دکتر محمد حسین نجفی

تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (ناگهانی) یا PSVT دوره ای از ضربان قلب سریع است که در بخشی از قلب (بالای بطن ها) شروع می شود.  تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای به طور کلی تهدید کننده حیات نمی باشد، اما در صورت وجود اختلالات قلبی دیگر، می تواند به نارسایی احتقانی قلب یا آنژین منجر شود.

علت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

به طور معمول، حفره قلب (دهلیز و بطن) به شیوه ای هماهنگ انقباض می یابد. انقباضات توسط یک سیگنال الکتریکی، در منطقه ای از قلب به نام گره سینوسی (گره SA) آغاز می شود. سیگنال از طریق حفره های بالایی قلب (دهلیز) حرکت می کند و دهلیز شروع به انقباض کرده، سپس این سیگنال به طرف پایین قلب حرکت کرده و به حفره های پایینی (بطن) پیام انقباض را منتقل می کند. ضربان سریع قلب از PSVT ممکن است با اتفاقاتی شروع شود که در مناطقی از قسمت بالای حفره های پایینی قلب (بطن ها) رخ می دهد.

تاکی کاردی

زمانی که دوز داروهای قلبی مانند دیژیتالین بسیار بالا می رود امکان رخداد تاکی کاردی فوق بطنی بیشتر میشود. همچنین می تواند با یک بیماری شناخته شده به نام سندرم ولف پارکینسون وایت رخ دهد که اغلب در افراد جوان و نوزادان دیده می شود.

موارد زیر احتمال تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را افزایش می دهند:

  • مصرف الکل
  • استفاده از کافئین
  • مصرف مواد مخدر
  • سیگار کشیدن

علایم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

علائم ضربان قلب سریع اغلب به طور ناگهانی شروع و متوقف می شوند. آنها می توانند برای چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشند. علائم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای عبارتند از:

-اضطراب

-تنگی قفسه سینه

-تپش قلب (احساس تپش قلب)، اغلب با سرعت بالا و یا نامنظم

-نبض سریع

-تنگی نفس

سایر علائمی که می تواند با این شرایط رخ دهد عبارتند از:

  • سرگیجه
  • غش کردن

روش های تشخیص تاکی کاردی فوق بطنی

معاینه فیزیکی در طول یک دوره PSVT یک ضربان قلب سریع نشان خواهد داد. همچنین ممکن است پالس قوی در گردنتان را هم نشان دهد. ضربان قلب ممکن است بیش از ۱۰۰ و حتی بیش از ۲۵۰ ضربه در دقیقه (BPM) باشد و در کودکان به ضربان قلب بسیار بالا منجر می شود. ممکن است نشانه ای از گردش خون ضعیف مانند سبکی سر وجود داشته باشد. بین حملات تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای، ضربان قلب طبیعی است (۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه).

در طول نوار قلبی علایم، تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را نشان می دهند. یک مطالعه الکتروفیزیولوژی (EPS) ممکن است برای تشخیص دقیق و جهت پیدا کردن بهترین درمان مورد نیاز باشد.

از آنجا که تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای گهگاه رخ می دهد، برای تشخیص آن افراد ممکن است نیاز به پوشیدن یک هولتر مانیتورینگ ۲۴ ساعته داشته باشند و برای مدت زمان طولانی تر، نوار دیگری از دستگاه ثبت ریتم ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

many-times-heart-beat-day_55e78b7fbeb0bff6

راه درمان psvt یا تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

اگر تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای تنها یک بار رخ دهد و شما علائم و یا سایر مشکلات قلبی نداشته باشید ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. شما می توانید تکنیک های زیر را برای قطع ضربان قلب سریع در طول یک دوره تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای امتحان کنید:

۱- مانور والسالوا: حبس نفس در هنگام انجام ورزش های قدرتی از جمله بدنسازی و وزنه برداری باعث ایجاد این پدیده می شود. برای این کار، تا جایی که می‌توانید نفس خود را نگه دارید.

۲- در حالی که نشسته اید با خم کردن قسمت بالای بدن تان به سمت جلو سرفه کنید .

۳- آب یخ بر روی صورت خود بپاشید.

به یاد داشته باشید که شما باید از سیگار کشیدن، مصرف کافئین، الکل، و مواد مخدر اجتناب کنید. درمان اورژانسی برای به حالت عادی برگرداندن سرعت ضربان قلب شامل موارد زیر است:

  • شوک قلبی ( کاردیوورژن )، با استفاده از شوک الکتریکی
  • تزریق داروهای ورید

درمان طولانی مدت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای مکرر

۱- فرسایش قلبی یا ابلیشن روشی است که برای از بین بردن مناطق کوچک در قلب تان که ممکن است باعث تند شدن ضربان قلب شده است، استفاده می شود. در حال حاضر درمان انتخابی برای تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای همین روش است.

۲- داروهای روزانه برای جلوگیری از تکرار دوره

۳- ضربان ساز یا پیس میکر به منظور برطرف کردن ضربان قلب سریع (در مواقعی که کودکان مبتلا به PSVT به هر درمان دیگری پاسخ ندهند، این روش مورد استفاده قرار می گیرد)

۴- جراحی برای تغییر مسیری در قلب که سیگنال های الکتریکی را ارسال می کند. این مورد ممکن است زمانی توصیه شود که افراد به جراحی های دیگر قلبی نیاز داشته باشند.

چه زمانی به یک متخصص پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت ابتلا هر یک از شرایط زیر به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید:

-شما یک احساس ضربان قلب سریع داشته و علائم شما درطی چند دقیقه به پایان می رسند.

-اگر شما دارای سابقه تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای هستید و این دوره ها با مانور والسالوا و یا با سرفه بر طرف نمی شود.

-شما علائم دیگری با سریع شدن ضربان قلب داشته باشید.

-علایم اغلب باز می گردند.

-علایم جدیدی ظاهر گردد.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.1/5 - (18 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    اگر psvtرا درمان نکنیم چه اتفاقی می‌افتد من از عمل جراحی میترسم
    سنم 53 ساله.هستم
    باتشکر ویژه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      باعث ضعیف شدن عملکرد قلب و‌‌‌نمی شود...با این حال تکرار این موضوع منجر به احساس ناخوشایند و مراجعه مکرر به اورژانس می شود..می توان در وهله اول در صورت عدم تمایل به سوزاندن دارو درمانی کرد
  • تصویر کاربر پینار پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    باسلام و درود من مدت دو سال هست آریتمی قلب و به تشخیص پزشکی psvt دارم البته طی این دو سال سه چهار بار درگیر شده ام سوالم این است آیا اضطراب هنگام آریتمی می تواند به تشخیص نادرست پزشک منجر شود چون من هنگام تپش قلب شدیدا می ترسم و سوال دوم اینکه آیا باید دارو مصرف کنم چون پزشکان هرکدام داروی خاصی تجویز کرده اند از جمله متورال ، کنکور کور و پرانول
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...اگر نوار قلب دال بر psvt دارید...درمان مقتضی رد دریافت نمایید
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      اگر نوار قلب وال بر psvt دارید؛تشخیص قطعی است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ابراهیم پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام دختر ۱۵ساله دارم یک ماه پیش یکباره تپش قلب شدید گرفته قبلا هیچگونه علائمی نداشته الان میگن pvst داره دکترش پروپرانول ۱۰تجویز کرده روزی یک عدد اما از موقعی که مصرف میکنه دچار ضعف شدید میشه در ضمن خیلی لاغر هستند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اگر واقعا psvt بوده بهتر است اقدام کنید که اریتمی را از بین ببرند تا خیالش راحت شود و دیگر نیاز هم به دارو نداشته باشد
  • تصویر کاربر آرزو سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خواهش میکنم پیام منو ببینید
    آقای دکتر من قبلا سالی دوبار پی وی سی قلب داشتم که رفتم اکو نوار کامل سالم بود خداروشکر دکتر گف از استرسه ولی الان دوماهه گرفته ول نمیکنه خیلی آزارم میده نفس تنگی هم میگیرم خیلیم استرسیم فقر آهن شدید دارم الان دارویی هم واسه این موضوع استفاده نمیکنم میشه خواهش کنم بگید باید چیکار کنم؟ممکنه از فقر آهن شدیدم باشه؟؟آقای دکتر برای بارداری که منعی نداره؟ایا بعد زایمان خدایی نکرده قلب و ضعیف نمیکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بله احتمال زیاد از فقر اهن است این مشکل را باید حتما درمان کنید و بعدش اقدام به بارداری کنید با فقر اهن اصلا نمی شود باردار شد. ولی در صورت درمان خطری برای بارداری ندارد
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین من ۱۸ سالمه و تاره فهمیدم که بیماری مادرزادی TGA دارم که دکتر ها بهم گفتن که CCTGA هستش من تازگی ها تنگی نفس با دردقفسه سینه که ب دست و پشت کمرم هم میزنه مواجه شدم میخواستم ببینم چیکار باید کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      حتما باید اکوی فوق تخصصی بشوید و در مرکزی مثل شهیدرجایی تهران زیر نظر باشید اگر صلاح دانستند یک سی تی انژیوگرافی از عروق قلب بکنید
  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید میخواستم بدونم مصرف ماینوکسیدیل برای قلب در آینده مشکل ویا بیماری ایجاد نمیکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      خیر مشکل مهمی ندارد
  • تصویر کاربر حسنی شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من رفتم دکتر با توجه ب نوار قلبم گفت psvt دارم ولی برام سواله ک ابلیشن انجام بدم یا ن و اینکه ابلیشن درد داره یا چیزی حس نمیشه من خیلی میترسم و استرس دارم یبار ضربانم ۲۲۰ رفته توروخدا بگین چیکار کنم زندگیم مختل شده😔قراره حین عمل اذیت بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      ابلیشن عمل بسیار ساده ای است و هیچ خطری ندارد . توصیه ی من مصرف پروپرانولول ۱۰ روزی یکی است اگر باز هم تکرار شد بروید برای ابلیشن. در کل نه psvt خطری دارد و نه ابلیشنش
  • تصویر کاربر نهال سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام. من ۶ سال پیش یه مرتبه دچار تپش قلب شدم ولی خیلی زیاد نبود اون موقع نوار قلب گرفتن و بهم پروپرانولول دادن. خوب بودم. ازون موقع سالی یکی دوبار تپش قلب میومد سراغم ولی گذرا. الان ۱۷ هفته و ۲ روز باردارم. دیروز یهو تپش قلب شدید کوبنده گرفتم. رفتم بیمارستان ضربان قلبم ۱۵۰ و فشارم ۱۴ روی ۹ بود. بهم آدنوزین تزریق کردن و ضربانم اومد پایین . الان که صبح شده ضربانم نود و خرده و فشارم ۱۳ روی ۹‌ پزشک قلب اونجا نوار قلب رو چک کردن و آزمایش خون هم گرفتن و گفتن psvt هست. باید رگ قلب رو میسوزوندی. راستش خیلی بهم استرس وارد شد🥺 بهم روزی دوتا مرومرانولول دارن ولی چون‌گفتن احتمال کاهش مایع آمنیوتیک هست میترسم استفاده کنم. من میتونم برای بررسی بیشتر به مطب شما مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      بله بفرمایید بیایید در کل موضوع خطرناکی نیست
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۱۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر ببخشید مدت تقریبا دوماهی هستش که بدلایلی دچار اضطراب و استرس های پیوسته و شدید هستم جوری که بی قرار میشم و در این مدت سمت چپ و پایین شکمم احساس میکنم نبض میزنه و درد خفیفی داره مخصوصا وقتی دراز میکشم و در این مدت دچار مشکل گوارشی مثل مدفوع شل و اسهال شدم و آزمایش مدفوع یک نوبته دادم از لحاظ خون مخفی و سایر موارد نرمال بودم و حالا ذهنم خیلی درگیر دلیل این نبض هستش بنظر شما مشکل بنده چه چیزی میتونه باشه خیلی ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      سونوگرافی کرده اید؟
    2. تصویر کاربر سارا جمعه ۱۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      خیر آقای دکتر سونوگرافی نکردم و فقط آزمایش مدفوع دادم که نرمال بود بنظر شما مشکل من موردی غیر از گوارش هستش؟ و اینکه طی این دوماه تخمدان سمت چپم متورم شده بود که این تورم به سمت استخون رانم هم کشیده شده بود و قابل ملاحظه بود البته اخیرا تورم خیلی کمتر شده واین هم عرض کنم خدمت شما که این درد شکم سمت چپ و پایین با اینکه خفیف هستش ولی به سمت کلیه و پهلو هم میزنه
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      به نظرم یک سونوگرافی بکنید هر چند مساله گوارشی است و ارتباطی با عروق ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر گل پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    با عرض سلام،دکتر من بیمار خودتون از چند سال قبل هستم که به دنبال مصرف قرص لاغری دچار تپش قلب بالا تا ۱۶۰شدم که تاکیکاردی سینوسی بود که به کمک شما و تجویز ایندرال ضربان پایین اومد،اکو و تست ورزش هم پیش شما انجام دادم که نرمال بود،ماه قبل هم اکو و نوار قلب انجام شد که نرمال بود،فقط گهگاهی هنگام خواب پی وی سی حس می کردم که شما اطمینان خاطر به من دادید مشکلی نیست،و به دستور شما تحت درمان روان پزشکی هم هستم و قرص اسنترا مصرف می کنم و دوز ایندرال به دو عدد ۱۰میلی در روز رسیده متاسفانه هفته پیش کرونا گرفتم و امروز هنگام بیدار شدن احساس اشفتگی کردم و حس خاصی در قفسه سینه داشتم که یهو ضربان قلب خود به خود بالا رفت فک کنم تا ۱۳۰خیلی ترسیدم مانور والسالوا انجام دادم و سریع ایندرال خوردم بهتر شدم اما از نظر روحی داغون شدم و دچار ترس و نامیدی که دوباره شروع شد،هیچ محرکی هم شب قبل مصرف نکردم سوال اینه دکتر الان چه کار کنم،دوز دارو رو بیشتر کنم؟ترس از دوباره اتفاق افتادن دارم،کنکور شروع کنم؟احساس میکنم برای من دنیا به اخر رسیده چون فک میکردم خوب شدم ،احتمال داره به خاطر کرونا باشه.ضمنا چند ماه است شب ها موقع خواب مجدد پی وی سی دارم.چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      نوارقلب توانستید بگیرید؟
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر