دکتر محمد حسین نجفی

depositphotos_96975866_l-2015-1024x540سندروم قلب شکسته بیماری قلبی موقتی است که اغلب توسط موقعیت های استرس زا مانند مرگ یک دوست ایجاد میگردد. افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته ممکن است درد ناگهانی قفسه سینه را تجربه کرده و یا تصور این را داشته باشند که دچار حمله قلبی شده اند.

در سندرم قلب شکسته، یک اختلال موقتی عملکرد پمپاژ طبیعی قلب وجود دارد، در حالی که عملکرد طبیعی قلب باقی مانده و یا حتی با انقباضات بیشتری همراه است.

سندرم قلب شکسته ممکن است توسط واکنش قلب به افزایش هورمون های استرس زا ایجاد شود. این بیماری همچنین ممکن است کاردیومیوپاتی Takotsubo ، نشانگان بالونی شدن آپیکال یا کاردیومیوپاتی استرسی توسط پزشکان نامیده شود.

علائم و نشانه های سندرم قلب شکسته قابل درمان هستند، و این شرایط معمولا به خودی خود در حدود یک هفته برمیگردند .

علائم سندروم قلب شکسته

علائم سندرم قلب شکسته می تواند یک حمله قلبی را تقلید کند . علایم شایع عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس

و هر گونه درد طولانی مدت یا مزمن قفسه سینه می تواند نشانه ای از یک حمله قلبی باشد ،بنابراین اهمیت این شرایط بسیار جدیست و اگر شما درد قفسه سینه تجربه میکنید فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید .

چه زمانی به یک پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما هر گونه درد قفسه سینه، ضربان قلب بسیار سریع یا نامنظم، یا تنگی نفس پس از یک واقعه استرس زا دارید ، با ۱۱۵ و یا اورژانس پزشکی بلافاصله تماس گرفته و کمک بخواهید .

علل سندروم قلب شکسته

علت دقیق سندرم قلب شکسته مشخص نیست. این تفکر وجود دارد که موجی از هورمون های استرس زا مانند آدرنالین، ممکن است به طور موقت به قلب برخی از افراد آسیب برساند . اینکه چگونه این هورمون ها ممکن است به قلب آسیب برسانند و یا اینکه آیا چیز دیگری مسئول این شرایط می باشد کاملا روشن نیست. انقباض موقتی سرخرگ بزرگ و یا کوچک قلب ممکن است در ایجاد اینحالت نقش ایفا کنند.

سندرم قلب شکسته اغلب توسط یک رویداد فیزیکی یا عاطفی شدید ایجاد میگردد . برخی از عوامل محرک بالقوه سندرم قلب شکسته عبارتند از:

– خبر غیر منتظره مرگ یک دوست

– یک تشخیص پزشکی وحشت آور

– خشونت خانگی

– از دست دادن مقدار زیادی از پول

– بلایای طبیعی

– یک غافلگیری جشن

– داشتن یک اجتماع عمومی

– از دست دادن شغل

– طلاق

– عوامل استرس زا فیزیکی، مانند حمله آسم، یک تصادف و یا عمل جراحی بزرگ

همچنین این احتمال برای برخی از داروها وجود دارد ، که به ندرت، ممکن است منجر به سندرم قلب شکسته با ایجاد موجی از هورمون های استرس آور شوند .

درمان دارویی قلب شکسته

داروهایی که ممکن است به ایجاد سندرم قلب شکسته کمک کنند عبارتند از:

۱- اپی نفرین (EpiPen ، EpiPen Jr)، که برای درمان واکنش های آلرژیک شدید یا حمله شدید آسم استفاده می شود .

۲- دولوکستین (Cymbalta)، یک داروی داده شده برای درمان مشکلات عصبی در افراد مبتلا به دیابت، یا به عنوان یک درمان برای افسردگی میباشد .

۳- ونلافاکسین (Effexor XR) ، که یک درمان برای افسردگی است .

۴- لووتیروکسین (Synthroid، Levoxyl)، یک داروی داده شده به افرادیست که غده تیروئیدیشان به درستی کار نمی کند .

تفاوت سندرم قلب شکسته و حمله قلبی چیست؟

حملات قلبی معمولا توسط انسداد کامل یا نزدیک به کامل شریان قلبی ایجاد می شود. که این انسداد به علت تشکیل لخته خونی در محل باریک شده از تجمع چربی (تصلب شرایین) در دیواره شریان ها میباشد . در سندرم قلب شکسته، عروق قلب مسدود نشده اند ، هر چند جریان خون در شریان های قلب ممکن است کاهش یابد.

عوامل خطر

سندرم قلب شکسته به مراتب در زنان بیشتر از مردان تاثیر گذار است . به نظر می رسد که اکثر افرادی که دچار سندرم قلب شکسته میشوند زنان ۵۰ ساله یا بیشتر هستند.

عوارض سندروم قلب شکسته

در موارد نادر، سندرم قلب شکسته کشنده است. با این حال، اغلب کسانی که سندرم قلب شکسته را تجربه میکنند به سرعت بهبود می یابند و اثرات طولانی مدت ندارد.

دیگر عوارض سندرم قلب شکسته عبارتند از:

  • نفوذ مایع به درون ریه هایتان (ادم ریوی)
  • فشار خون پایین (هیپوتانسیون)
  • اختلال در ضربان قلب شما

همچنین اگر شما با رویداد استرس زای دیگری مواجه شوید ممکن است که سندرم قلب شکسته را دوباره  تجربه کنید. با این حال، شانس این اتفاق کم است.

آزمایش و تشخیص سندروم قلب شکسته

اگر پزشکتان مشکوک به بیماری سندرم قلب شکسته در شماست، او را از این آزمایشات برای یک تشخیص استفاده میکند:

– سابقه شخصی و معاینه فیزیکی

علاوه بر معاینه فیزیکی استاندارد، پزشکتان می خواهد تا در مورد سابقه پزشکی شما بداند، به خصوص اینکه آیا شما تا به حال علایم بیماری قلبی داشته اید . افرادی که دچار بیماری سندرم قلب شکسته میشوند معمولا هیچ علامتی از بیماری های قلبی ، قبل از تشخیص ابتلای آنها به سندرم قلب شکسته نداشته اند . همچنین، پزشکتان می خواهد بداند که آیا به تازگی شما هیچ نوعی استرسی ، مانند مرگ یک دوست نداشته اید.

– نوار قلب (ECG)

در این تست غیر تهاجمی، یک تکنسین سیم های بر روی قفسه سینه شما متصل کرده و پالس های الکتریکی ضربان قلب شمارا ثبت خواهد کرد . نوار قلب این سیگنال های الکتریکی ثبت و به پزشکتان در شناسایی بی نظمی ریتم و ساختار قلب تان می تواند کمک کند .

– عکس رادیوگرافی قفسه سینه

پزشکتان به احتمال زیاد دستور عکس برداری از قفسه سینه بدهد ، برای دیدن اینکه قلب شما بزرگ شده و یا اینکه اشکال دیگری از سندرم قلب شکسته دارید و یا برای دیدن هر گونه مشکل در ریه ها که می تواند باعث بروز علائم شما شوند .

– اکوکاردیوگرام

پزشکتان ممکن است یک اکوکاردیوگرافی برای دیدن بزرگ شدگی قلب شما یا دارا بودن اشکال غیر طبیعی آن ، که نشانه ای از سندرم قلب شکسته میباشد، از شما بخواهد. این آزمایش غیر تهاجمی، که شامل یک سونوگرافی از قفسه سینه شماست، تصاویر دقیق از ساختار و عملکرد قلب تان نشان می دهد. امواج اولتراسوند به منتقل می شود، و پژواک آنها را با یک دستگاه به نام مبدل که خارج از بدن تان قرار دارد ثبت میگردد . یک کامپیوتر با استفاده از اطلاعات مبدل تصاویری متحرک بر روی یک مانیتور ایجاد میکند.

– آزمایش های خون

بسیاری از افرادی که مبتلا به سندرم قلب شکسته میباشند مقدار آنزیم های خاصی در خونشان افزایش میابد . پزشکتان ممکن است آزمایش خون به منظور بررسی این آنزیم ها و برای کمک به تشخیص سندرم قلب شکسته انجام دهد .

– آنژیوگرافی عروق کرونر

در طول آنژیوگرام کرونری، یک نوع از رنگ که توسط دستگاه اشعه ایکس قابل مشاهده است به عروق خونی قلب شما تزریق می شود. سپس، یک دستگاه اشعه ایکس به سرعت یک سری از تصاویر (آنژیوگرافی) میگیرد که به پزشکتان در نگاه دقیقتر به داخل رگ های خونی تان کمک میکند . افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته معمولا هر گونه انسدادی در رگهای خونی ندارند، در حالی که افرادی که دچار حمله قلبی شده اند معمولا انسدادی دارند که با آنژیوگرافی قابل مشاهده است.

درمان دارویی قلب شکسته

هیچ دستورالعمل درمان استاندارد برای درمان سندرم قلب شکسته وجود ندارد. درمان مشابه درمانی برای یک حمله قلبیست تا زمانی که تشخیص روشن گردد . اکثر مردم تا زمانیکه بهبود یابند در بیمارستان میمانند.

پس از آن که روشن گردید علت علائم شما سندرم قلب شکسته است، پزشکتان به احتمال زیاد داروهای قلبی را برای شما تا زمانیکه در بیمارستان هستید تجویز میکنند ، مانند مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)، بتا بلوکرها یا دیورتیک ها. این داروها در حالی که شما را بهبود می یابید به کاهش حجم کار بر روی قلب تان کمک میکنند و ممکن است از بروز حملات بیشتر جلوگیری کنند. بسیاری از بیماران در یک تا دو ماه بهبودی کامل می یابند . از پزشک خود بپرسید که برای بهبودی کامل تا چه مدت نیاز به ادامه مصرف داروها خواهید داشت و چه زمانی میتوانید مصرف آن ها را قطع کنید .

روشی که اغلب برای درمان حمله قلبی استفاده می شود، مانند آنژیوپلاستی با بالون و قرار دادن استنت، و یا حتی عمل جراحی، در درمان سندرم قلب شکسته مفید نمیباشد . این روش درمان انسداد عروق است ، که علت سندرم قلب شکسته نیست . با این حال، آنژیوگرافی عروق کرونر اغلب به تشخیص دقیقتر اینکه چه عاملی علت درد قفسه سینه میباشد مورد استفاده قرار می گیرد .

داروهایی که ممکن است به ایجاد سندرم قلب شکسته کمک کنند عبارتند از:

۱- اپی نفرین (EpiPen ، EpiPen Jr)، که برای درمان واکنش های آلرژیک شدید یا حمله شدید آسم استفاده می شود .

۲- دولوکستین (Cymbalta)، یک داروی داده شده برای درمان مشکلات عصبی در افراد مبتلا به دیابت، یا به عنوان یک درمان برای افسردگی میباشد .

۳- ونلافاکسین (Effexor XR) ، که یک درمان برای افسردگی است .

۴- لووتیروکسین (Synthroid، Levoxyl)، یک داروی داده شده به افرادیست که غده تیروئیدیشان به درستی کار نمی کند .

پیشگیری از سندروم قلب شکسته

احتمال کمی وجود دارد که سندرم قلب شکسته دوباره پس از یک حمله اولیه اتفاق بیافتد. هیچ درمانی برای جلوگیری از حملات وجود ندارد. با این حال، بسیاری از پزشکان درمان طولانی مدت با بتا بلوکرها یا داروهای مشابه که اثرات بالقوه مخرب هورمون استرس بر قلب مسدود میکنند توصیه مینمایند . شناخت و مدیریت استرس در زندگی شما هم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام من استرس داشتم قلبم خیلی درد میکرد رفتم دکتر نوار دادم گفت مشکلی نداری اکو دادم گفتم مشکلب نداری من ۲ ماه از اکو میگذره من سر جریان ناراحت شدم کمی قلیم درد میکنه سنم ۱۷ مشکلی قلبی نیست
    و ی سوال زهنم مَعول کرده (قلب شکست) اینا حقیقت داره میخوام درمورد بدونم لطفا راهنمایی کنین منو مرسی.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام نگران نباشين
  • تصویر کاربر ارش پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید چندین سال هست زمانی که سمت چپ بدن می‌خوابم حس ناخوشایندی داشتم چند روز هست که درد نیز و خنجری در سمت چپ قفسه زیر زیر سینه زمانی که لمسش میکنم حس میکنم ولی هیچ علائم دیگه ای ندارم زمان لمس یا فشار یه درد تیز خنجری حس میکنم لطفاً راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش)
      یک اکو و تست ورزش بگیرید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر همسر بنده 31 سال سن دارند. سالهاست هنگام دویدن یا پیاده روی سریع دچار دردی در ناحیه قفسه سینه میشوند. البته ظاهرا این موضوع کم و بیش از کودکی هم وجود داشته اما در عملکرد رورانه مشکلی ندارند. 3 سال پیش برای چکاپ خدمت شما رسیدیم که نوار قلب و اکو و تست ورزش خوب بود و فرمودید موردی ندارد و تنها پرولاپس خفیف دریچه میترال وجود دارد و شاید همان باعث این درد بوده باشد.
    اخیرا به دلیل اینکه ایشان قصد بارداری دارند مجدد برای چکاپ اقدام کردند (متاسفانه موفق نشدیم خدمت شما برسیم ) نوار قلب و اکو موردی نداشت و حتی پرولاپس هم گفتند دیده نشده است! نتیجه تست ورزش را هم گفتند خوب است و موردی ندارد. اما سوالی که دارم خدمت شما این است که همسرم به دکتر گفتند در انتهای تست ورزش هم دچار درد قفسه سینه شدند اما دکتر با بررسی تست نتیجه را خوب توصیف کردند و گفتند موردی ندارد.
    لازم به ذکر است ایشان دوماه پیش هم کرونا گرفتند با درگیری 20 درصد ریه.
    به نظر شما نیاز به پیگیری بیشتری هست و اینکه علت این دردها چه میتواند باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      نه نیازی نیست نگران نباشید جواب تست خوب است و کار بیشتری لازم ندارد
  • تصویر کاربر صابر سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر یکسال پیش با علایم تیرکشیدن قلب و سوزش ب دکترقلب مراجعه کردم و با انجام تست ورزش گفتن مشکل قلبی ندارید مشکلتون استرس واضطراب هست و پیش متخصص روان رفتم ی سری دارو خوردم ک بهترشدم ولی باز درد قلبم شروع شد ک سه ماه پیش اکو دادم گفتن مشکلی ندارید اماهنوز گرفتگی بالای قفسه سینه سمت چپ رو دارم طوری ک عرق میکنم ونفسم بالا نمیاد درضمن من روزی ی عدد پرانول ۱۰ مصرف میکنم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اگر تست ورزش و اکو سالم بوده است جای نگرانی به طور کلی وجود ندارد و نیازی نیست که نگران باشید و به همان درمان فعلی ادامه بدهید بهتر است این دردها احتمالن منشا قلبی ندارد و مسایل اضطرابی بیش تر دخیل هستند
  • تصویر کاربر ولیا یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    حالت تهوع همرااه باسردردوتنگی نفس دا رم که اسپرومتریم سالمه فقطcrpبالاتر است دوماه قبل کرونا گرفته بودم بدنم انتی بادی تولید نمکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک متخصص داخلی ببیند شاید شروع یک عفونت تنفسی مجدد لاشد
  • تصویر کاربر شیرین یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر گرامی خانمی ۴۳ ساله هستم بدون سابقه بیماری .فقط کم کاری تیرویید دارم که چند سالی است داروی تیروکسین می خورن. از فروردین ماه تا به الان هر ماه طی چند روز قفسه سینه من درد می گیرد که گاها با درد دست چپ همراه است بعضی وقتها بالای دستم بعضی وقتها پایین. سال گذشته اسکن هسته ای دادم اکو و نولز قلب الحمداله مشکلی نداشتم ولی امسال که دچار این مشکل شدم بخاطر کرونا هیچ آزمایشی ندادم. ضمنا این درد حتی موقع لستراحت و نشسته سراغم میاید و ربطی به کار کردن ندارد. آقای دکتر بیشتر نگران تنگی عروق هستم بنظر شما آیا مشکل قلبی است؟؟ ضمنا فرد حساس و عصبی هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر تست اسکن هسته ای سالم بوده هیچ نگران نباشید. این دردها قلبی نیستند
    2. تصویر کاربر شیرین شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر فقط مطلب این است که من تا پارسال ۳ بار بخاطر تپش و درد قلب که قبلا داشتم تست ورزش دادم اولی سالم بود دومی تو یکی از صفحات کمی گرفتگی دیده شد و سومی که تست همراه با اسکن هسته ای بود باز هم سالم بود آیا میشود به آن تستی که اوکی نبوده وقبل از اسکن بوده باز هم استناد کرد و یا اینکه ملاک اسکن هسته ای هست؟ اگه میخواهید عکسش رو بفرستم . ممنون از پاسخهاتون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اسکن هسته ای دقتش از همه ی تستهای دیگری که داده اید بالاتر است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند روز پیش یه سری راهنمایی ازتون خواستم بهم گفتین اکو باید انجام بدم
    الان انجام دادم میگن دوتا از دریچه های قلبم گشاد شده باید عمل کنم
    میخواستم لطف کنید شما یه نظر بدین
    ۱۳ساله لوپوس دارم ۲۹ سالم هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      گزارش اکو را لطفن بفرستید
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام من وقتی از خواب بلند میشم یه حالت ضعف و تنگی نفس مثل این که بخوام آه بکشم فکر میکنم ضربان نمی زنه ودست چپم بی حس میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اینها احتمالن ببشتر علایم اضطرابی هستند و خیلی منشا قلبی ندارند ولی محض اطمینان یک نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر شیما دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام ۷روز ازترک سیگارم میگذرد وهم چنان ریه ام درد میکند ونمیگذارد بخوابم راه خلی برای کاهش درد وجود دارد؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      برای بررسی علت درد پیشنهاد میشود یک نوارقلب بگیرید اگر مساله ی قلبی نبود که کم کم و به تدریج خودش برطرف می شود
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    ضمن عرض درود و خسته نباشید مادرم طی چند سال گذشته تحت اضطراب و غم از دست دادن دو تا از عزیزان بودن چند باری بخاطر تپش قلب بالا و درد قفسه سینه بستری شدن تا این ک به متخصص قلب مراجعه و با توجه به علایم بالینی برای ایشون انژیوگرافی اورژانسی درنظر گرفتن و نتیجه هیچ مشکل قلبی دیده نشد اما همچنان گاهی درد در قفسه سینه و تنگی نفس دارن سوالن اینه ایا میتونه این مشکل به نوعی کاردیومیوپاتی باشه و برای درمان چ اقدامی میشه کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر کاردیومیوپاتی درد ندارد و
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر