دکتر محمد حسین نجفی

تنگی دریچه آئورت قلب مهم‌ترین بیماری دریچه‌ای قلب در کشورهای توسعه‌یافته است که بیشتر افراد بالای ۶۵ سال را مبتلا می‌سازد.

تنگى دژنراتیو (دریچه‌هاى شدیداً کلسیفیه) شایع‌ترین علت تعویض دریچهٔ آئورت در بزرگسالان است. بسیاری از بیماران دچار تنگی بی‌علامت آئورت، مبتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی همزمان نظیر فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری شریان کرونر نیز هستند که این موارد را هم باید با دقت ارزیابی و درمان کرد.

تنگی دریچه آئورت قلب با عوارض و مرگ و میر بیشتری نسبت به دیگر بیماری‌های دریچه‌ای قلب همراه است. تنگى دریچه آئورت در جوانان به احتمال زیاد یک مشکل مادرزادى است (دریچه آئورت دو لتی).

بروز تنگی قابل‌ توجه آئورت در افراد مبتلا به دریچه آئورت دو لتی مادرزادی زودتر رخ می‌دهد. با وجودی که میزان بقا در بیماران بی‌علامت نرمال است اما پس از ظهور علایم به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

تنگی دریچه آئورت بدون جراحی

درمان تنگی دریچه آئورت بدون جراحی

طبق نتایج یک کارآزمایی بالینی اخیر، ممکن است به زودی یک روش درمانی جدید برای بیمارانی که عمل جراحی دریچه برایشان پرخطر است، در نظر گرفته شود. این روش را به نام تعویض دریچه آئورت transcatheter یا TAVR میشناسند. این کمی شبیه به والووپلاستی بالون است، زیرا از کاتتری که به قلب شما وصل شده است، استفاده می کند.

این مطالعه که به عنوان آزمایش PARTNER شناخته شده است، یک روش جدید و با حداقل میزان تهاجم است که برای درمان تنگی آئورت مورد استفاده قرار گرفته است.

تنگی آئورت هنگامی رخ می دهد که دریچه آئورت قلب باریک شود و مانع جریان خون طبیعی شود. اگرچه عمل جراحی می تواند به رفع این وضعیت  کمک جدی کند، همه بیماران به اندازه کافی سالم نیستند که تحت عمل جراحی تهاجمی قرار بگیرند.

با این حال، این روش اکنون ممکن است یک گزینه درمانی بی خطر و مؤثر برای بیمارانی که تنگی شدید آئورت دارند و نمی توانند تحت عمل جراحی سنتی قرار گیرند، ارائه دهد.

تنگی دریچه آئورت قلب

آسیب‌شناسی تنگی دریچه آئورت قلب شامل فرآیندهایی شبیه به آترواسکلروز عروقی است بنابراین تمام عوامل خطر بیماری عروقی قلب، جز عوامل خطر بیماری تنگی آئورت محسوب می شوند.

سیر طبیعی تنگی دریچه آئورت قلب شامل یک دوره نهفته طولانی است که طی آن تشدید پیشرونده انسداد خروجی بطن چپ منجر به تغییرات هیپرتروفیک در بطن چپ می‌شود.

با کاهش سطح دریچه آئورت به کمتر از نصف اندازه طبیعی آن، اختلاف فشار قابل‌توجهی بین بطن چپ و آئورت صعودی (در اکوکاردیوگرافی یا اندازه‌‌گیری مستقیم حین کاتتریزاسیون قلبی) ایجاد می‌شود. این تغییر بیانگر افزایش جبرانی فشارهای بطن چپ است که به حفظ فشار سیستمیک مناسب کمک می‌کند.

یکی از پیامدهای این وضعیت، بروز هیپرتروفی ( افزایش ضخامت عضله قلبی) بطن چپ و سپس اختلال کارکرد دیاستولی و افزایش مقاومت در برابر پر شدن بطن چپ است.

بنابراین، برای پرشدگی کافی بطن چپ در دیاستول و کمک به برقراری حجم ضربه‌ای کافی، باید انقباض دهلیز چپ با قدرت انجام گیرد. افزایش قدرت انقباض کلی میوکارد و تقویت پیش بار با افزایش انقباض دهلیزی سبب حفظ کارکرد سیستولی بطن چپ می‌شود و در واقع بیمار در وضعیت بی‌علامت باقی می‌ماند.

طی دوران نهفته بدون علامت، هیپرتروفی بطن چپ و تقویت پیش‌بار توسط دهلیز، افزایش پس‌بار ناشی از تنگی دریچه آئورت قلب را جبران می‌کند. با تشدید بیماری، فرآیندهای جبرانی کفایت خود را از دست می‌دهند و سبب بروز علایم نارسایی قلب، آنژین یا سنکوپ می‌شوند.

با تشدید تنگی دریچه آئورت قلب و کاهش سطح دریچه آئورت به یک سانتی‌متر مربع یا حتی کمتر، ممکن است تغییرات کارکرد بطن چپ دیگر برای غلبه بر انسداد جریان خروجی و حفظ عملکرد سیستولی (حتی در صورت همراهی با افزایش پیش‌بار) کافی نباشد. نقص به وجود آمده در کارکرد سیستولی، چه به تنهایی و چه همراه با اختلال کارکرد دیاستولی، ممکن است به بروز بالینی نارسایی قلب منجر شود.

همچنین هیپرتروفی پیش رونده بطن چپ بر اثر تنگی دریچه آئورت قلب منجر به افزایش نیاز میوکارد به اکسیژن ( و در نتیجه ایسکمی قلبی) می‌شود؛ همزمان، هیپرتروفی میوکارد ممکن است موجب فشار بر روی شریان‌‌های کرونری داخل عضله قلب شود که مسئول خونرسانی هستند و این می‌تواند حتی در غیاب بیماری عروق کرونر، سبب بروز آنژین (درد قلبی) شود.

به علاوه، با شدت یافتن تنگی دریچه آئورت قلب ، برون‌ده قلب دیگر با فعالیت کردن افزایش بیشتری پیدا نمی‌کند. در این شرایط، افت مقاومت عروق سیستمیک که به طور طبیعی با انجام فعالیت ایجاد می‌شود ممکن است موجب افت فشارخون و سنکوپ فعالیتی شود. بروز برخی آریتمی ها می تواند موجب سنکوپ استراحتی شود.

تنگی دریچه آئورت

علایم تنگی دریچه آئورت قلب

تظاهرات بیماری می‌تواند متنوع باشد. علایم کلاسیک تنگی دریچه آئورت قلب شامل علایم نارسایی قلب مثل تنگی نفس فعالیتی، آنژین و سنکوپ است. ظهور این علایم، نشان‌دهنده تنگی قابل‌ملاحظه آئورت بوده و در این شرایط باید لزوم تعویض دریچه را مد نظر قرار داد. برخی از بیماران مبتلا به تنگی شدید آئورت (به ویژه سالمندان)، ممکن است با علایم مبهمی مراجعه کنند و در ابتدا تنها علایمی به صورت کاهش تحمل فعالیت بدون مشخص بودن علایم کلاسیک بیماری را بروز دهند.

برخی دیگر ممکن است شروع حادتری داشته باشند و گاهی علایم بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای همراه تسریع می‌شوند مثلا، فیبریلاسیون دهلیزی (AF) در نتیجه کاهش پرشدگی دهلیز، می‌تواند منجر به بروز علایم نارسایی قلب شود یا گاهی شروع داروهای ضد فشارخون و یا وازودیلاتوربه منظور درمان فشار خون یا درد سینه در بیمار با تنگی آئورت بی علامت شناخته نشده، موجب بروز سنکوپ گردد.

تشخیص تنگی دریچه آئورت قلب

۱- معاینه

یک یافته فیزیکی کلاسیک در تنگی دریچه آئورت قلب ، سوفل سیستولی خشن افزایش‌یابنده‌ـ‌کاهش‌یابنده است که با بیشترین شدت روی دومین فضای بین‌دنده‌ای سمت راست سمع می‌شود و به سمت شریان‌‌های کاروتید نیز انتشار می‌یابد. این یافته می‌تواند با کاهش قدرت و تاخیر در نبض کاروتید، طولانی‌شدن ضربه نوک قلب و محو شدن یا کاهش‌ پیدا کردن صدای دوم آئورت همراه باشد.

با این همه، در سالمندان ممکن است سوفل از شدت کمتری برخوردار باشد. همچنین با افزایش بروز آترواسکلروز و پرفشاری خون در سالمندان، تغییرات کلاسیک ایجاد شده در نبض کاروتید ممکن است از نظر دور بمانند. یافته‌های معاینه بالینی به تنهایی قادر به رد کردن تنگی آئورت نیستند.

۲- اکوکاردیوگرافی داپلر

به عنوان روش مطمئن و دقیق برای بیماران دچار علایم کلاسیک تنگی آئورت توصیه می‌شود. این روش برای برآورد سطح دریچه آئورت، حداکثر و میانگین اختلاف فشار دو سوی دریچه و حداکثر سرعت جریان آئورت مفید است.

همچنین اکوکاردیوگرافی اطلاعات خوبی را در زمینه کارکرد بطن چپ، فشار پرشدگی بطن چپ و اختلالات همزمان دریچه‌های دیگر فراهم می‌کند.

۳- تست ورزش

تست ورزش برای ارزیابی بیماری عروق کرونر همزمان ( که با توجه به ریس فاکتور های مشابه شایع نیز می باشد) یا تعیین میزان تحمل فعالیت در بیماران دچار تنگی خفیف تا متوسط آئورت انجام می شود. افتراق بین بیمارانی که واقعا بی‌علامت هستند از کسانی که سطح فعالیت معمول آنها به کمتر از آستانه ایجاد علایم کاهش‌یافته، حایز اهمیت است.

در طی تست ورزش در صورتی که بیمار با رسیدن به کمتر از ۸۰ حداکثر ضربان قلب پیش‌بینی شده دچار علامت شود یا پاسخ فشار خون وی غیرطبیعی باشد، عمل تعویض دریچه آئورت را باید مد نظر قرار داد. با این وجود گاهی از انجام این آزمون‌ در کسانی که به تنگی‌ قابل‌توجه آئورت مبتلا هستند خودداری باید کرد زیرا خطر مرگ هنگام انجام آزمون وجود دارد.

۴- آنژیوگرافی کرونری

با توجه به همراهی زیاد درگیری عروق کرونری با تنگی دریچه آئورت قلب ، آنژیوگرافی تشخیصی قبل از جراحی دریچه در بیماران بزرگسال توصیه می شود.

درمان تنگی دریچه آئورت

درمان داروئی موثری برای تنگی دریچه آئورت وجود ندارد. کنترل عوامل خطر ( مثل بیماران کرونری قلب) موجب کاهش پیشرفت آن می شود. تعویض دریچه آ‌ئورت تنها درمان موثر برای تنگی آئورت شدید است. ترمیم دریچه آئورت توصیه نمی شود. میزان متوسط مرگ و میر حوالی عمل جراحی حدود ۴% و خطر اختلال کارکرد دریچه مصنوعی با درمان مناسب نزدیک به %۱ در سال است.مصرف داروی ضد انعقادی وارفارین ضروری است.

۱- درمان تنگی دریچه آئورت قلب در بیماران علامت‌دار

 پس از علامت‌دار شدن تنگی دریچه آئورت، میزان مرگ به شدت افزایش می‌یابد. متوسط میزان بقای کلی در بیماران علامت‌دار بدون انجام عمل جراحی، حدود ۳-۲ سال است. با این همه، اگر یافته‌های اکوکاردیوگرافی تنها مطرح‌کننده تنگی متوسط آئورت باشند، به آزمون‌های تشخیصی بیشتری (مانند آنژیوگرافی کرونری، آزمون ارزیابی کارکرد ریه و بررسی آریتمی) نیاز است.

۲- درمان تنگی دریچه ائورت قلب در بیماران بی‌علامت

تعویض دریچه آئورت برای بیماران بی‌علامت مبتلا به تنگی شدید آئورت به همراه اختلال سیستولی بطن چپ در زمینه تنگی شدید آئورت نیز توصیه می‌شود و تعویض دریچه آئورت می تواند کارکرد بطن چپ را بهبود ‌بخشد. با این همه، در برخی بیماران از جمله افراد دچار بیماری شدید یا بیمارانی که در نزدیکی مراکز مراقبت پزشکی زندگی نمی‌کنند یا امکان پیگیری منظم و مکرر بعد جراحی قرار گیرند، تحت‌نظر گیری و پایش دقیق توصیه می‌شود.

۳- درمان طبی تنگی دریچه آئورت در هنگام پایش دقیق

پایش دقیق تا زمان ظهور علایم در بیشتر بیماران دچار تنگی‌ بی‌علامت آئورت اقدامی مناسب است. اکوکاردیوگرافی سالانه در موارد تنگی شدید آئورت، هر ۲-۱ سال برای تنگی متوسط آئورت و هر ۵-۳ سال برای تنگی خفیف آئورت به طور مرتب انجام شود. از آنجایی که علایم بالینی بهترین شاخص‌های تاثیر بیماری روی وضعیت همودینامیک هستند، در فواصل منظم باید از بیمار شرح حال دقیق گرفته شود

هیچ درمان گیاهی تنگی دریچه آئورت قلب یا درمان دارویی که بتواند پیشرفت بیماری دریچه آئورت را به تاخیر اندازد یا بقا را افزایش دهد، شناخته نشده است. مگر استاتین ها که پیشرفت تنگی خفیف تا متوسط آئورت در بیماران درمان شده با استاتین‌ها به طور معنی‌داری کمتر میشود، اما از پیشرفت همودینامیک تنگی شدید آئورت پیشگیری نمی کند.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.3/5 - (14 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جاسم جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . بنده حدود ۴۰ سال سن دارم دو سال پیش ناگهانی قلبم درد گرفت طوری که درد به حدی شدید بود که قسمت گردن و فک من هم درد میکرد دکتر رفتم و اکو و آزمایشاتی گرفتند و گفتند باید آنژیوگرافی بشم که انجام دادم و دکتر بهم گفت هم دریچه قلبت تنگه و هم عروق قلبت تنگه داروی آسپرین و لواستاتین و دو سه قلم دارو نوشت کمی بهتر شدم. ولی به هر حال میخواستم بدونم خیلی خطرناکه و آیا نیاز به عمل هست یا خیر الان وقتی از پله ها حالت عادی بالا میرم ضربان قلبم خیلی بالا میره و نفس نفس میزنم طوری که دیگه صرفه زیاد میکنم و گاهی عرق زیاد میکنم طوری که هوا سرده ولی جلوی کولر میخوابم و پدرم و برادرم هر دو در سن ۴۷ تا ۵۰ سالگی در اثر حمله ناگهانی قلب فوت کردند. وقتی بیمارستان بستری شدم و هیچ استرسی هم نداشتم فقط سه طبقه پله رو بالا رفتم وقتی ضربان قلب رو دستگاه نشون میداد ۱۳۷ میزد که پرستار به دکتر تماس گرفت و داروی زیر زبانی گذاشتند و کمی بعد ضربان قلب به ۹۰ رسید که پرستار و دکتر بهم گفتند با وجود دارو ضربان قلب هنوز بالا است. ممنون میشم پاسخ بدید.داروی نیترو گلیسرین هم دادن ۲/۶ اگه اشتباه ننوشتم الان در کل بهترم ولی سر پله ها و حرکات تند ضربان قلب بالا میره و نفس نفس زیاد میزنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت قلب
  • تصویر کاربر جاسم جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . بنده حدود ۴۰ سال سن دارم دو سال پیش ناگهانی قلبم درد گرفت طوری که درد به حدی شدید بود که قسمت گردن و فک من هم درد میکرد دکتر رفتم و اکو و آزمایشاتی گرفتند و گفتند باید آنژیوگرافی بشم که انجام دادم و دکتر بهم گفت هم دریچه قلبت تنگه و هم عروق قلبت تنگه داروی آسپرین و لواستاتین و دو سه قلم دارو نوشت کمی بهتر شدم. ولی به هر حال میخواستم بدونم خیلی خطرناکه و آیا نیاز به عمل هست یا خیر الان وقتی از پله ها حالت عادی بالا میرم ضربان قلبم خیلی بالا میره و نفس نفس میزنم طوری که دیگه صرفه زیاد میکنم و گاهی عرق زیاد میکنم طوری که هوا سرده ولی جلوی کولر میخوابم و پدرم و برادرم هر دو در سن ۴۷ تا ۵۰ سالگی در اثر حمله ناگهانی قلب فوت کردند. وقتی بیمارستان بستری شدم و هیچ استرسی هم نداشتم فقط سه طبقه پله رو بالا رفتم وقتی ضربان قلب رو دستگاه نشون میداد ۱۳۷ میزد که پرستار به دکتر تماس گرفت و داروی زیر زبانی گذاشتند و کمی بعد ضربان قلب به ۹۰ رسید که پرستار و دکتر بهم گفتند با وجود دارو ضربان قلب هنوز بالا است. ممنون میشم پاسخ بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام...نیاز به رویت فیلم آنژیوگرافی.... آسپیرین و آتورواستاتیت را همیشه مصرف کنید
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام آقادکترمن سوال کردم شمالطف کردیدجواب دادید.بااین که نارسایی خفیف میترال وسوراخ خیلی ریز قلبی با یخورده نشتی دریچه ریوی داشتم شمافرمودید قلبتون سالم است.سواله من اینه ۲ساله ضربان قلبم نرماله ولی قدرتی همیشه میزنه نه بعضی موقع ها باهرضربان قلبم تکون میخورم ولی نرماله شکمم باهرضربان بالا وپایین میره ضربانمو تو کل بدنم یکسره حس میکنم همیشه هست این ضربان نرماله قدرتی ۲سال داروهای اعصابم خوردم ولی خوب نشدم لطف میکنید بگید آیا از قلبم هست یانه ممنونم
    1. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      شما به من گفتید قلبتون سالمه.ولی من توی پیچتون رفتم دیدم که شمامیگید علت تنگی نفس.تنگی دریچه است یا نارسایی دریچه یعنی واسه منم طبق اکوم برای قلبمه یانه ممنونم زودترجواب بدید....
    2. تصویر کاربر سعید جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      جواب ندادید دکترجان منتظرجواب هستم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام این علایم قلبی نیست و اضطرابی است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر گرامی من یکبار خدمتتون پیام دادم بابت نارسایی دریچه میترال و سه لتی،شما گفته بودید که باید تست ورزش انجام بدم بابت تنگی عروق ،من فراموش کرده بود در پیام قبلی ذکر کنم که تست ورزش هم انجام داده بودم و جواب مثبت بود و برای بررسی تنگی عروق هم پیگیری کردم ولی گفتند که مشکلی ندارم ،از لحاظ معده هم پیگیری کردم مشکلی نداشتم، اما همانطور که قبلا خدمتتون عرض کردم درد قفسه سینه و زیربغل دارم و با کمی فعالیت هم دچارمشکل تنفس میشم و هم زود خسته میشم . ممنون میشم که راهنماییم کنید که من باید دیگر چه اقدامی انجام بدم.باتسکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      تست ورزش تان اگر مثبت شده تصویرش را بفرستید من ببینم همینجا
    2. تصویر کاربر مصطفی پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      با سلام این دو تا از تست ورزشی است که انجام دادم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بعد این تست نگفتند چه تست تکمیلی انجام بدهید؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      باید یا اسکن هسته ای یا سی تی انزیوگرافی لنجام شود
    5. تصویر کاربر مصطفی شنبه ۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      با سلام وخسته نباشید خدمت آقای دکتر،اسکن هسته ای انجام دادم گفتند از نظرعروق کرونری مشکلی ندارم.تصاویر اسکن را هم خدمتتون ارسال میکنم،واقعا از شما سپاسگزارم که اینقدر احساس مسئولیت دارید وبا صبر وشکیبایی من را راهنمایی میکنید.باکمال تشکر
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خب پس وقتی اسکن سالم است دیگر هیچ جای نگرانی ندارد و اصلا نیازی به نگرانی نیست
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر ف.د شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    خانومی۳۷ساله هستم تقریبا ۲ماهیه خیلی حمله قلبی بهم دست میده ضربان قلبم تند میشه قفسه سینم درد میکنه رفتم اکو دادم تشخیص افتادگی دریچه میترال قرص پرانول ۲۰ وقرص گاباپنتین۱۰۰تجویز شده ولی با خوردن قرصها بی خوابی شدید گرفتم وقلب وقفسه ی سینم خیلی درد میکنه آیا درمان داره اگر مادرزادی پس چرا تا حالا اینجوری نشدم من ۳ زایمان طیبعی داشتم وهیچ مشکلی برام پیش نیومده نمی دونم چکار کنم لطفا راهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اینها علایم استرسی هستند و هیچ خطری ندارند توصیه ی من این است اولا نگران نباشید خطری ندارد دوما پرانول را کنار قرص پوکساید ۵ استفاده کنید
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر پدرم۵۱سالشه.انژیو کردن رگهاش باز شدن ولی دریچه ائورت بسته شده اکو مری گرفتیم بازم تشخیص دکتر عمل دریچه هست میخاستم بدونم چون جوان هست امکانش هست با دارو رفع بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      اگر تنگی شدید واقعا گزارش شده است بهترین راه ایشان جراحی باز است. اگر شدید نباشد می شود صبر کرد
  • تصویر کاربر سلماز شنبه ۲۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام.مادر من ۶۷ سالشونه باید عمل کیسه صفرا انجام بدن.دکترشون گفتن دوتا از دریچه های قلبشون گشاد شده امکان داره زیر عمل سکته کنن برای همین از ما رضایت میخوان
    حالا ما نگران شدیم که عمل انجام بدن یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      باید مدارکشان را ببینیم
  • تصویر کاربر navid دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. چند سال هست که درگیر استرس و اضطراب هستم و حتی با علایم تپش قلب، بی حالی هر دوست و تنگی نفس روبرو میشم. با انجام اکو و نوار قلب، تشخیص گشادی دریچه قلب دادند. به روانپزشک مراجعه کردم و تشخیص، پانیک بود اما با مصرف داروهای مختلف، تاثیری در بهبود بیماری دیده نمیشه. تاکنون داروهای آسنترا،اس سیتاور،سیتالوپرام، پرفنازین، پروپانول20و .. در دوره های منظم و جداگانه مصرف کردم. 29سالم هست با وزن60
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      بهترین کار این است که زیر نظر روانپزشک باشید از نظر قلبی خیالتان راحت باشد شما مشکل خطرناکی ندارید
  • تصویر کاربر کارن پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    پسر دوسال ونیم دارم موقع تولدش صدای قلبش یه صدای اصافه داشت رفتم نزد دکتر جامی فوق تخصص قلب گفتن دریچه قلب باید ۱۸ سانت باشه از پسر شما سی سانت واین یک عاررضه هست وگفتن دو ماه دیگه مراجعه کنم اگه لیشتر شد درمان داره که با رشدش اضافه نشد حالا به نظر شما بازهم نیاز به برسی مجدد داره یانه؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      بهتر است بله زیر نظر یک فوق تخصص قلب اطفال به طور دوره ای معاینه شوند و اکو انجام بدهند
  • تصویر کاربر Saeedeh شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من طپش قلب دارم همیشه طپش قلب دارم و پراپرانول 20 میخوردم.قلبما اکو کردم قبلا سه دفعه اکو کردم هیچ نارسایی نداشتم .ولی همون طپشا داشتم الان هفته پیش دیگه دیگه دست چپم درد میکرد رفتم دکتر گفتن دریچه میترال ی مقدار گشاد شده وفشار ریه هات بالاس ایا دریچه میترال درمان دارد یا حتما عمل باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      تصویر اکویتان نیامد ولی اگر خفیف است هیچ جای نگرانی ندارد و مورد خطرناکی نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر