دکتر محمد حسین نجفی

 امروزه یکی از شایع ترین بیماری ها که زنان و مردان را درگیر میکند بیماری قلبی است. که در این مقاله قصد داریم علائم بیماری قلبی در زنان را شرح دهیم. بیماری های قلبی در زنان از هر سن و نژادی وجود دارد. این بیماری ها در سراسر جهان دلیل اول مرگ و میر زنان محسوب می شود؛ اما بسیاری از زنان از این خطر بی اطلاع می‌ باشند. همچنین غالب افراد تفاوت عوامل خطر زا و نشانه های اولیه بیماری های قلبی در زنان با بیماری های قلبی در مردان را نیز نمی دانند. پس میتوان گفت برای سلامت خودمان هم که شده بهتر از این علائم را بشناسیم که اگر روزی دچار حمله ی قلبی شدیم بتوانیم به خوبی آن را مدیریت کنیم  و کاری کنیم که حداقل آسیب به بدنمان وارد شود.خانم ها با شناخت کامل این موارد می توانند خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش دهند.

بیماری قلبی در زنان

بیماری قلبی عروقی (CVD) در زنان چیست؟

بیماری های قلبی عروقی تأثیر به خصوصی روی زنان و افرادی که در زمان تولد مؤنث بوده اند (DFAB) می گذارد. به نظر می رسد که تفاوت های جنسیت مثل آناتومی، تعداد گلبول های قرمز و هورمون ها، باعث تجربه ی متفاوت این دسته از بیماری ها بین مردان و زنان می شود.

بیماری قلبی عروقی (CVD) دلیل اول مرگ و میر در ایالات متحده و تمامی جهان است. در سال ۲۰۱۹، بیماری قلبی عروقی به عنوان دلیل یک سوم مرگ و میر مردم سرتاسر جهان شناخته شد. یعنی هجده میلیون نفر در این سال با بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست دادند. 

به طور میانگین از هر چهار نفر یک نفر در آمریکا به دلیل این مشکل فوت کرده که سالانه حدود ۶۵۹۰۰۰ نفر را در بر می گیرد.

تفاوت سیستم قلبی عروقی مردان و زنان در چیست؟

محققین تفاوت های جنسیتی متعددی در سیستم قلبی عروقی پیدا کرده اند. این تفاوت های پیچیده در مقیاس میکروسکوپی باعث می شود مردان و زنان بیماری های قلبی عروقی را به صورت متفاوت تجربه کنند. برخی از این موارد در ادامه آمده است:

1- آناتومی: رگ های خونی و بطن های قلب در زنان کوچک تر از مردان است. همچنین دیواره های قلب در زنان نازک تر می باشد.

2- گلبول های قرمز: تعداد این گلبول ها در زنان کمتر از مردان است. در نتیجه، زنان توانایی حمل اکسیژن کمتری دارند.

3- سازگاری قلبی عروقی: تغییرات ارتفاع یا حالت قرار گیری بدن (مثل ایستادن یا دراز کشیدن ناگهانی) روی زنان تأثير بیشتری می گذارد. زنان بیشتر دچار غش یا افت فشار خون می شوند.

4- هورمون ها: در حالی که هورمون غالب در بدن مردان تستسترون است، زنان دارای مقادیر بالای استروژن و پروژسترون می باشند. این هورمون ها از جهات متعددی روی سلامت قلب و سلامت عمومی فرد تأثیر می گذارند.

علایم نارسایی قلبی در زنان

انجمن نارسایی قلبی آمریکا برای کمک به پزشکان و بیماران برای تشخیص سریع ترکیبی از علائم نارسایی قلبی، ابزار مفیدی را با نام اختصاری FACES توسعه داد.

F = خستگی: هنگامی که قلب نمی تواند خون غنی از اکسیژن کافی را برای تامین انرژی مورد نیاز بدن پمپاژ کند، یک احساس کلی از خستگی یا خستگی ایجاد می شود.

A = محدودیت فعالیت: افراد مبتلا به نارسایی قلبی اغلب نمی توانند فعالیت های عادی خود را انجام دهند زیرا سریع خسته می شوند و دچار تنگی نفس هستند.

c = احتقان: تجمع مایع در ریه ها می تواند منجر به سرفه، خس خس سینه و مشکل در تنفس شود.

E = ادم یا تورم مچ پا: وقتی قلب قدرت پمپاژ کافی برای فشار خون مصرف شده را از اندام تحتانی نداشته باشد، مایع می تواند در مچ پا، پاها، ران ها و شکم جمع شود. مایعات اضافی نیز می توانند باعث افزایش سریع وزن شود.

S = تنگی نفس: مایع موجود در ریه ها تبادل دی اکسید کربن موجود در خون مصرف شده با اکسیژن تازه را دشوارتر می کند. همچنین ممکن است هنگام دراز کشیدن، نفس کشیدن سخت تر باشد، زیرا جاذبه به مایعات زیر ریه اجازه می دهد تا به سمت بالا تنه حرکت کنند.

بیماری قلبی در زنان

علائم بیماری قلبی یا(CVD)

رایج ترین نمونه ی علائم بیماری های قلبی عروقی در زنان و مردان آنژین یا درد قفسه ی سینه است. این درد می تواند با حالت های زیر توصیف شود:

سیستم قلبی در زنان

زنان بیشتر از مردان دچار علائم غیر معمول زیر می شوند:

در صورت مواجهه با این علائم یا شدت گرفتن آنها بلافاصله برای شروع درمان اقدام کنید.

علائم بیماری قلبی در زنان

علائم حمله ی قلبی در زنان

زنان علائم متعددی را برای حمله ی قلبی گزارش داده اند. این علائم موارد زیر را در بر می گیرد:

در صورت مشاهده ی هر کدام از این علائم -مخصوصاً در صورت وجود بیش از یک مورد- بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. حمله ی قلبی به ماهیچه ی قلب شما آسیب می رساند. این آسیب با گذشت هر دقیقه شدید تر می شود. بنابراین، به هیچ وجه برای تماس گرفتن با اورژانس منتظر نمانید. 

ممکن است زنان علاوه بر درد قفسه ی سینه علائم دیگری را نیز تجربه کنند.

حمله قلبی در زنان

نشانه های حمله ی قلبی در زنان

بسیاری از زنان پیش از وقوع حمله ی قلبی، یک سری علائم هشدار دهنده ی ابتدایی را تجربه می کنند. به این علائم هشدار دهنده ی ابتدایی، علائم پرودرومال نیز گفته می شود. این علائم می توانند چند ساعت، چند هفته یا حتی چند ماه پیش از وقوع حمله ی قلبی خود را نشان دهند. 

رایج ترین مورد علائم هشدار دهنده ی ابتدایی حمله ی قلبی، خستگی غیر طبیعی است. اگر بدون دلیل دچار خستگی شدید شده اید، باید با اورژانس تماس بگیرید.

علاوه بر خستگی غیر عادی، سایر موارد علائم هشدار دهنده ی ابتدایی حمله ی قلبی در ادامه آمده است:

نشانه های بیماری قلبی در زنان

پیشگیری از حمله ی قلبی در زنان

زنان می توانند با انجام اقدامات مناسب از خطر شکل گیری بیماری های قلبی جلوگیری کنند. بسیاری از عوامل خطر زای بیماری های قلبی عروقی با درمان مناسب قابل پرهیز یا کنترل هستند. هفت فاکتور خطر زای اصلی برای علائم بیماری های قلبی عروقی در زنان (و همچنین مردان) عبارت است از:

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

3.8/5 - (11 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مستوره جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،بنده زمانی که دراز میکشم سنگینی در قفسه سینه و تا بالای شکم دارم ولی گاهی که می‌شینم این کمی بهتر میشه و تپش قلب دارم و احساس دلنگرانی چندی قبلتر هم بنده زیر قفسه سینه سمت چپم دوباره به طرز عجیبی حالت تیر کشیدن که در اصطلاح عامیانه میگیم داشت که نفسمو میبرید بعد سرما خوردم و گلو دردهم اضافه شد و این احشاش بیشتر شد
    ممنونم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر Fateme دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.من ۲۷سالمه. به خاطر یه سری مسائل روحی که داشتم و بعد از اون شوکی که بهم وارد شد که اون لحظه دچار سرگیجه مور مور شدن دیت چپ تا صورت و لب ها و بعد ۵دقیقه درد قفسه سینه و پشت و درد دست چپ و گردن شدم
    بعد سرفه و حالت تهوع حدود ۱ساعت این حال ها رو داشتم ولی بعد از اون درد قفسه سینه و پشت و دست چپم موند
    تا حدود یک ماه تقریبا هر روز این دردو داشتم و گاهی هم سرگیجه
    و الان حدودا ۴ماه هست که من این درد ها رو دارم و کوچکترین استرسی باعث شروع این دردا میشه در من
    خیلی کم وقتی از سربالایی بالا میرم یا اینکه استرسی بهم وارد میشه دچار تنگی نفس هم میشم
    ضمن اینکه من هیچگونه قبل از این مشکل قلبی نداشتم و به صورت حرفه ایی ورزش می کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام تست ورزش انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر