دکتر محمد حسین نجفی

یکی از مهم ترین نگرانی هایی که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و خانواده هایشان دارند در مورد طول عمر بیماران نارسایی قلبی است. در واقع این تصور اشتباه در بین بسیاری افراد وجود دارد که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی طول عمر کافی ندارند و در معرض مرگ زودرس قرار می گیرند و هم چنین زندگی بسیار سخت و همراه با درد و رنج بالایی را تحمل خواهند کرد. امروز و در این نوشتار به این می پردازیم که چرا چنین تصوری اشتباه است و در مورد طول عمر و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بیش تر صحبت می کنیم.

آیا نارسایی قلبی خطرناک است؟

آیا واقعا طول عمر بیماران نارسایی قلبی پایین است؟

قبل از پاسخ این سوال بگذارید ابتدا در این باره صحبت کنیم که علت نارسایی قلبی چیست. کارکرد قلب انسان با معیاری به نام EF یا کسر ضربه ای سنجیده می شود. در قلب سالم این معیار چیزی بین 50 تا 60 درصد است. هر زمان به هر دلیلی (سکته ی قلبی یا مسایل دریچه ای یا نوعی از بیماری ها به نام کاردیومیوپاتی ها) کارکرد قلب به زیر 50 درصد برسد از لفظ نارسایی قلبی استفاده می شود. پس همین جا می توان نتیجه گرفت که هر چقدر میزان افت کارکرد قلبی شدیدتر باشد خطر ایجاد شده برای بیمار نیز بیش تر است. مثلا بیماران با EF 10 درصد شرایط بدتری نسبت به بیمارانی دارند که EF بالای 35 درصد دارند. 

نارسایی قلبی

وقتی در مورد طول عمر و کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی صحبت می کنیم باید به چند موضوع دقت کنیم. اولین مورد همان طور که گفته شد میزان EF است. نارسایی قلبی در بسیاری از بیماران شدید نیست و بسیاری از این بیماران EF های بالای 35 درصد دارند و معمولن با درمان مناسب و رعایت توصیه های درمانی خیلی از این بیماران طول عمری نزدیک به طبیعی خواهند داشت و می توانند زندگی مناسبی را ادامه دهند.

در بیمارانی که EF های زیر 35 درصد دارند نیز بسیار مهم است که بدانیم علت اولیه ی افت EF در ایشان چه بوده است و ایا می توان کاری برای بهبود این عملکرد انجام داد یا خیر. خیلی وقت ها با حل مشکل زمینه ای (نظیر جراحی قلب یا تعبیه ی استنت در قلبی که دچار گرفتگی های عروقی است) و یا برطرف کردن مشکلات دریچه ای می توان امیدوار بود که عملکرد قلب به مرور زمان به سطح نرمال برگردد. این موضوع در بسیاری از بیماران دیده شده است که با حل مشکل اولیه ی زمینه ای میزان EF نیز بهبود یافته است و فرد توانسته به زندگی طبیعی بازگردد و طول عمری نزدیک به طبیعی داشته باشد.

در موارد پیش رفته نارسایی قلبی چه روش های درمانی وجود دارد؟

در بیمارانی که دچار نارسایی های پیش رفته ی قلبی با افت EF تا مقادیر زیر 25 درصد هستند معمولن نیاز به استفاده از روش های درمانی پیش رفته تر است. تعبیه ی دستگاه های شوک دهنده (ICD) و هماهنگ کننده ی ضربان قلب (CRT) می تواند تا حدی به بهبود علایم این بیماران کمک کند و از مرگ های ناگهانی ناشی از آریتمی ها نیز در ایشان جلوگیری کند.

هم چنین گاهی در افرادی که سن زیر 65 سال دارند و توسط پزشک معالج برای ایشان صلاح دانسته می شود روش پیوند قلب نیز می تواند کمک زیادی به بهبود علایم کند. هر چند این روش به طور گسترده در دسترس نیست و برای هر بیماری نیز لزومن گزینه ی مناسبی نیست.

یکی از شایع ترین شکایت هایی که بسیاری مواقع بیماران با آن مراجعه می کنند بروز همزمان تنگی نفس و درد قفسه سینه است. هر یک از این دو شکایت می توانند به تنهایی .....

آیا افراد با نارسایی قلبی زندگی پر درد و رنجی خواهند داشت؟

نارسایی قلبی

باید بدانیم که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به خاطر افت عملکرد قلب در معرض بروز عوارضی نظیر تنگی نفس های فعالیتی و در حین خواب و هم چنین ورم اندام ها هستند که گاهی باعث می شود این افراد کیفیت زندگی نامناسبی داشته باشند که هم برای ایشان و هم برای اطرافیانشان مساله ای آزاردهنده است.

اما بدانیم که این عوارض در صورت درمان مناسب و استفاده ی منظم از داروهای تجویز شده و هم چنین رعایت مسایلی مثل محدودیت در مصرف آب و نمک و ورزش منظم و کاهش وزن تنها در تعداد اندکی از این بیماران رخ می دهد و تقریبن در هیچ یک از بیمارانی که دستورات پزشک را درست و مو به مو انجام بدهند عوارض فوق دیده نمی شوند.

نارسایی قلبی در چه بیمارانی خطرناک‌تر است؟

با همه ی این توضیحات بهتر است بدانیم که نارسایی قلبی به خصوص در مواردی که فرد برای درمان اولیه دیر مراجعه کرده باشد و یا اینکه بیماری زمینه ای به هر دلیلی پیش رفته باشد و درمان مناسب صورت نگرفته باشد می تواند خطرناک باشد. بیماران مسن تر و بیماران با بیماری های زمینه ای مثل دیابت و فشارخون بالا و هم چنین بیمارانی که دچار نارسایی کلیوی هستند بیش از سایرین در معرض خطرات این بیماری قرار دارند و معمولن هم بیش ترین میزان عوارض و مرگ و میر در بیمارانی رخ می دهد که در کنار نارسایی قلبی دچار سایر آسیب های عضوی نظیر کلیه و مغز و کبد نیز هستند.

جمع بندی

نباید فراموش کنیم که بیماری نارسایی قلبی بیماری مهمی است و در صورتی که این بیماری را جدی نگیرید ممکن است عوارض مهمی داشته باشد ولی هم چنین دیدیم که این تصور که نارسایی قلبی معادل بروز فاجعه است تصوری نادرست می باشد. بسیاری از این بیماران هستند که زندگی سالم و طبیعی را دارند و سالیان سال است که با رعایت توصیه های پزشکی و استفاده ی دقیق و منظم از داروهایشان در کنار خانواده شان اوقات خوبی را می گذرانند. فراموش نکنیم که روحیه ی مثبت و نگرش خوش بینانه می تواند اثر بسیار خوبی در شرایط این بیماران و خانواده شان داشته باشد. 

دکتر محمد حسین نجفی، فوق تخصص قلب و عروق در تهران

4.4/5 - (261 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید فرد مسن ۸۴ساله باef۱۵میتونه برای قلبش باطری بگذاره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بستگی یه نوار قلب و علایم داره... باتری باعث افزایش عملکرد نمی شود بلکه باعث پیشگیری از آریتمی اای قلبی می شود
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،پسری ۲۰ساله دارم که دارای فشارخون متغیراست وبانصب هولترفشاراز۱۱تا۱۴رو۸راهم نشان داده وباانجام اکوپزشک ایشان گفتنند،مادرزادی نارسایی دریچه یاشولی دریچه دارنندالبته ایشان تنگی نفس وورم دست وپاندارندوتاامروزنیزماازاین موضوع بی اطلاع بودیم ،لطفا"راهنمایی بفرمایید،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      جای نگرانی نیست...اگر علامتی ندارند؛کاری نمی خواهد...
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۵ سالمه قلبم انگار بعضی وقتا یه تپش سریع میزنه و برمیگرده به حالت عادیش ولی نفس تنگی و درد ندارم فقط قلبم یه تپش سریع میزنه و برمیگرده به حالت عادیش میتونید دلیلشو بگید 🥺
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام نوار قلب از زمان تپش قلب بگیرید و یا اگه در ۲۴ ساعت تکرار میشه هولتر ۲۴ ساعته نوار قلب ببندید تا ریتم تپش قلبتون ثبت بشه به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب براتون انتخاب بشه
  • تصویر کاربر سادات سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بیماری که قلبش بزرگ شده میتونم قلب خودمو بهش اهدا کنم یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    با سلام .پدرم ۷۰ سالشه وقلبش ضعیف هستش ودارو استفاده میکنه بنظرتون چه کارایی باید انجام داد تا قلبشون بهبود پیدا کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      استفاده منظم دارو...بازتوانی قلبی دردحد امکان...رژیم غذایی کم نمک...مصرف مایعات به صورت کنترل شده
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    پدرم سکته مغزی حاد کرده بود که دکترشگفت قلب این مریض ۱۰ در صد کار می‌کند بعد این فردا مرخص می‌کند لطفا مرا راهنمایی کنید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت قلب و تنظیم دارو
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام پدرم هفتادوپنج سالش قلبش گفتن بیست درصد کار میکنه ریه هاشم آب آوردن چکار میشه کرد براش لطفا جواب بدین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      انجام درمان های متناسب با نارسایی قلب
  • تصویر کاربر عسل چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز . وقتتون بخیر .
    ایا وجود رایت باندل و انحراف محوربه چپ خطرناک است ؟ ایا تبدیل به نارسایی قلبی و اریتمی در پیری می شود ؟من ۴۴ سالمه چه دارویی باید بخورم که دراینده به مشکل بر نخورم؟
    چند وقت به چندوقت نوارقلب بگیرم ؟ ایا احتیاج به اکو دارم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر رها شنبه ۶ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام و عرض و ادب خدمت شما
    برادر من حدود دو سال پیش بعد از فوت خانمشون دچار سکته خفیف قلبی شدن و همون روز رگ های قلبشون که گرفته بود باز شد و دکتر گفتن ک چون جوان و ۴۶ سالشه دریچه با کمک قرص ها خودشو باز سازی میکنه ولی الان دو سال گذشته هنوز تنگی نفس ورم دست و پا و ریه هاش آب آورده ب معده اش فشار میاره قرص های دکترشون مرتب استفاده می‌کنند به نظر شما چیکار کنیم همگی نگرانیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به تنظیم مجدد داروها
  • تصویر کاربر pra چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد
    پدرم ٦٠ سالشونه و خيلي وقته كه داروهاي اعصاب مصرف ميكنن
    سابقه فشارخون و ديابت و ... ندارن
    فقط١٠ سال پيش يكبار قلبشونو انژيو كردن
    الان چندروزه تو بيمارستان بستري ان بدليل سكته قلبي
    البته گفتن تو ازمايشاتشون چيزي نبوده ولي نوار قلبشون نشون داده كه سكته كردن
    به هرحال اكو انجام دادن و ef قلبشونو گفتن ٢٥ هستش
    من خيلي حالم بده و نگرانم
    ممكنه بعد دريافت داروها اين ef بالاتر بره؟؟
    خيلي اميدمو ازدست دادم كلا روحيم داغونه
    چه كاري بايد براش اتجام بديم
    زيرنظر چه دكتري بايد ببرمش؟؟ متخصص نارسايي؟؟ يا چيز ديگه
    نياز به باتري داره؟؟
    گفتن ضربات قلبشون خوبه ولي ef قلبشون پايينه
    چيكاركنم عمر طبيعي داشته باشن هرچيزي هركاري لازم باشه اتجام ميدم
    ميتونن كانديداي پيوند قلب مصنوعي باشن؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      ابتدا درمان دارویی موثر...می توانید از فوق تخصص نارسایی قلب کلینیک وقت بگیرید بعد از ترخیص
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر