دکتر محمد حسین نجفی

کاهش قند خون به منظور پیشگیری از دیابت امروزه امری ضروری محسوب می شود. ورزش در درمان دیابت بسیار موثر است، زیرا نه تنها باعث پایین آوردن قند خون و کاهش مقاومت بدن به انسولین می شود، بلکه خطر بیماری های قلبی عروقی و نیاز به دارو در دیابت نوع ۲ ( دیابت غیر وابسته به انسولین ) را نیز کم می کند.

هنگامی که یک فرد غیر دیابتی ورزش می کند، سطح انسولین خون، تحت تأثیر افزایش هورمون های ضدانسولین (خصوصاً گلوکاگون) کاهش می یابد. به این ترتیب، افزایش مصرف گلوکز توسط ماهیچه، با افزایش تولید گلوکز توسط کبد مطابقت می یابد.

برای جلوگیری از افت قند خون در افراد دیابتی، باید غذای بیشتری قبل از ورزش، در حین یا بعد از آن مصرف کرد و یا دوز انسولین را با افزایش فعالیت ورزشی کاهش داد.

در افراد دیابتی که انسولین یا داروهای کاهنده قند خون مصرف می کنند، هیپوگلیسمی(کاهش قند خون) مشکلی است که با ورزش پیش می آید. این هیپوگلیسمی (HYPOGLYCEMIA) بیشتر بعد از ورزش اتفاق می افتد، زیرا بعد از ورزش، کبد و ماهیچه نیاز به استفاده از گلوکز برای بازسازی گلیکوژن دارد که این بازسازی ۳۰-۲۴ ساعت طول می کشد. برای جلوگیری از این افت قند خون یا باید غذای بیشتری قبل از ورزش یا در حین یا بعد از آن مصرف کرد و یا دوز انسولین را با افزایش فعالیت ورزشی کاهش داد.

از طرفی اگر در حالی که قند خون بیشتر از ۳۰۰-۲۵۰ میلی گرم در دسی لیتر است، ورزش شروع شود، هیپوگلیسمی و کتوز در اثر کمبود انسولین رخ می دهد، در این حالت ورزش باید متوقف شود.

چرا بعد از ورزش قند خون بالا می رود؟

به طور کل پاسخ طبیعی پس از ورزش به قند خون این است که بخاطر افزایش حساسیت بدن به هورمون انسولین (که وظیفه ی آن کاهش قندخون است) میزان قند خون تا 24 ساعت ممکن است پایین باشد. هرچقدر هم فعالیت ورزشی که شما انجام داده اید سنگین تر باشد میزان کاهش قند خون شدیدتر خواهد بود ولی معمولا ظرف 4 تا 8 ساعت به حالت عادی خود برمی گردد. البته ممکن است به طور گذرا پس از توقف ورزش سنگین به این علت که عضلات قادر به برداشت قندخون نیستند میزان قند درگردش افزایش یابد اما این پاسخ موقت است و به طور کل بعد از انجام ورزش میزان قند خون شما کاهش خواهد یافت. به همین خاطر مصرف موادقندی بعد از ورزش توصیه می شود.

چرا بعد از ورزش قند خون بالا می رود؟

راهنمای ورزش کردن در افراد دیابتی

تست قند خون قبل و بعد از ورزش، به تعیین نوع برنامه ورزشی شخص دیابتی بسیار کمک می کند. در کل به ازای هر یک ساعت ورزش، خوردن ۱۵گرم کربوهیدرات اضافه تر قبل یا بعد از ورزش، احتیاج می شود. برای ورزش های شدیدتر، ۳۰ گرم کربوهیدرات در هر یک ساعت ممکن است نیاز شود. ورزش با شدت متوسط و مدت کمتر از ۳۰ دقیقه ندرتاً احتیاج به مصرف کربوهیدرات یا انسولین اضافه تر دارد، ولی با این وجود اگر قند خون کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، مصرف یک وعده غذای کوچک و کم حجم لازم می شود.

اغلب برای جلوگیری از هیپوگلیسمی، باید دوز انسولین را مطابقت داد و این تطابق بیشتر در مورد ورزشی که ۶۰-۴۵ دقیقه طول می کشد، اهمیت پیدا می کند. در بیشتر افراد دیابتی، کاهش متوسط (تقریباً ۲۰-۱۰ درصد) دوز انسولین تزریقی، برای جلوگیری از هیپوگلیسمی کافی است. برای ورزش های طولانی تر و شدیدتر کاهش بیشتری در کل دوزانسولین روزانه ممکن است نیاز شود.

بطور کلی کاهش انسولین بر حسب شدت ورزش به ترتیب زیر است:

– ۱۰ درصد برای ورزش یا فعالیت سبک
– ۲۰ درصد برای ورزش یا فعالیت متوسط
– ۴۰-۳۰ درصد برای ورزش یا فعالیت شدید

و بر حسب مدت ورزش، کاهش دوزانسولین کوتاه اثر به ترتیب زیر است:

– ۳۰ درصد کاهش برای ورزش کمتر از یک ساعت
– ۴۰ درصد کاهش برای ورزش ۲-۱ ساعته
– ۵۰ درصد کاهش برای ورزش ۳ ساعته و بیشتر

قبل از انجام ورزش، گرم کردن لازم است تا ماهیچه برای فعالیت هوازی آمادگی پیدا کند. بطور ایده آل، در یک ورزش ۴۰-۳۰ دقیقه ای، قسمت هوازی ورزش تقریباً ۲۰ دقیقه باید ادامه یابد. باید دانست که حتی ۳ بار ورزش ۱۰ دقیقه ای در طول روز به جای یک بار ورزش ۳۰ دقیقه‌ای، هم می تواند همان اثرات مفید را داشته باشد.

انجام ورزش بعد از خوردن غذا مفید است و باعث کاهش هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) بعد از غذا (که در دیابت نوع ۲ رایج است) می باشد.

در دیابت نوع ۲، ورزش تا حدود زیادی باعث افزایش حساسیت سلول ها نسبت به انسولین و کاهش مقاومت به انسولین می شود و از آنجایی که این حساسیت ایجاد شده به انسولین ۴۸ ساعت بعد از ورزش دوباره از بین می رود. تکرار ورزش در دوره های منظم برای کاهش مقاومت به انسولین در دیابت نوع ۲ لازم است. ورزش همچنین از اثر هورمون های ضدانسولینی می کاهد و باعث بهبود کنترل گلوکز می شود.

دکتر نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.2/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام دکتر- چند صبح قندم ۱۵۰ تا ۱۷۰ بوده که با رژیم غذایی مناسب و پیاده روی حالا شده ۱۱۷- الان که آنفولانزا گرفتم صبح قندم شده ۱۳۷ - لطفا راهنماییم کنید- وزنم بالای ۱۳۰ بوده که الان یه ۵ یا ۶ کیلو کم کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      توصیه با شروع داروی ضد دیابت
  • تصویر کاربر جویباری چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز.کسی که 2 دریچه فلزی دارد و وارفارین مصرف میکند عدد INR نرمال باید چند باشد؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      .بین ۳ تا ۳.۵
  • تصویر کاربر راز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من سه سال پیش در بیمارستان دی ابلیشن انجام دادم .
    از قبلتر تا الان بعضی وقتا حوالی پریود و وقتی استرس دارم و...قلبم هری میریزه موقع ورزش یا فعالیت زیاد متوجه نمیشم ولی چون ذهنم درگیره خیلی اذیتم میکنه و اینکه من وقتی که هولتر هم داشتم برای چکاپ ابلیشن این حس رو داشتم ولی هولتر چیزی نشون نداد
    در ضمن من بابت اریتمی که داشتم خیلییییی درگیر تعداد زنش قلب و ...هستم و مضطربم و اینکه اخرین اکو و نوار هم مال ابان ۱۴۰۰موردی نداشت و سالم بود.
    میشه منو راهنمایی کنید که چیکار کنم؟
    ذهنم درگیره این مسئله هست هر بار هم برای ارامش فکر و ذهنم نمیتونم برم دکتر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      اینها همه استرسی است اگر هولتر چیزی نشان نداده جای نگرانی نیست من توصیه ام این است که اصلا درگیر این ماجرا نشوید ان اریتمی رفع شده و تمام شده ولی استرس میتواند ضربان قلب شما را برگرداند اگر استرس زیاد دارید با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید
  • تصویر کاربر متین سه شنبه ۱۰ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من دو روز پیش ورزش سنگین انجام دادم و دیشب دچار هیپوگلاسمی شبانه شدم. دقیقا نزدیک ساعت ۵ صبح که پا شدم یکم راه رفتم بدنم شروع کرد به لرزیدن قبلا هم به خاطر معدم و کبدم اینجوری شده بودم (۶ بار حدودا) ولی خوب شدم بعد سه ماه باز اینجوری شدم مشکل میتونه از ورزش سنگین بوده باشه؟ در ضمن استرس هم دارم واسه امتحانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ممکنه مربوط به استرس باشه
  • تصویر کاربر امین چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام دکتر برای جلوگیری از دیابت نوع دو در افراد سالم باید چه کارهایی انجام داد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ورزش کاهش وزن رژیم غذایی سالم

  • تصویر کاربر زینب پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    ی هویی سنگین شدن دست چپ همراه با سنگین شدن دهان دل _ربا:
    ی هویی سنگین شدن دست چپ همراه با سنگین شدن دهان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بلافاصله به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر عادل پنجشنبه ۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    علت بوجود اومدن ادم حاد ریه و درمان اون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام علل متفاوت مانند نارسايي قلب
      بالا رفتن فشار خون
      صعود به ارتفاع
      استنشاق برخي مواد
      و ....
      در مان بر اساس علت
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر