دکتر محمد حسین نجفی

تعداد نبض نرمال برای بزرگسالان، چیزی بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در دقیقه (bpm) است. تعداد نبض یا همان ضربان قلب، برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است اما بعضی اوقات نشانگر یک عارضه ی جدی می‌ باشد.

ضربان قلب چیست؟

به تعداد دفعات ضربان یا تپش قلب در هر دقیقه، ضربان قلب می گویند. این عدد همیشه ثابت نیست و در واکنش به چیزهایی مثل سطح فعالیت جسمانی ‌و وضعیت روحی فرد، تغییر می‌ کند.

ضربان قلب عموماً در زمان استراحت و راحتی فرد اندازه گیری میشود که به آن «ضربان قلب در حالت استراحت» می گویند.

ضربان قلب نرمال بزرگسالان در حالت استراحت، بین ۶۰ الی ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. ضربان قلب نرمال کودکان در حالت استراحت بستگی به سن آن ها دارد و می تواند بالاتر از بزرگسالان باشد.

با این که ضربان قلب می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، بعضی از عددهای ضربان قلب را می توان خطرناک در نظر گرفت. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره ی این موضوع آورده شده است.

ضربان قلب چیست؟

ضربان قلب خطرناک چند است؟

ضربان قلب نرمال برای یک فرد بزرگسال که از سلامت کامل برخوردار است بین 60تا100 تپش در دقیقه می باشد، پس میتوان گفت ضربان قلب خارج از این محدوده ضربان قلب خطرناک است.

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت چیست؟

از آنجایی که سن و سطح فعالیت جسمانی میتواند بر ضربان قلب تأثیر بگذارد، چند پارامتر «طبیعی» برای این میزان وجود دارد.

ضربان قلب در حالت استراحت زمانی است که به علت آرام و راحت بودن شما، قلب حداقل مقدار خونی را که بدن شما به آن نیاز دارد پمپ می کند.

میزان ضربان قلب در هر فرد، متفاوت است؛ علاوه بر این عواملی مانند سن، سطح فعالیت و تحرک و مصرف بعضی از داروها نیز می تواند روی آن تأثیر بگذارد.

ضربان قلب طبیعی بزرگسالان در حالت استراحت

به گفته ی انجمن قلب آمریکا (AHA)، ضربان قلب در حالت استراحت بین ۶۰ الی ۱۰۰ bpm است. با این حال بعضی از افراد ضربان قلبی پایین تر از ۶۰ bpm دارند و هم چنان نرمال در نظر گرفته می شود.

برای مثال، ضربان قلب ورزشکاران ممکن است پایین تر از محدوده ی نرمال یا گاهی پایین تر از ۴۰ تپش در دقیقه باشد و همینطور افرادی که داروهای خاصی مانند بتا بلاکرها استفاده می کنند نیز ممکن است در حالت استراحت، ضربان قلب پایین تری داشته باشند. 

عوامل دیگری نیز می توانند روی ضربان قلب در حالت استراحت اثر بگذارند که بعداً به آن می پردازیم.

جدول زیر میانگین ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت را برای بزرگسالان و بر اساس سن آن ها نشان می دهد.

محدوده ی سنی (سال)

میانگین ضربان قلب در حالت استراحت (bpm)

18 تا 20

81.6

21 تا 30

80.2

31 تا 40

78.5

41 تا 50

75.3

51 تا 60

73.9

61 تا 70

73.0

71 تا 80

74.2

بالای 80

78.1

ضربان قلب طبیعی کودکان در حالت استراحت

با رشد کودک، محدوده ی طبیعی ضربان قلب آن ها نیز تغییر می کند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی امریکا، جدول زیر ضربان قلب کودکان در حالت استراحت (چه در زمان بیداری و چه در زمان خواب آن ها) را نشان می دهد.

سن

ضربان قلب در حالت استراحت و بیداری (bpm)

ضربان قلب در حالت استراحت و خواب (bpm)

نوزاد تا 3 ماهه

85 تا 205

80 تا 160

سه ماهه تا دو سال

100 تا 190

75 تا 160

2 تا 10 سال

60 تا 140

60 تا 90

بالای 10 سال

60 تا 100

50 تا 90

ضربان قلب در کودکان

عوامل مؤثر بر ضربان قلب در حالت استراحت

علاوه بر سن، چند عامل دیگر نیز می توانند بر ضربان قلب فرد در حالت استراحت تأثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از:

دما: احتمال دارد ضربان قلب شخص در معرض دمای گرم کمی افزایش یابد.

عوارض داروها: داروهایی مانند بتا بلاکرها می توانند ضربان قلب در حالت استراحت را کاهش دهند.

احساسات و هیجانات: زمانی که فرد مضطرب یا هیجان زده می شود، ممکن است ضربان قلب او افزایش یابد.

وزن بدن: احتمال دارد افرادی که چاق هستند ضربان قلب بالاتری در حالت استراحت داشته باشند. دلیل آن این است که قلب برای تأمین خون بدن مجبور است بیشتر کار کند.

کم خونی: پایین بودن سطح گلبول های قرمز در بیماری کم خونی می تواند باعث سریع تر شدن ضربان قلب شود تا بتواند بدن را با خون غنی از اکسیژن تأمین نماید.

اختلالات غدد درون ریز یا اختلالات هورمونی: سطح غیر طبیعی برخی از هورمون ها می تواند روی ضربان قلب تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، میزان بیش از اندازه ی هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب شود، در حالی که هورمون تیروئید بسیار کم (کم کاری تیروئید) می تواند ضربان قلب را کاهش دهد.

سندرم تاکی کاردی وضعیتی (PoTS): این سندروم، پس از نشستن یا ایستادن باعث افزایش غیر طبیعی ضربان قلب می شود. علاوه بر تپش قلب، برخی از علائم معمولی POTS شامل سرگیجه و از حال رفتن است.

حالت بدن: ممکن است زمانی که از حالت نشسته به حالت ایستاده در می آیید، ضربان قلب به طور موقت افزایش یابد.

سیگار کشیدن: مصرف کنندگان سیگار معمولاً ضربان قلب بالاتری در حالت استراحت دارند و ترک سیگار می تواند به پایین آوردن آن کمک کند. از آن جایی که این کار دشواری است، پزشک می تواند به ارائه ی یک برنامه ترک سیگار (که برای شما موثر است) کمک کند.

عوامل موثر بر ضربان قلب

حداکثر ضربان قلب چیست؟

حداکثر ضربان قلب محاسبه ای است که به شما کمک می کند تا بفهمید که ضربان قلب ایده آل شما در حین ورزش کردن چقدر است.

می توانید با کم کردن سن خود از عدد ۲۲۰، حداکثر ضربان قلب مرتبط با سن خود را تخمین بزنید. به عنوان مثال، تخمین حداکثر ضربان قلب مرتبط با سن برای یک فرد ۳۵ ساله به این صورت محاسبه می شود: 220 منهای 35 سال برابر است با ۱۸۵ bpm، یعنی حداکثر ضربان قلب این فرد می تواند 185 ضربه در دقیقه باشد.

اگر می خواهید بدانید ورزشی که انجام می دهید، برای شما بیش از اندازه سنگین است یا این که می توانید انرژی بیشتری برای آن مصرف کنید؛ محاسبه ی حداکثر ضربان قلب، به شما کمک خواهد کرد. ضربان قلب هدف از این محاسبه برای نشان دادن میزان ضربان ایده آلی که برای یک تمرین عالی نیاز دارید استفاده می کند.

ضربان قلب هدف چیست؟

بر اساس AHA، ضربان قلب هدف در طول فعالیت های با شدت متوسط، ​​حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از حداکثر ضربان قلب شما است. فعالیت جسمانی شدید باید به حدود 70 تا 85 درصد از حداکثر ضربان قلب شما منجر شود.

بنابراین ضربان قلب فرد 35 ساله، بین 93 الی 157 ضربه در دقیقه است و 50 تا 85 درصد از حداکثر ضربان قلب او محسوب می شود.

جدول زیر محدوده ی ضربان قلب هدف و میانگین حداکثر ضربان قلب را برای سنین مختلف بر اساس اطلاعات AHA نشان می دهد.

سن (سال)

محدوده ضربان قلب هدف (۵۰ الی ۸۵ درصد) (bpm)

حداکثر ضربان قلب میانگین (bpm)

20

100 تا 170

200

30

95 تا 162

190

35

93 تا 157

185

40

90 تا 153

180

45

88 تا 149

175

50

85 تا 145

170

55

83 تا 140

165

60

80 تا 136

160

65

78 تا 132

155

70

75 تا 128

150

ضربان قلب

ضربان قلب خطرناک چیست؟

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که ضربان قلب شما تندتر یا کندتر از حد معمول باشد. هر موردی از این نوع عدم تعادل در تپش قلب به خصوص زمانی که پزشک آن را تحت نظر دارد، خطرناک تلقی نمی شود.

ضربان قلب بالا

در صورتی که ضربان قلب بسیار سریع باشد، به آن تاکی کاردی می گویند. ضربان قلب سریع برای بزرگسالان، بالاتر از 100 تپش در دقیقه است.

با این حال، آن چه به عنوان ضربان خیلی سریع در نظر گرفته می شود ممکن است به سن و سلامت کلی فرد نیز بستگی داشته باشد.

انواع مختلفی از تاکی کاردی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

طبقه بندی انواع تاکی کاردی بر اساس علت آن ها و آن بخش از قلب که تحت تأثیر قرار می گیرد، انجام می شود. ممکن است تجربه ی تاکی کاردی موقتی باشد.

موارد زیر، برخی از علل احتمالی تاکی کاردی هستند:

ضربان قلب بالا

ضربان قلب پایین

در صورتی که ضربان قلب بسیار کند باشد به آن برادی کاردی می گویند که معمولاً به ضربان قلب کمتر از 60 ضربه در دقیقه اطلاق می شود.

ضربان قلب پایین تر از 60 bpm برای ورزشکاران و افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، طبیعی و حتی سالم است.

علت های احتمالی برادی کاردی عبارت است از:

زمانی که برادی کاردی هر چند وقت یک بار یا کم و بیش رخ دهد احتمالاً به درمان نیازی ندارد؛ اما برادی کاردی متمادی و طولانی یا درمان نشده، می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود.

آیا ضربان قلب ۵۰ خطرناک است؟

از آنجایی که ضربان قلب طبیعی برای بزرگسالان  حداقل تا 60 ضربه در دقیقه است، پس میتوان گفت: ضربان قلب 50 ممکن است خطرناک باشد و باید علت آن بررسی شود.
معمولاً برخی از بیماری های زمینه ای تعیین کننده ی واقعی ضربان قلب «خطرناک» هستند. در صورتی که فرد از قبل به بیماری و نارسایی قلبی مبتلا بوده یا سابقه ی بیماری قلبی داشته است و متوجه نوساناتی در ضربان قلب خود شده است باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند، چرا که این نوسان ممکن است نشانه ی یک عارضه ی جدی باشد.

منبع:

healthline

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

2.7/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پروانه سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    فردی ۳۴ ساله با وزن ۵۰ کیلو گرم وقد ۱۶۲ هستم ضربان قلبم روی ۸۸ تا ۹۲ بصورت ثابت هست علائم بالینی ندارم فشارم هم معمولا پایین هست خواستم ببینم مشکل خاصی هست ونیاز به برسی هست ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر فرخنده سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    تپش قلب کودکان ۱۳۲
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر عالم جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    قرص بیزوپرولول ۲/۵ می خوردم دکتر گفت نصف کن امیلوبر ۵ می خورم یک عدد ولوزارتان ۵۰ H می خورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر سیده یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    پزشک محترم سلام و عرض ادب:
    روز جمعه مورخ 1402/05/13 ساعت 10:30 دقیقه صبح دچار تپش قلب شدم که دکتر اورژانس با دستگاه، تپش قلب 220 را برایم تخمین زدند و زمان این حمله قلبی 18 دقیقه طول کشید و توصیه کردن سریع به بیمارستان مراجعه کنم. با ماساژ دو رگ در طرفین گردنم و استفاده از محلول گلاب و آب و نمک و شکر و همچنین عملیات دم، حبس و بازدم نفس و فوت محکم به حالت نرمال برگشتم و توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدم. روند درمان که شامل نوار قلب، اکو و نهایتاً دو روز نصب هولتر بوده، پزشک تشخیص دادند رگ اضافه در قلب داشته و با روشی مشابه آنژیوگرافی که از ران پا وارد می‌شود، باید رگ اضافه سوزانده شود. البته مورد ارثی تشخیص داده شده و مادرم هم دچار همین مورد بوده که با دارو درمان می‌شوند. سوال اینکه چه مواردی وجود دارد که در این مورد عمل را حتمی می‌نماید. آیا قبل از آن نباید تأثیر دارو را محک زد؟ با تشکر و سپاس از محضر محترمتان و وقتی که برای پاسخگویی صرف می‌نمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...می توانید ابتدا دارو مصرف کنید
  • تصویر کاربر Mahan سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام
    من یه چند وقتی هست وقتی می‌خوابم احساس میکنم که قلبم داره زیر گلوم تلمبه میزنه یا میخواد از دهنم بیرون بزنه میخواستم بدون دلیلش چیه بعد من ورزش بدنسازی انجام میدم می‌تونه ربطی به این داشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اینها علایم استرسی است قرص پروپرانولول ۱۰ بخورید و یک بار هم نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر محبوبه پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    سلام ، من یه خانم ۴۷ ساله هستم چند سالی هست که هر سه یا چهار ماهی دچار pat میشم قبلا با مانورها به حالت عادی بر می گشت ولی الان با تزریق آدنوزین مشکل حل میشه ، به من گفتن دارو نداره و باید ابلیشن انجام بدم ، آیا نظر شما هم همینه ، و نمیشه با دارو کنترلش کرد ؟ و اگر ابلیشن انجام بشه درگیر مشکلات یا آریتمی جدید نمیشم ؟ در هنگام pat , من تغییر فشار خون و درد در ناحیه قفسه سینه ندارم فقط ریت بالای ۲۰۰ رو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      واقعیت این است که اگر تکرار شده است بهتر است ابلیشن انجام شود و درمان دارویی نمی تواند بهترش کند. ابلیشن تا ۹۵ درصد موفق است
    2. تصویر کاربر محبوبه شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام ، آیا بعد از عمل ابلیشن دچار درد قفسه سینه و تنگی نفس نمیشم و می تونم تمام فعالیت ها و ورزشهامو انجام بدم ؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خیر هیچ کدام از این علایم را ندارد و تمام فعالیتها برایتان مقدور است
    4. تصویر کاربر محبوبه پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام ضمن تشکر از توضیحات مفیدتون ، با توجه به اطلاعاتی که در سایتهای مختلف نوشته آقای دکتر خطر آمبولی ریه و و پاها و سوراخ شدن قلب چقدر می تونی باشه ؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بسیار اندک، زیر ۱ درصد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده درد قلبی دارم دکتر گفتن شما بروگادا تیپ ۳ داری هیچ داروی تجویز نکرد حتی قرص آرام بخش هم ندادآ آیا درمانی وجود دارد؟سن ۵۵ فشار خون نرمال قند خون نرمال با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      بروگادا بیماری مادرزادی است و به خودی خود کاری نمیخواهد توصیه ی من این است با یک فوق تخصص اریتمی مشورت کنید مثل مرکز اریتمی در تهران
  • تصویر کاربر یوسف سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر من دوسه روز پیش سمت چپ قسه سینم احساس درد میکردم رفتم دکتر نوار قلب و اکو گرفتم گفتن مشکلی نداره.عکسا رو براتون میفرستم الان وسط قفسه سینم احساس درد میکنم ایا بازم باید برم نوار قلب بگیرم؟و. سوال دیگه ای که داشتم اینکه نوار قلب و اکوقلب تا چه مدت اعتبار دارند و چقد قابل اطمینان هستند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      یک بار توانستید تست ورزش هم بدهید اینها که مشکلی نشان نمی دهند
  • تصویر کاربر احسان سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام و ارادت. بنده 31 ساله بدون چربی و قند خون به دلیل حملات پنیک تپش قلب و احساس دلشوره بسیار زیاد و حس سکته پرانول 20 صبح و شب مصرف میکنم و الان احساس میکنم بدنم نسبت به پرانول مقاوم شده و تاثیرش کم شده. دارویی معرفی بفرمایید جلوی فوران آدرنالین و نورو آدرنالین منو بگیره. ضمنا بیزوپروللول2.5 هم مصرف کردم که جواب نگرفتم و از نظر قلبی افتادگی دریچه میترال(خفیف) EF55%و 20عدد PVC در هولتر 48 ساعته NHAJL
    1. تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)
      سلام مجدد آقای دکتر پاسخی دریافت نکردم تاکنون حضرتعالی هستم. باتشکر
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      میتواتید از متورال ۵۰نصف صبح و نصف شب استفاده کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر