دکتر محمد حسین نجفی

اگرچه آنژیوپلاستی عروق کرونر یک روش کم تهاجمی باز نمودن رگ های بسته قلب است ولی باید عوارض بالون زدن قلب یا عوارض گذاشتن فنر در قلب را نیز مدنظر داشت.

بالون قلب چیست؟

بالون زدن قلب یا بالن قلب روشی است که از آن برای باز کردن شریان های بسته قلب استفاده می شود.در آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالون کوچک به صورت موقت در ناحیه بسته شریان جایگذاری می شود تا به عریض نمودن آن کمک کند.

چه موقع پزشک برای قلب بالون و فنر میزند؟

شایعترین عوارض بالون قلب

بسیاری از بیماران پیش از آنکه برایشان وقت گذاشتن فنر در قلب را در بیمارستان ها مشخص کنم، از من می پرسند که آیا استنت گذاری عوارض دارد یا خیر؟

من نیز در پاسخ همیشه این سوال را از بیمارانم می پرسم که اگر قرار باشد از خیابان عبور کنند، آیا ممکن است حادثه ای برایشان رخ دهد یا خیر؟

بیمار نیز در پاسخ می گوید: بله! پس در آنژیوپلاستی یا گذاشتن فنر در قلب نیز مانند هر کار دیگری ممکن است عوارضی ایجاد شود. خونریزی شایعترین عارضه آنژیوپلاستی یا فنر گذاشتن قلب است. این خونریزی ممکن است در محل ورود وسایل آنژیوگرافی در کشاله ران یا مچ دست رخ دهد. امروزه توسعه در روش رادیال یا همان آنژیوگرافی از طریق مچ دست شانس خونریزی محل آنژیوگرافی را به شدت کاهش داده است.

از دیگر عوارض گذاشتن فنر در قلب این است که  گاهی ممکن است به هنگام بادکردن بالن آنژیوپلاستی و استنت گذاری ، رگ قلب دچار پارگی شود. پزشک متخصص قلب و عروق در این مورد با استفاده از وسایل موجود می تواند از ادامه خونریزی ممانعت بعمل آورد. گاهی حین گذاشتن فنر در قلب عوارضی اتفاق می افتد که مجبوریم بیمار را به طور اورژانسی برای عمل قلب باز آماده کنیم؛ مثلا ممکن است پارگی رگ در حین آنژیوپلاستی به خوبی درمان نشود.

عوارض بالن

درد قفسه سینه به طور شدید نیز از عوارض گذاشتن فنر در قلب است که علت آن در معرض کم اکسیژن قرار گرفتن قلب بوده و حالت شبیه سکته قلبی باشد. به صورت کلی عوارض آنژیوپلاستی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱- تنگ شدن مجدد شریان(restenosis) بعد از بالون زدن قلب

از عوارض آنژیوپلاستی این است که در برخی مواقع جریان خون رگ مسدود می شود که علت آن هم آزاد شدن موادی است که از پشت استنت به داخل جریان خون آزاد می شود. تنگ شدن مجدد در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد از جمله عوارض بالون زدن قلب است. فنر قلب به منظور کاهش تنگی مجدد طراحی شده است. استنت های فلزی خالص اصل، شانس تنگی مجدد را تا ۲۰ درصد کاهش می دهند و استفاده از استنت دارویی این میزان را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می دهد.

۲- ایجاد لخته های خونی بعد از بالون قلب

تشکیل لخته های خونی حتی در هفته یا ماه های اول پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر در لابه لای استنت از جمله عوارض فنر قلب است. این لخته ها ممکن است سبب بروز حمله قلبی شوند. به منظور کاهش عوارض بالون زدن قلب و شانس ایجاد لخته در استنت ها، مصرف آسپیرین ، کلوپیدوگرل یا پلاویکس و داروهای دیگر، دقیقا طبق دستور دکتر متخصص قلب و عروق بسیار مهم است. در مورد مدت زمان مصرف این داروها یا قطع آن ها در صورت انجام جراحی باز قلب با دکتر قلب خود مشورت کنید.

۳- خونریزی بعد از بالون زدن قلب

ممکن است در محل نصب کاتتر در دست یا پا خونریزی دیده شود. معمولا این خونریزی ها در حدی است که تنها موجب ایجاد کبودی می شود. اما در صورت خونریزی جدی به تزریق خون و اقدامات جراحی نیاز دارد.

۴- حمله قلبی

حمله قلبی از جمله عوارض بالن زدن قلب بسیار نادر است اما ممکن است طی انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر صورت گیرد.

۵- آسیب شریان کرونر

شریان کرونر ممکن است حین انجام آنژیوپلاستی پاره یا کنده شود. این مورد از عوارض بالون زدن قلب است که در صورت وخیم بودن میتواند به ضرورت انجام عمل قلب باز اورژانسی بینجامد.

۶- مشکلات کلیوی

موادی که طی آنژیوپلاستی و جایگذاری استنت ها استفاده می شود، ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود؛ به خصوص در افرادی که از پیش مشکلات کلیوی دارند. اگر جزء افراد در معرض خطر هستید، متخصص قلب و عروق ممکن است دارویی تجویز کند تا به حفاظت از کلیه ها کمک کند.

۷- سکته مغزی

طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، لخته های خونی که ممکن است روی کاتتر ایجاد شوند می توانند جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. رقیق کننده های خونی به منظور کاهش این خطر تجویز می شوند. سکته مغزی از جمله عوارض بالون زدن قلب است که می تواند در اثر جدا شدن پلاک چربی هنگامی که کاتتر در آئورت پیچ خورده است نیز اتفاق بیفتد.

۸-ضربان غیرطبیعی قلب

قلب ممکن است در اثر بالون زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن بسیار تند با کند گردد. این مورد از عوارض بالون زدن قلب حالت معمولا گذراست اما گاهی استفاده از دارو یا دستگاه تنظیم ضربان قلب لازم است.

البته پزشک متخصص برای اغلب موارد فوق راه حل مناسب را پیدا می کند؛ پس نباید به خاطر ترس از تصادف، از خیابان عبور نکرد!

مشکلات قلبی

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

2.8/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباس پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    درود و عرض ادب خدمت آقای دکتر و همکاران محترم
    مادرم 71 ساله شون هست و طی 10 سال گذشته چندین مرتبه آنژیو پلاستی انجام دادن که آخرین بار 8 ماه پیش بوده و الان شرایط شون خوب و پایدار هست.می خوان ماموگرافی انجام بدن خواستم بدونم مشکلی از بابت اینکه استنت دارن هست یا خیر؟یا اینکه سونوگرافی پستان انجام بدن کم ریسک تر هست.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      ممعی ندارد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      منعی
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر صابر یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    با عرض سلام واحترام خدمت جناب دکتر
    بنده 53 ساله یکهفته پیش به علت انسداد یک رگ قلبم بدون رخ داد حمله قلبی و صرفا با بروز علایم با تعبیه یک استنت 2/4 سانتی به قطر 3/2 میلیمتر آنژیوپلاستی شدم، با توجه به اینکه سابقا ورزشهای دوچرخه سواری کوهستان و کوهنوردی انجام میدادم امکان ادامه این ورزشها و بالارفتن از سطوح شیب دار و ارتفاع با دوچرخه یا بصورت پیاده بعد از چه مدت وجود داره؟ ضمنا بنا به اعلام نظر پزشک معالج سایر عروق قلبم سالم، باز و جوان است و طی این مدت هیچگونه علایم غیر نرمال نداشتم
    از لطف شما سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ورزش در حد خفیف تا متوسط...تا یک ماه اول ورزش سنگین توصیه نمی شود
  • تصویر کاربر Binam دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    کسی که انژیو شده و فنر گذاشته فرقی میکند که قرص پلاویکس بخورد یا اسویکس؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      در چند ماه اول پلاویکس توصیه می شود
  • تصویر کاربر سهرابی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    باسلام تفاوت پارگی عروق قلب باانسداد آن چیست آیا پارگی عروق ممکنه درحین آنژیو پلاستی رخ بده یک دنیاسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...یکی از عوارض نادر آنژیوپلاستی پارگی عروق می باشد
  • تصویر کاربر شهین شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام مادرم یکسال پیش انژیویوپلاستی شده دوتا استند داره پلاویکس و آ اس آ مصرف میکنه دچار خس خس سینه و خارش بدن شده آیا عوارض دارو هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      خارش می تواند از علایم حساسیت باشد ولی توصیه به قطع دارو به هیچ وجه نمی شود...در درجه اول بررسی مسایل پوستی و آلرژی...
  • تصویر کاربر رویانی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من پدرم انژیو قلب انجام دادن حدود هشت روز خوب بود بعد از اون بشدت بیخواب شده یعنی در طول ۲۴سالت بسختی شایددوساعت بخوابه خیلی کلافه وضعیف هست براش همون موقع سونو گردن دادند چندروز قبل مشخص شد گردنش هم باید انژیو بشه اما تا اون زمان چیزی نزدیک۲۱روزمونده و اصلانمیتونه بخوابه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام انژیوگرافی باعث اختلال خواب نمیشه و دنبال علل دیگر هم باشید مثل اضطراب
  • تصویر کاربر صالح سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود یک ماه پیش بعلت گرفتگی عروق پاراست آنژیوپلاستی شدم که نهایتاً گفتن یه نوبت دیگه هم ازپشت زانو وهنوزنرفتم الان چند روزه پای راستم بخصوص صبح ها حالت سر شدن داره قرصهای مصرفی پلاویکس دافلون آتورواستاتین اکسابین آسپرین لوزارتان وکلوکوفاژ هستند لطفاً من را راهنمایی کنید چکار کنم شهرستان هستم آنژیو پلاستی تهران انجام دادم سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      مورد مهمی نیست و جای نگرانی ندارد اگر ادامه دار شد نبض پایتان را معاینه کنند
  • تصویر کاربر سليماني شنبه ۵ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام من حدودا يك ماه پيش انژيوپلاستي كردم و چند روز گذشته ازمايش دادم امروز پاسخ ازمايش رو دريافت كردم انزيم هاي كبديم به شدت بالا بود ٧٠٠-٦٠٠ ميخواستم بدونم ممكنه به دليل داروهاي مصرفيم باشه يا دلايل ديگر ممنون ميشم پاسخ بدين واقعا نگران هستم. در ضمن به ماده تزريقي موقع انژيو حساسيت داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      خیلی بعید است بخاطر داروها اینطور شده باشد با این اعداد حتما یک متخصص گوارش باید شما را ببیند
  • تصویر کاربر یاسمینا سه شنبه ۲۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام
    دکترنجفی عزیز خسته نباشید باتوجه به اینکه از زمانیکه استنت گذاشتم موهام کم پشت شده وریزش دارن.قصد کاشت موی سر دارم .دکتر گفت چونکه داروی ادرنالین تزریق میکنیم نمی توانید کاشت انجام بدهید.
    حالا سوال این است؛
    ایا بنده که دوسال هست دو فنر یا استنت گداشتم میتوانم کاشت موی سر انجام بدهم.؟
    ۲.ایا قرص پیکاسبان.رروزووستاتین.لوزارتان .بیزوپرول باید تا اخر عمر بخورم یا کاهش میتوانم بدهم.ممنون دکترجان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      از نظر ما منعی برای انجام کاشت مو نیست. میشود داروها را چند روز قطع کرد و انجام داد این داروها را بهتر است قطع نکنید ولی دوز پایین تر استفاده می شود کرد
  • تصویر کاربر یاسین جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر عزیز
    یکسال ودوماه هست که استنت یا انژیوپلاستی انجام داده ام،
    ایا بعداز یکسال ودوماه که از فنرگذاری میگذرد،میتوانم ورزش بدنسازی انجام دهم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بله حتما می توانید ولی مکمل استفاده نکنید وزنه ی سنگین هم نزنید بهتر است هوازی بیشتر کار کنید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر