دکتر محمد حسین نجفی

امروزه منابع پروتئینی طبیعی از جمله گوشت قرمز و گوشت سفید و همچنین مواد پروتئینی گیاهی مانند: حبوبات و تخم مرغ به وفور بر سر سفره های مردم یافت می شود تا جایی که در هفته چندین بار به عنوان وعده ی غذایی اصلی مورد استفاده قرار می گیرند. اما نکته مهم این است که به چه میزان باید گوشت و سایر مواد پروتئینی را مصرف کرد؟

مصرف مقادیر متعادل مواد گوشتی (قرمز، طیور یا ماهی )می‌تواند پروتئین، ویتامین‌ها بویژه گروه B و آهن مورد نیاز بدن را تأمین نماید. توجه کنید که باید مصرف گوشت قرمز را محدود نمایید و به گوشت قرمز به عنوان غذای جانبی و نه بخش اصلی وعده‌های غذایی خودتان نگاه کنید. مثلا مقادیر اندکی از گوشت قرمز را با ماکارونی، برنج یا سبزیجات مخلوط کنید.

گوشت ماهی برای قلب

ماهی برای قلب

ماهی از غذاهای مفید برای کنترل فشار خون است، بویژه ماهی‌های چرب یک منبع غنی از پروتئین می‌باشند، اما برخلاف سایر گوشت‌ها حاوی چربی‌های اشباع نیستند. حداقل میزان توصیه شده ماهی، هفته‌ای دو وعده غذایی است که برای حفظ سلامت قلب پیشنهاد می شود (مصرف مقدار بیشتر ماهی منجر به کاهش کلسترول غذایی می‌شود).

نکاتی کلیدی برای انتخاب ماهی و غذاهای دریایی: 

• ماهی‌های چرب مفیدترند. چرا که حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. مثل: ساردین، ماهی آزاد، ماهی تن و شیر ماهی و قزل الا.

• گرچه برخی از صدف‌ها و میگوها نسبت به اکثر ماهی‌ها، کلسترول بیشتری دارند، اما میزان چربی اشباع و چربی کلی آنها نسبت به گوشت قرمز و گوشت طیورکمتر است و در نتیجه به عنوان غذاهای سالم قلبی شناخته می‌شوند و برای سلامت قلب مفید هستند؛ اما در بیماران هیپرکلسترولمی ممنوع است.

در هفته چند بار گوشت مرغ بخوریم

یک یا دوبار در هفته می توانید گوشت مرغ را مصرف کنید. سالم ترین  قسمت مرغ، سینه ی مرغ می باشد که می توانید، آن را به صورت فیله یا به صورت چرخ کرده، بدون اضافه کردن چربی مصرف کنید.

بهترین روش مصرف مرغ:

 بهترین روش های پخت: کبابی و آب پز می باشد.

گوشت گوسفند یا گوساله برای قلب

هنگامیکه گوشت می‌خرید، گوشت‌هایی را انتخاب کنید که چربی قابل مشاهده اندکی داشته باشند یا فاقد آن باشند استفاده از گوشت های لخم که حاوی ۱۵ درصد یا کمتر چربی می باشند، توصیه می شود زیرا که برای سلامت قلب بهتر هستند. راسته یا رانی که چربی آن پاک شده باشد، انتخاب‌ مناسبتری است.

قبل از آشپزی تمام چربی‌های قابل مشاهده گوشت را جدا نموده و بدون اضافه کردن چربی یا روغن آن ‌را بپزید. بهتر است گوشت را کباب نموده یا بشکل آب‌پز یا بریان استفاده کنید و در صورت سرخ‌کردن از مقدار اندکی روغن زیتون استفاده کنید.

مصرف حبوبات و تاثیرآن برا سلامت قلب

حبوبات برای قلب

می‌توان منابع گیاهی پروتئین مانند لوبیا، نخود، عدس و سویا را به غذا افزود و آنها را جایگزین گوشت قرمز، طیور و ماهی نمود. این غذاها حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده بوده و نسبت به محصولات حیوانی نظیرگوشت چربی اشباع و کلسترول کمتری دارند و برای سلامت قلب مفید هستند.

جگر برای قلب

هر چند غنی از آهن است اما حاوی کلسترول بالایی است و مصرف جگر در افراد سالم باید به شدت محدود گردد (مثلا یکبار در ماه) ولی در بیماران قلبی ممنوع است و می تواند سلامت قلب آن ها را به خطر اندازد.

چند بار در هفته گوشت بخوریم؟

لطفا مصرف گوشت قرمز را محدود کنید، مصرف به اندازه ی گوشت همان قدر که می تواند برای بدن مفید باشد، مصرف بیش از حد گوشت قرمز برای قلب ضرر دارد و آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد میکند.حتی می تواند باعث بیماری قلبی و سرطان هم بشود. شما در هفته میتوانید سه وعده   معادل حدود 350-500 گرم گوشت مصرف کنید. 

گوشت طیور برای قلب

(مرغ، بوقلمون، بلدرچین) در صورتیکه پیش از پخت، پوست آنها برداشته شود حاوی چربی اندکی خواهند بود. در صورت مصرف غذای اماده، ساندویچ‌هایی که از گوشت‌های کم‌چربی (مرغ یا بوقلمون، همبرگر بوقلمون و گوشت لخم آب‌پز) تهیه می‌شوند بهترند.

مصرف تخم مرغ برای قلب

تخم مرغ برای قلب

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌های بویژه گروه B و آهن است و چربی اشباع و چربی کلی اندکی دارد. البته زرده تخم مرغ غنی از کلسترول می‌باشد. پس مصرف زرده تخم‌مرغ را محدود کنید. یک تخم‌مرغ کامل سه‌چهارم میزان مجاز مصرفی کلسترول روزانه را دارد. در نتیجه اگر از یک تخم‌مرغ کامل (سفیده و زرده) استفاده کردید، باید مصرف سایر منابع حاوی کلسترول (گوشت قرمز، طیور و محصولات لبنی تمام چرب) را کاهش دهید.

اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید یا از این لحاظ در معرض خطر بالایی قرار دارید، بهتر است هفته‌ای بیش از دو-سه تخم‌مرغ کامل مصرف نکنید و از جایگزین‌های تخم‌مرغ یا فقط سفیده آن استفاده نمایید. غذاهایی مانند انواع کوکوها، شیرینی، بیسکویت و کیک ، بستنی و … نیز حاوی تخم‌مرغ می‌باشند در نتیجه مقدار تخم‌مرغ مصرف شده از این طریق را نیز در نظر بگیرید تا هفته‌ای به بیش از ۳ عدد نرسد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید یکشنبه ۱۵ فروردین ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    با سلام<br>
    برادرم 25 سالشه و حدود یک ماه پیش یک دفعه گف احساس میکنم ضربان قلبم بالاس رفتیم اورژانس بیمارستان فشارش 14روی8 یه قرص زیر زبانی بهش دادن ک حالش بهتر شد بود رف آزمایش کلیه،مثانه و خون داد که دکترا گفته بودن هیچ چیز خاصی دیده نشده فقط میزان خونت بالاس و دکتر قلب واسش پروپرانولول تجویز کرده رفت خون داد که اونجام گفته بودن خونت سالمه<br>
    ولی از اون موقع باز در هفته یا در هر دو هفته ضربان قلبش بالا میزنه<br>
    برادرم باشگاه میره و مطلقا سیگار مصرف نکرده!<br>
    آیا با اینکه آزمایشا چیزی نشون ندادن میتونه خطرناک باشه ؟؟<br>
    آیا ب اعصاب و استرس هم میتونه مربوط باشه ؟؟<br>
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ فروردین ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بهتراست هنگام صربان بالا يك نوار قلب از ايشان گرفته شود و با دستگاه هولتر نوار قلب متصل شود تا نوع و منشا تپش قلب مشخصص گردد
      ميتوان بصورت علامتي از داروي پروپرانولول براي كاهش ضربان قلب استفاده كرد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر