دکتر محمد حسین نجفی

کاردیومیوپاتی یا بزگ شدن عضله قلب یک بیماری است که در آن عضله قلب غیر طبیعی می شود. کاردیومیوپاتی، کار قلب را برای پمپاژ و ارائه خون به سایر قسمت های بدن سخت تر می سازد. این بیماری می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. کاردیومیوپاتی می تواند درمان شود. نوع درمانی که شما دریافت خواهید کرد به نوع بیماری که شما دارید و شدت آن بستگی دارد. درمان کاردیومیوپاتی ممکن است شامل داروها، دستگاه های به کار رفته در جراحی و در موارد شدید نیز پیوند قلب باشد.

انواع کاردیومیوپاتی

  1. متسع شده
  2. هیپرتروفیک
  3. کاردیومیوپاتی محدود
  4. دیسپلازی آریتمی بطن راست

کاردیومیوپاتی متسع

این رایج ترین نوع کاردیومیوپاتی است. در این اختلال، توانایی پمپاژ محفظه اصلی پمپاژ قلب شما – بطن چپ – سست تر می شود. بطن چپ بزرگ شده (گشاد) و به طور موثری نمی تواند خون را از قلب به بیرون پمپ است.

اگر چه این نوع می تواند مردم در تمام سنین مبتلا کند، اغلب در افراد میانسال رخ می دهد و احتمال بیشتری برای ابتلای مردان وجود دارد. برخی از افراد با کاردیومیوپاتی اتساعی یک سابقه خانوادگی از بروز این بیماری دارند. در برخی دیگر، کاردیومیوپاتی اتساعی ممکن است به عنوان یک نتیجه از شرایط خاصی مانند بیماری عروق کرونر قلب، عفونت، شیمی درمانی یا دارو یا مصرف الکل رخ دهد. علت ممکن است همچنان ناشناخته (ایدیوپاتیک) باشد.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

این نوع شامل ضخیم شدن غیر طبیعی از عضله قلب شماست، به ویژه عضله قلبی شما را که محفظه اصلی پمپاژ است تحت تاثیر قرار میدهد (بطن چپ). عضله قلب ضخیم شده می تواند قلب را برای پمپ کردن خون سخت ترکند.

هیپرتروفیک می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما اگر در دوران کودکی ظاهر شود شرایط متمایل به شدت بیشتری خواهد بود. اکثر مردم تحت تاثیر قرار گرفته سابقه خانوادگی این بیماری دارند، و برخی از جهش های ژنتیکی با کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در ارتباط است.

کاردیومیوپاتی محدود

عضله قلب در افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی محدود سفت و انعطاف پذیری کمتر دارد، به این معنی قلب نمی تواند به درستی گسترش یافته و بین ضربان قلب از خون پر شود.

در حالی که کاردیومیوپاتی محدود می تواند در هر سنی رخ دهد، آن اغلب افراد مسن را تحت تاثیر قرارمیدهد. این کمترین نوع رایج است و می تواند بدون هیچ دلیل شناخته شده ای میتواند (ایدیوپاتیک) رخ می دهد.

این بیماری همچنین ممکن است با بیماری های نقاط دیگر بدن که بر قلب تأثیر میگذارد ایجاد شود، مانند بیماری که در آن آهن در عضله قلب ساخته میشود (هموکروماتوز)، یک اختلال که باعث تجمع غیر طبیعی پروتئینها می شود (آمیلوئیدوز)، یک بیماری که در نتیجه التهاب ایجاد می شود و توده ای از سلول ها می تواند در قلب و ارگانهای دیگر رشد کند (سارکوئیدوز)، اختلالات بافت همبند، و یا یک اختلال که توسط سلول های خونی غیر طبیعی ایجاد و به قلب آسیب می رساند (بیماری های قلبی ائوزینوفیلیک)

دیسپلازی آریتمی بطن راست

در این نوع نادر از کاردیومیوپاتی، عضله در محفظه قلب راست (بطن راست) پایین تراست که توسط بافت اسکار جایگزین شده است. این می تواند به مشکلات ریتم قلبی منجر شود. این بیماری اغلب توسط جهش های ژنتیکی ایجاد می شود.

سوالات اساسی راجع به کاردیومیوپاتی

 

علائم کاردیومیوپاتی چیست؟

در مراحل اولیه، افراد مبتلا حتی علایم و نشانه ای نداشته باشند. اما با پیش روی شرایط، علائم و نشانه ها معمولا ظاهر می شوند. علائم و نشانه های کاردیومیوپاتی ممکن است شامل:

– تنگی نفس همراه با فعالیت و یا حتی در حالت استراحت

– تورم ساق پاها، مچ پا و پا

– نفخ شکم به علت تجمع مایع

– سرفه در حالت دراز کشیده

– خستگی

– ضربان قلب نامنظم که احساس سریع، تپش و یا لرزش

– درد قفسه سینه

– سرگیجه، سبکی سر و غش

مهم نیست که چه نوعی ازاین بیماری را شما داشته باشد، علائم و نشانه ها به سمت بدتر شدن پیش می روند مگر اینکه درمان شوند. در برخی افراد، این بدتر شدن به سرعت اتفاق می افتد؛ در حالی که در دیگران، این بیماری ممکن است برای مدت طولانی بدتر نشود.

کاردیومیوپاتی

علت کاردیومیوپاتی چیست؟

اغلب، علت کاردیومیوپاتی ناشناخته است. با این حال در برخی افراد، پزشکان قادر به شناسایی برخی از عوامل موثر هستند. علل ایجاد کاردیومیوپاتی عبارتند از:

علائم کاردیومیوپاتی

عوارض کاردیومیوپاتی

داشتن کاردیومیوپاتی ممکن است به سایر ناراحتی های قلبی منجر شود از جمله :

– نارسایی قلبی

نارسایی قلبی به معنای اینکه قلب شما نمی تواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن شما پمپاژکند. عضله قلب ضخیم، سفت و یا تضعیف شده به علت کاردیومیوپاتی نمی تواند قادر به پمپاژ باشد و می تواند خون را از جریان قلب متوقف کند. در صورت عدم درمان، نارسایی قلبی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

– لخته شدن خون

اگر شما مبتلا به کاردیومیوپاتی هستید، از آنجایی که قلب شما نمی تواند به طور موثر پمپاژ کند، احتمال وجود لخته خون در قلب شما وجود دارد. اگر لخته ها از قلب پمپ شده و وارد جریان خون شما شوند، آنها می توانند جریان خون به اندام های دیگر را از جمله قلب و مغز مسدود کنند.

برای کاهش احتمال ابتلا، پزشک شما ممکن است رقیق کننده خون (داروهای ضد انعقادی) مانند: آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، ریواروکسابان (Xarelto) و وارفارین (کومادین، Jantoven) تجویز کند.

– مشکلات دریچه

از آنجا که افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی ، قلب بزرگ شده دارند، دریچه های قلب ممکن است به درستی بسته نشوند که این امر منجر به یک جریان رو به عقب خون می شود.

– ایست قلبی و مرگ ناگهانی

کاردیومیوپاتی می تواند به ریتم غیر طبیعی قلب منجر شود. برخی از این ریتم های قلب خیلی آهسته هستند و به طور موثری جریان خون را در قلب شما نگه میدارند. برخی به قدری سریع هستند که اجازه تپیدن درست به قلب را نمی دهند. در هر صورت، این ریتم های غیر طبیعی قلب می تواند منجر به غش شود و یا حتی در برخی موارد سبب مرگ ناگهانی شود.

🔔عوامل خطر یا تشدید بیماری کاردیومیوپاتی

تعدادی از عوامل خطر وجود دارد که می تواند خطر ابتلا بهابن بیماری را افزایش می دهد از جمله :

۱- سابقه خانوادگی

افراد با سابقه خانوادگی کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی و ایست قلبی ناگهانی هستند احتمال بیشتر ابتلا به کاردیومیوپاتی دارند نسبت به کسانی که بدون سابقه خانوادگی مشکلات قلبی هستند.

۲- فشار خون بالا

افراد دارای فشار خون بالا در طی یک دوره زمانی طولانی در معرض خطر بیشتری از کاردیومیوپاتی هستند.

۳- شرایطی که قلب را تحت تاثیر قرارمیدهد.

افرادی که دچار حمله قلبی شده اند، بیماری عروق کرونر و یا عفونت های ویروسی که قلب را تحت تاثیر قرار داده در معرض خطر بالاتری از هستند. بیماری های دیگر، از قبیل اختلالی که باعث تجمع غیر طبیعی پروتئینها می شود (آمیلوئیدوز)، بیماری که در نتیجه التهاب ایجاد می شود و توده ای از سلول ها می تواند در قلب و ارگانهای دیگر رشد کند (سارکوئیدوز)، اختلالات بافت همبند، میتواند احتمال ابتلا به کاردیومیوپاتی ها را افزایش دهد .

۴- چاقی

اضافه وزن باعث می شود قلب سخت تر کارکند ، که ممکن است احتمال ابتلا به بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی را افزایش دهد.

۵- اعتیاد به الکل

افرادی که سوء مصرف الکل دارند به قلب خود می توانند آسیب برسانند ، و کاردیومیوپاتی می تواند یک نتیجه آن باشد . احتمال افزایش چشمگیر بعد از گذشت بیش از پنج سال از نوشیدن هفت تا هشت نوبته در روز وجود دارد .

۶- استفاده از مواد غیر مجاز

مواد مخدر، از جمله کوکائین، آمفتامین و استروئیدهای آنابولیک، ممکن است خطر کاردیومیوپاتی را افزایش دهد.

۷- درمان سرطان

در حالی که درمان سرطان ضروری است ، درمان بسیاری از سرطان ها می تواند به برخی از سلول های سالم نیز آسیب برساند. بعضی از داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند خطر ابتلا به کاردیومیوپاتی را افزایش دهند.

۸- دیابت

ابتلا به بیماری دیابت بالا خطر کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی و سایر مشکلات قلبی افزایش میدهد .

۹- اختلالات تیروئید

داشتن یک غده تیروئید کم کار یا پرکار می تواند خطر ابتلا به بزگ شدن عضله قلب را افزایش دهد.

۱۰- هموکروماتوز

این اختلال بعلت ذخیره بیش از حد آهن ، و با افزایش احتمال ابتلا به کاردیومیوپاتی اتساعی در ارتباط است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما فکر میکنید ممکن است کاردیومیوپاتی داشته باشید و یا به دلیل سابقه خانوادگی در مورد احتمال ابتلای خود نگران هستید، یک وقت ویزیت اولیه با پزشک عمومی بگذارید. او ممکن است شما را به یک متخصص قلب (متخصص قلب و عروق) ارجاع دهد.

از آنجا که جلسه ویزیت کاردیومیوپاتی میتواند کوتاه باشد، و چون اغلب موارد زیادی برای بحث وجود دارد، یک دلیل خوب برای قرار ملاقات خود آماده کنید. در اینجا برخی از اطلاعات وجود دارد که برای آمادگی شما در ویزیت کاردیومیوپاتی و اینکه چه انتظاراتی از پزشکتان داشته باشید کمک خواهد کرد.

– از محدودیت های پیش از ملاقات آگاه باشید.

در زمانیکه شما ویزیت کاردیومیوپاتی میشویید، اگر هر چیزی وجود دارد که شما نیاز به انجام پیشرفته تر آن دارید، مطمئن شوید که پرسیده اید از قبیل محدودیت های غذایی شما.

– یادداشت علائم

هر علایمی که شما تجربه کرده اید یادداشت کنید که شامل هر چیزی است که ممکن است به نظر نامرتبط با کاردیومیوپاتی بیاید.

– اطلاعات شخصی کلیدی یاداشت کنید.

از جمله سابقه خانوادگی، بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا یا دیابت و استرس های عمده یا تغییرات اخیر زندگی.

– دارو ها

لیستی از تمام داروها بسازید، از قبیل هر گونه ویتامین ها یا مکمل هایی که شما مصرف می کنید.

– همراه مناسب

در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را هنگام ویزیت کاردیومیوپاتی به همراه داشته باشید. گاهی اوقات به یاد آوردن تمامی اطلاعات فراهم شده توسط شما در طول ویزیت ممکن است مشکل باشد. کسانیکه که شما را در هنگام ویزیت کاردیومیوپاتی همراهی میکنند، ممکن است چیزی که شما اشتباه کرده اید یا فراموش کرده اید یادآوری کنند.

– رژیم غذایی

آماده بحث در مورد عادات رژیم غذایی و ورزش خود باشید. اگر شما در حال حاضراز یک رژیم غذایی یا ورزش منظم پیروی نمی کنید، آماده باشید که با پزشک خود در مورد چالش هایی که شما ممکن است در شروع کاربا آن مواجه شوید صحبت کنید.

معاینه و بررسی علت تنگی نفس در شب

سوالات اساسی راجع به کاردیومیوپاتی

سؤالات زیر را در مورد کاردیومیوپاتی، برای پرسیدن از پزشکتان بنویسید. زمان خود را با دکتر خود محدود است، بنابراین تهیه یک لیست از سوالات راجع به کاردیومیوپاتی به شما کمک خواهد کرد که زمان با هم بودن شما را بیشتر سازد. لیست پرسش های شما به ترتیب از پر اهمیت ترین تا کم اهمیت ترین درموارد زمانی اجرا می شود.

در رابطه با کاردیومیوپاتی، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشکتان بپرسید شامل:

– محتمل ترین علت علایم کاردیومیوپاتی چیست.

– سایر علل احتمالی چه چیزهایی هستند.

– چه نوع آزمایشی نیاز دارم. آیا این آزمایشات نیاز به آمادگی خاصی دارد.

– چه گزینه های درمانی در دسترس هستند، که برای من توصیه می کنید.

– چه غذاهایی باید بخورم و یا پرهیز کنم.

– آیا ورزش برای من خوب است. چه سطحی از فعالیت خوب است.

– چند وقت یکبار باید غربالگری شوم.

– من باید به اعضای خانواده ام در مورد غربالگری کاردیومیوپاتی بگویم.

– آیا من دیگر شرایط سلامتی دارم. چگونه می توانم این شرایط با هم به بهترین شکل مدیریت کنم.

– آیا جایگزین عمومی داروهایی که شما برای کاردیومیوپاتی تجویز کرده اید، وجود دارد.

– آیا بروشور یا دیگر مواد چاپ شده که من بتوانم با خود به خانه ببرم وجود دارد. کدام وبسایت را شما برای اطلاعات بیشتر در مورد کاردیومیوپاتی توصیه میکنید.

علاوه بر پرسش هایی که آماده کرده اید تا از پزشک خود بپرسید، برای پرسیدن سوالات اضافی مردد نباشید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

4.9/5 - (20 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام و وقت به خیر،مدت یک سال هست که متازیرو 47/5و اسپیرو نولاکتون20،ا آس ا،رزواستاتین20مصرف میکنم هر کدوم یه عدد روزانه.اما گاهی دچار سرگیجه،تعریق شدید،تنگی نفس ولرزش دست میشم،ضربان زیر پنجاه و فشار 10و 11دارم48سالمه.چی دستور می‌فرمایید.البته یه مدت متازیرو نصف روزانه می‌خوردم اما باز هم درست نشد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      متازیرو و اسپیرونولاکتون را را نصف کنید دچار افت فشار و ضربان شده اید
  • تصویر کاربر سياوش پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب از شيراز مزاحمتون ميشم.
    ، توضيح مختصري بدم جسارتا.
    من ٢٦ سالم هست، ديروز آزمايش خون دادم ميزان تري گلرسيدم ٢٥١ ، كلسترول ١٨٧ ،hdl ٣٣ ، LDL ١٠٧ ،منتها من از سال ٩٩ هرچي آزمايش دادم تري گلسريدم همين حوالي بوه، تقريبا ٤-٥ باري آزمايش دادم و همين حوالي بوده. و هميشه روي صورت و خصوصا پيشونيم جوش دارم كه واقعا اذيتم ميكنه ،ميشه راهنماييم كنيد كه چيكار بايد
    بكنم؟ اينم آنزيماي كبدم هست : SGOT 24
    SGPT 29
    قندمم ١٠١ هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      من در این مرحله توصیه به مصرف دارو نمیکنم. شما احتمالا به طور ژنتیکی چربی بالا دارید راهش هم در قدم اول ورزش و رژیم غذایی مناسب است اگر باز هم با رعایت اینها پایین نیامد می شود دارو داد
  • تصویر کاربر مهین شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    چند سالی به این عارضه قلبی مبتلا هستم وخب سن ۴۰ رو دارم وبچه هام کوچک هستن می خوام بدونم آیا درمانی داره ؟اگه بله روش درمانی که با دارو باشه وجود داره ؟واگه درمانی نداره در صورت اوج وبدتر شدن بیماری چه مشکلاتی پیش میاد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      بهترین کار این است اول یک اکوی دقیق و بررسی تشخیصی انجام بدهید در بسیاری مواقع طپش ها بیماری های بیخطری هستند
  • تصویر کاربر س.میر پنجشنبه ۳ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت جناب دکتر: جهت چکآب سالیانه آزمایش دادم نتیجه آزمایش به شرح زیر بوده: TG:148)-(CHOLESTROL:188) - (HDL CHOLESTROL:48) - (LDL CHOLESTROL:121) - (CHLESTROL/HDL:3.9) - (LDL/HDL:2.5) - (LDH:353) - (CPK TOTAL: 199 - مشکل خاصی ندارم - ورزش مداوم دارم _50 سالمه-نگرانیم از سی پی کا هستش در ضمن فشار خون (عصبی) دارم و قرص والساکور 40 استفاده میکنم. حدود یکساله روی پای سمت چپم (خیلی کم ) ورم داره و سونوگرافی هم رفتم مشکلی نبود.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      ازمایش سی پی کی اهمیتی ندارد و نیازمند اقدام خاصی نیست در کل بر اساس این ازمایشات لازم نیست دارویی کم یا زیاد شود
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    درود عرض ادب اقای دکتر
    پدر من یک سال ۳ماه پیش انژیو شدن
    دکترشان گفتند گفتند خوب شدن (دکترشان تهران هستند) ما شهرستانیم بعد هفته پیش رفتیم پیش یک متحصص دیگر که قم هستند پدرم اکو دادن و تفاوت با اون اکویی که پدرم پیش پزشک خودشان داشتند داشت من اکو هارا خدمتتان ارسال کردم
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      تفاوت خیلی مهمی ندارند در هر دو قلب خوب اسا
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام بنده خانوم 34ساله هستم. جواب اکوم رو پیوست کردم الان یک سال ونیم هست داروهای زیر رو مصرف میکنم ولی بهبودی حاصل نشده. راه حل دیگه غیر از دارو چیه اقای دکتز؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      داروهایتان چیست و علایم چه دارید؟
    2. تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      بیزوپرولول. فوروزماید. Oneptus گلوریپا اسپیرونولاکتون
    3. تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      تنگی نفس حین فعالیت. گهگاهی پریدن از خواب
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      فورزوماید و اسپیرونولاکتون چقدر میخورید؟ نمک و مایعات را در مصرفش پرهیز دارید؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر افشین سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر نجفی
    خواهر من ۸سال دارد که به آزمایش گاه تامین اجتماعی خدابنده(از شهرستان های استان زنجان)بردیم آزمایش قند خون چربی خون و...دادیم و چربی خون ۲بار ۲۰۰۰آمد
    دلیلش چیست
    1. تصویر کاربر افشین دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      چربی خیلی بالاست احتمالن منشا ژنتیکی دارد و نیاز به درمانهای مخصوص دارد. حتمن یک متخصص غد ببیند
    3. تصویر کاربر افشین سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر ژنتیکی نداریم امکان داره آزمایش اشتباه در بیاد
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ممکن است بله ولی متخصص غدد ببیند بهتر است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر sahar سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید برای کسی که تازه عمل باتری گذاشتن درقلب انجام داده وسابقه بیماری فشار خون ودیابت وچربی داره چه رزیم غذایی پیشنهاد میدید چی باید بخوره تا زودتر دوران نقاهت رو بگذرونه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      غذاهای کم چرب و کم نمک بخورد و ببشتر لبنیات کم چرب و میوه و سبزی در رژیم باشد گردو و بادام و شکلات هفته ای دو سه مرتبه
  • تصویر کاربر Bita شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من چندروز پیش از سردرد شدید درمانگاه رفتم اونجا ازم نوار قلب گرفتن پرستاری که این کارو برام انجام دادن گفتن که نوار مشکل داره اما بعدش دکتر رفته بودن وندیدن نوار رو .لطفا نظرتون رو درمورد این نوار قلب میفرمایید.ممنونم 24 سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      این نوار مشکل خاصی نشان نمی دهد اگر علایمتان ادامه پیدا کرد یک اکو بگیرید
  • تصویر کاربر یاسر دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۴ سال دارم تقریبا هفته ای ۳ بار در روز ورزش میکنم و رژیم غذایی خوبی هم دارم ولی متاسفانه آزمایش دادم و تریگلیسرید من ۵۸۶ بود ومن رو ۳۲ hdl بود لطفا راهنمایی کنید چکاره انجام بدم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      عدد ldl تان چند بود؟ ازمایشتان را اگر دارید اینجا به صورت عکس بفرستید همیشه هم اعداد تریگلیسرید مستقیما با ورزش مرتبط نیستند گاها مسایل ژنتیکی را هم باید درنظر گرفت
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر