تشکر را دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...بستگی به شدت مایع دارد...گاهی اوقات بعد از بررسی و رد عواملی چون بیماری های ویروسی و....علت خاصی یافت نمی شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر