دکتر محمد حسین نجفی

فنر یا استنت در واقع تورینه بافته شده و جمع شده کوچکی از آلیاژهای مختلف فلزی است که بوسیله بالونی خالی بافته شده و در طی  آنژیوپلاستی، آن را از طریق شریان کشاله ران یا دست ، وارد رگ کرونری می کنند و توسط بالونی که داخل آن است، فنر را باز می نمایند تا هم اندازه دیواره درونی رگ شود.

بالن برای باز کردن رگ بسته قلب بکار می رود و استنت روی آن زده می شود. استنت برای باز نگه داشتن شریان های کرونر قلبی یا سایر عروق بدن مثل عروق کاروتید مغزی ، عروق کلیوی و… که تنگ یا بسته شده اند، استفاده می شود. در زیر عکس استنت قلب آمده است.

فنر یا استنت

 

تعبیه فنر آنژیوگرافی یا استنت گذاری قلب بعد بالون زدن موجب کاهش واضح و قابل توجه عوارض روش استفاده از بالون به تنهایی مثل بازگشت فوری تنگی یا انسداد مجدد و تدریجی آن با گذشت زمان می شود. اما عوارض خاص خود را هم دارد؛ مثلا پس از کارگذاری استنت فلزی در برخی از بیماران در روزهای اول (معمولا طی ماه اول)، لخته خون در داخل استنت ایجاد می‌شود که بیمار بایستی مجددا تحت آنژیوپلاستی قرار گیرد و گاهی حتی بدلیل ماهیت انسداد ناگهانی و کامل، سکته وسیع قلبی و مرگ بیمار رخ می دهد.

لذا مصرف داروهای ضد تجمع پلاکتی و بروز لخته خون مانند آسپیرین به همراه کلوپیدوگرل ( با نام تجاری پلاویکس، اوسفیکس و…) سفارش می شود. با تجویز داروهای فوق، میزان بروز لخته خون بسیار کاهش می یابد و لذا میزان موفقیت آنژیوپلاستی افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

مشکل دیگری که پس از این مرحله دیده می شد، ایجاد تنگی مجدد عروق ناشی از تشکیل بافت اضافی در داخل استنت یا فنر بود که معمولا ۴-۳ ماه پس از گذاشتن فنر قلب بروز می‌ کرد. با توجه به بافت اضافی تشکیل شده در این محل (شامل سلول‌ های طبیعی داخل رگ که بیش از حد رشد کرده بودند)، محققان به فکر استفاده از داروهایی بر روی استنت افتادند که مانع بروز این تنگی مجدد از طریق کاهش رشد سلول‌های داخلی رگ شود.

 

لذا در سال ۲۰۰۳ با استفاده از پلی‌ مرهای حاوی دارو که داخل استنت کار گذاشته بودند (استنت های دارویی) دارو را به صورت تدریجی وارد رگ می ‌کردند، استنت دارویی موجب رفع این مشکل شد ولی بواسطه عدم اپیتلیالیزه شدن داخل رگ، مشکل افزایش احتمال تشکیل لخته و انسداد ناگهانی داخل رگ تا حدود یک سال باقی می ماند (بر خلاف فنر معمولی که در طی ماه اول این خطر زیاد بود) که با مصرف طولانی مدت داروهای ضد پلاکتی ، این مشکل نیز قابل حل شد.

انواع فنر قلب یا استنت

۱- استنت دارویی

۲-استنت غیر دارویی

فنر های دارویی به تدریج از خود موادی آزاد می کنند که جلوی بسته شدن مجدد استنت را تا حدی می گیرند؛ بنابراین باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب در ماه‌ های پس از آنژیوگرافی می ‌شوند.

هرچند استنت‌ های دارویی باعث کاهش بروز تنگی مجدد در داخل فنر و کاهش انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب می ‌گردند و تاثیری در طول عمر و یا مرگ و میر ندارند، اما استنت ‌های بدون دارو نیز مرگ و میر بسیار ناچیزی دارند. پس فلسفه تولید استنت‌های دارویی، افزایش طول عمر نیست، بلکه کاهش بروز تنگی مجدد در داخل فنر در بیماران خاص یا آناتومی های خاص انسداد عروقی با احتمال بالای تنگی مجدد می‌ باشد.

این فواید بیشتر در عروق باریک و تنگی‌ های طویل بیماران دیابتی و… رویت می‌ گردد. لذا توصیه‌ می ‌شود بیمار در مورد انتخاب نوع استنت (معمولی یا دارویی) حتما نظر پزشک معالج خود را ملاک عمل قرار دهد و برای استفاده از استنت دارویی اصرار نکند.

هنگام ترخیص از بیمارستان به شما خلاصه پرونده ای داده می شود که نام و سایز فنر استفاده شده در آن ذکر شده است؛ در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید می توانید از پزشک معالج خود سوال کنید.

تفاوت بالن و فنر آنژیوگرافی

بالن وقتی توسط کاتتر وارد رگ می شود، برای باز کردن عروق به کار می رود و پس از آن خارج می شود اما فنر قلب که ممکن است از جنس های مختلفی باشد، می تواند درون رگها بماند. این بستگی به تشخیص پزشک دارد.

آیا فنر در قلب میماند؟

فنر ها وسیله های دائمی هستند و در رگ باقی مانده و خارج نمی شوند.

عمر استنت قلب

ماندگاری استنت دائمی است. فقط 2 تا 3 درصد خطر بازگشت تنگی وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد معمولاً در عرض 6 تا 9 ماه است.

استنت امریکایی

مراقبت های بعد از استنت گذاری

۱-در ۶ ماه اول پس از تعبیه استنت انجام MRI ممنوع است. در مواردی که نیاز به انجام MRI بصورت اورژانسی در ۶ ماه پس از آنژیولاستی باشد، حتما با پزشک قلب خود مشورت کنید.

۲-وجود فنر قلبی باعث به صدا درآوردن زنگ خطرهای موجود در ایستگاه های بازرسی فرودگاه نمی شود.

۳-خطر انسداد فنر قلب بخصوص در کسانی که سیگاری هستند و یا داروهای ضد پلاکت ( آسپرین ، پلاویکس ، اوسویکس و کلوپیدوگرل) را مرتب مصرف نمی کنند، وجود دارد.

تنگی نفس بعد از استنت گذاری

گاهی اوقات مشکلات قلبی پس از استنت گذاری باز می گردند. اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً علائمی مانند درد قفسه سینه، خستگی یا تنگی نفس خواهید داشت. اگر چنین علائمی دارید، تست استرس می تواند به متخصص قلب کمک کند تا ببیند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. آیا انسداد جدیدی رخ داده است؟ آیا انسداد قبلی بازگشته است یا مربوط به مورد دیگری است.

هزینه استنت گذاری یا فنر زدن قلب

هزینه استنت و فنر قلبیکی از راه های باز کردن عروق بخصوص عروق قلب استفاده از استنت یا به اصطلاح عوام فنر است.  در مجموع امروزه دو گروه استنت بیشتر استفاده می شود:

  • استنت های غیر دارویی
  • استنت های دارویی

قیمت استنت های غیر دارویی به مراتب کمتر از استنت های داروئی است. هزینه قرار دادن استنت دارویی بر اساس اینکه بیمه پایه ( بیمه تامین اجتماعی – خدمات درمانی و یا نیروهای مسلح ) چه باشد، و اینکه آیا فرد بیمه تکمیلی ( آتیه سازان حافظ، ایران، آسیا، دانا،…. مخابرات و غیره) دارد یا خیر، متفاوت است.

بیمارستان هایی که در آن روش درمانی استنت گذاری یا آنژیوپلاستی انجام می شود، تعرفه گوناگون دارند. در برخی بیمارستان ها مانند بیمارستان شهید مصطفی خمینی، اگر بیمار بیمه پایه و نیز بیمه مکمل مانند آتیه سازان حافظ داشته باشد، می تواند بدون پرداخت هزینه تحت استنت گذاری یا قرار دادن فنر قرار بگیرد.

بیمارستان ها بر اساس نهاد موسس، دولتی یا خصوصی و یا هیات امنایی هستند. هزینه استنت قلب یا قیمت فنر زدن در بیمارستان های دولتی برای یک رگ به همراه گذاشتن یک استنت دارویی حدود یک و نیم میلیون تومان خواهد بود.

هزینه استنت گذاری یا فنر زدن قلب در یک بیمارستان خصوصی که با هیچ بیمه ای از قبیل بیمه پایه یا تکمیلی قرارداد ندارند، حدودا ده میلیون تومان می باشد.

هزینه استنت قلب در بیمارستان هیات امنایی تقریبا چیزی ما بین هزینه های فنر قلب در بیمارستان های دولتی و خصوصی است. هزینه آنژیوپلاستی یا بعبارتی قیمت فنر قلب حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان خواهد بود.

تعرفه های ذکر شده برای باز کردن یک رگ با یک استنت یا فنر دارویی است. لازم به ذکر است که چنانچه این روند در شرایط اورژانسی مانند سکته حاد صورت گیرد، قیمت استنت قلب متفاوت خواهند بود.

 

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.7/5 - (38 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عبدالله پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی دکتر مادرم یک روز بعد از انژیو پلاستیکی که دوتا فنر گذاشتن خونریزی از معقد داشتن ایا این عارضه طبیعی هست یا نه راه چاره چیست ممنون میشم مرا رهنمایی کنی با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      حتما باید بررسی شود...با پزشک معالج در میان بگذارید
  • تصویر کاربر یاشار سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید بنده آقایی 40ساله هستم دیروز آنژیوپلاستی انجام دادم و برام استنت دارویی گذاشتن الان تنگی نفس دارم میخواستم ببینم طبیعی هست یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      بستگی به اکوی قلب دارد
  • تصویر کاربر مسعودی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر نجفی .من سال ۹۸سکتع کردم ودوتا استنت یافنر گداشتم دیسک شدید کمر دارم ولی عکسبرداری شهرمان گفتند چون استنت داری امکان حرکت وجود دارد وانحام ندادند .لطفا راهنمایب کنید ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      به هیچ وجه...منعی ندارد
  • تصویر کاربر محمدی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام ، هفته پیش برای مادرم دو فنر در قلب گذاشتند ، الان دو روزه وقتی می شینه یا یکم راه میره قلبش درد می گیره آیا طبیعیه یا خطرناکه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      احتمال زیاد خیر
  • تصویر کاربر شادی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام اقای ی خانم مجرد ۵۴ ساله هستم .پرستار و کلا ادم استرسی بودم۴۰روز قبل گرفتگی سه رگ که استنت گزاری شد .از همون روزای اول ،درد وسنگینی در سینه ام ایجاد میشد .ولی بهنر شد .تا اینکه فعالیتم رو بیشتر کردم تا امادگی برگشت به کار داشته باشم .چندروز سنگینی و سفتی شدید .گاهی مثل خنجر و گاهی داغی حس میکنم .داروهام پانامیکس نصف صبح وشب ،رزواستاتین ۴۰،اسپرین۸۱ ،پلاویکس روزی ۱عدد ،کنکور۲/۵ نصف ،پنتوپرازول صبح ها و کلشی سین بخاطر تب مدیترانه روزی عدد .خواهش میکنم راهنمایی کنید هذچی فعالیت بیشتر میشه علایم بالا بیشتره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      توصیه به تست ورزش
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دو هفته پیش آنژو انجام دادم و سه تا فنر کذاشتم و الان مرتب داروهای مربوطه را مصرف میکنم اما به دلیل ترک مواد مخدر روزی نصف قرص متادون میخورم خواستم بدانم ایرادی دارد یا نه ممنون از لطف جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      استفاده نمایید
  • تصویر کاربر شکیلا پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام پسرم ۳ سال دارع دکتر گفت که رگ اظافه دارع و فنر باید از رگ به قلبش ارسال بشه آیا برا بچه سه ساله خوبه همچین نظری
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      طبق نظر فوق تخصص قلب اطفال عمل نمایید
  • تصویر کاربر خانم چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شمادکترعزیزخانمی 38ساله هستم باسابقه Dvt دروریدهای عمقی پای چپ و یدایلیاک استنت گذاشتم سال 94حالا می توانم بارداربشم ایاممکنه جنین به استنت فشار بیاره واستون بشکندیامسدودبشود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام بله ميشه ولي تحت نظر باشين
  • تصویر کاربر Sohrab چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید پدر بنده الان تو بیمارستان بستری هستش ،بنابه گفته ی دکتر آنژیو گرافی سه تا از رگ عروق گرفته شده که گفتن باید با عمل باز حل شود ،ولی در مشاوه دکتر جراح عمل باز ایشان فرمودند که دو تا از رگهاشون با فنر حل میشود،ومن موندم الان عمل باز شود یا فنر بزاریم ،بانهایت تسکر از زحمات بی دریغ شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام بايد سي دي انژيو رو ببينم تا بشه تصميم مناسب گرفت
  • تصویر کاربر حسینی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام من 50 روز میشه استند گذاری رگ قلب داشتم دکتر برام دو بسته 50 عددی درو کانتین تجویز کرده روزی دو عدد الان دارو تمام شده آیا باید خودم خریداری کنم و مصرف کنم یا باید مصرف قطع شود ممنونم اگه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اگر درد سینه ندارید میتوانید مصرفش نکنید داروی واجبی نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر