دکتر محمد حسین نجفی

کوآرکتاسیون یا تنگی آئورت (COA) یک نقص قلبی است که در بدو تولد (به صورت مادرزادی) به وجود می آید و به این معنا است که آئورت تنگ تر از چیزی است که باید باشد. آئورت شریان بزرگی است که خون غنی از اکسیژن را از بطن چپ به بدن انتقال می دهد؛ این تنگ شدن باعث می شود که خون غنی از اکسیژن کمتری به بدن برسد.

كواركتاسيون آئورت چيست

میزان تنگی آئورت می تواند متفاوت باشد. کودکی که تنگی آئورت بیشتری دارد، علائم بیشتری خواهد داشت. این علائم در سنین پایین نیز دیده خواهند شد. در برخی موارد، تنگی آئورت در دوران نوزادی دیده می شود و در برخی دیگر، ممکن است تا سن مدرسه یا نوجوانی مشخص نشود. COA ممکن است در نوزادان، کودکان در سن مدرسه یا نوجوانان تشخیص داده شود. این بیماری بیشتر در مردان دیده می شود و اگر یکی دیگر از اعضای خانواده این بیماری را داشته باشد، احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد.

همچنین اغلب در افراد مبتلا به سندروم های ژنتیکی خاصی مانند سندروم ترنر رخ می دهد. کوآرکتاسیون آئورت عموماً با سایر نقایص قلبی مرتبط است که شامل بیماری دریچه ی آئورت دو لتی است.

علت COA در کودکان چیست؟

اکثر اوقات، COA هیچ علت شناخته شده ای ندارد. بعضی از نقایص قلبی موجود در هنگام تولد یک پیوند ژنتیکی دارند؛ این بدان معنی است که در خانواده های خاصی، بیشتر از معمول اتفاق می افتند و در خانواده هایی با سابقه ی ضایعات انسدادی سمت چپ قلب، خطر ابتلا به آن بیشتر خواهد بود.

علائم کوآرکتاسیون آئورت در کودکان چیست؟

بیماری قلبی در کودکان

 موارد زیر شایع ترین علائم کوآرکتاسیون آئورت هستند:

  • بد خلقی
  • پوست رنگ پریده
  • تعریق
  • تنفس سنگین یا سریع
  • کبد بزرگ شده (هپاتومگالی)
  • تغذیه ی نامناسب
  • وزن گیری ناکافی
  • ساق یا کف پای سرد
  • درد قفسه ی سینه
  • فشار خون بازوها بیشتر از فشار خون پاها
  • درد در قسمت های تحتانی پا هنگام راه رفتن (لنگیدن)

بزرگسالان مبتلا به این بیماری – به خصوص اگر فشار خون بالایی داشته باشند – در معرض بیشتر خطر ابتلا به آنوریسم داخل جمجمه ای (ضعیف شدن و باد کردن عروق خونی در مغز) قرار دارند. علائم COA در کودکان ممکن است مانند سایر بیماری ها به نظر برسد، در نتیجه حتماً برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص کوآرکتاسیون آئورت در کودکان

پزشک در مورد علائم و سابقه ی سلامتی کودک سوال می ‌پرسد و او را معاینه ی فیزیکی می کند. ممکن است شما را به یک متخصص قلب کودکان ارجاع دهد؛ یعنی پزشکی که برای درمان مشکلات قلبی در کودکان، آموزش های ویژه دیده است. متخصص قلب نیز کودک را معاینه می کند و به قلب و ریه های او گوش می دهد.

همچنین ممکن است کودک به آزمایشاتی مانند موارد زیر نیاز داشته باشد:

1- اشعه ی ایکس قفسه ی سینه

این تست ممکن است بزرگ شدن قلب یا تغییرات دیگر ناشی از COA را نشان دهد.

2- الکتروکاردیوگرام (ECG)

 ECG فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند و می تواند ریتم های غیرطبیعی (آریتمی) و آسیب عضله ی قلب را پیدا کند.

3- اکوکاردیوگرام

از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب و دریچه های آن استفاده می کند. اکثر تنگی های آئورت با اکوکاردیوگرافی تشخیص داده می شوند.

4- کاتتریزاسیون قلبی

در این تست یک لوله ی نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) از طریق عروق خونی به قلب منتقل می کنند. از رنگ برای به دست آوردن تصویر واضحی از قلب و آئورت استفاده می شود. همچنین ممکن است کاتتریزاسیون برای درمان تنگ شدن قلب به کار گرفته شود.

5- سی تی اسکن

این روش می تواند تصاویر دقیقی از آئورت تهیه کند و محل تنگی آن را نشان دهد.

6- MRI

تصاویر دقیقی از قلب و آئورت ایجاد می کند، می تواند به وضوح نشان دهد که تنگی کجاست و چقدر بزرگ است.

درمان تنگی آئورت در کودکان

روش درمانی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک و همچنین شدت بیماری بستگی خواهد داشت. COA با ترمیم رگ تنگ شده درمان می شود. ممکن است با روش های زیر این کار را انجام دهند:

1- کاتتریزاسیون قلبی

در طول این عمل، برای آرامش و تسکین کودک به او دارو داده می شود. پزشک یک کاتتر را از طریق یک رگ خونی به بخش تنگ شده ی آئورت وارد می کند و یک بالون نیز در نوک کاتتر برای باز کردن آن ناحیه، باد شده است. پزشک ممکن است یک لوله ی توری فلزی کوچک (استنت) را در ناحیه ی تنگ شده قرار دهد تا آئورت را باز نگه دارد. معمولاً کودک بعد از این عمل باید یک شب در بیمارستان بستری شود.

انواع استنت قلبی

2- جراحی

به کودک برای بیهوشی عمومی، داروی خواب داده می شود. جراح یک برش روی قفسه ی سینه کودک ایجاد می کند. محل این شکاف به میزان تنگی آئورت بستگی دارد. همچنین، وجود نقص های دیگری که در طول همان جراحی باید ترمیم شوند نیز روی محل برش جراحی اثرگذار است. جراح، ناحیه ی تنگ شده را برش می دهد یا آن را بزرگ تر می کند و دو انتهای آئورت را به هم متصل می کند. در برخی موارد، جراح مجبور است برای طولانی ‌تر کردن آئورت از سایر بافت‌های نزدیک یا مواد پانسمان استفاده کند.

عوارض

 اگر COA درمان نشود، چند مشکل ایجاد می کند:

  • بطن چپ که خون را از طریق آئورت و بدن پمپاژ می کند ضعیف می شود و از کار می افتد.
  • فشار خون در اندام های بالاتنه بسیار بالا و در اندام های پایین تنه بسیار پایین است.
  • کلیه ها آن طور که باید کار نمی کنند.
  • بیماری عروق کرونر
  • عفونت قلب و دیواره ی عروق خونی
  • آئورت یا سایر شریان ها ممکن است پاره شود و باعث سکته ی مغزی یا خونریزی کنترل نشده شود.
  • مرگ

چگونه می توان به یک کودک مبتلا به COA کمک کرد؟

همه کودکان مبتلا به COA باید این نقص را برطرف کنند. بعضی از نوزادان بسیار بیمار خواهند بود و قبل از عمل نیاز به مراقبت در بخش مراقبت های ویژه دارند. در برخی موارد، کودک ممکن است نیاز به درمان اضطراری داشته باشد اما درمان کودکانی که علائم کمتری دارند، طبق برنامه ریزی انجام می شود.

اکثر کودکانی که ترمیم COA انجام داده اند زندگی سالمی خواهند داشت و سطح فعالیت، اشتها و رشد آن ها باید به موقع به حالت عادی بازگردد.

استاتین ها برای بازشدن عروق

بعد از درمان، متخصص قلب ممکن است توصیه کند که کودک قبل از انجام هر نوع جراحی یا عمل (مانند کارهای دندانپزشکی) به منظور جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک مصرف کند.

با رشد کودک، آئورت ممکن است دوباره باریک شود. در صورتی که این اتفاق بیافتد، احتمال دارد عمل یا جراحی بالون دیگری انجام شود.

کنترل فشار خون موضوع بسیار مهمی است. فشار خون کودک ممکن است پس از ترمیم تنگی آئورت، بیشتر از قبل بوده و مجبور باشد برای کمک به کاهش آن، دارو مصرف کند.

کودک مبتلا، به یک برنامه ی مراقبتی تکمیلی منظم و مادالعمر در یک مرکز معتبر احتیاج خواهد داشت.

چه زمانی باید با پزشک کودک تماس گرفت؟

در صورتی که متوجه تغییراتی در علائم طبیعی کودک خود شدید، فوراً با پزشک او تماس بگیرید. برای مثال، کودک شما ممکن است مشکل تنفسی بیشتری داشته باشد یا کمتر بتواند غذا بخورد.

نکات کلیدی:

4.5/5 - (41 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حلما سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام پسرم مشکل کوار داره بالن شده و دکتر گفته از ۱۰۰درد ۵۰درصد رگش باز شده ،سوالم اینه که آیا این بیماری درمان قطعی داره که پسرم مثه ی آدم معمولی زندگی کنه و طول عمرش مثه یه آدم معمولی باشه ؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      اگر منظورتان کوآرکتاسیون آئورت در صورت رفع مشکل پیش آگهی بسیار خوب است
  • تصویر کاربر دنیا سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۱ هفته هستم تو سنو گرافی انومالی ی اکوژن دیده شد و در اکو قلبی هم همون اکوژن دیده شد میخواستم بدونم این مشکلی ایجاد میکنه برای جنینم😔
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      اگر اکو را دارید عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر ستاره یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام من نو هفته 18 هستم سونو انومالی دادم گفتن تو بطن چپ یه فوکوس 2.5 mm وجوددارد.تست امینوسنتزر انجام دادم جواب سندرم داون 21 وبقیه سندرمها منفی بود برام اکو جنین نوشتن. آیا مشکلی داره؟؟؟؟؟حل میشه این فوکوس ها؟؟؟؟؟خودم خیلی استرس دارم آیا علتش استرس خودمه که به جنین منتقل میشه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید با متخصص زنان و قلب اطفال مشورت کنید

    2. تصویر کاربر ستاره یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      اونا گفتن این کیست ها جذب میشه به مرور زمان نمیدونم تا چه حد صحت داره
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      در حوزه تخصص من نیست

      میتونید با پزشک دیگر زنان و قلب اطفال هم مشورت کنید

    4. تصویر کاربر ستاره یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنونم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر amir جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام دختر هفت ساله دارم در نوزادی گفتن قلبش سوراخ کوچکی داره زیر نظر دکتر صبری بود که در ۲سالگی سوراخ قلب بسته شد اما دکتر عمومی مدرسه میگوید قلبش صدای اضافه دارد ایا هنوز میشود گفت که سوراخ بسته نشده است با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بعیده

      اما بهتره یک اکو تخصصی انجام دهید

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    آیا انجام اکوی قلب جنین برای پزشکان نیاز به تخصص دارد یا هر دکتر قلب و عروق میتواند انجام دهد ممنون میشم جواب بدهبد با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا رادیولوژیست ها انجام می دهند

  • تصویر کاربر سلام جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان باید متخصص اطفال مراجعه کنم یا دکترقلب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر زیر ۱۲ سال هستن لطفال

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر من پسر 4 ماهه دارم که مشکل قلبی مادرزادی داره که همون موقع تولد فهمیدن که یک سوراخ 6 میلیمتری در قلبش داره و تنگی دریچه پولمونر و دکتر تشخیص داده که باید در شش ماهگی عمل بشه سوالم اینه آیا بدون عمل باز یعنی با لیزر یا کانتر آیا میشه سوراخ رو بست و تنگی دریچه پولمونر رو گشاد کرد ؟
    آیا بعد از عمل سلامتی کامل پیدا میکنه و نیزی به عمل دوباره نیس چون پسرم هم شیر مادر میخوره هم اینکه وزن و رشدش خوبه و هیچ علائم کبودی و غیره نداره ممنون میشم راهنماییم کنید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید گزارش اکو دیده شود تا بشه نظر داد

  • تصویر کاربر ازاده شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير. نامزدم ٣٥ ساله هست و در نوزادي كواركتاسيون جراحي كرده و دريچه تريكوسپيدش دو لتي است. در حال حاضر خوب است فقط گاهي مشكل نعوظ داره و هميشه از كمردرد شكايت داره كه معمولا با حركت و ورزش آروم ميشه و نميدونم اين دو مورد ربطي به مشكل قلبيش داره يا نه.آخرين بار سه سال پيش در آلمان چك آپ كرده و همه چيز نرمال و خوب بوده. آيا مانعي براي ازدواج وجود دارد؟ آيا عمر طبيعي داره و مثل بقيه زندگي ميكنه؟ خيلي دوسش دارم و نگران هستم از آينده. ازدواج منعي نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به هم ارتباط نداره

      با کنترل مرتب میتونه طول عمر طبیعی داشته باشه

  • تصویر کاربر دانشی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر
    پسرم دوساله است واز بدو تولد زیر نظر دکتر قلب بوده به دلیل سوراخ بودن قلب درحال حاضر به دلیل بزرگ بودن سوراخ عمل انژیو پیشنهاد شده ودردست اقدام ولی با این عارضه مشکلاتی از قبیل فشار کبدی وبزرگ شدن طحال وواریس مری هم مبتلا شده امکان دارد بعد از عمل موارد گفته شده رو به بهبودی رود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر پیشرفته و طولانی نشده باشه بله

  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام.من دوبار باردار میشم با آی وی اف.هر دو بار هم تو هفته ۱۸ در سونو انومالی متوجه مشکل قلبی جنین نیشم و بعلت شدت بیماری دستور سقط بهم میدن.دفعه دوم جنین رو پاتولوژی فرستادیم گفتن مشکل کوارکتاسیون پیشرفته آئورت هس.ایا این مشکل قبل بارداری درمان دارد؟ ازمایش ژنتیک هم رفتیم قبل بارداری دوم مشکلی نبود.دلیل چیه از نظر شما؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر درمان نداره

      علت معمولا زمینه های ژنتیکی داره

    2. تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر یعنی نمیشه دیگه باردار شد؟ چون باز اینکه باردار بشم و این مشکل پیش بیاد هس.چه کاری باید انجام بدم؟
    3. تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقای دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید.از نظر شما من چه کاری رو باید انجام بدم؟ من میخوام که دوباره باردار بشم اما نمیدونم که چه کاری و چه درمانی رو باید انجام بدم تا دوباره این مشکل پیش نیاد.
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      باید با فوق تخصص قلب اطفال مششورت کنید

      کار خاصی نمیشه کرد متاسفاته

    5. تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقای دکتر.وقتتون بخیر.یعنی چی کار خاصی نمیشه کرد؟
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      یعنی کار خاصی نمیشه کرد که پیشگیری کرد 

    7. تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از اینکه به سوالاتم جواب میدید با صبر و حوصله.
      اقای دکتر ببخشید که من اینقد سوال میپرسم.این امکانم هس که بارداری بعدی این مشکل نباشه دیگه یا نه؟
    8. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله

    9. نمایش سایر 7 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر