دکتر محمد حسین نجفی

پریکاردیت همان تورم و سوزش غشای کیسه مانند نازک اطراف قلب شماست. پریکاردیت اغلب باعث درد قفسه سینه و گاهی اوقات دیگرعلایم دیگر میشود.

پریکاردیت چیست؟

درد شدید قفسه سینه همراه با پریکاردیت زمانی رخ می دهد که لایه های پریکارد تحریک مخالف، با یکدیگر ساییده شوند. التهاب پرده قلب معمولا به طور ناگهانی شروع می شود اما زمان زیادی طول نمیکشد (حاد). هنگامی که علائم به تریج بیشتر یا باقی بمانند، پریکاردیت مزمن در نظر گرفته میشود.

التهاب پرده قلب در بیشتر موارد خفیف هستند و معمولا خود به خود بهبود می یابند. درمان برای موارد خیلی شدید ممکن است شامل داروها و به ندرت عمل جراحی شود. تشخیص زود هنگام و درمان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به عوارض دراز مدت کمک کند.

f1-large

علائم  پریکاردیت

– پریکاردیت حاد معمولا کمتر از چند هفته طول می کشد. التهاب پرده قلب عود کننده مزمن دو نوع هستند، از جمله نوع پی در پی که در عرض شش هفته از پایان گرفتن درمان پزشکی برای یک دوره حاد رخ می دهد، و نوع متناوب که پس از شش هفته رخ می دهد.

– اگر شما پریکاردیت حاد دارید، شایع ترین علامت آن درد قفسه سینه، بصورت چاقوی تیزی که به قفسه سینه پشت جناغ و یا به سمت چپ قفسه سینه شما فرو می رود. با این حال، برخی از افراد با پریکاردیت حاد درد قفسه سینه خود را به عنوان، درد یا فشار خفیف مانندآن، واز شدت متفاوت توصیف می کنند.

– درد ناشی از التهاب پرده قلب  حاد ممکن است به شانه چپ و گردن شما بکشد. این درد اغلب هنگام سرفه، دراز کشیدن یا تنفس عمیق شدت می یابد. نشستن و خم شدن به جلو اغلب می تواند درد را تسکین دهد. 

در این زمان، ممکن است تشخیص درد پریکاردیت از دردی که با حمله قلبی رخ می دهد دشوار گردد.

– پریکاردیت مزمن که معمولا با التهاب مزمن همراه شده و ممکن است درنتیجه مایع اطراف قلب (افیوژن پریکارد) باشد. شایع ترین علامت پریکاردیت مزمن درد قفسه سینه است.

بسته به نوع، علائم و نشانه ها ممکن است برخی یا همه موارد زیر را شامل شود که عبارتند از:

– درد قفسه سینه تیز، سوراخ کننده بیشتر در مرکز و یا سمت چپ قفسه سینه

– تنگی نفس در هنگام خم شدن

– تپش قلب

– تب خفیف

– یک حس کلی از ضعف، خستگی و یا حس بیماری

– سرفه کردن

– ورم شکم یا ساق پا

علائم التهاب دور قلب

زمان مراجعه به پزشک

اگر شما دچار علایم جدید از درد قفسه سینه شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از علائم پریکاردیت شبیه به دیگر شرایط قلبی و ریوی هستند. هر چه زودتر ارزیابی شوید، زودتر شما می توانید تشخیص و درمان مناسب دریافت کنید. 

به عنوان مثال، اگر چه علت درد قفسه سینه حاد ممکن است پریکاردیت باشد، علت اصلی می تواند یک حمله قلبی یا یک لخته خون از ریه ها (آمبولی ریوی) بوده باشد.

علل  التهاب پرده قلب چیست؟

تحت شرایط عادی، کیسه پریکارد دو لایه است که قلب شما را احاطه کرده است و شامل مقدار کمی از مایع روان کننده میباشد. در پریکاردیت، کیسه ملتهب شده و اصطکاک ناشی از کیسه ملتهب منجر به درد قفسه سینه میشود.

تعیین علت التهاب پرده قلب اغلب دشوار است. در اغلب موارد، پزشکان هم قادر به تعیین علت (ایدیوپاتیک) نیستند و یا به عفونت ویروسی شک میکنند.

پریکاردیت همچنین می تواند در مدت کوتاهی پس از یک حمله قلبی اصلی گسترش یابد، با توجه به سوزش اساسی عضله قلب آسیب دیده است. علاوه بر این، یک شکل با تاخیر پریکاردیت ممکن است هفته ها پس از حمله قلبی یا عمل جراحی قلب رخ دهد. 

این التهاب دور قلب با تاخیر به عنوان سندرم درسلر شناخته شده است. 

سایر علل عبارتند از:

– اختلالات التهابی سیستمیک. این ممکن است شامل لوپوس و آرتریت روماتوئید شود.

– تروما ( ضربه ). آسیب به قلب یا قفسه سینه شما ممکن است به عنوان نتیجه یک تصادف با موتورسیکلت یا وسایل دیگر رخ دهد.

– سایر اختلالات سلامت. این ها ممکن است شامل نارسایی کلیه، ایدز، سل و سرطان شود.

– برخی از داروها. برخی از داروها می تواند باعث پریکاردیت شود، اگر چه این غیر معمول است.

علت پریکاردیت پیست؟عوارض پریکاردیت

عوارض ممکن است شامل:

– پریکاردیت انقباضی

اگر چه غیر معمول است، برخی از مردم با پریکاردیت، به ویژه کسانی با التهاب طولانی مدت و عود مزمن، می تواند ضخامت دائمی، زخم و انقباض پریکارد را گسترش دهد.

در این افراد، پریکارد بسیاری از قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و شبیه به یک مورد سفت،محکم در اطراف قلب میباشد، که قلب را از کار درست نگه می دارد. این وضعیت پریکاردیت انقباضی نامیده می شود و اغلب به تورم شدید پاها و شکم، و همچنین تنگی نفس منجر می شود.

– تامپوناد قلبی

هنگامی که مایع جمع آوری شده در پریکارد بیش از حد شود، یک وضعیت خطرناک به نام تامپوناد میتواند توسعه یابد.

مایع اضافی بر قلب فشار می آورد و اجازه پرشدن درست را به آن نمیدهد. این بدان معناست که خون کمتر قلب را ترک میکند، که باعث افت چشمگیر در فشار خون میشود. تامپوناد قلبی اگر به سرعت درمان نشود می تواند کشنده باشد.

عوارض التهاب پرده قلب

انواع پریکاردیت

پریکاردیت می تواند به طور ناگهانی ایجاد شده و مدت کوتاه تری طول بکشد (حاد) و یا ادامه پیدا کند و برای مدت طولانی باقی بماند (مزمن).

انواع التهاب پرده دور قلب

تشخیص پریکاردیت چگونه است؟

پزشک ابتدا در مورد سابقه پزشکی، علائم شما، زمان شروع علائم و اینکه چه چیزی این علائم را بدتر می کند، از شما سوالاتی می پرسد. سپس یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. 

التهاب پریکارد می تواند باعث افزایش مایع بین دو لایه بافت کیسه و در نتیجه افیوژن (ورود مایع به درون حفره) شود. پزشک برای بررسی علائم ناشی از تجمع مایعات اضافی، با گوشی پزشکی به صدای قلب و ریه ها گوش می دهد. 

ممکن است نوعی صدای خش خش شنیده شود که اصطلاحا به آن فریکشن راب می گویند. این صدا زمانی تولید می شود که پریکارد به لایه بیرونی قلب ساییده می شود.

برخی از آزمایشات دیگری که برای تشخیص پریکاردیت استفاده می شوند عبارتند از:

تشخیص پریکاردیت

چه درمان هایی برای بیماران مبتلا به التهاب دور قلب وجود دارد؟

1- درمان دارویی پریکاردیت

درمان پریکاردیت حاد می تواند شامل استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب (مانند ایبوپروفن و آسپرین) باشد. بسته به علت پریکاردیت، ممکن است استفاده از داروهای آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ نیز لازم باشد.

اگر علائم شما شدید است، بیشتر از 2 هفته طول می کشد، یا برطرف می شود و مجددا عود می کند، پزشک ممکن است یک داروی ضد التهابی به نام کلشی سین (colchicine) را نیز تجویز کند. 

این دارو می تواند به کنترل التهاب کمک نموده و تا هفته ها یا حتی ماه ها از عود مجدد پریکاردیت جلوگیری کند. با این حال، این دارو برای برخی افراد (مانند افرادی که بیماری کبدی یا کلیوی دارند) قابل استفاده نیست.

اگر نیاز به مصرف دوزهای بالای ایبوپروفن دارید، پزشک ممکن است داروهای دیگری را نیز برای کاهش علائم گوارشی شما تجویز کند. 

همچنین اگر دوزهای زیادی از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را مصرف می‌ کنید، برای بررسی تغییر عملکرد کلیه ها و کبد خود، باید به طور مکرر چکاپ انجام دهید.

اگر پریکاردیت مزمن یا عود کننده دارید، ممکن است لازم باشد به مدت چند سال از داروهای NSAID یا کلشی سین استفاده کنید (حتی اگر احساس بهبودی داشته باشید). استفاده از داروهای دیورتیک (ادرار آور) معمولا می تواند به دفع مایعات اضافی ناشی از پریکاردیت کمک کند. 

اگر ریتم ضربان قلب شما دچار مشکلاتی شده است، حتما با پزشک خود در مورد درمان آن صحبت کنید. همچنین پزشک ممکن است در مورد درمان با داروهای استروئیدی و یا سایر داروها مانند آزاتیوپرین، ایمونوگلوبولین های انسانی تزریقی ، آناکینرا و… با شما صحبت کند.

درمان دارویی پریکاردیت

2- درمان های غیر دارویی

بیشتر اوقات، داروها تنها درمان مورد نیاز برای بیماران مبتلا به پریکاردیت هستند. اما، اگر مایعات جمع شده در پریکارد، به قلب فشار وارد کنند، ممکن است از روشی به نام پریکاردیوسنتز استفاده شود. 

در این روش پزشک از یک لوله بلند و باریک به نام کاتتر برای تخلیه مایعات اضافی درون پریکارد استفاده می کند. کاتتر و یک سوزن استریل، با استفاده از اکوکاردیوگرافی، به سمت پریکارد هدایت می شوند. 

اگر مایع جمع شده، با سوزن قابل تخلیه نباشد، یک عمل جراحی به نام pericardial window انجام می شود.

در افراد مبتلا به پریکاردیت فشرده کننده، ممکن است نیاز باشد که بخشی از پریکارد برداشته شود. این عمل پریکاردکتومی نامیده می شود.

برای درمان بیماران مبتلا به پریکاردیت عود کننده، معمولا از عمل جراحی  استفاده نمی شود. اما در صورتی که درمان های دیگر موفقیت آمیز نباشند، متخصص قلب ممکن است در مورد انجام جراحی با شما صحبت کند.

درمان غیر دارویی التهاب پرده قلب

پیشگیری از التهاب دور قلب

هیچ روش خاصی برای پیشگیری از ابتلا به پریکاردیت وجود ندارد. با این حال، انجام برخی اقدامات برای پیشگیری از عفونت، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به پریکاردیت نیز کمک کند. برای مثال:

1- از تماس با افراد مبتلا به بیماری های ویروسی یا آنفولانزا، خودداری کنید. اگر علائم عفونت ویروسی دارید، سعی کنید از تماس با دیگران خودداری کنید.

2- بهداشت فردی را رعایت کنید. شستن دستها به طور مکرر، می تواند به جلوگیری از انتشار بیماری ها کمک کند.

3- واکسن های توصیه شده را دریافت کنید و در مورد این واکسن‌ ها (از جمله واکسن ‌های کووید-۱۹، سرخجه و آنفولانزا) و همچنین بیماری ‌هایی که می‌ توانند باعث میوکاردیت شوند، مطالعه کنید. واکسن های کووید-19 به ندرت می توانند باعث پریکاردیت (التهاب پوشش خارجی اطراف قلب) و میوکاردیت (التهاب عضله قلب) شوند (به خصوص در مردان 12 تا 17 ساله). می توانید در مورد فواید و خطرات واکسن ها با پزشک خود صحبت کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (23 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    من چند باری به مدت کوتاه مثلا یکی دو ساعت زیر قلبم درد می‌گرفت ولی الان از دیشب هست که درد گرفته یه پسر ۱۷ ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر حسام شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    ببخشدید اقای دکتر تقریبا یک هفته ای میشه که هر از گاهی سمت چپ قفسه سینه من درد داره و بعضا دست چپم هم درد داره و به ندرت به سمت راست قفسه سینه هم این درد میکشه.ممنون میشم راهنمایی کنید(پسر-21ساله-و سابقه بیماری قلبی و...ندارم)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      یک نوارقلب بگیرید ولی احتمالا مورد مهمی نیست
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من بد یک شوک استرسی شدید یکی و دو روز بعد دچار تپش قلب و درد قفسه سینه و تنگی نفس شدم طوری که تو خواب حس خفگی بهم دست داد رفتم اورژانس نوار قلب گرفتن گفتن نوار خوبه فقط یک ذره تپش قلب داری ، رفتم دکتر قلب ، اکو گرفت گفت نرماله (فقط افتادگی دریچه میترال خفیف داری که مادرزادی هست و مهم نیست) ولی این تپش قلب و درد قفسه سینه موند رفتم تست ورزش دادم(نتیجه شو می فرستم ) که دکتر قلب گفت اونم خوبه، آقای دکتر درد قفسه سینه ام همه اش جا به جا میشه و گاهی تپش قلب میگیرم و از پله برم بالا یا تحرک کنم یا گاهی بدون تحرک
    میادش و وقتی از پله برم بالا فشارم خونم میره بالا و سرگیجه میگیرم و نفس ام تنگ، کلی آزمایش خون ،کلسترول و انعقاد، آنزیم قلبی دادم که گفتن خوبه(آخرین آزمایش تصویرش ارسال کردم) ۲۷ سالمه کمی آدم استرسی و عصبی گاها هستم ولی نمیدونم باید چکار کنم البته وضعیتم از اول که اینطور شدم بهتره ولی کامل خوب نشدم و دیگه بعد اون شوک اینطوری شدم ،
    1. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      البته دی دایمر ام ۴۰۰بود ولی دو هفته قبل آزمایش جراحی دندان عقل انجام دادم و دو روز قبل آزمایش دی دایمر عصب کشی دندان هم انجام دادم آیا بخاطر این بود دی دایمر داشتم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اینها همه علایم استرسی است دی دایمر شما هم در رنج نرمال است و بنابراین نیاز به هیچ کاری ندارد. من توصیه ام مصرف پرانول ۱۰ صبح و شب است و اینکه بدانید هیچ خطری شما را تهدید نمی کند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Saman دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    دکتر من ۳۲ سالمه سابقه پنیک اتک هم دارم
    ولی مدت ۱۰ روزه که تپش قلبم زیاد شده
    دو هفته پیش اکو کردم، دکتر گفتن لایه قلبم یک مقدار آب آورده که فکر کنم پریکاردیت بود
    ولی گفتن جای نگرانی نیست و از استرسه
    اما دکتر تو اسن ۱۰ روز ۲شب تپش قلب خیلی شدیدی داشتم که با دستگاه پالس اکسیمتر گرفتم عدد ۱۶۵ رو نشون داد و بعد از تپش قلبم خیلی تیر میکشید
    آیا باید باز مراجعه کنم دکتر یا همون استرسه ؟!
    ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا استرس است اگر در زمان طپش نوارقلب بتوانید بگیریم و ببینیم خیلی کمک می کند
  • تصویر کاربر A.S پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام و روزبخیر دکتر.
    ۲۴ سالم هست و چندروزی هست در قسمت پشت یعنی زیر استخون کتف سمت چپ احساس درد میکنم معمولا با نفس عمیق عطسه یا حرکت کردن درد تشدید میشه و تیر میکشه. نمیدونم مربوط به قلب هست یا ورزش کردن و بدخوابیدن و موارد دیگر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا دردهای عضلانی است ولی یک نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    با سلام بنده مرد و ۴۱ ساله هستم در حدود ۱۰ سال تری گلیسیرید بالا داشتم که به تجویز پزشک انواع دارو ( جم فیبروزل و فنو فیبرات ) را تا حدود ۸ سال مصرف کردم و مجددا به تجویز پزشک رزواستاتین ۲۰ را شروع کردم ضمنا چند سال هم به علت رفلاکس معده تحت نظر دکتر گوارش پنتاپرازول و داروهای گوارش مصرف می کردم و پس از بهبودی قطع نمودم از حدود یکسال پیش به علت درد قفسه سینه و پشت و گاها بازو دست چپ به دکتر قلب مراجعه کردم و اسکن هسته ای به شرح پیوست را انجام دادم و پزشک گفتن گرفتگی خاصی مشاهده نشد و مصرف رزواستاتین ۲۰ و آسپرین ۸۰ را تجویز نمودند و تا الان استفاده می‌شود و حدود شش ماه پیش بعد از ابتلا به کرونا نظر پزشک داخلی هم ادامه مصرف آسپرین بود الان حدود یک هفته هست بعضی مواقع در طول روز احساس می کنم احتیاج به نفس عمیق و خمیازه کشیدن دارم . به نظر شما مصرف آسپرین لازم هست و یا این احساس تنگی نفس به مشکل قلبی ربط دارد .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      نیازی به اسپرین نیست ولی روزواستاتین را ادامه دهید این علایم هم به قلب مربوط نیستند
  • تصویر کاربر سویلای جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی ۳۵ ساله هستم تقریبا ۱۸ روز ابلیشن avnrtکردم . دردهای وسط قفسه سینه مخصوصا موقع خم شدن و تغییر وضعیت و سوزش بین دو کتف داشتم و درد و احساس کشیدگی از زیر گردن تا سمت چپ قفسه سینه و درد پشت امروز تو بمارستان نوار گرفتن . نوار خوب بود اما گفتن تجمع مایع اطراف قلب دارم و امپول دگزامتازون و بروفن دادن و گفتن اگه درد بدتر شد باید یه چیزی بزنن که متوجه نشدم و تو اخرین اکو چند روز بعد عمل نارسایی خفیف میترال و آئورت دارم و داروهای آسپرین . متفورمین . اسپیرونولاکتون . دوپاستون. و داستینکس و امپرازول به دلیل عدم تعادل هورمونی و میکرو ادنوم هیپوفیز و گاستریت مزمن و هلیکوباکتر میخورم. ایا این مورد نگران کننده هست؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر سویلای پنجشنبه ۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ببخشید اقای دکتر پشتم هم سرما زد چند روز پیش
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      این دردها با این توصیفات معمولن موارد مهمی نیستند و در اکو هم که مورد خطرناکی گزارش نشده است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر طیبه پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی ۳۳ ساله هستم اکو قلب انجام دادم تشخیص پریکاردیت دادن قرص اسپرین ۳۲۵ هر ۸ ساعت ۲ تا تا پنج روز و قرص مداسین نصف صبح نصف شب آیا داروهای خوبی هستن یا دوباره برم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      درمان درستی صورت گرفته است
    2. تصویر کاربر طیبه پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر لازم هست بعد تمام شدن داروها دوباره دکتر برم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله حتمن
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید آقای دکتر من التهاب پرده دور قلب دارم از ز دیروز سرفه میکنم میخواستم ببینم میتونه مربوط به این التهاب باشه یا نه اگر بنده را راهنمای کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله ممکن است
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام من 46 سال سن دارم بعضی وقتها برای چندثانیه انگار ضربان نمی‌زند ومیخوام غش کنم بعد چند ثانیه تهوع وضعف شدید دارم وقتی مراجعه کردم گفتند التهاب پرده قلب دارم آقای دکتر چکار باید بکنم تورا خدا راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک نوارقلب و اکو بگیرید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر