دکتر محمد حسین نجفی

بامیه به عنوان یک انتخاب عالی برای درمان دیابت شناخته می شود؛ زیرا یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و فیبرهای محلول و نامحلول بوده که تجزیه و هضم آن بسیار آسان است. دیابت مشکلی است که در آن سطح قند خون افزایش می یابد. 

این بیماری در حال حاضر یکی از شایع ترین اختلالات متابولیک در سراسر جهان می باشد. بیماران دیابتی بیش از هر فرد دیگری باید مراقب غذاهای خود باشند. در سال های اخیر دانشمندان به خواص ضد دیابتی طبیعی بسیاری از میوه ها و سبزیجات پی برده اند. یکی از این سبزیجات همان بامیه ی خودمان است. 

آیا واقعا بامیه برای درمان دیاببت موثر است؟

بامیه یک منبع غنی مواد مغذی مختلف مثل فیبر، ویتامین B6 و فولات است. ویتامین های گروه B، روند پیشرفت بیماری نوروپاتی دیابتی را کند کرده و سطوح هوموسیستئین را کاهش می دهند. هوموسیستئین یکی از عوامل خطرزای این بیماری می باشد. همچنین، فیبرهای محلول در آب موجود در بامیه به تعادل قند خون کمک می کنند.» چه کسی فکرش را می کرد که این گیاه قادر به درمان و کنترل علائم دیابت باشد؟! در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

شاخص گلیسمی (شاخصه قند خون) در سبزیجات بسیار پایین می باشد. این شاخص نوعی رده بندی تأثیر کربوهیدرات های مختلف در میزان دخالت آنها در افزایش قند خون می باشد. قند آزاد شده از مصرف غذاهایی که این شاخص در آنها پایین است با متابولیسم کند همراه است و غذای مربوطه به ثبات قند خون کمک می کنند. 

آیا باورتان می شود که 100 گرم بامیه تنها حدود 45/7 گرم کربوهیدرات داشته باشد؟ احتمالاً به همین دلیل است که به گفته ی انجمن دیابت آمریکا مصرف غذاهایی مثل بامیه برای مبتلایان به دیابت بی خطر می باشد.

درمان دیابت با بامیه

چگونگی اثر بامیه بر درمان دیابت 

بامیه یک منبع فوق العاده برای هر دو گونه ی فیبرهای محلول و نامحلول در آب می باشد. فرآیند تجزیه و هضم فیبر زمانبر است. از آنجایی که این فرآیند تجزیه نسبتاً طولانی می باشد، بنابراین قند آزاد شده ی آن به تدریج وارد سیستم گردش خون شده و به همین دلیل، مانع افزایش ناگهانی سطح قند خون می شود. 

بامیه از محدود سبزیجاتی است که همچنین دارای مقادیر قابل توجه پروتئین می باشد. معمولاً به مبتلابان به دیابت توصیه می شود که رژیم غذایی پروتئین-بالا داشته باشند؛ زیرا مصرف پروتئین باعث احساس سیری در بیمار شده و اشتهای او به سایر غذاهای قندی را کاهش می دهد.

علاوه بر مواد کاهش دهنده ی گلوکز خون، بامیه یک منبع غنی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی حیاتی مثل فولات، بتاکاروتن و لوتئین می باشد. همچنین، بامیه سرشار از ترکیبات ضد التهابی است که باعث می شود که این گیاه یک گزینه ی سالم و ایده آل برای رژیم غذایی بیماران دیابتی باشد.

راه هایی برای مصرف بامیه 

شما می توانید بامیه را به اشکال گوناگی مصرف کنید. مثل تفت دادن، بخارپز کردن، گریل کردن و یا در سوپ و خورش. همچنین می توانید آب بامیه را به نوشیدنی های رژیمی خود اضافه کنید. آب بامیه امروزه به یکی از نوشیدنی های پر طرفدار بین افراد علاقه مند به رژیم غذایی سالم و تناسب اندام تبدیل شده است. در ادامه به روش تهیه ی آن اشاره می کنیم.

طرز تهیه ی آب بامیه برای بیماران دیابتی

مزایای مصرف بامیه بر دیگر اعضای بدن 

بامیه به عنوان یکی از غذاهای رایج رژیم غذایی بیماران دیابتی -که دارای شاخصه ی گلیسمیک زیر 20 می باشد- یک گزینه ی بسیار تأثیرگذار در ایجاد تعادل قند خون است. این تأثیر آنقدر زیاد است که حتی مصرف صبحگاهی آب بامیه (آبی که بامیه چند ساعت در آن خیس خورده باشد) با شکم خالی تأثیر چشمگیری در میزان قند خون شما خواهد داشت. در برنامه ی غذایی بیماران دیابتی، سایر مزیت های مصرف بامیه برای کنترل دیابت عبارتند از:

3.6/5 - (13 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر گرامی وقت بخیر .علت انحراف قلب به چپ چیه ؟ چیکارکنیم که به حالت طبیعی برگرده ؟ ایا ارثیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر فرانک شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    مادرم برای بیماری قلبی اش به تجویز شما از داروی ریواروکسابان ۲۰ استفاده میکنه.هفته بعد جراحی دندان داره.این قرص رو قبل جراحی میتونه قطع کنه؟در ضمن دیابت نوع ۱ هم داره با وجود دیابت جراحی براش مشکلی پیش نمیاره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...بسته به نوع بیماری قلبی طی یک مدت زمان مشخص می توانند دلرو را قطع و پس از جراحی مجددا مصرف نمایند
  • تصویر کاربر لازمی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    فردی دیابتی و با تیروئید کم کار هستم که هر دو تحت نظر دکتر کنترل شده است اما مدتی هست که با اینکه فشارم پایین هست ضربان قلبم بالای ۱۰۰ می باشد در چند روز اخیر فشار پایین یعنی ۱۰ روی ۸ یا حتی گاهی ۹ روی ۷ بوده ولی ضربان قلب بالا ۱۱۰

    آیا حتماً باید توسط یک متخصص قلب ویزیت بشوم؟ و اگر پاسخ مثبت هست چقدر این مراجعه اورژانسی هست؟


    گاهی هم در ناحیه پهلو چپ دقیقا جایی که قلب هست درد دارم که با استراحت برطرف می شود.

    آیا نشانه های بیماری قلبی را دارم ؟

    ممنون از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      مراجعه ی شما به متخصص قلب بهتر است انجام شود به خصوص چون دیابتی هستید ولی اورژانس نیست اینها هم لزما علایم بیماری قلبی نیستند ولی بهتر است بخاطر دیابت حتما نزد متخصص قلب ویزیت شوید
  • تصویر کاربر جوادمفتاحی جمعه ۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکترخسته نباشیدغرض ازمزاحمت بنده فشارم باوجودیکه لوزارتان مصرف میکردم همیشه بالا بود.شمالوزارتان اچ تجویزفرمودید.نصف قرص صبح نصف شب فشارم ثابت12روی8شده.میخواستم ازمحضرتون بپرسم ایااین قرص روی قوای جنسی اثرمنفی داره.برای حل این مشکل چکنم.درضمن من 65 سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اساسا کاهش فشار در افراد فشار خونی موقتا باعث کاهش قوای جنسی میشود که به مرور زمان بهببود میابد
  • تصویر کاربر مهناز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 555 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.بنده خانمی 23ساله و متاهل دارای تنگی دریچه میترال هستم که تا کنون با پنی سیلین و پروپرانول زندگی خودم رو سپری کردم.تااینکه تصمیم به بارداری گرفتم.ساکن یزد هستم و به دکتراندیشمند مراجعه کردم.ایشون منو به دکترحقانی معرفی کردن تاامکان بالن زدن بررسی بشه و بعدازاکو ایشون گفتن حتما بالن نیازه و اگر جواب نده احتیاج به جراحی تعویض دریچه دارم با توجه به سن کم و مشکلات روحی که برام پیش اومده دلم میخواد مطمئن بشم که واقعا راه دیگه ای وجود نداره؟فعلا هم اومدن به تهران برام میسر نیست.ممنون میشم اگه از همین طریق منو راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر