دکتر محمد حسین نجفی

فیستول شریان وریدی (AV) اتصال غیر طبیعی بین یک سرخرگ و یک سیاهرگ است. به طور معمول، جریان خون از شریان ها توسط مویرگ های شما به وریدهایتان می رسد. مواد مغذی و اکسیژن در خون شما از طریق این مویرگ ها به بافتهای بدنتان وارد می شود. با فیستول شریان وریدی، جریان خون به طور مستقیم از یک شریان به ورید، با دور زدن برخی مویرگ ها وارد می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، بافت زیر مویرگ، خون مغذی کاهش یافته ای را دریافت می کند.

علائم فیستول شریان وریدی

فیستول شریان وریدی کوچک، در پاها، بازوها، ریه ها، کلیه و مغز شما اغلب هیچ علایم و نشانه ای نخواهند داشت و معمولا نیازی به درمان و نظارت توسط پزشک ندارد. اما فیستول شریان وریدی بزرگتر می تواند علائم و نشانه هایی را ایجاد کند:

تورم رگ پشت ساق پا– رگ های برآمده متمایل به رنگ ارغوانی که شما می توانید از طریق پوست خود آنها را ببینید، شبیه به وریدهای واریسی

– تورم در دستها و پاها

– کاهش فشار خون

– خستگی

نارسایی قلبی

فیستول شریان وریدی در ریه ها (فیستول شریان وریدی ریوی) یک بیماری جدی است و می تواند باعث موارد زیر شود:

✔ آبی رنگ شدن پوست

✔ چماقی شدن انگشتان

✔ سرفه خونی

فیستول شریان وریدی در دستگاه گوارش شما می تواند باعث خونریزی در دستگاه گوارش گردد.

علت فیستول شریان وریدی

علل فیستول های شریانی عبارتند از:

۱- کاتتریزاسیون قلبی

فیستول شریان وریدی ممکن است به عنوان یک عارضه ناشی از روشی به نام کاتتریزاسیون قلبی ایجاد گردد. در طول کاتتریزاسیون قلبی، یک لوله دراز نازک به نام کاتتر وارد شریان یا ورید ناحیه کشاله ران، گردن یا بازو می شود و از طریق رگ های خونی به سمت قلب هدایت میگردد.

اگر سوزن مورد استفاده در کاتتریزاسیون از شریان و ورید در طول مراحل عبور کند و شریان گشادتر گردد (اتساع)، این می تواند یک فیستول شریانی ایجاد کند که به ندرت اتفاق می افتد.

۲- آسیب هایی که پوست را سوراخ می کنند.

فیستول شریانی ناشی از زخمممکن است یک فیستول شریانی پس از آسیب ناشی از سوراخ شدن پوست مانند اصابت گلوله یا زخم چاقو توسعه یابد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که زخم شما در قسمتی از بدنتان که در آن مکان یک ورید و شریان در کنار هم قرار دارند، ایجاد شود.

۳- به دنیا آمدن با یک فیستول شریان وریدی

برخی از افراد با یک فیستول شریان وریدی (مادرزادی) به دنیا می آیند. اگر چه علت دقیق آن هنوز مشخص نیست، در فیستول های شریانی وریدی مادرزادی شریان ها به درستی در رحم رشد نمی یابند.

۴- اختلالات ژنتیکی

فیستول شریان وریدی در ریه ها (فیستول شریانی ریوی) می تواند با یک بیماری ژنتیکی (بیماری اوسلر وبر-راندو که همچنین با عنوان تلانژکتازی خونریزی دهنده ارثی شناخته می شود) ایجاد گردد. اختلالات ژنتیکی سبب می شود تا رگ های خونی در سراسر بدن شما بصورت غیر طبیعی رشد یابند. این مورد به خصوص در ریه ها ایجاد می شود.

۵- ایجاد جراحی (روش فیستول AV)

افرادی که در مراحل آخر نارسایی کلیه می باشند ممکن است یک فیستول شریانی وریدی برای آسانتر انجام شدن دیالیز در این افراد با جراحی ایجاد گردد. اگر یک سوزن دیالیز برای چندین بار وارد ورید شود، ورید ممکن است زخمی شده ( اسکار) و تخریب گردد.

عوارض فیستول شریان وریدی

در صورت عدم درمان، یک فیستول شریانی می تواند منجر به عوارضی گردد که برخی از آنها می توانند جدی باشند.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی جدی ترین عارضه فیستول شریانی بزرگ است. از آنجایی که جریان خون شما با سرعت بیشتری از طریق فیستول شریان وریدی نسبت به یک مسیر عادی جریان خون از شریان ها، مویرگ ها و وریدها عبور میکند، پمپ های قلب شما برای جبران این افت فشارخون (نارسایی قلبی با خروجی بالا نامیده میشود) سختتر کار می کنند . با گذشت زمان، افزایش شدت و پمپاژ قلب شما می تواند عضله قلب شما را ضعیف کرده و منجر به نارسایی قلبی گردد.

لخته شدن خون

لخته پا یا لخته وریدیفیستول شریان وریدی در پاها می تواند باعث تشکیل لخته های خونی گردد که به صورت بالقوه منجر به ترومبوز وریدهای عمقی ( لخته در وریدهای پا )  که یک بیماری دردناک و بالقوه تهدید کننده حیات می باشد، می شود. اگر این لخته به ریه های شما حرکت کند، آمبولی ریوی ایجاد می کند. بسته به جایی که فیستول شما درآن قرار دارد، حتی می تواند به سکته مغزی منجر شود.

درد پا

فیستول شریان وریدی همچنین می تواند باعث درد در پاهای شما شده (درد پا هنگام راه رفتن ) و یا می تواند دردی که قبلا داشته اید را بدتر نماید.

⛔ خونریزی

ناهنجاری های شریانی ممکن است سبب خونریزی از جمله از دستگاه گوارش شوند.

فیستول شریانی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص فیستول شریان وریدی، پزشکتان با استفاده از یک گوشی پزشکی به صدای جریان خون در منطقه ای که او فکر می کند شما ممکن است فیستول داشته باشید، گوش می کند. جریان خون از طریق یک فیستول شریان وریدی ممکن است صدایی شبیه به صدای کلیک کردن و یا صدای دستگاه سوفل ایجاد کند.

اگر پزشک شما صدای سوفل دستگاهی می شنود، شما ممکن است تست های دیگری را برای تایید این صدا که توسط یک فیستول شریانی ایجاد می شود را انجام دهید. این می تواند شامل:

— سونوگرافی دوبلکس

سونوگرافی دوبلکس یکی از روش های رایج و بسیار موثر برای بررسی یک فیستول شریان وریدی در رگ های خونی پاها و یا بازوهای شما می باشد. در سونوگرافی دوبلکس، ابزاری به نام ترنس دیوسر بر پوست منطقه مشکوک فشرده میشود. مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا تولید میکند که از سلول های قرمز خون جهش می یابد. سونوگرافی دوبلکس می تواند میزان سرعت جریان خون را با اندازه گیری سرعت تغییرات در هر گام ( تناوب ) تخمین بزند.

— توموگرافی کامپیوتری (CT) آنژیوگرام

سی تی آنژیوگرافیسی تی آنژیوگرافی اجازه می دهد تا پزشک متخصص قلب و عروق شما را بررسی کند تا اگر جریان خونی از کنار مویرگ ها میگذرد، آنها را ببیند. شما یک رنگ تزریقی دریافت خواهید کرد تا تصاویر CT قابل مشاهده شده و با حرکت دستگاه CT در اطراف شما تصاویری از عروق شما گرفته میشود تا پزشک تنگ شدگی را متوجه شود. این تصاویر پس از آن به یک کامپیوتر برای نمایش به پزشک ارسال می گردد.

— آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA)

اگر دکتر فکر کند که ممکن است شما یک فیستول شریان وریدی در یک شریان عمیق تر در زیر پوست خود داشته باشید، پزشکتان ممکن است یک MRI از شما بخواهد. این آزمایش اجازه می دهد تا پزشکتان بتواند بافت نرم بدن شما را ببیند.

از روش های مشابه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نیز میتوان استفاده کرد که شامل استفاده از یک رنگ خاص میشود که در ایجاد تصاویر از رگ های خونی شما کمک کننده خواهند بود. در طول MRI یا MRA، شما بر روی یک میز در داخل یک دستگاه لوله مانند طولانی که یک میدان مغناطیسی تولید میکند، دراز میکشید. دستگاه MRI با استفاده از امواج رادیویی و مغناطیسی تصاویری از بافت های بدن شما ایجاد میکند. با استفاده از تصاویر این آزمایش، پزشک شما قادر به دیدن فیستول شریان وریدی خواهد بود.

درمان فیستول شریان وریدی

این امکان وجود دارد که پزشک شما تنها بر فیستول شریانی تان نظارت داشته باشد؛ به خصوص اگر آن کوچک بوده و هیچ مشکل سلامتی دیگری ایجاد نکند. برخی فیستول شریانی وریدی کوچک به تنهایی بدون درمان بسته می شوند.

اگر فیستول شریانی وریدی شما نیاز به درمان داشته باشد، پزشک یکی از روش های زیر را به کار می برد:

✅ سونوگرافی با هدایت فشرده Ultrasound-guided compression

اگر شما یک فیستول شریانی وریدی در پاهایتان دارید که به راحتی در سونوگرافی قابل مشاهده است، درمان با فشرده سازی هدایت سونوگرافی ممکن است یک گزینه برای شما باشد. در این درمان، پروب سونوگرافی با فشرده سازی فیستول و جلوگیری از جریان خون، به رگ های خونی آسیب دیده کمک می کند.

این روش تنها در حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد. اما این روش فقط برای حدود یک در سه نفر کار می کند.

✅ کاتتر آمبولیزاسیون Catheter embolization

در این روش، یک کاتتر در شریان نزدیکی محل فیستول شریانی شما وارد می گردد. پزشکان از اشعه ایکس و روش های دیگر تصویربرداری برای هدایت کاتتر به فیستول شما استفاده کرده و یک سیم پیچ کوچک و یا استنت در محل فیستول برای تغییر مسیر جریان خون قرار می دهند. بسیاری از مردم که کاتتر آمبولیزاسیون دارند در بیمارستان به مدت ۲۴ ساعت یا کمتر بستری میشوند و بعد از آن می توانند تمام فعالیت های روزانه خود پس از یک هفته مجددا از سر بگیرند.

✅ عمل جراحی

اگر فیستول شریانی وریدی بزرگ را نتوانند با کاتتر آمبولیزاسیون درمان کنند، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. نوع جراحی شما بستگی به اندازه و محل فیستول شریانی، متفاوت است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

4/5 - (11 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مادر دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    مادرم فیستول قلب بعداز آنژیو نمایان شد ند .وافت فشار دارند .آیا خطرناک است؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      رویت مدارک
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    با سلام
    رگ سمت چپ پیشانیم و شقیقه دو سه سال هست ک ورم کرده جدیدا سونوگرافی رفتم گفتن فیستول شریانی هست دکتر جراح مغز و اعصاب رفتم گفتن اگر ظاهرش برات مهم نیست احتیاج ب عمل نیست.میخاستم بدونم که آیا خطری تهیه میکنه اگر عمل نکنم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...فیستول در کجا هست؟
  • تصویر کاربر جعفری پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام من حدودا یکسال ونیم پیش عمل جراحی نمودم وشیمی درمانی شدم وبعداز درمان بشدت سوزش کف پاداشتم که پزشکان معتقدبودندعوارض شیمی هست ولی الان باگذشت اینهمه مدت طبیعیه؟ ضمنا کلسترولم 1000بوده اما الان 550هست ولی سوزش کف پابشدت بالاست خواهشمندمراهتمایی بفرمایید. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      بهتر است از نظر عروق و اعصاب پا معاینه شوید ولی کلسترولتان هم به شدت بالاست که نیازمند درمان می باشد اگر دارو می خورید با همان سرعت ادامه بدهید
  • تصویر کاربر سمیراغلامی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عصر بخیر
    من چند هفته ای میشه پشت کتف و شانه چپم و دست چپم درد میکنه گاهی هم میاد تو بازی دستم و سمت چپ سینم
    چندسال قبلم همینطور بودم اکو و نوار قلب گرفتم گفتن قلبم مشکلی نداره بعدش هم چندبار نوار قلب گرفتم که باز گفتن مشکلی نیست و واسم پروپرانول تجویز کردن یه مدت خوردم و قطع کردم
    الان باز این دردها شروع شده و تقریبا هرروز درد میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اینها ببشتر دردهای با منشا اضطرابی است و جای نگرانی ندارد به مصرف پروپرانولول ادامه بدهید
  • تصویر کاربر رضازاده یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،من قرص وارفارین مصرف میکنم،چند روزه دل درد زیر قفسه سینه سمت راست دارم،دکتر متخصص واسم سی تی اسکن کبد تجویز کردن ولی گفتم با شما مشورت کنم ببینم میشه با وجود مصرف وارفارین سی تی اسکن با تزریق انجام بدن،چون گفتن امکان لخته وجود داره،اگه جواب بدین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله انجام بدهید مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر خسرو دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    با سلام من از دو روز پیش متوجه ورم و سفت شدگی کنار بیضه و دقیق بخوام بگم کنار رون پای خودم شدم شبیه به کورک که با یکم فشار متوجه پخش شدن و خرد شدنش هم شدم امروز با سوراخ کردن روی محل سفت شدگی کلی خون ابه و چرک بیرون اوردم می خواستم ببینم دلیلش چیه ایا خطر ناکه یا نه چون بعد از فشار مقدار زیادی ورم کرده ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      باید یک متخصص عفونی ببیند ممکن است عفونت باشد
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام.برای سردردهای مقاوم قرص پرانول ۱۰موثره یانه؟
    خیلی ممنونم ازشمااقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله کمک می کند
  • تصویر کاربر آذر پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام,آقاي دكتر راه درماني به جز تزريق زير پوستي براي واريس وجود ندارد و آيا بعد از تزريق رگ ها مجددا واريسي نمي شود؟با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر دنبال درمان قطعی اش هستید راهش تزریق است
  • تصویر کاربر واقفی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام ،خسته نباشین،
    یه مطلبی راجع ب انگشتان پا خوندم،
    تقریبا ۱۰ روزه انگشتان پای سمت راستم مشکلی دارن
    ک دلیلشو نمیدونم
    سومی روش تاول ریزی داره ک قرمز و متورم شده
    و انگشت سوم و چهارم و اخری از زیر پوست نازک شدن
    و قرمز و سوزش و درد شدیدی داره
    با چشم چیزی مشخص نیست
    و روزانه سرکار میرم صبح خوبه و از عصر تا شب دردش شروع میشه،مجبور میشم با پاشنه راه برم تا برگردم خونه
    میخواستم بپرسم علت خاصی داره یا امکان داره دیابت باشه؟ چطور میتونم بفهمم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک ازمایش قند ناشتا بدهید اگر دیابت باشدمشخص می شود معمولن بخاطر کار و فعالبت این طور می شود و موضوع مهمی نیست یک پزشک هم نبض های پایتان را معاینه کند
  • تصویر کاربر منصور شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    باسلام وتشکر فراوان ، آقای ۴۴ساله ک چند سال پیش درد پشت ساق پاداشتم حجامت کردم ۷وب شدم الان ک مورخه ۲۲/۸/۹۹هستش اخیرا شروع ب درد شدید کرده و آنژیو پلاستی قلب انجام دادم در برج ۴تیر۹۹جدیدا هم اسکن قلب انجام دادم ک بازم یکی از رگهای ریز قلبم دچار گرفتگی هستش قلبم هنوز ۵۰درصد هست بخاطر سکته قلبی ، ماهیچه های پشت ساق پام ضعف وحالت غش دارمواز نوک انگشت پا تا زیر زانو پاهام بسیار یخ وسرد میشوند ، علت چیست؟؟؟، ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      تا بحال سونوگرافی عروق پا کرده اید؟ دارو چه می خورید؟
    2. تصویر کاربر منصور جمعه ۲۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      برای پاها هیچ عمل مخصوصی انجام ندادم.
      آسپرین ۸۰ ، تری گلیسرین ۲/۶ ، معادل ایرانی پلاویکس ، قرص چربی ،( اسپری دهانی و اسپری بینی بدلیل افت نیمی از ریه ) ، قرص آهن ، قرص ویتامین D3 ، قرص گلوفاژ ( بدلیل پیش دیابت ) داروهایی هستند که روزانه استفاده می‌کنم. ممنون از توجه شما آقای دکتر نجفی عزیز!
      بیشتر مشکلم در ماهیچه پای چپ است که در زمان استراحت گزگز و درد می گیرد و انگشتهای هر دو پاها دائما بیش از حد سرد هستند.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      به هر حال با توجه به سابقه ی گرفتگی عروق قلبی ممکن است مستعد رسوب چربی در رگهای پا هم باشید. به نظرم یک سونوگرافی داپلر اندام تحتانی بکنید اگر تنگی خاصی باشد معلوم می شود اگر هم سونو خوب بود که یعنی علتش گرفتگی نیست و احتمالن مساله ی مهمی نباشد
    4. تصویر کاربر منصور جمعه ۲۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      جانب دکتر بجز سونو چکار دیگری لازم است انجام بدهم ک نوبت اینترنتی ازتخصص شما بگیریم ومزاحم شما بشوم ک مدارکو وضعیت جسمانی ام رو ویزیت کنید؟؟؟واگر هم شما سونو یا کارهای مربوطه را انجام میدهید ک مراجعه کنم ب مطب جنابعالی و زحمتش را در مطب شخص شما انجام دهید؟ هر پیشنهادی در جهت سلامتی بنده حقیر دارید بفرمایید پیگیر شوم ممنون از وقتی ک گذاشتید، جهت اطلاع بنده جراحی دیسک کمر در سال ۹۴ داشتم وهمچنان هنوزم درد دارم اگرک مرتبط با درد پاهایم میباشد راهنمایی بفرمایید.
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ممکن است ناشی از وضعیت کمر باشد این علایم ولی قبلش بررسی عروقی هم بشوید. قبل سونو یک بار اگر مایل بودید برای ویزیت تشریف بیاورید تا معاینه ی کامل هم انجام شود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر