دکتر محمد حسین نجفی

از فواید مصرف آجیل اینطور بگوییم که بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مطرح باشد و می تواند مزایایی را برای سلامت بدن به ویژه سلامت قلب در بر داشته باشد. اما نکته مشکل ساز در مورد مصرف آجیل در کشور ما این است که اکثر افراد وقتی در مقابل خود آجیل را می بینند به خوردن مقادیر اندک و متعادل از آجیل بسنده نمی کنند، بیشتر از حد مجاز می خورند و نمی توانند میزان مصرف خود را تحت کنترل داشته باشند.

اگر مغزها در حد اعتدال در یک رژیم غذایی سالم گنجانده شوند برای سلامت قلب مفید می باشند. مغزها شامل چربی های چند زنجیره ای غیر اشباع و دیگر مواد مغذی هستند و مصرف آنها به عنوان میان وعده گزینه مناسبی است. گردو، بادام و فندق و اغلب انواع دیگر مغز ها غنی از مواد مغذی مفید هستند.

آیا واقعا مصرف آجیل برای سلامت قلب مفید است؟

اغلب مطالعات که مصرف آجیل در یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب را مطالعه کرده اند چنین دریافته اند که مغزها در کاهش کلسترول بد یا LDL موثر اند. بالا بودن کلسترول بد(LDL) یکی از عوامل اولیه در پیدایش بیماری های قلبی می باشد لذا از این جهت چنین به نظر می رسد که قابلیت مغزها در کاهش کلسترول نامطلوب(LDL ) بر سلامت قلب موثر است.

در واقع مصرف آجیل خطر توسعه لخته های خونی که می توانند عامل حمله های قلبی کشنده باشند را کاهش می دهد. آجیل همچنین به سلامت دیواره عروق کمک می نماید. البته باید توجه داشته باشید که شواهد مبنی بر سودمندی آجیل برای سلامت قلب هنوز به مرحله قطعیت و اثبات نهایی نرسیده اند.

مصرف آجیل برای سلامت قلب

کدام ترکیبات در مغزها برای سلامت قلب مفیدند؟

البته ترکیبات بسته به نوع مغزها تفاوت می کنند ولی محققین بر این باورند که اغلب مغزها حداقل برخی از مواد مغذی برای سلامت قلب به شرح زیر را دارا هستند:

چربی غیر اشباع در اجیل ها:

هرچند هنوز علل آن به خوبی ثابت نشده است اما تصور می شود که چربی های مفیدی که در مغزها هستند ( هم چربی های تک زنجیره ای غیر اشباع و هم چند زنجیره ای غیر اشباع) سطوح کلسترول بد خون را کاهش می دهند.

اسیدهای چرب امگا۳ در آجیل:

بسیاری از مغزها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند. اسیدهای چرب امگا ۳ یک شکل مفید و سالم از اسیدهای چرب می باشند که به نظر می رسد به سلامت قلب شما و پیشگیری از ریتم های نامنظم و خطرناک قلبی که می توانند منجر به حمله قلبی شوند کمک می نمایند. البته اسید های چرب امگا ۳ در بسیاری از ماهی ها و غذاهای دریایی یافت می شوند، اما آجیل یک منبع گیاهی خوب از اسیدهای چرب امگا۳ می باشد.

اسید آمینه ال-آرژنین:

آجیل حاوی مقادیر فراوانی از اسید آمینه ال-آرژنین می باشد که این ماده می تواند به سلامت عروق خونی شما کمک نماید بدین صورت که انعطاف پذیری عروق خونی را افزایش می دهد و لذا عروق خونی کمتر مستعد تشکیل لخته های خونی (که جلوی جریان مناسب خون را می گیرند)، میگردند.

فیبر:

تمام مغزها حاوی فیبر هستند که فیبر به کاهش سطوح کلسترول خون کمک می نماید. فیبر ها همچنین در تقویت احساس سیری و کمتر غذا خوردن متعاقب از آن موثر اند. همچنین تصور می شود که فیبر در پیشگیری از دیابت نقش دارد.

ویتامین E:

شواهدی وجود دارند مبنی بر این که ویتامین ای ممکن است در ممانعت از تشکیل پلاک در دیواره عروق خونی (که موجب باریک ساختن مسیر عبور خون و در نهایت منجر به درد قفسه سینه و بیماری عروق خونی و حمله های قلبی می شوند)، موثر است.

استرول های گیاهی:

برخی مغزها حاوی استرول های گیاهی هستند؛ استرول ماده است که می تواند به کاهش کلسترول خون شما کمک نماید. استرول های گیاهی اغلب به تولیداتی نظیر مارگارین و آب پرتقال برای افزایش مزایای ماده غذایی در سلامت، افزوده می شوند در حالی که استرول ها به طور طبیعی در مغزها موجودند.

مصرف چه میزان آجیل در طی روز مطلوب است؟

مغزها علیرغم مواد مغذی و مزایایی که برای سلامت بدن در بر دارند حاوی کالری بالایی می باشد و بنابراین باید حتما اعتدال را در مصرف آجیل رعایت فرمایید و زیاده روی نکنید.

بر طبق توصیه انجمن غذا و داروی امریکا، برای افراد با وزن سالم، مصرف یک مشت آجیل (در حدود ۴۲٫۵ گرم) غیر بو داده از اغلب آجیل ها در طی روز مطلوب است و آجیل های منتخب می توانند شامل مواردی بدین شرح باشند: اغلب آجیل ها از جمله بادام و فندق و بادام زمینی و گردو و پسته.

البته باید این نکته را بدانید مصرف آجیل به موازات مصرف چربی های اشباع ، محصولات لبنی و گوشتهای پرچرب و دیگر تولیدات پرچرب کمکی به سلامت قلب شما نخواهد کرد و لذا باید همواره دریافت چربی های مضر و اشباع را محدود کنید. نکته مهمی که نباید فراموش کنید آنست که در رژیم های اولیه برای افراد چاق مصرف آجیل ها بدلیل انرژی بالا بایستی محدود گردد.

آیا روغن آجیل ها نیز مانند مغزهای کامل مفید هستند؟

هر چند روغن مغزها نیز غنی از اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین ای می باشد ولی فاقد فیبری هستند که در مغز کامل یافت می شود و خواص مفید آن کمتر از خود آجیل است و اگر زیاد حرارت ببیند تلخ مزه می شود . در کل اگر قصد استفاده از روغن مغزها را دارید توجه کنید که آنها نیز مانند بقیه روغن ها غنی از کالری هستند و باید حتما میزان مصرف خود را کنترل نمایید . مصرف مغزهای کامل بر روغن آنها ارجحیت دارد.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

1.5/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کمند شنبه ۱۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام
    حدود ۱ سال و نیم پیش دکتر متخصص تشخیص پرولاپس را برای من دادند و گفتند بسیار خفیفه و بدون پس زنی
    اما در هفته های اخیر ک فشارهای روحی زیادی داشتم زمانی که از جا بلند می‌شوم سرگیجه به همراه تنگی نفس و تپش قلب و گاها درد در سمت چپ قفسه سینه حس میکنم
    میخواستم بدونم آیا اینها به هم ارتباطی دارند ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

      ارتباط نداره

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۷ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 399 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشيد من ٢٤ سالم هستش و ديروز براي پايين امدن غلظت خون يه واحد خون اهدا كردم (غلظت ١٦ از١٦ بود)
    كه حالم بد شد وفشارم افت كرد
    بهم سرم هم تزريق كردن مدتي در مركز بودم حالم بهتر شد
    از فرداش يكم قلبم درد ميكرد البته به صورت لحظه اي نه دائم و نفسم تنگ شد پيش يك متخصص قلب رفتم اكو كرد و نوار گرفت ولي گفت مشكلي نداري فقط يكي از دريچه ها شله كه اونم قبلا ميدونستم
    ديروز مايعات بيشتر مصرف كردم نفسم بهتر شد ولي سمت قلب هر چند مدتي درد مياد موقع نماز و خم و راست شدن بيشتر
    حالا سوالم اينه ايا مشكل خاصي هستش ؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      خير مشكلي وحود ندار
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر