دکتر محمد حسین نجفی

atrial fibrillation

 فلاتر دهلیزی یک اختلال ریتم قلبی است و در نتیجه ضربان قلب سریع و گاهی اوقات نامنظم رخ میدهد. چنین اختلالاتی، چه در ریتم یا نظم ضربان قلب، به عنوان آریتمی شناخته شده است.

فلاتر دهلیزی چیست؟

فلاتر دهلیزی شبیه به فیبریلاسیون دهلیزی می باشد که یک اختلال ریتم قلبی است . گاهی اوقات ممکن است شما دوره ای از فلاتر دهلیزی و فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه کنید. این اختلال می تواند گهگاه رخ دهد که به عنوان حمله های فلاتر دهلیزی ( paroxysmal atrial flutter ) شناخته می شود. در اغلب موارد، این بیماری برای روز تا چند هفته طول می کشد و به عنوان فلاتر دهلیزی مداوم شناخته می گردد.

با درمان مناسب، این بیماری به ندرت تهدیدی برای زندگی به حساب می آید . عوارض این بیماری ، به ویژه در سکته مغزی ، می تواند مخرب باشد، اما آنها می توانند با داروهای ( “رقیق کننده خون”) مانند وارفارین (کومادین) مهار شوند .

علائم بیماری فلاتر دهلیزی شامل چه مواردی است؟

برخی از افراد هیچ نشانه ای با فلاتر دهلیزی ندارند. دیگرعلائم زیر توصیف کننده آن می باشند:

  • تپش قلب (یک ضربان قلب سریع یا احساس تپش در قفسه سینه)
  • احساس تکان و لرزش در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • اضطراب
  • ضعف

افرادی با بیماری های قلبی یا ریوی که فلاتر دهلیزی دارند ممکن است این علایم و نشانه ها را که همچنین در زیر به آنها اشاره شده بصورت قابل توجهی تجربه کنند:

  • آنژین صدری (درد سینه یا قلبی)
  • احساس ضعف یا سردرد خفیف
  • غش کردن (سنکوپ)

علت این بیماری چیست؟

فلاتر دهلیزی ممکن است با اختلالات قلبی، یا با بیماری های قلبی، یا بیماری های نقاط دیگر بدن که قلب را تحت تاثیر قرار میدهند ایجاد گردد. این بیماری همچنین ممکن است با مصرف موادیکه مسیر پالس های الکتریکی منتقله از طریق قلب را تغییرمیدهند ایجاد شود. این بیماری می تواند پس از عمل جراحی قلب باز رخ دهد. در تعداد کمی از مردم، هیچ علت زمینه ای تا کنون پیدا نشده است.

بیماری های قلبی و یا اختلالاتی که می تواند باعث فلاتر دهلیزی شود شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش جریان خون به قلب (ایسکمی) به علت بیماری عروق کرونر قلب، سخت شدن رگها (تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس) و یا حمله قلبی
  • فشار خون بالا (هایپرتانسیون)
  • بیماری عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، به خصوص با نارسایی احتقانی قلب در ارتباط است
  • اختلالات دریچه های قلبی ، به خصوص دریچه میترال
  • یک حفره غیر طبیعی بزرگ شده در قلب (هایپرتروفی)

بیماری در نقاط دیگر بدن که قلب را تحت تاثیر قرار می دهد شامل موارد زیر است:

  • پرکاری غده تیروئید (پرکاری تیروئید)
  • یک لخته خون در یک رگ خونی در ریه ها (آمبولی ریوی)
  • بیماری های ریوی مزمن (مداوم، بلند مدت) ، مانند بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) و آمفیزم، که میزان اکسیژن در خون پایین تر است

موادی که ممکن است به ایجاد فلاتر دهلیزی کمک کنند شامل موارد زیر است:

  • الکل (شراب، آبجو، و یا مشروب )
  • محرک هایی مانند کوکائین، آمفتامین، قرص رژیم غذایی، داروهای سرماخوردگی و حتی کافئین

فلاتر دهلیزی که بطور نزدیکی با آریتمی دیگری به نام فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط دارد . فلاتر دهلیزی و فیبریلاسیون دهلیزی گاهی اوقات با هم رخ می دهند.

تشخیص فلاتر دهلیزی

پزشک ممکن است بعد از معاینه به آریتمی مشکوک شود. از آنجا که بسیاری آریتمی های مختلف می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، ارزیابی در ابتدا بر روی رد کردن آنهایی که خطرناک ترهستند ، تمرکز دارد.

۱- تشخیص فلاتر دهلیزی به کمک نوار قلب یا ECG

یک آزمون ساده، نوار قلب (ECG)، می تواند کمک زیادی در مورد آنچه در قلب اتفاق افتاده ، خبر دهد. ECG و ثبت سابقه پالس های الکتریکی می تواند وضعیت ضربان قلب را کنترل کند.

– یافته ECG بی نظمی در ضربان قلب و اختلال در قلب برجسته میکنند .

– در آریتمی، tracings ECG می تواند به تعیین دقیق نوع آریتمی و جایی از قلب که از آن منشا میگیرد کمک کند .

– در ECG همچنین نشانه هایی از حمله قلبی، ایسکمی قلبی، بزرگ شدن غیر طبیعی قلب (هایپرتروفی)، اختلالات انتقال، و اختلالات شیمیایی و الکترولیت های خاص در بافت قلب را نشان می دهد.

گاهی اوقات مردم علائم آریتمی نشان می دهند اما زمانی که ECG ثبت شد ، نتیجه طبیعی است. این بدین معناست که آریتمیگهگاه رخ میدهد (فلاتر دهلیزی حمله ای)، یک بیماری مشترک، و یا ممکن است بدین معنی باشد که آریتمی وجود ندارد، و احساس عجیب قلبی و یا پرش به دلیل عوامل دیگری مانند اضطراب است . اگر نتیجه نوار قلبی طبیعی است، یک ECG سیار ممکن است برای ۲۴ ساعت با استفاده از یک مانیتور هولتر و یا برای یک دوره طولانی با استفاده از یک مانیتور event انجام شود .

نوار قلب سیار شامل اینست که یک فرد یک دستگاه مانیتور برای چند روز در حالی فعالیت های عادی خود را انجام میدهد بپوشد . هدف از ECG سیار بدست آوردن مستنداتی از آریتمی است.

۲- تشخیص فلاتر دهلیزی به کمک دستگاه هولتر مانیتورینگ

یک دستگاهی که با عنوان هولتر  مانیتورینگ شناخته شده معمولا ریتم قلب به طور مستمر برای ۴۸-۲۴ ساعت ثبت میکند . برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ترجیح می دهند که دستگاه برای بیش از ۴۸-۲۴ ساعت برای ثبت متناوب ریتم قلب ، پوشیده شود . در این موارد، ثبت کننده event استفاده میشود. هر دو مانیتور هولتر و event کار ثبت را بخوبی انجام میدهند . نکته مهم این است که مدارک مهمی از آریتمی در صورت وجود توسط نوار قلبی ، بدست می آید.

۳- تشخیص فلاتر دهیلیزی به کمک اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام یک تست اولتراسوند است که از امواج صوتی یک تصویر از داخل قلب در حال تپش ایجاد می کند . در این آزمایش، یک پروب سونوگرافی بر روی دیوار قفسه سینه بیرونی قرارمیگیرد ، و تصاویر به دست آمده در یک مانیتور مشاهده می گردد. این تست برای شناسایی مشکلات دریچه قلب ، و بررسی عملکرد بطن ، و یا برای دیدن لخته های خونی در دهلیز انجام می شود .

اکوکاردیوگرافی تست غیر تهاجمی ایمن از تکنیکی مشابه آنچه که برای ارزیابی جنین در دوران بارداری استفاده می شود، به کار می رود. این آزمایش همیشه در اورژانس انجام نمیشود.

گهگاه، فلاتر دهلیزی در افرادی بدون هیچ علائمی ، زمانی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تان شما را به دلایل دیگری معاینه میکنند ، ممکن است تشخیص داده شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است متوجه صداهای غیر طبیعی قلب و یا یک پالس غیر معمول در معاینه فیزیکی شوند، و ممکن است یک نوار قلبی از شما بخواهند.

چه زمانی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید؟

– اگر یک فرد هر یک از علائم مطرح شده برای فلاتر دهلیزی تجربه کند ، باید برای تنظیم یک قرار ملاقات با پزشک تماس بگیرد . اگر علایم شدید و یا هشدار دهنده است، باید از اورژانس پزشکی کمک خواست.

– اگر یک فرد هر نوع دارو برای فلاتر دهلیزی مصرف و یک تغییر و یا بدتر شدن علائم، تجربه کند باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرد .

– اگر یک فرد با این اختلال تشخیص داده شد و در حال درمان است ، اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کرد مراقبت های پزشکی باید فورا در بخش اورژانس بیمارستان پیگیری شود:

  • درد قفسه سینه
  • احساس ضعف یا سردرد خفیف
  • غش کردن

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آبراهه سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر محترم
    من سالهاست با پی وی سی دارم سر میکنم ک واقعا عصبی کرده منو سالها پیش اپلید انجام دادم اما انگار کانونهای سوزونده نشده دارویی ک واقعا ریتم قلبمو تنظیم کنه چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      متازیرو ۴۷.۵ داروی خوبی است که می توانید نصف صبح نصف شب بخورید
  • تصویر کاربر مرجان پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام دكتر خسته نباشيد
    دكتر من سه چهار ماه پيش دچار استرس و تپش شدم اكو و نوارم مرماه بود اما جديدا حدود يك ماهه دچار پاتس شدم متخصص قلب پرانول و وبتامين ب دادن ميخورم بهتر ميشه علائمم اما سوالم اينه من ضربانم رو با ساعت چك ميكنم بعضي وقتا تا ٣٨ پايين مياد و موقع بلند شدن١٢٠ اينا ميشه ايا طبيعيه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر مرجان سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش)
      اكو نرمال بود
      با ساعت هوشمند چك ميكنم ايا ممكنه اشتباه اندازه گيري بكنه ضربان رو؟
    2. تصویر کاربر مرجان چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)
      اكو نرمال بود
      با ساعت هوشمند چك ميكنم ايا ممكنه اشتباه اندازه گيري بكنه ضربان رو؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      دقت ساعتها کم است بخاطر همین توصیه میکنم با ساعت اصلا چک نکنید. فقط مواقعی که علایمی مثل طپش و سرگیجه داشتید چک کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۳ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام
    اخیرا بعد از خوردن نوشیدنی داغتر از ولرم سریعا احساس میکنم ضربان شکنی پیدا میکنم و بعد از اون تپش قلب میگیرم. این در حالیست که سوزش سر معده و خود معده رو هم دارم.
    آیا این مطلبی است که باید بخاطرش به متخصص قلب و عروق مراجعه کنم یا اینکه باید به متخصص گوارش مراجعه کنم و آندوسکوپی شوم؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      بله یک نوارقلب و اکو ی اولیه لازم است
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    آقای دکتر این هولتر من هست میشه بگین مشکلی هست یا نه اون عددا چیه؟ اونی که توی پرانتز زده یک درصد چیه اون عدد های پایین سمت راست چیه؟ مشکلی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      این هولتر کاملا سالم است
  • تصویر کاربر ف شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    با سلام.
    من مدتی طولانی احساس تپش قلب خیلی زیاد داشتم و گاهی اوقات فشارخون بالا.
    و بعضی روز ها احساس می کردم که قلبم یک ضربان نمی‌زنه و دوباره با سرعت و شدت بیشتری شروع به تپش میکنه و در این لحظه گاهی احساس گیجی و بی حالی و خواب آلودگی میکنم و اینکه بیشتر اوقات حتی با فعالیت های کم و کوتاه هم احساس تنگی نفس و تپش زیاد پیدا میکنم
    هنگام خنده یا گریه های شدید یا فعالیتی مثل دویدن حالت تهوع و سرفه های شدید پیدا میکنم
    الان چند روز هست که با تجویز پزشک قرص کنکور پنج میل نصف صبح و نصف شب مصرف میکنم ضربان و فشار بهتر شده ولی این احساس ریزش و افتادن دل حتی بیشتر از قبل شده و اذیت کننده است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      یک بار هولتر ضربان ۲۴ ساعته نصب کنید
    2. تصویر کاربر ف پنجشنبه ۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      ببخشید.
      در این نوار قلبی که ارسال شد مشکلی دیده میشه یا نه؟
    3. تصویر کاربر ف شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      این نوار قلب
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      خیر هیچ مشکلی ندارد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امید پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر . من ۲۳ سالمه دستمو بالا میگیرم یه ضربان خارج از نوبت میزنه حالمو بد میکنه دستمو نمیتونم بالا بگییرم . همینطور استرس ام میاد اینطور میشم نفسم میزه تو رو معدم یکی میزنه .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      اینها بیشتر دردهای گوارشی یا استرسی است ولی محض اطمینان یک نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر آریا جمعه ۱۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 492 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من حدود 9 روز قرص کنکور 2,5 مصرف کردم امروز تنگی نفس و سرگیجه و سبکی سر بهم دست دادم میخواستم ببینم از عوارض این قرص هست یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      بله میتواند باشد چون ضربان و فشارخون را کاهش میدهد
  • تصویر کاربر هیوا پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید دخترمن مریض شما بودن برای تپش قلب براش بیزوپرولول تجویز کردین یه چند ماهی ریزش موی شدید گرفتن امروز بردم دکتر گفتن بخاطر قرص هست ااین دسته از قرصها ریزش شدید میارن میخواستم راهنماییم کنید برای قرص جایگزین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      خیلی مربوط نیست ولی قطع کنید به جایش متازیرو ۴۷.۵ میلی گرم روزانه نصف قرص بخورید
  • تصویر کاربر رهایی سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من23سالمه و گاهی احساس تپش قلب ضربان 110تا و درد دست چپ وسینه بصورت خفیف میکنم و این علائم باعث میشه بیشتر بترسم و حالم بدتر شه و گاهی بدون دلیل دلشوره و استرس میگیرم و قلبم تند میزنه بعد از این علائم ها به دکتر مراجعه کردم نوارقلب و اکو دادم که گفتن هیچ مشکلی نداری و ماله استرسه و بهم قرص کنکور دادن چن مدت خوردم حالم خوب شد و قطعش کردم
    این رو هم بگم که شبها اصلا نمیخوابم وساعت خوابم ریخته بهم
    دیشب یک لحظه احساس کردم قلبم نامنظم ویکی در میون با کوبش میزنه که در حد چند ثانیه بود بعدش اکی شد خواستم ببینم مشکلی وجود داره؟؟؟؟؟ آخه خیلی میترسم نکنه مشکلی داشته باشم نوار و اکو هم دادم هیچ مشکلی نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      پروپرانولولل ۱۰ صبح و شب بخورید و نگران نباشید این علایم منشا قلبی ندارند و بیشتر ناشی از استرس هستند
  • تصویر کاربر کیان جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خسته نباید.چند ماه پیش به دلیل تپش قلب ،احساس ضربان قلب ، نبض در گلو و زیاد بودن ضربان قلب به پزشک متخصص مراجعه کردم. نوار قلب دادم و با حساسیت بالا اکو کردن.گفتن استرسه و پروپرانول ۱۰ دادن.
    اما همچنان آن تپش قلب ،تکان خورن بدن در هر ضربان قلب،احساس ضربان قلب و نبض در گلو وری که احساس پارگی در رگی و فشار در هر انقباض قلب دست میده.در فعالیت مانند نمازخواندن و دویدن شدید تر میشه و حالم بهم میخوره (حالت تهوع و نگارانی ).
    این حالات هنگام دراز کشیدن ببشتر شده طوری که خوابم نمی بره.
    رکتر خواهش میکنم راهنمایی ام کنید.
    میترسم که بیماری قلبی شدیدی داشته باشم.!!
    1. تصویر کاربر کیان پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در ضمن پسرم و ۱۷ سالمه
    2. تصویر کاربر کیان پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      پسرم و ۱۷ ساله
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر اکو و نوارسالم بوده نگران نباشید اینها علایم اضطرابی هستند ببشتر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر