دکتر محمد حسین نجفی

تترالوژی فالوت یک بیماری نادر ناشی از ترکیب چهار نقص قلبی است که در هنگام تولد وجود دارند. این نقص که بر ساختار قلب تاثیر می گذارد، باعث میشود تا خون کم اکسیژن به قلب و سایر نقاط بدن جریان یابد.

نوزادان و کودکان با تترالوژی فالوت معمولا پوست آبی کمرنگ دارند چرا که خون آنها به اندازه کافی اکسیژن حمل نمی کند. تترالوژی فالوت اغلب در طول دوران کودکی و یا بلافاصله پس از آن تشخیص داده میشود. با این حال، تترالوژی فالوت ممکن است تا اواخر زندگی بسته به شدت نقص و علایم تشخیص داده نشود.

با تشخیص زود هنگام و سپس درمان جراحی مناسب، بسیاری از کودکان که تترالوژی فالوت دارند نسبتا عادی زندگی می کنند، هر چند که آنها به مراقبت های پزشکی به طور منظم نیاز داشته و ممکن است در ورزش محدودیت داشته باشند.

تترالوژی فالوت

علائم تترالوژی فالوت در کودکان

تترالوژی فالوت بسته به میزان انسداد جریان خون از بطن راست و به ریه ها ، از علائم متفاوت است. علائم و نشانه های تترالوژی فالوت شامل موارد زیر است:

  • یک رنگ مایل به آبی پوست ناشی از اکسیژن کم در خون (سیانوز)
  • تنگی نفس و تنفس سریع، به خصوص در طول غذا خوردن و ورزش
  • از دست دادن هوشیاری (غش کردن)
  • انگشتان چماقی دست و پا – یک شکل غیر طبیعی، گرد از بستر ناخن
  • وزن گیری ضعیف
  • به راحتی خسته شدن در طول بازی یا ورزش
  • تحریک پذیری
  • گریه طولانی مدت
  • یک سوفل قلبی

گاهی اوقات، کودکانی که تترالوژی فالوت دارند ناگهان رنگ پوست ناخن و لب ها پس از گریه کردن یا غذا خوردن ، و یا در هنگام آشفتگی، به آبی پررنگ توسعه می یابد.

این دوره ها TET نامیده می شود و توسط یک افت سریع در مقدار اکسیژن در خون ایجاد می شود. اصطلاح TET در شیرخواران در حدود ۲ تا ۴ ماهگی ،شایع است. کودکان نو پا و یا بچه های بزرگتر ممکن است به طورغریزی زمانی که آنها تنگی نفس دارند چمباتمه بزنند. چمباتمه جریان خون به ریه ها افزایش می دهد.

چه زمانی باید برای تترالوژی فالوت به پزشک مراجعه شود؟

اگر متوجه شدید که کودک شما علائم زیر را دارد کمک های پزشکی درخواست کنید:

  • اشکال در تنفس
  • تغییر رنگ پوست مایل به آبی
  • بیهوش شدن یا تشنج
  • ضعف
  • تحریک پذیری غیر معمول

اگر کودک شما آبی (سیانوز) می شود، بدن کودک تان را به یکی از طرفین قرار بدهید و زانوی کودک تان به طرف سینه اش بکشید  این میتواند به افزایش جریان خون به ریه ها کمک کند. بلافاصله با ۱۱۵ و یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید.

علت تترالوژی فالوت

تترالوژی فالوت در طول رشد جنین، که قلب کودک در حال توسعه است رخ می دهد. در حالی که عواملی مانند تغذیه ناکافی مادر، بیماری ویروسی و یا اختلالات ژنتیکی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد، در اکثر موارد علت تترالوژی فالوت ناشناخته است.

چهار ناهنجاری که تترالوژی فالوت کودکان را تشکیل می دهند عبارتند از:

درمان تنگی دریچه ریوی

۱- تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی، باریک شدگی دریچه ای ریوی – که حفره سمت راست پایینی قلب (بطن راست) را از رگ های خونی اصلی که به ریه ها می رود (شریان ریوی) جدا میکند.

تنگی (انقباض) دریچه ریوی جریان خون به ریه ها را کاهش می دهد. این تنگ شدگی همچنین ممکن است به عضلات زیر دریچه ریوی تاثیر بگذارد.

۲- نقص دیواره بین بطنی

یک نقص دیواره بین بطنی یک سوراخ در دیواری است که که دو حفره پایین تر از قلب جدا می کند -بطن چپ و راست. سوراخ به خون فاقد اکسیژن اجازه می دهد تا در بطن راست – خونی که در طول بدن به گردش در می آید و به ریه ها برای دوباره پر کردن از اکسیژن کافی بازمیگردد – به داخل بطن چپ جریان می یابد و با خون اکسیژن شده تازه از ریه ها مخلوط میگردد.

خون از بطن چپ همچنین به بطن راست در یک روش ناکارآمد رو به عقب جریان میابد. این توانایی خون برای جریان یافتن از طریق دیواره بین بطنی معیوب عرضه خون اکسیژن دار به بدن را کاهش می دهد و در نهایت می تواند قلب را تضعیف کند.

۳- Overriding آئورت

به طور معمول آئورت – سرخرگ اصلی که به خارج از بدن منتهی میشود – در شاخه بطن چپ قرار میگیرد. در تترالوژی فالوت، آئورت کمی به سمت راست منتقل و دروغ در بالای نقص دیواره بین بطنی.

در این موقعیت آئورت خون دریافت از هر دو بطن چپ و راست، مخلوط کردن خون کم اکسیژن را از بطن راست با خون غنی از اکسیژن را از بطن چپ.

۴- هیپرتروفی بطن راست

هنگامی که قلب با فعالیت بیشتری پمپاژ میکند، باعث می شود که دیواره عضلانی بطن راست به تدریج ضخیم گردد . با گذشت زمان ممکن است باعث سخت شدگی قلب، ضعیف شدن و در نهایت نارسایی قلبی گردد.

برخی از کودکان که تترالوژی فالوت دارند ممکن است دیگر نقایص قلبی، مانند سوراخ بین دو حفره بالایی قلب (نقص دیواره بین دهلیزی) داشته باشند.

عوامل خطر بیماری تترالوژی فالوت

قطع مصرف الکل

در حالی که علت دقیق تترالوژی فالوت در کودکان ناشناخته است، عوامل مختلفی ممکن است باعث افزایش خطرابتلای بدنیا آمدن یک نوزاد با چنین شرایطی گردد. این عوامل خطر عبارتند از:

  • یک بیماری ویروسی در دوران بارداری، مانند سرخجه (سرخک آلمانی)
  • اعتیاد به الکل در دوران بارداری
  • تغذیه نامناسب در دوران بارداری
  • مادران با سن بالای ۴۰ سال
  • پدر و مادر مبتلا به تترالوژی فالوت
  • حضور سندرم داون و یا سندرم دی جرج

عوارض تترالوژی فالوت

  • همه کودکانی که مبتلا به تترالوژی فالوت هستند نیاز به عمل جراحی اصلاحی دارند. بدون درمان، کودک شما ممکن است به درستی رشد نکند.
  • کودک شما همچنین ممکن است در افزایش خطر ابتلا به عوارض جدی مانند اندوکاردیت عفونی باشد – عفونت لایه داخلی قلب و دریچه قلبی ناشی از یک عفونت باکتریایی.
  • موارد درمان نشده از تترالوژی فالوت معمولا به عوارض شدید در طول زمان گسترش میابد که ممکن است به مرگ یا ناتوانی در اوایل بزرگسالی منجر می شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.7/5 - (7 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر دلوین چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتربچه ام بلافاصله بعد به دنیا آمدن متوجه صدای اضافه درقلبش شدن توی بیمارستان.بعددوماه بردمش پیش متخصص قلب گفتن باید وزن و سنش بالاتر باشه ببرید عمل کنین گفتن مشکل سوفل داره سوراخ فلبش شش میل بود.بعد 4ماه بردم اکو چهار بعدی گفتن اگه مشکل کبودی و تنگی نفس و اینها را نداره هنوز صبر کنید.خداراشکر از روز اول که دنیا آمده هیچ مشکل کبودی نداشته.تایکهفته پیش بردم چک آپ بشه چندتا دکتر گفتن هنوز جا داره بزارید بزرگتر بشه ولی یک جراح تشخیص داد سی تی آنژیو بشه.براساس این عکس هم چندتا دکتر تشخیص دادن عمل تا بعد یکسالگی جا داره انجام نشه ولی جراح گفت بستری کنید.خواستم بپرسم آیا امکان داره به مرور زمان خوب بشه نیازبه عمل نداشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مراجعه به فوق تخصص قلب اطفال در بیمارستان مرکز طبی اطفال
  • تصویر کاربر ماهان سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسرم ۸ سال پیش عمل بسته انجام داد ضربان قلبش یکم بیشتر هستش و غلت خونش ازمایش گرفتم. یکم بالا بود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      نوارقلبش را بفرستید ببینن
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و وقت بخیر ببخشید خواهرم ۱۷ سالشه و و به طور مادرزادی دچاری ناراحتی قلبی یا همون سوراخ بین بطنی هست و تا سن ۱۶ سالگی هیچ دارویی مصرف نکرده الان بعد از چندین سال داره دارو مصرف میکنه و بیشتر دچار تنگی نفس تپش قلب و کبودی لب و دست و پا میشه مواقعی که تحرک داره یا ناراحت میشه خواهش میکنم بگین برای درمانش و کنترل این بیماری باید چیکار کنیم چون در شهرستان زندگی میکنیم و دکتر متخصص مناسبی وجود نداره و امکان عمل کردنش هم که نیس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      این شرایط نیاز به عمل جراحی دارد و تا دیر نشده باید بهش رسیدگی شود بیاوریدش تهران ببرید بیمارستان مرکز قلب تهران یا بیمارستان قلب شهید رجایی
  • تصویر کاربر حسینی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام فرزندم یک ماهه هست وبیماری tfدارد در شیر خوردن هم دچار کمبود تنفس میشود دور لبهاش به رنگ کبود هست درخواست کمک جهت درمان و حل مشکل این طفل معصوم رو دارم خواهشا در کمترین زمان مشاوره ودرمان میخوام
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      باید ببرید یک متخصص قلب اطفال ببیند شاید با این علایم و شرایط نیاز به جراحی باز باشد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    بیماری تک بطنی و pa - پرسش 94526 ادامه پرسش سلام وقت بخیر ببخشید سوالی داشتم آیا بیمار قلبی سیانوتیک تک بطنی با سچوریشن 85 وpulmonay atresia وtga که سه بار شانت شده و یکیش سنترال شانته واونیکی هم بی تی شانته تا چه زمانی زنده میمونه؟ پزشکاش میگن که مشکلی براشون پیش نمیاد اما ما فکر می‌کنیم که شاید دروغ بگن ممکنه پاسخ این سوال منو صادقانه بدید لطفا
    تصویر کاربردکتر محمد حسین نجفیببینید اصلن قابل پیش بینی نیست چنین چیزی، هیچ کس هم نمی تواند به شما در مورد چنین چیزی حتی تخمین بدهد، چند سالشان است؟؟ عملشان کی شده؟ فشار ریه شان چند است؟
    برای دریافت خدمات بیشتر
    نوبت دهی
    مشاوره تلفنی
    تصویر کاربرعلی21 سالشان است و فشار ریه نرمال است مپکا ها مسدود شده اند
    برای دریافت خدمات بیشتر
    نوبت دهی
    مشاوره تلفنی
    تصویر کاربرعلیسه بار عمل شده اند اخرین بار سال 89 بود که شرح عمل ها براتون ارسال شد با تاریخ
    برای دریافت خدمات بیشتر
    نوبت دهی
    مشاوره تلفنی
    تصویر کاربردکتر محمد حسین نجفیتصاویر را مجدد بفرستید نشان نمی دهد و تصویری از اخرین اکو
    1. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اینم مدارکی که فرموده بودید
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اینم بخش دیگه
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید بیماری مادرزادی شدید است و خودتان هم می دانید، طول عمر افراد مشابه ایشان کمتر از جمعیت عادی است ولی بر اساس این اکو وضع قابل قبول است، اگر خودشان خیلی مشکلی ندارند و کارهای روزمره اش را انجام می دهد تا پنج تا ده سال آینده احتمال خوبی برای زندگی دارند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پیام سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر
    نوزاد من بدلیل عفونت ریه بعد از به دنیا امدن دو هفته تو بیمارستان بود و بعد از ترخیص گفتن که قلبش حفره داره و تشخیص vsd دادن امروز ۴ ماهش تموم شده دوباره بردم اکو گفتن علاوه بر vsd تشخیص pfo mild دادن و گفتن چون دقیقا روی نوک قلب هست هیچ کاریش نمیشه کرد خواستم ببینم خطرناک هست یا نه
    من باید جیکار بکنم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر پیام یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خانم دکتر
      نوزاد من بدلیل عفونت ریه بعد از به دنیا امدن دو هفته تو بیمارستان بود و بعد از ترخیص گفتن که قلبش حفره داره و تشخیص vsd دادن امروز ۴ ماهش تموم شده دوباره بردم اکو گفتن علاوه بر vsd تشخیص pfo mild دادن و گفتن چون دقیقا روی نوک قلب هست هیچ کاریش نمیشه کرد خواستم ببینم خطرناک هست یا نه
      من باید جیکار بکنم
      ممنون میشم راهنمایی بفرمایید خیلی نگرانم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سوراخ بسيار ريز است و احتمال بسته شدن بالاست و هر شش ماه اكو شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام دختر 2 ماهه من partial avsd و vsdو asd هست که به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری شد . بعد در سن 40 روزگی عمل قلب باز شد. الان 3 هفته از عمل میگذره و نتیجه آخرین اکو closed asd&vsd. Moderate severe MR .
    تو این سه هفته وزن نگرفته و تعریق هم خیلی داره. میخواستم بدونم امیدی هست که دخترم بهبود پیدا کنه و مشکل قلبیش درمان بشه یا نه؟ .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام متاسفانه بدون معاینه بیمار نمیشه اظهار نظر کرد بهتر است که با پزشک بیمار مشورت کنید

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر، پسرم در ابتدای تولد گفتند که قلبش صدای اضافه دارد و در 8 ماهگی از اکو گرفتیم که نتیجه اکو دکتر گفتند asd هستند البته با سوراخ های کوچک آقای دکتر با توجه به اکو پیوستی کی نیاز به اکوی مجدد دارند؟ آیا از گروه های پر خطر در بیماری کرونا هستند؟ ضمن الان سنش 14 ماهه و وطنش حدود 10 کیلو
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      بهتره هر ۶ ماه اکو شوند

      کمی بالاتر

  • تصویر کاربر احمدی سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    به نوزاد ۵۰روزه پسر یک چهارم پروپرانولول۱۰ بعلت تنگی ۵۰ درصدی شریان ششی هر روز می دهیم یک هفته است که حالت خواب آلودگی و سردی دست و پا داره همش خوابه
    لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید سریعا به فوق قلب اطفال مراجعا کنید

      بدون معاینه اصلا نمیشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر سلطانی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید. نوزاد پسر 5 ماهه ای دارم که اندازه pda قلبش 6 میلی متر در سی تی آنژیو اندازه گیری شده و همین باعث شده فشار روی ریه زیاد بشه، میخواستم بدونم میشه با آنژیو این مشکل حل کرد؟ من تهرانم اگر شهر دیگه ای این مشکل با آنژیو حل کنه میرم. میشه بهم بگین بهترین بیمارستان از نظر مراقبت های بعد از عمل کدوم بیمارستان هست. ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      انژیو صرفا تشخیصی است و نه درمانی

      بهتره با فوق تخصص قلب اطفال مشورت کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر